kokemjne kirjoitti:
luultavasti 98:n hinta pompsahtaa jostain syystä.
Työpaikkagallupin perusteella kolleegoiden alustavien kokemusten mukaan 95E10:tä kuluu vajaa litran enemmän sadalla kuin vanhaa 95-bensaa. Näyttäisi siis siltä, että bensaan sekoitettu etanoli palaa moottorissa ainakin talvisaikaan noin vaan sivutuotteena. Niin että etanolia voisi kulutuksen vähentämiseksi aivan yhtä hyvin olla lisäämättäkin bensan joukkoon.
Valitettavasti Suomen pitää olla kehityksen etujoukoissa erityisesti ympäristöasioissa. Niinkuin nyt siinä haja-asutusalueen jätevesiasiassa, jonka seurauksena bisnesmiehet ehtivät kääriä vuosien mittaan satojen miljoonien tuotot ennenkuin jonkinlainen järjen valo ulottui päättäjienkin tasolle.
Etanolibensa-asian suhteen ei varmaan ole tulossa mitään vastaavanlaista muutosta arkijärjen suuntaan. Sen verran herkullinen asia henkilöautoliikenteen päästötilanne on ympäristöasioihin vakavasti suhtautuvien laajojen huolestuneiden kansalaispiirien keskuudessa. Onhan henkilöautoliikenteen osuus Suomen kokonaispäästöistä peräti 8 prosenttia, joten Suomen henkilöautoliikenteen päästöjen supistumisen seurauksena uskotaan, että koko maailma pelastuu.
Etanolia tuodaan Suomeen bensaan sekoitettavaksi Keski-Euroopasta ja USA:sta. Onkohan kukaan koskaan laskenut tällaisen tuotteen hiilijalanjälkeä. Vilja viljellään, korjataan, kuivataan ja kuljetetaan dieselkalustolla. Sitten se käytetään ja poltetaan alkoholiksi hiilivoimalasta saadulla sähköllä, ja roudataan satamaan dieselkäyttöisillä rekka-autoilla. Sitten etanoli laivataan Suomeen dieseliä polttavalla laivalla.
Mahtaako tällaisen etanolin lisäyksestä olla ympäristötalkoissa mitään hyötyä? Näin maalaisesta tuntuu, että homma jää persneton puolelle. Viljan polttaminen viinaksi autontankkeihin on sikälikin oudoksuttavaa, kun miljardi ihmistä maapallolla on aliravittuja. Vaan bisnes on bisnes. Monet pellettilämmittäjät täällä kotipuolessakin siirtyivät tänä vuonna polttamaan lämmityskattiloissaan ohraa. Se kun oli halvempaa kuin puupelletit.
Olen itse jonkinverran tekemisissä Suomen polttonestekuljetusten kanssa, ja kiivas siirtymä 95:sta 98:iin näyttäisi olevan käynnissä. Kun kuluttajat ovat muutaman tankillisen E10:llä ajettuaan havainneet bensan lisääntyneen kulutuksen, he siirtyvät 98:iin. Eikös se ole ympäristöteko, kun siirtyy suurikulutuksisemmasta polttoaineesta vähäkulutuksisempaan?
Niinhän sitä tyhmä luulisi... YLE:n uutiset kertoi tänään:
Vuodenvaihteessa myyntiin tulleen E10-bensiinin odotettua heikompi kysyntä on yllättänyt asiantuntijat. Moni tankkaa vielä saastuttavampaa ja kalliimpaa 98-oktaanista bensaa varmuuden vuoksi. Etanolipitoisen bensan heikko suosio saattaa vaarantaa Suomen ilmastotavoitteita.
Enimmillään kymmeneksen etanolia sisältävä 95-oktaaninen E10-bensa on nyt ollut myynnissä muutaman viikon. Asiantuntijoiden etukäteisarvio oli, että yli 70 prosenttia bensankäyttäjistä siirtyisi käyttämään sitä, mutta osuus on jäänyt pienemmäksi.
Karkean arvion mukaan 5 -10 prosenttia tankkaa 98-laatua, vaikka edullisempi E10 autoon sopisikin. Osassa maata osuus on vielä selvästi suurempi.
- Taustalla voi olla se, ettei sopivuutta omaan automalliin ole tarkistettu tai sitten kyse on jonkinlaisesta varmuuden maksimoinnista, sanoo ylitarkastaja Jukka Saarinen työ- ja elinkeinoministeriöstä.
Kulutus kutistaa hintaeroa
E10:n käyttöönoton taustalla ovat EU-tason ilmastotavoitteet, joita Suomi toteuttaa vähentämällä liikenteen päästöjä. E10 on keskeinen keino, sillä mitä useampi sitä tankkaa, sitä vähemmän autot tupruttavat saasteita. Asiantuntijan mukaan tavoitteet voivat jäädä saavuttamatta, jos suosio jää odotettua heikommaksi.
- Jos kysyntä ei reagoi tarpeeksi, niin tavoite jää saavuttamatta ja saattaa olla, että poliittisen koneiston täytyy keksiä jotakin muita keinoja, sanoo asiantuntija Harri Kallberg Tieliikenteen tietokeskuksesta.