|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 12.01.2010 20:51 |
Viestit: 2661 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Lauhtuminen panee! Ärpkl. Eilen töistä lähtiessä ei startannut. Ei edes pitkällä vieterillä. YKK anturin liitin löysä, käytetty auki -> ei starttaa. Heiluteltu ecun ja bensapumpun releet -> ei starttaa. Virrat päälle, bensapumpun releen kannan keltaisten johtojen navat yhdistäen -> ei surise. Maglite käteen, hiljaa kiittäen hyväkuntoista jarruventtiiliä (8h parkissa ja peppu ylhäällä) kaivamaan maglitea olemattoman takapenkin jalkatilasta, vähän pumppua kopautellen ja käyntiin. Nokkamuovi alas ja kotia kohti.. Juu, on se ruiskukoneella Ja juu, oi se saman tehnyt varmaan pakkasellakin.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 12.01.2010 21:09 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Kaapelimies kirjoitti: 8h parkissa ja peppu ylhäällä Noh, noh, eipä hävyttömäksi ruveta siellä beksin paksissa... Kaapelimies kirjoitti: vähän pumppua kopautellen ja käyntiin. Niin, tässä taas huomaa citikoiden kehityksen. Ainakin osassa uudempia citikoita pääsee bensapumppua kopauttelemaan mukavasti sisätilojen kautta 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 13.01.2010 22:30 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
zX-files kirjoitti: Olipahan kelit ajaa Kaarina-Jyväskylä matka. Ensin lentää floska ja rapa, sitten jäätää. Ja seassa autoilijoita jotka ajoi alun märällä maatiellä kuutta kymppiä. Loppupätkästä 80 ja rauhallisuus oli kyllä sitten tarpeenkin. Onneksi on XM eli tasaisen mukavaa kyytiä kynnöspellon kaltaisilla teilläkin. Vielä kun saisi automaattisen pissapojan  Paluumatka tehty, yksi pakollinen varikkopysähdys taktiikkana. Syinä lyhtyjen putsaus, muurautui umpeen pakkasviimassa keulaan tulevasta ravasta, ja kuskin rakko ei ole rautaperseajoon sopiva... Eipä tarvinut tankata Ryynikylän kallista gasoliinia, on se vaan hyvä tuo iso tankki Ja jakkarat joissa ei takamus puudu kun kyytikin on hydetasaistaa Pissapojan valon toimintakin tuli tarkastettua, ei kyllä montaa desiä ole enää kun alkaa vilkahdella. Mutta piisasi kotiin asti.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 14.01.2010 11:18 |
|
Jos ei pakkasella jarrut jäädy, auto hyydy, ovet ja bensatankin korkki jäädy kiinni/ ei mee kiinni, öljyt lentäneet ulos, ikkunat jäätyneet umpeen, niin sitten onkin levitetty suolaa tielle, ja sitä moskaa tai muuta sulannutta lumimoskaa on joka paikka täynnä. Vaihtoehtoisesti voi myös pyryttää lunta niin ettei tietä näe, sulat jäätyvät tuulilasiin kiinni, ja jos pissapoika toimii vesi jäätyy tuulilasiin. Nauttikaa talvesta! 
|
|
|
|
|
 |
|
txk
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 14.01.2010 12:41 |
Viestit: 119
|
Lemon kirjoitti: Jos ei pakkasella jarrut jäädy, auto hyydy, ovet ja bensatankin korkki jäädy kiinni/ ei mee kiinni, öljyt lentäneet ulos, ikkunat jäätyneet umpeen, niin sitten onkin levitetty suolaa tielle, ja sitä moskaa tai muuta sulannutta lumimoskaa on joka paikka täynnä. Vaihtoehtoisesti voi myös pyryttää lunta niin ettei tietä näe, sulat jäätyvät tuulilasiin kiinni, ja jos pissapoika toimii vesi jäätyy tuulilasiin. Nauttikaa talvesta!  Ei ole jäätyneet jarrut, ei auto hyytynyt, ovet ja bensatankin korkitkin on toimineet, öljyt pysyneet sisällä ja ikkunatkin sulina. Sekä BX:ssä että Xsarassa. Vielä kun pakastuisi sen verran, ettei suolaa kylvettäisi, niin mikä on talvesta nauttiessa! 
