Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 22.03.2023 22:50 

Viestit: 3806
Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Entä, jos kerrankin ei vain arvailisi? Paljon tuntuu olevan näitä arvailuja, mutta jos soittaisikin Jaguar merkkihuoltoon ja kysyisi paljonko maksaa ikkunahissi vaihdettuna ja mikä osan hinta?

Toista ei Mersukaan kiinnosta lainkaan, mutta työkaverin Mersun ilmajousituksen korjauksesta ollaan valmiita esittämään hinta-arvioita ilman mitään tietoa. :)


Eikös se ollutkaan Teboililla kuultua?

Jaguaariin saattaa saada osia hyvinkin sopivasti jos siinä lukee FoMoCo.


Aivan erityisesti tuo pätee X-typeen. Kaikkien aikojen hienoin Mondeo!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 17:50 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Jaguaariin saattaa saada osia hyvinkin sopivasti jos siinä lukee FoMoCo.


Aivan erityisesti tuo pätee X-typeen. Kaikkien aikojen hienoin Mondeo!


Yhdellä oli tuollainen, muutamaan kertaan ihmetteli että miten Fordin pitäminen voi maksaa näin paljon....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 17:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Jaguaariin saattaa saada osia hyvinkin sopivasti jos siinä lukee FoMoCo.


Aivan erityisesti tuo pätee X-typeen. Kaikkien aikojen hienoin Mondeo!


Yhdellä oli tuollainen, muutamaan kertaan ihmetteli että miten Fordin pitäminen voi maksaa näin paljon....


No on ollut kyllä tosi kallista, mutta kaikkihan on, jos ei ole rahaa! ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 18:28 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
betaromeo kirjoitti:
No on ollut kyllä tosi kallista, mutta kaikkihan on, jos ei ole rahaa! ;)


Se on suorastaan hirveää joo, onneksi tuskin muistan moista aikaa, mut ei joku 15v sitten toi vähävaraisten versio X-Jagge mikään kovin halpa edes ollut, nykyäähän niihinkin saa briteistä osia puoli-ilmaiseksi, paitsi sitä mitä eniten tarvisi eli uutta koria...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
No on ollut kyllä tosi kallista, mutta kaikkihan on, jos ei ole rahaa! ;)


Se on suorastaan hirveää joo, onneksi tuskin muistan moista aikaa, mut ei joku 15v sitten toi vähävaraisten versio X-Jagge mikään kovin halpa edes ollut, nykyäähän niihinkin saa briteistä osia puoli-ilmaiseksi, paitsi sitä mitä eniten tarvisi eli uutta koria...


Pitikö nyt hämmästellä, miten kallista, vai puoli-ilmaista? :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 19:23 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
betaromeo kirjoitti:
Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
No on ollut kyllä tosi kallista, mutta kaikkihan on, jos ei ole rahaa! ;)


Se on suorastaan hirveää joo, onneksi tuskin muistan moista aikaa, mut ei joku 15v sitten toi vähävaraisten versio X-Jagge mikään kovin halpa edes ollut, nykyäähän niihinkin saa briteistä osia puoli-ilmaiseksi, paitsi sitä mitä eniten tarvisi eli uutta koria...


Pitikö nyt hämmästellä, miten kallista, vai puoli-ilmaista? :)


Hämmästyttävää kyllä on että joku saattaa hämmästyä siitä että auto ja sen osat muuttuvat 15 vuoden aikana kalliista puoli-ilmaiseksi :lol:

Näin rautalangasta väännettynä tarvikeosien lisääntynyt tarjonta vuosien kuluessa saattaa jopa aiheuttaa niiden halpenemista, tai pahimmillaan niiden loppumista kokonaan kun kysyntä hiipuu, romureiskojen onneksi...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 23.03.2023 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Kiitos "xari", että jaoit meille tiedon X-typen osien hinnoittelusta! Moni on varmasti hyvinkin yllättynyt tiedosta, että ne ovat olleet 15v sitten uusina arvokkaampia, kuin nykyää käytettynä.
Kerrotko vielä, mikä on ollut prosenttuaalinen ero silloin kalliin ja nykyisen puoli-ilmaisen? Kiitos etukäteen arvokkaasta huomioimisestasi.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 24.03.2023 01:01 

Viestit: 3806
Jossain vaiheessa olin puolivakavasti tuosta X-typestä kiinnostunut ja juttelin sen omistamisen iloista naapurini kanssa, joka moisella ajeli.

