|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 10:28 |
Viestit: 3645
|
HiTec kirjoitti: Vaan entäs sähköinen käsijarru? Itse olen jo sen verran kaveri tuon kanssa etten enää mekaanista käkkää autooni halua lainkaan, sen verran monessa autossani tuo sähköinen on jo ollut. Tulee meinaan esim. liik.valoihinkin pysähtyessäni laitettua tuo käkkä aina päälle ja kun valot vaihtuu, auto vapauttaa käkän autom. ja matka jatkuu. Tästä on sekin hyöty ettei valoissa seistessä sokaista turhaan jarruvaloilla tillittämällä sitä takanani olijaa. Samaten sammutettaessa auto laittaa aina käkän itsekseen päälle, joka sekin on varsin mainio feature. No tänhän kaikki varmaan jo tiesikin, vaan tiesikö sitä että tuossa sähkökäkässä on myös ns. panic-jarru. Eli auton ollessa riittävän suurella nopeudella liikkeessä, sähkökäkän nyppäsy laukasee hätäjarrutuksen, jossa auto jarruttaa ABS-yksiköin joka nurkallaan täysillä maksimaalisen hidastuvuuden aikaansaadakseen.
Ceevitosessa mulla oli sähkökäkkäri aikansa automaattitilassa ja sitten se hajosi. Tyyppivika, jarruista lähtevä vaijeri kulkee muovihahlon läpi, joka murtuu sitten aikanaan ja sähkökäkkä vetää itsensä liian syvälle ja rikkoutuu. Uusi robotti maksaa tonnin, käytetyn sain neljäsosalla tuosta hinnasta. Nyt käytän sähkökäkkäriä ainoastaan silloin, kun jätän auton laivan autokannelle. Autokannella automaattivaihteiston parking-asento ei riitä, se kun sallii auton kulkea pienen matkan edestakaisin. Automaatin kanssa ei tule edes hillholderia kaivattua, joten ihan hyvin olen ilman käkkäriä pärjännyt. Takanaolija sokaistuu mun jarruvaloistani? Yritän kyllä olla liikenteessä kiltti muille, mutta tuosta sokaisusta en ole koskaan ymmärtänyt huonoa omatuntoa potea! Minä olen aina pitänyt siitä, että jarruvaloista selkeästi näkee, koska edelläoleva auto aikoo lähteä liikkeelle. Kivampi huomata jarruvaloista kuin siitä, että takanaolijat alkavat painaa torvea ajatuksiinsa unohtuneelle senioriautoilijalle... 
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 10:43 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Mun entisessä, nykyisessä vaimon automaatti-C5:ssä sähkökässäri toimi automaatilla pari vuotta, kunnes sitten hajosi viime keväänä. Korjautin yksikön Puolassa, maksoi rahteineen eestaas n. 120€ ja asensin vasta viime kuussa ennen katsastusta. Nyt on automaattikässäri pois eikä sitä tosiaan automaattivaihteisessa kaipaa.
Mutta ostinpa sitten itselle manuaali-C5:n ja tajusin, miten hanurista toi systeemi on. Jostain syystä sitä ei saa automaatille. Kojelaudassa ei ole sitä >P< -nappia, eikä valikossa käsijarrun aktivointia. Diagboxillakaan sitä valikkoa ei saa aktivoitua kuten uudemmassa automaatissa. "Auto P off" killittää kyllä mittaristossa. Manuaalissa sitä käsijarrua kuitenkin tarvitsekin ja sen käyttö käsin on kankeaa ja hidasta. Käsikäytöllä ei myöskään mene pois päältä automaattisesti joten käsin pitää myös ottaa pois päältä.
Eipä tossa uudemmassakaan kojelaudan nappi tai valikko kässärille mitään ennenkään tehnyt. Automaattia ei aikanaan saanut pois. Kässärin hajottua tuli kikkailtua Diagboxilla asia päälaelleen, nyt sitä automaattia ei saa päälle vaikka valikosta vaihtaa.
Vai pitääkö valintaa tehdessä suorittaa jotain kevätjuhlaliikkeitä?