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 14.01.2010 12:47 |
|
txk kirjoitti: Lemon kirjoitti: Jos ei pakkasella jarrut jäädy, auto hyydy, ovet ja bensatankin korkki jäädy kiinni/ ei mee kiinni, öljyt lentäneet ulos, ikkunat jäätyneet umpeen, niin sitten onkin levitetty suolaa tielle, ja sitä moskaa tai muuta sulannutta lumimoskaa on joka paikka täynnä. Vaihtoehtoisesti voi myös pyryttää lunta niin ettei tietä näe, sulat jäätyvät tuulilasiin kiinni, ja jos pissapoika toimii vesi jäätyy tuulilasiin. Nauttikaa talvesta!  Ei ole jäätyneet jarrut, ei auto hyytynyt, ovet ja bensatankin korkitkin on toimineet, öljyt pysyneet sisällä ja ikkunatkin sulina. Sekä BX:ssä että Xsarassa. Vielä kun pakastuisi sen verran, ettei suolaa kylvettäisi, niin mikä on talvesta nauttiessa!  Tuo oli kooste tämän talven ongelmista ja keskusteluaiheista patongissa ja C-foorumilla, ei omakohtaisia (paitsi vähän ovi...) ...
|
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 19.01.2010 15:45 |
Viestit: 2699
|
Helpotusta luvassa ihan kohta. Pikkuisen nyt kärsivällisyyttä. 
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
Laura78401
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 20.01.2010 08:48 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Lieksa
|
|
..Niin panee, ja mitä ilmeisimmin tuli kulkimen akku tänä aamuna tiensä päähän. Eli ei käynnistynyt ei. Voi kelju. Pahinta tässä se, että piti tulla töihin VW:n kyydissä. Kääk.
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 21.01.2010 21:54 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
|
Mulla pani pakkanen tuon XM:n nopeusmittarin mutta se palas toimintaan kun kelit välillä lämpes... Viisari tulis takas nollaan kun tein technical knockin mittaristoon. Mutta, tänä aamuna oli -20 ja mittarin melu oli niin kova että moottoritien rampista kiihdytettyäni oli laittettava sormet korviin (ohjasin rattia polvilla, helppoa kun on diravi). Melu oli huumaava noin 500 metriä, kunnes se loppui, eli sisätilat lämps just sen verran että mittari alkoi taas toimia normaalisti.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 21.01.2010 22:04 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
|
muuten on mennyt hyvin XM pakkasella mutta ovia ei uskalla laittaa lukkoon kun eivät välttämättä aukea. Tänään sai XM breakki uuden akun kun ei tiedä milloin sanoo sopimuksensa irti kun on 9v vanha ja BX mitoitettu. Äsken kun tulin reissusta niin mittari näytti -32 astetta.
Citroen C5 2,0 2007 Xantia 2,0 16v exclusive berline
|
|
|
|
 |
|
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 22.01.2010 00:01 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Cikatti, sama ulina mulla. Pikkusen kylmäsi tänään kun tulin ilallla Airbussilla Rovaniemeltä pohjoisen lämmöstä ja sanoivat että Heltsinskivandaalla -18° ja Puikula parkissa kentällä... No, käyntiin lähti ihan kuten aina parin sekunnin pyörityksellä ja siinä kun kerkesin laittaa pakaasit kyytiin niin peppu nousi. Ohjauskaan ei ollut kamalan jäykkä Mutta kehäkolmoselle asti mittari valitti korviasärkevästi 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
|
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 22.01.2010 09:51 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
|
Xantian kierroslukumittari ei valittanut,mutta heitti startatessa tappiin ja sinne jäi kesää odottamaan..
|
|
|
|
 |
|
miki
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 02:23 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Tänään tuntui että pakkanen panee ihan tosissaan. Mittarissa eri ollut kun lähtiessä -16, ja Tampereelle saavuttaessa -19. Kangaskattoisella, 28 hevosvoiman lämmityslaitteella varustettu kuljin kuitenkin kylmiää moottoritieajossa sisältä tehokkaasti kun oventiivisteet on mitä on, mikäli niitä on. Teknisesti auto pelasi kun kesällä konsanaan, mutta ainakin minulla oli sormet ja polvet jäässä, eikä niitä sulattanut kun sauna. Huomenna pitäisi jatkaa matkaa keski-suomeen, jossa pahimmillaan ennusteen mukaan mennään yöllä -30 pintaan. Huomiselle siirtymätaipaleelle on vielä salainen ase, eli topaahousut käytössä  . Toki matka on lyhyt, ja oma rättärilläajon pakkasennätyskin (600 km, -29 astetta) vielä kaukana. Tässähän ei ole mitään järkeä, paitsi että voi naureskella uusille autoille joista loppu akusta virta kun grillataan takamusta, tohotetaan eberiä, ja ajetaan kaikki mahdolliset lyhdyt sytytettynä ja sitten ihmetellään että mikä sen akun hyydytti  .
