|
Kirjoittaja |
Viesti |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 17:27 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
noo , on se hyvä kun on aapiset luettu ,että osataan nokkimisjärjestys oikein. toinen asia onkin sitten mikä on järkevin ja tilanteeseen sopivin tapa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 18:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Eki kirjoitti: On risteyksiä, joissa totaalinen pysähtyminen tietää isommalla ajoneuvolla näin talven tullen varmoja lapiohommia, vaikka niissä ei henkilöautolla olisi minkäänlaisia vaikeuksia... Tuo on liikennesuunnittelun ongelma, joka kyllä muuttuu kuskin ongelmaksi. Lapiohommiksi ei ole sentään mennyt, mutta kerran olen stop-merkiltä pakittanut ja ottanut vauhtia täysperän kanssa  Esim. täällä rannassahan on yksi paikka, missä talven tullen otetaan risteyksessä olevien liikennevalojen lisäksi ennen risteykseen tuovaa ylämäkeä olevat toiset valot, jotka toimivat sopivalla ennakolla varsinaisiin valoihin nähden. Ja homma toimii. Pientä suunnittelua ja asiat saadaan kuntoon.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 19:13 |
Viestit: 497
|
On suorastaan sydäntä lämmittävää lukea tämänkin viestiketjun kannanotoista täydellistä luottamusta tieinsinöörin kykyyn ajatella meidän puolestamme. Itsekin pysähdyn stop-merkin kohdalle joka kerta ainakin minuutiksi riippumatta siitä, onko muuta liikennettä lähimaillakaan. Tämäi ihan pelkästään kunnioituksesta tienpitäjämme ylimaallista viisautta kohtaan.
Esimerkin tästä käsittämättömästä viisaudesta sain taas kerran joutuessani käväisemään työasioissa pääkaupunkiseudulla kolmisen viikkoa sitten Aamupäivällä menomatkalla oli 1-tiellä vielä kesärajoitus 120, mutta iltapäivällä paluumatkalla tienpitäjä oli napsauttanut valomerkit näyttämään satasen talvirajoitusta. Sekä mennessä että tullessa oli päivänvalo ja pilvipoutaa ja noin +6-8 astetta.
Laitoin taas kerran kädet kyynärpäitä myöten ristiin kiitollisuudesta tieviranomaisiamme ja yhteiskuntamme väkivaltakoneistoa kohtaan, jotka yhteistoimin takaavat turvallisuutemme. Osattiin juuri minuutilleen kytkeä talvirajoitukset päälle, ennenkuin mitään pahempaa ehti tapahtua. Ensimmäinen pakkasyöhän yllätti 1-tien autoilijat vain reilun kahden viikon kuluttua tästä.
Liikennesääntöjen pilkulleen noudattamisesta jatkaisin viestiketjun aloittajan linjalla tiedustellen, että kuinka moni patonkilaisista tarkistaa autonsa valot, jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat laitteet JOKA KERTA ennen liikenteeseen lähtöään?
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 19:43 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
eskere kirjoitti: Miten poliisi suhtautuu rekkamiesten tulkintaan ajaa pysähtymättä risteykseen Meidän firman rekkamies oli saada tuosta sakot, mutta oli poliiseille selittänyt miten rekassa on "kytkin ihan lopussa" ja oli muka ajamassa korjaamolle. Ei saanut sakkoja. Mutta otsikon kysymykseen vastatakseni, kyllä yleensä pyrin pysähtymään stop-merkin kohdalla. Joskus saattaa lipsahtaa niin ettei auto täysin ehdi pysähtymään, mutta aina hidastan alle kävelyvauhtiin.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:28 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Laakeri, oletko nähnyt kosteita unia täysperän kanssa? Kannattaa miettiä ,kun alkaa puhua rekkamiesten kanssa. Mulla on takana yli kolmemiljoonaa kilometriä.. Sadut ei riitä. Täytyy olla näyttöä.  Sulla ei ikä riitä näihin kilometreihin. Tietokonepelit ei ole todellisuutta. Kannattaa palata ihan maan tasalle ja alkaa alusta ja äidin masusta. 