Ruosteesta ei ollut puhetta, mutta kulutusosien hinnoista kylläkin.

Olivat kuulemma ihan kohtuuhintaisia, kunhan vain ymmärsi ostaa osat Mondeoon.

Tyytyväinen oli naapuri autoonsa, hänelle se oli muistaakseni jo toinen X-type.

Mun muistikuvani oli se, ettei tuota saanut kovinkaan pirteällä dieselkoneella; jokin pieni ja laiska nelimukinen naku oli ainoa vaihtoehto. Se taisi tosin vuosien mittaan saada jokusen pollen lisää.

Bensakuutonen kai tuohon luontevin vaihtoehto oli.

Alkupään autot olivat aina nelivetoisia, Jagge ujosteli vähän aikaa ennen kuin uskalsi rehellisen etuvedon markkinoille tuoda.

Nätimpi tuo mun mielestäni oli kuin Amerikan serkkuun (Lincoln) perustunut S-type. Mut siihen sai sitten ihan eri luokan patoja konepellin alle, kolmen litran vapari kelpasi vain hinnat alkaen -malliin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 24.03.2023 05:11 

Viestit: 684
Vaimon C5 2,0iA -05 Vaihtui vajaa vuosi sitten Subaru Outback 2,5iA -14 kulkineeseen . Toistaiseksi toiminut loistavasti. Ainoa vika pimentynyt peruutuskamera. Mielestäni hyvä valinta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 24.03.2023 10:02 

Viestit: 85
Paikkakunta: Espoo
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, on surullista että Citroen on luopunut kaasunestejousituksesta ja muutenkin siirtynyt tuottamaan tavanomaisia autoja,joiden sarjassa se on altavastaajan asemassa. Toisaalta se oli ennakoitavissa siitä että C5sia oli kokeilumielessä sekä rauta- ja kaasujousilla varustettuina. Ehkä kokeilun tulos oli että kaasujousitusta eivät edes merkkiuskolliset enää arvostaneet. Tämäkin on ymmärrettävää paitsi siksi että kaasujousitus aiheuttaa isoja kustannuksia ja jatkuvia remontteja työkaverien ja naapurin tuttavien autoissa, myös siksi ettei Citroen sillä rakenteella enää ole onnistunut saavuttamaan ylivertaisia ominaisuuksia rautajousituksiin verrattuna.
Hyvänä esimerkkinä voisin mainita, jos ihan oma auto kelpaa tässä esimerkiksi, W213koppaisen Mersun, jossa on vakiona rautajousituksenkin yhteydessä sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, ns agility control alusta. Auton ajossa ensivaikutelma on että sehän on kuin sitikka. Isoissa heitoissa kori ponnahtaa ylös ja laskeutuu alas huomaamattomasti mutta sitikkaan verrattuna terävät kuopat se ylittää melko huomaamattomasti ilman pauketta ja kolinoita.
Mutta automaailmasta löytyy muitakin merkkejä jotka ovat entisaikojen tavaramerkistä luovuttuaan jatkaneet menestyksekkäästi, kuten esim BMW, joten toivotaan Citroeneille menestystä uusissa haasteissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 09:03 

Viestit: 3806
Ei kai Bemari mistään ole kokonaan luopunut? Sehän tekee edelleen suoria kuutosia ja takavetoisia autoja.

Sähkösäätöisille iskareille on tyypillistä, että ne jossain auton elinkaaren vaiheessa vaihtuvat ihan tavallisiin; Hydevehkeet pysyvät Hydeinä kuolemaansa asti.