Toi mun '08 on muutenkin outolintu, ei ole valoisuus- eikä sadetunnistinta laisinkaan.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 11:20 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Tyyppivika, jarruista lähtevä vaijeri kulkee muovihahlon läpi, joka murtuu sitten aikanaan ja sähkökäkkä vetää itsensä liian syvälle ja rikkoutuu. Nykyisissä sähkökäkän toteutuksissa moottorit on suoraan satuloissa = ei enää jumiutuvia vajeteita lainkaan. Teuski kirjoitti: Manuaalissa sitä käsijarrua kuitenkin tarvitsekin ja sen käyttö käsin on kankeaa ja hidasta. No man.vaihteinenhan tuo omakin kiesini on, aut.askisena kun ei olisi saanut riittävää vetomassaa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 13:35 |
Viestit: 3645
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Tyyppivika, jarruista lähtevä vaijeri kulkee muovihahlon läpi, joka murtuu sitten aikanaan ja sähkökäkkä vetää itsensä liian syvälle ja rikkoutuu. Nykyisissä sähkökäkän toteutuksissa moottorit on suoraan satuloissa = ei enää jumiutuvia vajeteita lainkaan. Teuski kirjoitti: Manuaalissa sitä käsijarrua kuitenkin tarvitsekin ja sen käyttö käsin on kankeaa ja hidasta. No man.vaihteinenhan tuo omakin kiesini on, aut.askisena kun ei olisi saanut riittävää vetomassaa  Tuo asuntovaunu on monella tapaa ohjaava tekijä, kun autoa ja sen varusteita itselleen hankkii. Sulla pitäisi ehkä olla jokin erillinen harrasteauto, jolla hoituisi asuntovaunun vetäminen, isommat tavarakuljetukset jne. tarvittaessa. Sitten voisit valita arkiauton ihan vain arjen ehdoilla. Sen harrasteauton suhteen ongelma on tietenkin (hankinnan jälkeen) säilytys. Transporter T4? Vanhimmat menevät kohta museorekkariin ja hinnat ovat paljon halvempia kuin kulttiasemaan nousseilla takamoottorisilla edeltäjillä. Museorekkarissa vakuutus on halpa eikä dieselveroakaan tarvitse maksaa. Saksasta saattaisi löytyä vähänajettu viranomaisauto, niillä on usein ajettu kolmeenkymmeneen vuoteen vain 20-50 tkm.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 13:49 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
pvalila kirjoitti: Sulla pitäisi ehkä olla jokin erillinen harrasteauto, jolla hoituisi asuntovaunun vetäminen, isommat tavarakuljetukset jne. tarvittaessa. Sitten voisit valita arkiauton ihan vain arjen ehdoilla.
Itse ainakin miellän asuntovaunun eduksi asuntoautoon nähden sen, ettei siinä ole ylimääräistä autoa ylläpidettävänä. Jos vaunua varten pitää olla oma vetoauto, niin eikö sitten samalla järkevämpää olisi olla asuntoauto? Joku vanha transportterinräyskä nyt on aika huono vaihtoehto uudemmalle autolle jos reissua tehdään. Museokuntoisessa vielä vähemmän järkeä kun sen hinnalla ja vaivalla saisi uudemmankin pelin. Tuolla skenaariolla ne käyttökustannukset on pieni murhe, jos se "harrasteauto" otetaan liikennekäyttöön vain tarvittaessa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 14:28 |
Viestit: 3645
|
Teuski kirjoitti: pvalila kirjoitti: Sulla pitäisi ehkä olla jokin erillinen harrasteauto, jolla hoituisi asuntovaunun vetäminen, isommat tavarakuljetukset jne. tarvittaessa. Sitten voisit valita arkiauton ihan vain arjen ehdoilla.