Viimeksi muokannut sahtivaari päivämäärä 11.11.2010 20:36, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:29 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
on naurettavaa viilailla tuon pysähtymisen kanssa , jos hidas kävelijä pystyy ohittamaan kulkimen ,niin kyllä sen voi jo tulkita pysähtymiseksi. tuolla menetelmällä tyhmempikin huomaa ,että merkille saapuja noudattaa tarvittavaa huolellisuutta pysähtyy sitten täysin tai ei. täälläkin pitäisi hyväksyä tuo jenkkiversio aiheesta.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:30 |
Viestit: 5126
|
bxvan kirjoitti: ...Ensimmäinen idästä tulija on siis ajovuorossa ennen minua, joka olen kääntymässä vasemmalle. Häntä siis väistän. Heti kun hän on liikkeellä lähden minäkin, mennäkseni seuraavana. Usein kuitenkin tulee joku liikennesäännöistä tietämätön tuon ensimmäisen risteyksen ylittäneen perässä pysähtymättä risteykseen... Minä en ole tuollaisesta kuullut, löytyykö jostain joku sääntökin tuota tukemaan? En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kuulostaa hassulta että suoraan ajavan pitäisi väistää sinua, joka kääntyy vasemmalle yli liikennevirran. Tuohan hienosti tarkoittaisi myös, että väistämisvelvollisuus on täysin kumottu aina jos risteyksissä on stop merkki (vai liittykö tämä tulkinta jotenkin pysähtymiseen?). Tuolla löytyy mielenkiintoinen tilanne vasemmalle kääntyjästä, joka joutuu nykylain mukaan väistämään vaikka vastaatulijalla (suoraan) olisi kolmio ja itsellä ei: (tosin tuollaisia risteyksiä ei saisi nykyään enää olla ilman etuajo-oikeutta osoittavia lisäkilpiä) http://www.iltalehti.fi/autot/200611025310071_ae.shtml
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:37 |
|
jos rekkoja ja muita isoja ajoneuvoja ajaessa ei voi noudattaa liikennesääntöjä, tulee mieleen ovatko ne sopivia yleisille teille muun liikenteen sekaan  Liikenteessä tulee noudattaa tieliikennelakia ja liikennesääntöjä eikä nokkimisjärjestystä. Ja arvaan kyllä mitä saan vastaukseksi 
Viimeksi muokannut Lemon päivämäärä 11.11.2010 20:49, muokattu yhteensä 4 kertaa
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:39 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kuule , älä usko kaikkea mitä SE lehti kirjoittelee. siihenkin ns:uutisointiin saattaa tulla korjaus jos toimittajat huomaavat seiskan lukemisen ohella mokansa. on totta .että täällä tehtiin emämunaus aikoinaan jossa suoraan ajajan piti väistää kaistan yli kääntyjää ,mutta se korjattiin . asia on harvinaisen selvä jos risteykseen saapujalla vaikka menisi suoraan on kolmio. hyvin yksinkertaista. kolmion takaa tulija väistää. ja jälleen kerran. kattokaa sen hetkinen liikenne tilanne ja soveltakaa sen mukaan ,mutta huomioiden se ,että onko myös naapuri tajunnut asian. ite väistän mielelläni isompaa hankalissa raskaampaa hankalissa tilanteissa /keleissä kun tiedän kuinka hankala on semmosia liikutella huonolla kelillä.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:51 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
bxvan kirjoitti: Ensimmäinen idästä tulija on siis ajovuorossa ennen minua, joka olen kääntymässä vasemmalle. Häntä siis väistän. Heti kun hän on liikkeellä lähden minäkin, mennäkseni seuraavana. Usein kuitenkin tulee joku liikennesäännöistä tietämätön tuon ensimmäisen risteyksen ylittäneen perässä pysähtymättä risteykseen.
Aion jatkossakin työntää nokkani omalla vuorollani risteykseen, vaikka yleinen mielipide onkin sitä vastaan. Tieliikennelaissa oli aiemmin 90-luvulla vielä sääntö, jonka mukaan risteykseen ajavan oli väistettävä vastaantulevaa vasemmalle kääntyvää, jos tämä oli jo ehtinyt risteysalueelle. Toisin sanoen kylkeen ei saanut ajaa. Lakiteksti muuttui 90-luvun puolivälillä, koska "yleinen käytäntö" oli jo kuitenkin se, että kääntyvä väisti aina suoraan ajavaa. Olen itse ollut tilanteessa, jossa kääntyvä vastapuoli kivenkovaa väitti minun olevan vaikka mitä, mutta lakimuutos oli jo tapahtunut. Tässä tapauksessa ei kolissut muuta kuin otsat yhteen. Jos siis itä-länsiristeyksessä kolahtaa JA se vastaantulija ei todistettavasti pysähtynyt STOP-merkin taakse, olet voitolla. Muussa tapauksessa kääntyvän on kiltisti odotettava kunnes vastaantulevaa liikennettä ei tule. Risteysalueellehan ei saisi edes ajaa, jos se ei ole vapaa liikennöintiä varten.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:57 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Laakeri , ei kannata pakittaa.
Viimeksi muokannut sahtivaari päivämäärä 11.11.2010 21:00, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 20:57 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:07 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Polkkapyörään vaan nastoja ja kaikki vaan eteenpäin ja Koke ajaa bussilla yksin ympäri Stadia. Voin tulla joskus kyytiin. Kiinasta saa kohta Hesaan halvalla käytettyjä polkkapyöriä. Ne osaa kopioida jo autonkin. 
