Kolme päivää vasenkätistä ajoa Nissan Tiidalla (hieno peli muuten)

Kuten jo aiemmin mainittiinkin, kannattaa ottaa vuokraamosta automaatti, niin saa keskittyä enemmän itse asiaan eli liikenteeseen. Ensimmäinen päivä menee totutellessa. Oikealle kääntyminen on yllättävän vaikeaa aluksi, kun pitää ryhmittyä tien keskiviivan vasemmalle puolelle. Ja että se toinen auto tuleekin oikealta eteen...
Onneksi olin kaukaa viisas ja ensimmäisenä päivänä päätin lähteä harjoittelemaan Kyproksen pääkaupunkiin, Nicosiaan. Ken on siellä käynyt, tuntee paikallisten ajotavan

Muutamankin kerran näin paikallisten ohittavan vuokranissanimme virne naamalla, olin siis jotenkin hassussa paikassa etsimässä ajolinjoja paikkaan, jonka sijainnista ei tietenkään ollut mitään hajua. Onneksi vuokra-autoissa on punaiset Z-kilvet, jotta alkuasukkaat osaavat varoa. Ihan tarpeeseen olivat...
Toinen päivä meni jo hieman helpommin. Paitsi että Limassol oli ehkä vielä pas..maisempi ajaa kuin itse pääkaupunki. Siellä huomasi taas yhden asian. Ajaa helposti liikaa vasemmassa reunassa. Tien viereen parkkeeratut autot melkein saivat peilistä osumia
Liikenneympyröiden 2-kaistaisuuden (isoimmissa taisi olla kolme) oivalsin vasta jossain vaiheessa. Aluksi ajelin vain ja ainoastaan sitä ulointa kehää, kunnes joku kokeneempi paukasi eteen sisemmältä kaistalta

Tästä oppineena (jos ei siis poistunut raundöbautin ekasta liittymästä) osasin jatkossa ajaa suoraan "sisään" ja vilkkua käyttäen ampua ulos oikeasta aukosta. Paikalliset kyllä antavat tilaa ympyrästä poislähtijälle, kunhan vilkkua käyttää. Itse he eivät juuri vilkkua käytä oikeastaan missään.
Kolmas päivä ei sitten enää suuremmin jännitystä tarjonnutkaan. Liikenne tuntui joustavalta ja ihan loogiselta. Jos nyt jotain vaikeaa oli, niin taustapeilin katsominen. Kohta 30 vuotta kun on katsonut oikealle yläviistoon, niin pää ei kertakaikkiaan tahdo taipua VASEMMALLE yläviistoon

Sivupeilit kyllä löytyivät...
Poliiseja tutkan kanssa löytyi kolmen päivän (reilut 500 km) aikana tien poskesta kymmenkunta kertaa. Ja tehokkaita olivat: vaikka ns. kaahareita ei näkynytkään, siellä oli aina joku sakkoa saamassa. Eli kannattaa noudattaa rajoituksia.
Ja turvavälit: Keep ahead 2 chevrons -kylttejä ja tiemaalauksia näkyi myös -> eli yksi sitikan väli on pidettävä edelläajavaan (näin insinöörilogiikalla

)
Sitten reissun jälkeen ajo kotiin. Parin päivän aikana kotikylässä onkin sitten jo kotimaan ajotyyli palautunut takaisin mieleen. Kolmion takaa on tultu eteen, hulluja ohituksia ja kiilailuja. Ympyrässä ajaessani on surutta tultu eteen niin, että jarrut on pakko ollut painaa pohjaan. Nyt pelottaa enemmän ajaa täällä Suomessa...