Hyde oli viimeinen osa DS:n perinnettä, joka nyt sitten ceevitosen mukana kuoli: enää DS:stä ei ole mitään jäljellä (paitsi makaaberi yritys rahastaa edesmenneen maineella, käyttää sen nimeä täysin innovaatiovapaiden normiajoneuvojen myyntiin).

Ongelma ei oikeastaan ole se, että kaikki DS:n innovaatiot on heitetty romukoppaan. Ongelma on se, ettei niiden tilalle ole kyetty kehittämään mitään uutta.

Tesla on ehkä tämän päivän DS?

Teslankin innovatiivisimmat ajat taitavat tosin olla takana, Twitter-Muskin toimia kun katsoo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 10:30 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Macinaggio kirjoitti:
Tuohon alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, on surullista että Citroen on luopunut kaasunestejousituksesta ja muutenkin siirtynyt tuottamaan tavanomaisia autoja,joiden sarjassa se on altavastaajan asemassa. Toisaalta se oli ennakoitavissa siitä että C5sia oli kokeilumielessä sekä rauta- ja kaasujousilla varustettuina. Ehkä kokeilun tulos oli että kaasujousitusta eivät edes merkkiuskolliset enää arvostaneet. Tämäkin on ymmärrettävää paitsi siksi että kaasujousitus aiheuttaa isoja kustannuksia ja jatkuvia remontteja työkaverien ja naapurin tuttavien autoissa, myös siksi ettei Citroen sillä rakenteella enää ole onnistunut saavuttamaan ylivertaisia ominaisuuksia rautajousituksiin verrattuna.


X7:ssa heitettiin koko osaaminen romukoppaan ja ulkoistettiin valmistus sitä osaamattomalle + hinnoiteltiin varaosat pihalle.

Ylivertaisia ominaisuuksia ei edes haluttu käyttää, citymaasturi nelivedolla ja hydejousilla, kaikki nämä oli mallistossa mutta ei yhdessä, miksi ei?

C5 aircross vähän houkuttaisi, ei tosin ole edes kokeillut moista mut alkaisi mahtumaan hintarajoihin mut nelivedon puute, moottorivalikoima ja ulkonäkö, muotoilun vois ulkoistaa takaisin Italiaan :evil:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 15:51 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Macinaggio kirjoitti:
Toisaalta se oli ennakoitavissa siitä että C5sia oli kokeilumielessä sekä rauta- ja kaasujousilla varustettuina. Ehkä kokeilun tulos oli että kaasujousitusta eivät edes merkkiuskolliset enää arvostaneet.


No kun katsoo X7:n myyntimääriä C5-I/II:n myyntimääriin, niin eipä ne merkkiuskolliset enää kovin paljoa arvostaneet koko mallia ― ei kierrejousilla eikä hydeillä.

Hyde on kyllä ollut ylivoimainen yksinkertaisuudessaan ja kestävyydessään suhteessa jousitusmukavuuteen. Ei se täydellinen ole, mutta huomattavasti keskimääräistä parempi ja hinta-laatu -suhde aivan loistava. Mulla ei ole paljon rautajousisia ollut, mutta niiden kanssa on ollut enemmän rahanmenoa ja korjaamistyötä kuin hydesitikoiden kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 18:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
yason kirjoitti:
Macinaggio kirjoitti:
Toisaalta se oli ennakoitavissa siitä että C5sia oli kokeilumielessä sekä rauta- ja kaasujousilla varustettuina. Ehkä kokeilun tulos oli että kaasujousitusta eivät edes merkkiuskolliset enää arvostaneet.


No kun katsoo X7:n myyntimääriä C5-I/II:n myyntimääriin, niin eipä ne merkkiuskolliset enää kovin paljoa arvostaneet koko mallia ― ei kierrejousilla eikä hydeillä.

Ei se täydellinen ole, mutta huomattavasti keskimääräistä parempi ja hinta-laatu -suhde aivan loistava.