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:12 |
Viestit: 5126
|
Jeps, jeps, nykyään tuon pitäisi olla päivän selvää "Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä." Tieliikennelaki 14 §
Valitettavasti osa ajaa vielä vanhoilla ja osa vieläkin vanhemmilla risteyssäännöillä, siihen kun vielä yhdistää lujan uskon oikeassa olemiseen ja oikeuksista kiinni pitämiseen...
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:14 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Voi Lemon lemon. Lienet vähän ajanut liikenteessä pienen ikäsi aikana. Älä tuomitse , ettei Sinua tuomittaisi. Asennevamma on liikenteessä se kolarien suurin syyllinen. Ehkä ennakkoasenne pahin. Katso peiliin ja mittariin. Yhteispelillä se sujuu. 
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:22 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
olli__o kirjoitti: Valitettavasti osa ajaa vielä vanhoilla ja osa vieläkin vanhemmilla risteyssäännöillä, siihen kun vielä yhdistää lujan uskon oikeassa olemiseen ja oikeuksista kiinni pitämiseen... Ensimmäinen ajoneuvoni meni lunastukseen ajettuani kääntyvän vastaantulijan ovesta sisään. Kyseessä oli keskellä pientä kaupunkia kulkeva nelikaistainen väylä, kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Itse ajoin oikeanpuoleista kaistaa, vastaantulija taittui risteävälle poikkikadulle keskikaistalta. Loskakelillä mitään ei ollut tehtävissä, nopeudet olivat alhaisia. Poliisin tullessa paikalle vastapuoli, vanhempi rouva, syytti tiukkana nöösipoikaa liikennerikkomuksesta, koska edellään mennyt auto oli myös jo kääntynyt ja hän perään: kääntyvää jonoa ei saa katkaista. Ei saa, jos se ensimmäinen olisi ollut musta auto puolitankolipuin ...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:28 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
Lemon kirjoitti: jos rekkoja ja muita isoja ajoneuvoja ajaessa ei voi noudattaa liikennesääntöjä, tulee mieleen ovatko ne sopivia yleisille teille muun liikenteen sekaan  Liikenteessä tulee noudattaa tieliikennelakia ja liikennesääntöjä eikä nokkimisjärjestystä. Ja arvaan kyllä mitä saan vastaukseksi  niin saatkin. on lakeja ja säännöksiä joista paistaa tietämättömyys vaikka tarkoitus on ollut hyvä. jokainen raskaan liikenteen edustaja pyrkii noudattamaan niitä TILANTEEN sallimissa rajoissa. ESIMERKKI: muutama vuosi sitten täysperävaunullinen 22m kuljin oli PYSÄHTYNYT risteykseen väistääkseen muita, vaikka olisi voinut jatkaa PYKÄLIEN mukaan ,mutta vain kääntyessään oikealle mutta kun tarvitsi tilaa kääntymiseen ja yksikään henkilökuljin ei sitä tarjonnut ,kun ei tarvinnut tarjota sitä PYKÄLIEN mukaan. keli oli luminen nollan+0.1 plussan välillä ja ylämäki sekä tiivistynyt lumipinta . mitä arvoisat lemonit sun muut luulevat tapahtuneen. vastaus : siinä sitten seisottiinkin kauan kun vetopyörät suttasivat ja sulattivat sitä lunta vesipintaiseksi jäätiköksi. peruuttamaan ei pääsy kun hlö autoilevat pykälävirtuoosit olivat suoraan rekan perseen takana. LÄÄKE : tuollaista ei pysäytetä koskaan täysin jos tilanne ei ehdottomasti sitä vaadi. KELI ratkaisee toiminnan. tuossakin tilanteessa odoteltiin sitten kaupungin hiekoitus välineitä paikalle ennenkuin siitä rekka pääsi jatkamaan. kuten tuolla aikaisemminkin olen todennut .toiminnan täytyy tapahtua ensisijaisesti pykälien mukaan ,mutta JÄRJENKÄYTTÖ on sallittua eikä aina tarvii kaivaa sitä liikennekatekismusta esiin hankalissa paikoissa. vaikuttaa vaan olevan harvinaista laatua .
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 21:57 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
sahtivaari kirjoitti: Laakeri, oletko nähnyt kosteita unia täysperän kanssa? Kannattaa miettiä ,kun alkaa puhua rekkamiesten kanssa. En sentään, moiset eivät niin kovasti kiinnosta. Kerroin vain mitä tapahtui. Rekoista (puolikkaista) ei ole kokemusta ollenkaan... kokemjne kirjoitti: hyvin yksinkertaista. kolmion takaa tulija väistää.. Kyllä juurikin näin, hyvin yksinkertaista: kolmion takaa tulija väistää risteävän tien liikennettä, ei vastaantulijaa. Laki on muuttunut jossain välissä (90-luvulla vai jopa myöhemmin?). Aikaisemminhan oli toisin.