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
|
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 08:51 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
|
Saas nähdä saako bexin tulille, -19,5 kylmää. Brr
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 09:10 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Cikatti kirjoitti: Mulla pani pakkanen tuon XM:n nopeusmittarin mutta se palas toimintaan kun kelit välillä lämpes... Viisari tulis takas nollaan kun tein technical knockin mittaristoon. Mutta, tänä aamuna oli -20 ja mittarin melu oli niin kova että moottoritien rampista kiihdytettyäni oli laittettava sormet korviin (ohjasin rattia polvilla, helppoa kun on diravi). Melu oli huumaava noin 500 metriä, kunnes se loppui, eli sisätilat lämps just sen verran että mittari alkoi taas toimia normaalisti. Joskus samaan vaivaan on auttanut nopeusmittarin karaan o- renkaat. Karaan/akseliin urat siten. että o-rengas ei ole kovin tiukka laakeripesään. Voitelut. Auton merkkiä en viitsi aina toitottaa. Voisihan, jos on kapistuksia, holkittaa laakeripesä.
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 17:35 |
|
Niinpä... pakkasten aikana pihalle lumeen on ilmestynyt pieni, kauniin vihreä läiskä...  Ei sitä ennen pakkasia ollut
|
|
|
|
|
 |
|
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 17:40 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Lemon kirjoitti: Niinpä... pakkasten aikana pihalle lumeen on ilmestynyt pieni, kauniin vihreä läiskä...  Ei sitä ennen pakkasia ollut Meidän pihalle, nurkalle on ilmestynyt iso keltainen läiskä.... 
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 19:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kyllä sinun pitää kävellä edemmäs! 
|
|
|
|
 |
|
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 19:46 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Ei kehtaa naapurin puolelle,oma tontti 7300 m2.. 
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 22:36 |
|
-15,9 ja kiristyy edelleen. Kyllästyttää ja alkaa vähitellen pelottaa: entä jos tämä ei enää lopukaan, asutaan talviplaneetalla 
|
|
|
|
|
 |
|
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 22:57 |
|
Tää on tätä paljon puhuttua ilmastonmuutosta. 
|
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 23.01.2010 23:52 |
Viestit: 1496
|
Lämpötilasta voi olla montaa mieltä, mutta väittääkö joku katselevansa mieluummin tähän aikaan vuodesta vesisadetta ja "mustaa luontoa" kuin liitteenä olevan kuvan kaltaisia maisemia? Kuva on otettu eilen Kuopion laitamilta. Minun mielestä ulukona on nyt aeka kommeeta. Koetetaan naattija siitä eekä narista 
| Liitteet: |

talvi.jpg [ 53.45 KiB | Katsottu 14060 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 24.01.2010 01:06 |
|
|
Lumen paino tuntuu olevan tänä talvena liikaa puille. Ainakin täällä päin teiden reunoilla olevat puut ovat taipuneet lumen painosta tien yli. Metsätietä kulkiessani katselin, miten vanhatkin joutuvat taipumaan lumen alla.
|
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 24.01.2010 02:03 |
Viestit: 4702 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
oompaha sammoo mieltä tuon tirehtoorin kanssa
|
|
|
|
 |
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 24.01.2010 05:27 |
Viestit: 2699
|
|
Aloin oikein mietiskelemään plussia ja miinuksia tälle talvelle. Noin niinkuin meitin kantilta ja mitä sen kylmyyteen tulee. Sitä torjutaan suunnilleen puoliksi polttopuilla, toinen puoli sähköllä. Polttopuilla se on halpaa, 1-2 snt/kWh. Askaretta siitä jonkin verran on. Sähkö on moninkertaisesti kalliimpaa, vähän päälle 10 snt/kWh. Sähkölämmöstä suurin osa on valaistuksen ja kodinkoneiden käyttämän energian "sivutuotetta". Valaistus lähes kaikki hehkulampuilla. Niiden kuluttamasta energiastahan yli 90% muuttuu lämmöksi. Jos asian kääntää toisinpäin, niin sen sähkölämmityksen sivutuotteena tulee myös miellyttävän sävyinen valaistus, jota on myös helppo säätää. Varsinaisina sähkölämmittiminä on lisäksi kattoelementit, mutta niiden käyttötarve on hyvin vähäinen. Kosteissa tiloissa lattialämmitys.
Tuo energiankulutuksen lisääntyminen taitaakin olla ainut miinus. Plussia on enemmän ja niiden painoarvo reilumpi. Seuraavana kaksi niistä.
Luontohan on tänä talvena ollut erityisen kaunis. Toinen suuri + tulee miellyttävistä keleistä. Tänä talvena on liikkumistarvetta ollut tavanomaista enemmän. On mukavaa ollut lähteä reissuun tietoisena ettei sitä suolasuttua ole teillä tahrimassa tuulilasia ja haittaamassa näkyvyyttä. Täälläpäin lämpötilat ovat olleet enimmin -5°C ja -20°C välillä. Muutaman kerran vähän kylmempääkin. Haittaahan ei noista pakkasista autoilulle ole.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
|
|