Uskallan olla hiukan erimieltä, vaikka niin mielelläni käyttäisinkin pinkkejä laseja. :)

Lähdetään liikkeelle vaikka I/II korisista C5:sta. Otetaan vartailukohteeksi, vaikka perinteinen jousi/iskunvaimennin jousitus, joka kuitenkin suurimmassa osassa vastaavan hintaluokan autoissa on, kuin C5:ssä.
Lähdetään vaikka takapäästä, jousisylintereitä on mennyt kuitenkin aika tasaiseen tahtiin erinäisistä syistä. Männän tappeja katkeillut, joka poikkeuksetta tuhoaa sylinterin. Kynkänlaakeri antautuu ja syö sylinterin soikeaksi ja silloin kun näitä vielä oli merkkihuollossa huollettu, niin aina yleensä sylinteri vaihdettiin kynkänlaakerin vaihdon yhteydessä. Kuinka usein sylinterinputket saatiin ehjänä irti, ei usein. Sylinteri maksoi noin 160€ per puoli ja putki noin 50€ ja tässähän ei ole vielä otettu huomioon lainkaan jousipalloa, joka yhtälailla menettää vaimennustehon, kuin iskarikin ajan saatossa.

Näitä sylintereitä, tai putkia ei ole saanut enää vuosiin uusina, joten pidän perinteistä jousi/iskari yhdistelmää ylivoimaisen edullisena, kun niitä sentään mahdollista saada.

Mennään sitten etujousiin, niin II korisissahan ne alkoivat vuotamaan hyvinkin varhain ja menettivät vaimennustehonsa. Samaa vaivaahan on ollut tuskastuttavan paljon myös X7 korisissa ja niiden kustannukset aivan eriluokkaa vaihdettuna perinteisiin verrattuna, mutta normi Citroen varaosien saatavuuteen poiketen niitä tainut vielä olla vaihtelevasti saatavana.

Mitä se kaasunestejousitus sitten tarvitsee toimiakseen? Aivan oikein hydraulipumpun ja voisin kuvitella niitäkin menneen varsin mukavaan tahtiin, koska varovasti arvioiden olen itsekin niitä käytettynä myynyt parikymmentä kappaletta. Olisiko uuden hinta 1200€ luokkaa, mitä perinteisen jousituksen käyttäjän ei tarvitse kuluihin laskea. Entä sitten ne lukuisat muut putket ja letkut, sekä tiivisteet. Otetaan vaikka esimerkiksi 3 putken rykelmä I/II korisissa, joka poikkeuksetta on jouduttu vaihtamaan aikojen kuluessa. Hyvin vaikea, jos ei mahdoton korjata ja viimeksi kun sitä saanut, on hinta ollut hiukan vajaa 500€, voihan sitä pitää edullisena, mutta tilanne on hiukan toinen, kun sitäkään ei ole vuosiin saanut. Ohjaustehostimen putken kanssa sama tilanne, joka alkaa vuotamaan suoraan laturille tuhoten sen. Vastaavista ongelmista en ole kuullut perinteistä jousitusta käyttäviltä. Voin jatkaa listaa pidemmäksikin, jos joku tuntee siihen palavaa halua? ;)

Mitä sitten tulee keskusteluun, ettei Citroen tee oikeanlaisia autoja enään? Stellantis oletettavasti pyrkii tekemään autoja, joita myytäisiin ja heitä tuskin kiinnostaa, jos joku suomalainen olisi kiinnostunut 10v vanhasta tuotteesta, se ei tuo heille rahaa.
Te muutamat äänekkäät, jotka kovasti haluaisitte tietyillä varusteilla ja jousituksella olevia malleja, niin kertokaa nyt rehellisesti montako uutta Citroenia olette ostaneet silloin, kun ne mielestänne täyttivät teidän kriteerinne ostoon?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 21:05 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
betaromeo kirjoitti:
Ohjaustehostimen putken kanssa sama tilanne, joka alkaa vuotamaan suoraan laturille tuhoten sen. Vastaavista ongelmista en ole kuullut perinteistä jousitusta käyttäviltä. Voin jatkaa listaa pidemmäksikin, jos joku tuntee siihen palavaa halua? ;)


Itse olen kyllä kuullut useastakin tapauksesta, ja kyselystä mistä moisen putken saisi järkihintaan ihan perinteisilläkin jousituksilla olevien autojen kanssa.