Viimeksi muokannut laakeri päivämäärä 11.11.2010 22:00, muokattu yhteensä 1 kerran
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 22:09 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
lueskelin noita viestejä lisääkin ja siellä osui taas silmiin sana jota en mielelläni näkisi enkä kuulisi kun kun puhutaan liikenteestä. tuo sana on OIKEUS tehdä jotakin. saattaapa olla ,mutta saattaa olla samanlainen lopputulos kuin siinä speden filmissä jossa voittaja oli selvillä tehdessään viimeisen henkäyksensä ja tuumatessaan ,että MINÄ VOITIN, tuo saattaa olla lopputulos monille jotka eivät onnistu järjen käytössä. PYKÄLIEN mukaan oikeuden omaava saatta olla oikeassa ,mutta siitä tuskin on paljoakaan iloa rrumishuoneella tai sairaalasängyssä. joten unohtakaa termi OIKEUS ja katsokaa paras vaihtoehto käsillä olevaan tilanteeseen ja näyttäkää mahdolliselle vastapelurille SELVÄSTI mitä on mielessä. ainoa merkki joka antaa " oikeuden " on kärjellään oleva keltainen neliö = lienee vieläkin tarkoitukseltaan " etuajo-oikeutettu" tie/väylä. kaikki muut kaikissa tilanteissa ovat VÄISTÄMISVELVOILLISIA , myös tasa-arvoisissa risteyksissä. jos taas joku tulee vasemmalta tasa-arvoiseen risteykseen ,niin hän on VÄISTÄMISVELVOLLINEN. missään ei puhuta oikealta tulevan etuajo-oikeudesta . ( PYKÄLISSÄ ) ja kannatta myös muistaa muutkin " velvollisuudet " lähestyttäessä risteystä. tyypillisin tilanne on ns:oikealta lähestyjä joka huomaa jonkun tuleva vasemmalta suunnilleen samoihin aikoihin, hän yleensä painaa lisää vauhtia ,että varmasti ehtii ennen sitä vasemmalta lähestyvää. IDIOOTTIMAISTA. kai siinä saa jonkun orkun kun taas sai tulla ns : " oikealta " varsinkin mahdollisimman läheltä vas.tulijan nenän eteen. kyllä EGO kasvaa. kuten tuolla on tullut selväksi, järjen käyttö lienee sallittua ja takaa paremmin terveyden ja jatkossakin jahkailun liikenne-tilanteista.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 22:13 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kuules laakeri . kolmion takaa tulija väistää kaikkea liikennettä. sitten kun kaikilla on kolmio tuleekin hauskempaa.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 22:26 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jäi sanomatta ,että sillon alkaa se liikennekatekismuksen luku ,jotta kuinkas tämä taas setvitään
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 22:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kokemjne kirjoitti: joten unohtakaa termi OIKEUS Niinpä. Pykäliäkin kun alkaa ihmetellä, niin eipä paljoa ole oikeuksia siellä. Erikseen merkitty etuajo-oikeus kohdattaessa lienee harvoja oikeuksia... kokemjne kirjoitti: kuules laakeri . kolmion takaa tulija väistää kaikkea liikennettä. Jaa milloinkas se on taas näin päin käännetty? No, jatketaan aiheesta huomenna, jos ehditään...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 22:47 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Yleensä pysähdyn, ainakin melkein, joskus nuorena tuli tuosta välillä lipsuttua, ilman jarruja se kun ei ollut niin helppoa pysähtyä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 23:04 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
kokemjne kirjoitti: kuules laakeri . kolmion takaa tulija väistää kaikkea liikennettä. Ei väistä, ei ainakaan jos se kolmion takaa tulija tulee Kuopiossa Petosen rampilta moottoritielle. Ne ei p-le väistä ketään 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Miksi et pysähdy? Lähetetty: 11.11.2010 23:07 |
Viestit: 5126
|
kokemjne kirjoitti: ... tyypillisin tilanne on ns:oikealta lähestyjä joka huomaa jonkun tuleva vasemmalta suunnilleen samoihin aikoihin, hän yleensä painaa lisää vauhtia ,että varmasti ehtii ennen sitä vasemmalta lähestyvää. IDIOOTTIMAISTA. kai siinä saa jonkun orkun kun taas sai tulla ns : " oikealta " varsinkin mahdollisimman läheltä vas.tulijan nenän eteen... Jos tuossa lähestymistilanteessa oikealta tullaan "nenän eteen" vikaa voi olla enemmän sen väistämisvelvollisuuttaan suorittavan käyttäytymisessä? Laki kun toteaa: Lainaa: on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan.
|
|
|
|
 |
|
|