Itse ainakin miellän asuntovaunun eduksi asuntoautoon nähden sen, ettei siinä ole ylimääräistä autoa ylläpidettävänä. Jos vaunua varten pitää olla oma vetoauto, niin eikö sitten samalla järkevämpää olisi olla asuntoauto? Joku vanha transportterinräyskä nyt on aika huono vaihtoehto uudemmalle autolle jos reissua tehdään. Museokuntoisessa vielä vähemmän järkeä kun sen hinnalla ja vaivalla saisi uudemmankin pelin. Tuolla skenaariolla ne käyttökustannukset on pieni murhe, jos se "harrasteauto" otetaan liikennekäyttöön vain tarvittaessa... HiTec on kyllä pohtinut sitä asuntoautoakin. Mutta se ei oikein taida hänelle toimia, koska mies muistaakseni tykkäsi siitä, että auto on ison osan vuotta omalla vakipaikallaan tavallaan kuin kesämökkinä. Museoauton pitäminen on tosi halpaa, jos sille vain löytyy jostain ilmaiseksi tai edukkaasti säilytyspaikka. Meillä on noita perheessä parikin, perheen vanha Ford Taunus vuodelta 1973 ja Ford Consul vuodelta 1952. Nyt mennään museoautoissa jo vuotta 1992. Sieltä alkaa jo löytyä ahdettu dieseliä, ilmastointia jne. ihan kivasti. Transporterit olivat jo tuolloin ihan kivoja tien päällä, ja esimerkiksi Toyota teki varsin erinomaisia pick-upeja. Ducatoissa vaihtui myös sukupolvi 1990-luvun puolivälissä, niitähän saa myös kevytkuorma-autoina.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 16:18 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: HiTec on kyllä pohtinut sitä asuntoautoakin. Mutta se ei oikein taida hänelle toimia, koska mies muistaakseni tykkäsi siitä, että auto on ison osan vuotta omalla vakipaikallaan tavallaan kuin kesämökkinä. Se on juurikin näin. Meillä oli tuota nykyistä as.vaunua ennen parikin as.autoa, mutta ei se vaan oikein sopinut meidän profiiliin. Tuollainen as.auto sopii vallan mainiosti reissaamiseen, siihen kun ollaan se 1-2pv paikalla ja taas jatketaan, ei tälläiseen kausipaikkalaisuuteen jossa se retkule on kuin kesämökki - ja taas kesämökki ei kelpaa kun sellaisiakin on tässä ollut sen pari kpl jo kun niissä tulee sitten sitä kaikkea muuta tauhkaa mukana nurmikonleikkuineen ja halonhakkuineen, joita saa harrastaa jo ihan riittävästi kotioloissakin Ja kun ajokortillisia ei minun lisäkseni talossa ole, niin eiköhän tuo auto + prätkä -yhdistelmä riitä, kuitenkin kuljetin ja harraste jo tuossakin olemassa. Tästä syystä ei sitä sähkökikotintakaan ihan hetkeen meille tule, sillä kun sitten pitäisi pystyä hoitamaan aivan kaikki nykyisen kuljettimen tehtävät, mitään järkeä hommata kalustoa lisää vain pihaan seisomaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 16:43 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Teuski kirjoitti: pvalila kirjoitti: Sulla pitäisi ehkä olla jokin erillinen harrasteauto, jolla hoituisi asuntovaunun vetäminen, isommat tavarakuljetukset jne. tarvittaessa. Sitten voisit valita arkiauton ihan vain arjen ehdoilla.
Itse ainakin miellän asuntovaunun eduksi asuntoautoon nähden sen, ettei siinä ole ylimääräistä autoa ylläpidettävänä. Jos vaunua varten pitää olla oma vetoauto, niin eikö sitten samalla järkevämpää olisi olla asuntoauto? Joku vanha transportterinräyskä nyt on aika huono vaihtoehto uudemmalle autolle jos reissua tehdään. Museokuntoisessa vielä vähemmän järkeä kun sen hinnalla ja vaivalla saisi uudemmankin pelin. Tuolla skenaariolla ne käyttökustannukset on pieni murhe, jos se "harrasteauto" otetaan liikennekäyttöön vain tarvittaessa... Minulla oli muutama vuosi sitten erillinen auto vaunun vetämiseen. On se vaan eri mukava vetää isoa vaunua nelivetomaasturilla kuin nippa nappa lailliseen vetopainoon yltävällä henkilöautolla. Tuolloin käyttöautoina C5,C8 ja 406. Nissan Terranon ajoneuvoverot taisi olla n. 1000€/vuosi ja kulutus 10 l/100km nätistikin ajettaessa, joten ei kyllä käyttöautoksi sopinut. Niin ja ajo-ominaisuudet varsin traktorimaiset. Kulutus ei muuten kovin paljoa lisääntynyt vaikka oli vaunukin perässä. Toki nykyinen XC70 hoitaa vaununvedon ja käyttöauton hommat varsin mallikkaasti. Vaan onpa noita C5 citikoitakin lisäksi eri tarpeisiin silti 4kpl 
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
Tkarkka
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 17:00 |
Viestit: 97
|
^No on sulla Jaakko auto poikineen. Hyvää alkanutta vuotta!
Terv. Tuomo Kärkkäinen
Peugeot 309 1.6 GR -89, Peugeot 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 GL 16V -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf 1.4 92 kW 5-ov. -13, VW Golf Alltrack Variant 132 kW -17.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 17:18 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Itse vetelin yksiakselista Matkaajaa tolla 163HDi vitosella viime kesänä yhden lyhyen reissun ja yllätyin, miten paljon kulutus nousi...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 20:38 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Teuski kirjoitti: Itse vetelin yksiakselista Matkaajaa tolla 163HDi vitosella viime kesänä yhden lyhyen reissun ja yllätyin, miten paljon kulutus nousi... Itselläkin oli C5 III 2.0HDi 136 Tourer aut. silloin kun tuo as.vaunu tuli taloon ja jo heti ekalla nyppäsyllä Vuosaaresta Puistolaan tuon auton Aisin käytännössä antautui. Luistatteli koko matkaan niin maan vietävästi = kuumeni oikein kunnolla niin että öljy kärysi kun kotipihaan pästiin, vaikka yksinään niin ennen vetoa kuin sen jälkeenkin toimi niin pehmeän mukavasti ettei mitään rajaa. No käytännössä tuo sitten liipaisi sen seuraavan autovaihdonkin, vaikka siinä tovi vielä vierähtikin ennen kuin autonvaihto lopulta toteutui - ja sen jälkeen ei aut.vaihteista autoa enää ole talossa ollutkaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 04.01.2023 22:11 |
Viestit: 3645
|
HiTec kirjoitti: ja sen jälkeen ei aut.vaihteista autoa enää ole talossa ollutkaan  Manuaali on kyllä aika kärsimys käyttää, jos on automaattiin kerran tottunut. Mun on ollut pakko ajella viime viikkoina vaimon polkuautoa, ja se on tuntunut rehellisesti sanottuna pahalta. Jokin GTI on tietenkin eri juttu, niihin keppi sopii. Mut tavallisena arkipäivänä, ruuhkassa töihin tököttäessä... Ajotietokoneen mukaan mun keskinopeus on luokkaa 32-34 kilsaa tunnissa. Jos pitkää matkaa maantiellä ajaisin, niin ehkä sitä manuaalia sietäisi paremmin. HiTec, eikö joulupukki voisi tuoda sun perheenjäsenille autokoulun lahjakortin "ihanaksi" yllätyslahjaksi? 
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 00:05 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Manuaali on kyllä aika kärsimys käyttää, jos on automaattiin kerran tottunut. HiTec, eikö joulupukki voisi tuoda sun perheenjäsenille autokoulun lahjakortin "ihanaksi" yllätyslahjaksi?  No noita aut.vaihteisia on talossa ollut aikaisemminkin, oliko tuo C5 3. tai 4. ikinä, mutta silti en koe tuota kepin vispausta minään ongelmana, en edes Hki keskustassa pyöriessäni. Jopa talossa 7v ollut 600cc skootteri vaihtui 1250cc prätkään vuosi sitten keväällä = tässäkin tehtiin siis vaihto aut>man enkä tuotakaan kokenut en niin minkään sortin ongelmana. Ja vaikka se pääasiallinen jarrukin oli maxilla ns. kytkinkäsi (yhdistelmäjarru joka otti molempiin päihin), niin silti nuo oik.jalan varpaat löysivät sen takajarrun aivan itsestään, samalla mitä vas.jalan varpailla nuo vaihteet napsahtelee sisään enempiä pähkimäti, eikä ole kytkimellä tullut "jarruteltua" kertaakaan  Vimosin aut.vaihteinen tässä viime aikoina oli pojan V90 koeajo nyt Joulun pyhinä - en tykännyt. Vaihtoi toki pehmeästi kuten kuuluukin jne. mutta jotenkin se vaan tuntui "kontrollin menetykseltä" varsinkin kun oli hiukka liukkaampaa tienpintaa alla  Kumma kyllä, kertaakaan en "kytkintä" silti edes yrittänyt polkea, vaan vas.jalkapohja jöpötti lattiaa vasten kuin liimattuna Me kun tässä emännän kanssa kahdestaan kämpätään, muksut on jo maailmalle lähetelty, eikä nuo emännän sairaudet tuosta mihinkään varmaan katoa, niin vaikka hälläkin se kortti on, ei hän ole ajokuntoinen eikä koskaan enää tule, vaikka 10...15v sitten varsin paljon vielä ajoikin ja talossa oli silloin siksi 2x autotkin. Nykyinen autokin on tästä syystä hiukan tilavampi, jotta sinne konttiin voi lastata tuon emännän invamopon tai pyörätuolin helposti 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 10:20 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Tkarkka kirjoitti: ^No on sulla Jaakko auto poikineen. Hyvää alkanutta vuotta!
Terv. Tuomo Kärkkäinen Kappas! Ekan oman citikan ostin silloin, kun työskenneltiin samassa työhuoneessa ja siitä se sitten lähti  Niin ja tuossahan oli vasta osa autoista. 406 ja xsara löytyy konsernin autoista ja sitten on vielä -97 transporter iäisyysprojektina. Hyvää uutta vuotta sinullekin!
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 11:43 |
Viestit: 1982 Paikkakunta: JKL
|
Noista automaateista tuli mieleen juttu parinkymmenen vuoden takaa. Firman johtaja osti 700-sarjan automaattiVolvon. Kahvipöydässä tuumasi, että "kyllä se olisi elintason lasku jos pitäisi vielä palata manuaalivaihteiseen autoon".
Itsellä on samanlaiset ajatukset. Päivässä menee vähintään puoli tuntia risteyksissä ja ruuhkissa. Eipä tarvi pelätä, että auto sammuu. Myös liikennevaloista pääsee liukkaammin lähtemään. Ja "auto hold" pitää auton paikoillaan ilman jarrupolkimeen koskemista.
Joku tuumasi aikoinaan, että manuaaliloota on urheilullisempi kuin automaatti. Siihen toinen kommentoi, että "mitä urheilullista siinä on, kun kepillä laittaa rattaita eri järjestykseen".
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 12:14 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
C4_robotti kirjoitti: Joku tuumasi aikoinaan, että manuaaliloota on urheilullisempi kuin automaatti. Siihen toinen kommentoi, että "mitä urheilullista siinä on, kun kepillä laittaa rattaita eri järjestykseen". No onhan se urheilullisempaa asetella niitä itse kytkinpolkimen ja kepin välityksellä kuin auton aivot 2-kytkimen solenoideja käskemällä, vaikka kuinka niitä samoja solkkuja voisi itsekin ratin läpyköillä komennella 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 12:44 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
C4_robotti kirjoitti: Joku tuumasi aikoinaan, että manuaaliloota on urheilullisempi kuin automaatti. Siihen toinen kommentoi, että "mitä urheilullista siinä on, kun kepillä laittaa rattaita eri järjestykseen". Moneen vehkeeseen kun ei vaan automaattia saa, jotain ihme robotteja ja suorakytkentöjä, ei ne oo oikean automaatin veroisia.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 18:37 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
HiTec kirjoitti: C4_robotti kirjoitti: Joku tuumasi aikoinaan, että manuaaliloota on urheilullisempi kuin automaatti. Siihen toinen kommentoi, että "mitä urheilullista siinä on, kun kepillä laittaa rattaita eri järjestykseen". No onhan se urheilullisempaa asetella niitä itse kytkinpolkimen ja kepin välityksellä kuin auton aivot 2-kytkimen solenoideja käskemällä, vaikka kuinka niitä samoja solkkuja voisi itsekin ratin läpyköillä komennella  Näitä läpysköjä painelemalla voi esittää erinäisiä toiveita, jotka auton aivot sitten yleensä toteuttavat jossain vaiheessa, mutta ei kuitenkaan aina. Manuaalivehkeessä voi vaihtaa silloin, kun haluaa ja ajaa niin lähelle punarajaa tai momenttimurina-alarajaa kuin haluaa. Esimerkiksi manuaalilla tulen usein risteykseen tai valoihin kuutosella tai vitosella riippuen, miten suurta moottorijarrutusta tarvitsen, ja annan pyörien pyörittää moottoria melkein loppuun asti. Kytkimellä irroitus, kun mennään alle 1000 rpm. Tässähän ei ole mitään ongelmaa niin kauan kuin ei yritä välittää momenttia isojen vaihteiden yli moottorilta pyörille. Mutta automaatilla jos yrität, niin eikös vaan se pakkovaihda pienemmälle kauan ennen. Mulla on nyrkkisääntö: dieselit automaatteina ja bensakoneet manuaaleina...