Itse just talvella vaihdatin vääränmerkkiseen etuiskarit kun toinen vuoti + jouset ja kääntölaakerit, olikohan joku 700€ töineen, tai jotain sinnepäin, ei noita pikkusummia niin muista, Xantiaan ei ikinä tehty yhtä kallista remonttia jousitukseen, ja päälle vielä jarrulevyt kun toinen oli saanut öljyä siitä iskarista.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 25.03.2023 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Ohjaustehostimen putken kanssa sama tilanne, joka alkaa vuotamaan suoraan laturille tuhoten sen. Vastaavista ongelmista en ole kuullut perinteistä jousitusta käyttäviltä. Voin jatkaa listaa pidemmäksikin, jos joku tuntee siihen palavaa halua? ;)


Itse olen kyllä kuullut useastakin tapauksesta, ja kyselystä mistä moisen putken saisi järkihintaan ihan perinteisilläkin jousituksilla olevien autojen kanssa.

Itse just talvella vaihdatin vääränmerkkiseen etuiskarit kun toinen vuoti + jouset ja kääntölaakerit, olikohan joku 700€ töineen, tai jotain sinnepäin, ei noita pikkusummia niin muista, Xantiaan ei ikinä tehty yhtä kallista remonttia jousitukseen, ja päälle vielä jarrulevyt kun toinen oli saanut öljyä siitä iskarista.


Kuten hyvin tiedät, niin olen niin ikävä ihminen, että perustan pelkästään faktoista! Toiseksi vielä, kun olet kovin peräänkuuluttanut, ettei nykyiset Citroenit enää täytä kriteereitäsi, niin kuinka silloin kun täyttivät, niin montako ostit uutena, jotta olisi pönkittänyt tehdasta tuottamaan niitä jatkosssa? Silloinhan kuitenkin myös puhuttiin pikku rahoista, kuten iskareidenkin vaihdossa. ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 14:01 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Kaikessa tekniikassa on aina korjattavia kohtia, mutta onkos mulla nyt ollut neljä hydeautoa ja neljä rautajousista taloudessa viimeisen viidentoista vuoden aikana ja jos olisi ollut rautajousisten sijaan pelkkiä hydesitikoita, niin ne puuttuvat ceevitoset olisi varmaan saanut ostettua rautajousisten jousitolppien, kierrejousien ja iskarien vaihtamiseen ja vaihdattamiseen käytetyillä rahoilla, kun eihän sellaisista huonoista, vuotavista hydesitikoista kukaan paljoa pyydäkään :-)

Hydrauliikassa on kalliita yksittäisiä osia, mutta niiden kanssa pärjää onneksi usein sillä, kun hankkii käytetyn osan tilalle. Esimerkiks käytetty hydraulipumppu kelpaa ihan hyvin, mutta vuotavia iskareita ja katkenneita jousia korjatessa menee kaikki jousitukseen liittyvät osat uusiksi. Kerran koitin säästää ja uusin vaan iskarit, ja eikös vaan pamahtaneet jouset poikki myöhemmin ja piti uusia lisää... Ja noissa parisataa tonnia ajetuissa ne on lähes aina paskana, kun parisataa tonnia ajetussa hydesitikassa jousitus ei yleensä vaadi välitöntä korjausta ja tiedossa oleviin komponentteihin voi varautua. Ilmajousitus on myös yksi, jonka kanssa ei kannata leikkiä tyhjällä lompakolla...

C5-I/II:een ei tietenkään ole saanut uusia hydeosia vuosiin, mutta pitää ehkä verrata niitä aikoja, kun teknologia on ollut aktiivikäytössä. Ja jos Corollan jousia ja iskareita saa taskurahoilla paikallisesta varaosaputkasta, niin onnea vaan, jos pitää löytää korkeuden automaattisäädöllä olevia takaiskareita tai sähköisesti säätyvällä vaimennuksella olevia iskareita erilaisiin 2000-luvun alun kierrejousiautoihin. Tarjolla on ehtaa hydesitikkatason valikoimaa, eli joko eioota tai sitten suolaiset hinnat. Kyllähän C5:n takasylinterien päivät alkaa olla luetut näinä vuosina, mutta toisaalta omakin autoni on 20-vuotias, joten odotuksetkin on pakko sovittaa sen mukaisiksi. Ei tietysti vielä tiedä, josko sylintereitäkin saisi jossain vaiheessa ihan uustuotantona. Ihan mahdottoman vaikeatahan sellaista ei olisi tehdä itsekään, jos on sorvi ja tig, vaikka vaatii tietysti syvempää rakentelutaitoa.

Toki kalliiksi on käynyt, jos vuonna 2006 on ostanut viisivuotiaan hydesitikan, ja siitä on lauennut osia, joita on silloin saanut vain marmorilta PSA:n special-hintaan.

Toisaalta toi kolmen putken paketin tilanne on vuosien aikana jopa parantunut. Tarviketuotantona saa uusia á 150€ ja vanhoja voi korjata. Itsellä tällä hetkellä ajossa auto, jossa kyseisen osan letkut on korvattu normaalilla hydrauliikkaletkulla ja vuotavien prässiliitosten tilalle on juotettu standardit hydrauliikkaliittimet. Jos letku alkaa vuotaa, niin kiertää siihen vaan uuden kiinni... Hyllyssä vielä tuollainen uustuotantopaketti odottamassa, jos joskus pitää saada korjattua äkkiä.

Ajellaan nyt niin kauan kuin näillä pääsee kulkemaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 14:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
yason kirjoitti:
Kaikessa tekniikassa on aina korjattavia kohtia, mutta onkos mulla nyt ollut neljä hydeautoa ja neljä rautajousista taloudessa viimeisen viidentoista vuoden aikana ja jos olisi ollut rautajousisten sijaan pelkkiä hydesitikoita, niin ne puuttuvat ceevitoset olisi varmaan saanut ostettua rautajousisten jousitolppien, kierrejousien ja iskarien vaihtamiseen ja vaihdattamiseen käytetyillä rahoilla, kun eihän sellaisista huonoista, vuotavista hydesitikoista kukaan paljoa pyydäkään :-)

Hydrauliikassa on kalliita yksittäisiä osia, mutta niiden kanssa pärjää onneksi usein sillä, kun hankkii käytetyn osan tilalle. Esimerkiks käytetty hydraulipumppu kelpaa ihan hyvin, mutta vuotavia iskareita ja katkenneita jousia korjatessa menee kaikki jousitukseen liittyvät osat uusiksi. Kerran koitin säästää ja uusin vaan iskarit, ja eikös vaan pamahtaneet jouset poikki myöhemmin ja piti uusia lisää... Ja noissa parisataa tonnia ajetuissa ne on lähes aina paskana, kun parisataa tonnia ajetussa hydesitikassa jousitus ei yleensä vaadi välitöntä korjausta ja tiedossa oleviin komponentteihin voi varautua. Ilmajousitus on myös yksi, jonka kanssa ei kannata leikkiä tyhjällä lompakolla...

C5-I/II:een ei tietenkään ole saanut uusia hydeosia vuosiin, mutta pitää ehkä verrata niitä aikoja, kun teknologia on ollut aktiivikäytössä. Ja jos Corollan jousia ja iskareita saa taskurahoilla paikallisesta varaosaputkasta, niin onnea vaan, jos pitää löytää korkeuden automaattisäädöllä olevia takaiskareita tai sähköisesti säätyvällä vaimennuksella olevia iskareita erilaisiin 2000-luvun alun kierrejousiautoihin. Tarjolla on ehtaa hydesitikkatason valikoimaa, eli joko eioota tai sitten suolaiset hinnat. Kyllähän C5:n takasylinterien päivät alkaa olla luetut näinä vuosina, mutta toisaalta omakin autoni on 20-vuotias, joten odotuksetkin on pakko sovittaa sen mukaisiksi. Ei tietysti vielä tiedä, josko sylintereitäkin saisi jossain vaiheessa ihan uustuotantona. Ihan mahdottoman vaikeatahan sellaista ei olisi tehdä itsekään, jos on sorvi ja tig, vaikka vaatii tietysti syvempää rakentelutaitoa.