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 19:45 |
Viestit: 1228 Paikkakunta: Jokioinen
|
Automaattivaihteinenkoko mukava, no ei ole. Alkuviikosta sellasella jouduin päivän ajamaan, järkyttävä viive kun haluaa lähteä liikkeelle tai jos rajoitus vaihtuu kiihdyttää. Aina väärä vaihde ja jos haluaa yllättäen ripeää kiihdytystä niin sitten loota arpoo vaikka kuinka kauan. Manuaalilla noihin pystyy itse vaikuttaan.
Sähkösitikalla (tai siis kaikilla sähköautoilla) nuo kaikki puuttuu, kun painaa poljinta niin tapahtuu heti ja vääntöä on aina tarjolla. Mikään raketti tuokaan ei ole, mutta tehokkaammatkin perinteiset on vain kovin lasikan tuntuisia kun vetoa on vain kapealla käyttöalueella.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 05.01.2023 19:54 |
Viestit: 1982 Paikkakunta: JKL
|
järkyttävä viive kun haluaa lähteä liikkeelle tai jos rajoitus vaihtuu kiihdyttää.
Hybridillä ei tuota ongelmaa ole. Se kun lähtee sähköllä...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 21.01.2023 10:38 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Teuski kirjoitti: Eipä tossa uudemmassakaan kojelaudan nappi tai valikko kässärille mitään ennenkään tehnyt. Automaattia ei aikanaan saanut pois. Kässärin hajottua tuli kikkailtua Diagboxilla asia päälaelleen, nyt sitä automaattia ei saa päälle vaikka valikosta vaihtaa.
Vai pitääkö valintaa tehdessä suorittaa jotain kevätjuhlaliikkeitä?
Tämä selkeni tossa taannoin. Autossa on kaksi valikkoa, toinen keskinäytöllä menu-napin takana. Siellä näkyy mm. automaattikäsijarru ja takalasin pyyhintä pakilla, mutta niiden tilan muuttaminen ei onnistu. Mittaristossa on toinen valikko, aukeaa ratin vasemmasta rullasta vain paikalla ollessa ja sieltä aktivoinnit onnistuu. Manuaalin automaattikäsijarru on kuitenkin aika hyödytön, taitaa mennä päälle vain kun auton sammuttaa. Jos jättää vaikka vapaalle käymään, niin manuaalisesti kytletty käsijarru ei aukea automaattisesti liikkeelle lähtiessä... Valikkohomma on sama niin '08:ssa kuin' 12:ssakin.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
sepkar
|
Viestin otsikko: Re: Vanhan jäärän oppitunti Lähetetty: 28.02.2023 18:45 |
Viestit: 108
|
Kyllä on jäärällä kestämistä ovien lukitsemisen johdosta. Ensiksi oli se pysäköinti ilmastoinnin pysäyttäminen lukitsemalla ovet. Tänä aamuna laitoin kaukosäätöisen pistorasian kautta lohkolämppärin ja sisätilanlämppärin päälle.Naapuri tuli kertomamaan varashälyttimen huutavavan minun autossani.Ovet tietenkin lukossa, mutta sisätilanlämppäri oli siirtynyt varashälyttimen sensorin ulottuville ja alkoi kiljumaan. Muistin vanhan jutun kun haettiin vikaa herkälle varashälyttimelle. Hälyttimet alkoivat kiljua 05.00 kun kellolaite kytki sähköt lohko ja sisätilalämppäriin.Sen verran se aiheuttaa liikettä, että hälytin alkaa kiljumaan. Lukitaan kuitenkin ovet ja kestetään lieveilmiöt. Juhannuksena ei nämä vaivat koske autoilijoita 
|
|
|
|
 |
|
|