Toki kalliiksi on käynyt, jos vuonna 2006 on ostanut viisivuotiaan hydesitikan, ja siitä on lauennut osia, joita on silloin saanut vain marmorilta PSA:n special-hintaan.

Toisaalta toi kolmen putken paketin tilanne on vuosien aikana jopa parantunut. Tarviketuotantona saa uusia á 150€ ja vanhoja voi korjata. Itsellä tällä hetkellä ajossa auto, jossa kyseisen osan letkut on korvattu normaalilla hydrauliikkaletkulla ja vuotavien prässiliitosten tilalle on juotettu standardit hydrauliikkaliittimet. Jos letku alkaa vuotaa, niin kiertää siihen vaan uuden kiinni... Hyllyssä vielä tuollainen uustuotantopaketti odottamassa, jos joskus pitää saada korjattua äkkiä.

Ajellaan nyt niin kauan kuin näillä pääsee kulkemaan...


Olisiko tämä nyt sitä tietoa, jota tällä palstalla kaivataan, mistä niitä uustuotanto 3 putken rykelmiä saa? Saati kuka niitä korjaa ja millä hinnalla. Asiahan ei tietysti ole enää kovin pitkään akuutti, kun autot enimmäkseen paalattu.

Mukava kuulla kuinka huolettomia kilometrejä esim. C5:lla on ajettu ja halvalla. ;)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 20:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tämäkin ketju pilalla. Älkää viitsikö ruokkia trollia enempää...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Xantippa kirjoitti:
Tämäkin ketju pilalla. Älkää viitsikö ruokkia trollia enempää...


Pitkästä aikaa "patongin" Johan Bäckmanilla painavaa asiaa! :)

Ymmärrän hyvin tuskan, mitä joudut elämään maailman nyky tilanteessa. Ihanne yhteiskuntasi Venäjä, ei yleisissä mielipiteissä ole kovin hyvässä huudossa, mutta varmasti uskot edelleen sen ylivoimaisuuteen.
USA, joka ollut aina mielestäsi kaiken pahan alku, niin taidat silläkin saralla joutua pettymään, kun suhteemme siihen vain lisääntyy Natoon liittymisen johdosta.

Entä sitten kovin toivomasi Suomen EU ero, se ei taida olla vielä kovinkaan lähellä ja vaikka piditkin Britanian eroa fantastisena, niin sielläkään ei taideta enää olla kovinkaan varmoja, oliko päätös viisas?

Vielä onneksi voit tankata Teboililta sitä edullista dieseliä ja varmasti pumpuilla ei ole ollut enää edes ruuhkaa. Taitaa vaan olla senkin tarina aikaisemmin meillä loppu, kuin muilla jakelijoilla?

Kuinka muuten autoista, joista pidät Toyotaa yhdestä huonoimmista, toivottavasti X7:si on manuaali, ettet joudu kärsimään Toyotan valmistamasta vaihteistosta? ;)

PS: En edellekään myy sinulle osia mielipiteittesi johdosta, mutta varmasti löydät niitä saman henkisiltä. Toivon kuitenkin parempia aikoja sinulle ja oikein hyvää kevään odotusta!



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 22:29 

Viestit: 3806
:(


Minäkin olen hyvin monista asioista eri mieltä kuin Xantippa, mutta Xantipalla on kuitenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mielipiteensä hän myös ilmaisee hyvin ja perustelee niitä myös. Ja jos olen Xantipan kanssa ollut välillä asioista eri mieltä, niin aina hän on argumentoinut kohteliaasti.

On ihan ok, jos asiat tappelevat. Mutta ei kiva, jos mennään henkilökohtaisuuksiin ja miehet alkavat tapella.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Väärässä vähän väliä, ja joskus ihan vahingossa jossain yksittäisessä asiassa ehkä oikeassa.


Viimeksi muokannut pvalila päivämäärä 26.03.2023 22:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
pvalila kirjoitti:
:(


Minäkin olen hyvin monista asioista eri mieltä kuin Xantippa, mutta Xantipalla on kuitenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mielipiteensä hän myös ilmaisee hyvin ja perustelee niitä myös. Ja jos olen Xantipan kanssa ollut välillä asioista eri mieltä, niin aina hän on pysynyt kohteliaana.

On ihan ok, jos asiat tappelevat. Mutta ei kiva, jos mennään henkilökohtaisuuksiin ja miehet alkavat tapella.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Väärässä vähän väliä, ja joskus ihan vahingossa jossain yksittäisessä asiassa ehkä oikeassa.


Missä olen häneltä kieltänyt mielipiteittensä esittämisen, saati mennyt henkilökohtaisuuksiin?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 23:00 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
:(


Minäkin olen hyvin monista asioista eri mieltä kuin Xantippa, mutta Xantipalla on kuitenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mielipiteensä hän myös ilmaisee hyvin ja perustelee niitä myös. Ja jos olen Xantipan kanssa ollut välillä asioista eri mieltä, niin aina hän on argumentoinut kohteliaasti.

On ihan ok, jos asiat tappelevat. Mutta ei kiva, jos mennään henkilökohtaisuuksiin ja miehet alkavat tapella.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Väärässä vähän väliä, ja joskus ihan vahingossa jossain yksittäisessä asiassa ehkä oikeassa.


Se toi hyökkäävä esitystyyli kertoo vaan heikosta itsetunnosta ja epävarmuudesta, epävarmuus pitää peittää meuhkaamisella :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 26.03.2023 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
:(


Minäkin olen hyvin monista asioista eri mieltä kuin Xantippa, mutta Xantipalla on kuitenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mielipiteensä hän myös ilmaisee hyvin ja perustelee niitä myös. Ja jos olen Xantipan kanssa ollut välillä asioista eri mieltä, niin aina hän on argumentoinut kohteliaasti.

On ihan ok, jos asiat tappelevat. Mutta ei kiva, jos mennään henkilökohtaisuuksiin ja miehet alkavat tapella.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Väärässä vähän väliä, ja joskus ihan vahingossa jossain yksittäisessä asiassa ehkä oikeassa.


Se toi hyökkäävä esitystyyli kertoo vaan heikosta itsetunnosta ja epävarmuudesta, epävarmuus pitää peittää meuhkaamisella :lol:


Ja kaltaisillasi tietämättömyys perättömillä väitteillä! :lol:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Erään aikakauden loppu
ViestiLähetetty: 27.03.2023 00:38 

Viestit: 3806
betaromeo kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
:(


Minäkin olen hyvin monista asioista eri mieltä kuin Xantippa, mutta Xantipalla on kuitenkin täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.

Mielipiteensä hän myös ilmaisee hyvin ja perustelee niitä myös. Ja jos olen Xantipan kanssa ollut välillä asioista eri mieltä, niin aina hän on pysynyt kohteliaana.

On ihan ok, jos asiat tappelevat. Mutta ei kiva, jos mennään henkilökohtaisuuksiin ja miehet alkavat tapella.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan. Väärässä vähän väliä, ja joskus ihan vahingossa jossain yksittäisessä asiassa ehkä oikeassa.


Missä olen häneltä kieltänyt mielipiteittensä esittämisen, saati mennyt henkilökohtaisuuksiin?


En minä kirjoittanut sinusta. Minä kirjoitin itsestäni ja Xantipasta ja eri mieltä olemisen jalosta taidosta.

"TämäKIN ketju pilalla" on kommentti, joka antaa aiheen huolestua siitä, että palsta on taas vaarassa menettää yhden mielenkiintoisen kirjoittajan.

Se olisi menetys.

Xantippa on aivan ilmeisesti henkilö, jonka tietoisuus ei rajoitu automalliin nimeltä Xantia.

Nimimerkki viitannee enemmän samannimiseen pakinoitsijaan kuin Sokrateen vaimoon.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 68 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron