Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 13/14 [ 327 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 13:03 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ealab kirjoitti:
Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei. :) Siis kummalla viimekädessä mentäisiin?


No mä voinen sanoa ihan täältä kotisohvaltakin käsin, että tietenkin nastarenkaalla. Koko kitkanasta-keskusteluhan taas keskittyy siihen, että montako kertaa noihin äärimmäisiin, "viime kädessä" -tilanteisiin käytännössä joutuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 14:25 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
ealab kirjoitti:
Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei. :) Siis kummalla viimekädessä mentäisiin?


Nastarengas pitää uutena paremmin, moniko ajaa uusilla, isoin osa ajaa käsittääkseni käytetyillä renkailla....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 14:28 

Viestit: 982
yason kirjoitti:
Koko kitkanasta-keskusteluhan taas keskittyy siihen, että montako kertaa noihin äärimmäisiin, "viime kädessä" -tilanteisiin käytännössä joutuu.

Aivan. Vähän sama kuin että jotkut tarvitsevat pakettiauton ja jotkut ajavat henkilöautolla, kukin tarpeen ja tilanteen mukaan.
Norjassa on ainakin Oslossa ja Bergenissä nastoja rajoitettu lisämaksuilla, ja sieltä on tutkimuksia miten kitkarenkaiden osuuden kasvaminen on vaikuttanut. Pikaisella selaamisella ja kankealla norjalla en kuitenkaan löytänyt kunnollista esitystä jossa olisi samaan esitykseen otettu liikennemäärät/ajosuoritteet, nastarenkaiden osuudet, lumen ja vesisateen määrät, hiekoitusmäärät yms oleellisesti ilmanlaatuun ja onnettomuuksiin vaikuttavat tekijät. Jos vaikka onnettomuuslukuja katsotaan loukkaantuneiden määristä, 10 vuoden aikaerolla siinä on pakko näkyä samalla myös autojen turvalaitteiden ja myös renkaiden kehittyminen. Silti, paras mahdollinen kuva asiasta saadaan useimmiten kun mitataan todellista systeemiä jossa tutkittava muutos havainnoinnin aikana tapahtuu, sen sijaan että tutkitaan labraolosuhteissa yksittäisia ilmiöitä tai yritettäisiin mallintaa todellisuutta tietokonesimulaatioilla.
Henkilökohtaisesti on askarruttanut se miten katupöly ja nastarenkaat yhdistetään tiukasti toisiinsa. Kaduthan pölyää myös nastattomissa ja talvettomissa maissa. Jos nastoja rajoitetaan, pöly vähenee liikennemäärän vähetessä kun ihmiset siittyvät joukkoliikenteeseen, kimppakyyteihin, toisille reiteille tai etätöihin. Hyvä asia toki jos pöly vähenee, mutta johtuiko se nastoista? Jos kitkarenkaat kiellettäisiin, varmasti pöly vähenisi silloinkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
IJN kirjoitti:
yason kirjoitti:

Henkilökohtaisesti on askarruttanut se miten katupöly ja nastarenkaat yhdistetään tiukasti toisiinsa. Kaduthan pölyää myös nastattomissa ja talvettomissa maissa. Jos nastoja rajoitetaan, pöly vähenee liikennemäärän vähetessä kun ihmiset siittyvät joukkoliikenteeseen, kimppakyyteihin, toisille reiteille tai etätöihin. Hyvä asia toki jos pöly vähenee, mutta johtuiko se nastoista? Jos kitkarenkaat kiellettäisiin, varmasti pöly vähenisi silloinkin.
Elikä miten yksi asia vaikuttaa toiseen.
Nastojen kielto saattaisi lisätä hiekoituksen tarvetta, jolloin joku taas toteaisi, että pöly lisääntyy kitkojen seurauksena.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 15:55 

Viestit: 909
Xari kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei. :) Siis kummalla viimekädessä mentäisiin?


Nastarengas pitää uutena paremmin, moniko ajaa uusilla, isoin osa ajaa käsittääkseni käytetyillä renkailla....


Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 28.10.2017 17:46 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Niin, tai näin, olennaista on, kummalla viimekädessä mentäisiin? Pitäisisikö sittenkin olla nastarenkaat......


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 29.10.2017 00:11 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Pasis kirjoitti:
Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan.


Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 29.10.2017 07:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Xari kirjoitti:
Pasis kirjoitti:
Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan.


Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle....
Tuohon on varmaan jotain tutkimustulosta.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 29.10.2017 08:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Varmaan on vaikeata tyhjentävästi vertailla renkaita, käytännössä. Nyt mainituissa märissä, jäisissä, liukkaimmissa olosuhteissa. Kuin siten: Samalla autolla samanlaisissa olosuhteissa, vaihtuu vain renkaat. Kukin rengastyyppi samanikäisinä. Mikä olisi se rengas, jolla viimekädessä mentäisiin. Olisiko se sittenkin kitkarengas, vai nastarengas. Naapurustossakaan, autoissaan ei ole kitkarenkaita käytössä, joten vertailua ei oikein voi tehdä. Samasta syystä nastat kaikilla, samaa mäkeä ajavat. Ja ihan varmaa on, että nastarenkaidenkin pitää olla kunnolliset, ei mitään vuosia vanhoja, osin jo nastansa menettäneitä. Se nähtiin viimetalvena, Stilo meni alaspäin varsin liukkaasti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 29.10.2017 12:35 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Aakku kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Pasis kirjoitti:
Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan.


Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle....
Tuohon on varmaan jotain tutkimustulosta.


Lainaa:
Ruotsin VTI:n vuoden 2015 testeissä aivan uusilla kitkarenkailla jarrutusmatka oli jäisellä pinnalla keskimäärin 31 prosenttia pidempi kuin aivan uusilla nastarenkailla.

Kun nastarenkaat kuluivat, kasvoi niiden jarrutusmatka jäisellä pinnalla 38 prosenttia uusiin nastarenkaisiin verrattuna. Kuluneisiin kitkarenkaisiin verrattuna jarrutusmatkassa oli enää kahdeksan prosentin ero.


https://yle.fi/uutiset/3-9897823



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 29.10.2017 15:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Onhan se toisaalta niinkin, että omat nastarenkaat ei juuri asfalttia kuluta, ne on ne toiset... On se vaan kumma. kun ei Suomessa osata teitä pitää kunnossa, hyvällä uudella asfaltilla nastakin pitäisi paremmin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 07:48 

Viestit: 53
Paikkakunta: Turku
Kuukausi ajeltu C5 X7:lla,ja melkeinpä heti tuli veivattua mukana tulleet Continentalin 17" nastat alle.
Kaksi rengasta jokseenkin uusia ja kahdesta puolet nastoista kadonnut.

Näillä mennään tämä talvi,mutta sitten tulee kitkaa tilalle.Viimeksi ollut kitkat autossa 8 vuotta sitten,
ehkä jotain kehitystä on tapahtunut tai sitten ei.

Mielestäni nastat ei tähän autoon vaan sovi,pilaa koko fiiliksen.
Noihin japsikippohin on menty hakemaan renkaat kaupasta tyyliin "halvimmat mitä saa" mutta tämän
auton ajettavuutta en viitsi rengasvalinnoilla pilata.

Tämä nasta vs. kitka väittely tuntuu olevan loputon suo.
Toiset sanoo että Lapissa pärjää kitkoilla mutta etelässä ei.Ja toiset taas päinvastoin.
Ota siitä sitten selvää :lol:



C5 Tourer HDi 163 Exclusive Business Aut. -11
EX:C5 V6 Berline -03
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 13:04 

Viestit: 108
Sellaista se on. Viime talvena olin kehällä tilanteessa, missä lumituiskussa oli useamman auton peräänajo. Kaikissa nastat. En joutunut samaan nippuun, koska sain autoni pysähtymään vaikka citikassani on vuoden ikäiset kitkat. Sehän olisi pitänyt olla monen palstalaisen mielestä mahdotonta. Mistähän syystä nastoilla ajavat eivät saaneet autojaan pysähtymään ennen edessä ajaneen takaluukkua. Unohtiko nastat, että olisi pitänyt ajatella olosuhteet kuskin puolesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 13:27 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Itsellä ainakin kitkojen myötä ajotapa muuttui paljon ennakoivammaksi, mikä olisi toki ollut fiksua nastojenkin kanssa.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hmm. aikoinaan uskoin nastallisiin . mutta viimeisten parin kymmenen vuoden aikana olen tutustunu kitkoihin. niin talvella kuin kesälläkin. . yllätys oli positiivinen pidoltaan , mutta ennakoinnin vaatimus kasvaa . nyt C5 :n alla on " kuhmolaiset " = Kumho 205/65-15 ......ei minun makuiset - seuraavat eivät ole tuota merkkiä ja valmistajaa suosivia. alusta on kulkimessa tutkittu ja varmistettu ettei syy löydy kulkimesta itsestään . kummitukset ovat levottomat ja epätasaisuuksille herkät . en suosittele .
vaihtoehtona oli muutama Nokian ja Bridgestonen kalliimmat vaihtoehdot , mutta päädyin noihin hieman edullisimpiin kuhmolaisiin . no kokeiltu on ja parin talven ja ehkä kesänkin jälkeen päädyn johonkin muuhun kitkaan kuin noihin. eivät sovi C5 2.0 Break 2003 RFN koneella . alle .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 20:50 

Viestit: 1496
kokemjne kirjoitti:
Kumho 205/65-15 ......ei minun makuiset - seuraavat eivät ole tuota merkkiä ja valmistajaa suosivia. alusta on kulkimessa tutkittu ja varmistettu ettei syy löydy kulkimesta itsestään . kummitukset ovat levottomat ja epätasaisuuksille herkät . en suosittele .
.


Samanlaisia havaintoja on minullakin Kumhon nastattomista. Ostin 2016 kevättalvella 205/60/16 -Kumhot Clioon ihan kokeilumielessä. Renkaat olivat kohtuullisen hintaiset ja pitoa niissä on liukkaallakin kelillä riittävästi, mutta minun makuuni ajomukavuus ei ole ihan kohdallaan. Kitkarenkaaksi melko äänekäs ja poikittaissaumoissa jotenkin "tutisevat" ja paukuttavat epätasaisuudet läpi. Kesärenkaana Kumhosta jäi hyvä mielikuva Xsara Picasson alla, joten siksi halusin kokeilla miten talvirenkaan teko "Kuhmossa" onnistuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 11.11.2017 21:34 

Viestit: 297
Nyt on kahtena syksynä kokeiltu kitkoja ja ei ne vaan ole meidän renkaat. Auton mukana tuli lähes uudenveroiset Nokian R:t, jotka ruuvattin viime syksynä alle. Vaimo kävi sitten n. 300 km mittaisen työreissun ja edeltävän yön satoi räntää, joka jäätyi kakuksi nelostien pintaan, eli koko reissu piti ajella kohtuu liukkailla keleillä. Rouva soitti määränpäästään mulle, että hän ei aja noilla renkailla enää yhtään. Osta äijä nastat!! No, mitäpä sitä ei mies tekisi rakkaan vaimonsa eteen, eli ostettiin nastat.

Noista kitkoista tehtiin sitten kesärenkaat, kun ei niistä talvirenkaiksikaan ollut. Tänä syksynä venytin renkaanvaihtoa tähän päivään saakka ja kerkesi tuossa olla pari viikkoa aika liukastakin keliä. Vaimo antoi taas palautetta kitkoista ja tuumasi, että noilla renkailla ei ole nelivedosta mainittavaa hyötyä. Totesi kyllä samalla, että ei se nelivetokaan ole mitenkään erityisen mukava, kun sillä ei voi oikaista luisua ohjaamalla samaan tapaan, kuin takatuupparilla. Tänään sitten ruuvasin alle Bridgestone Noranza 001 renkaat ja mikäpä siinä ajellessa, kun ne ovat huomattavasti Nokioita hiljaisemmat ja pitävämmät.

Kyllähän niillä kitkoilla selviä talven yli ja ovat jossain Keski-Suomen tai Kainuun lumisessa ympäristössä varmasti hyvätkin. Tällaisessa melko lumisessa rannikkokaupungissa, jossa lämpötila käy tuon tuostakin plussan puolella sulattaen hieman tien pintaa on kitkoilla ajaminen tosiaankin selviytymistaistelua. Mutta kitkat olivat kyllä parhaat kesärenkaat pitkiin aikoihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Uutinen Yleltä:

Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Alle kolme prosenttia talvikelin henkilöautojen kuolonkolareista ajetaan enää kitkarenkailla. Syitä nopeaan muutokseen ei tiedetä.
(talvirenkaat15.3.2019 klo 13:17)

Tässä linkki koko uutiseen:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 18:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
en ihmettele. kitkat vaativat huomattavaa ennakointia ja kaarrenopeuksien ajattelua . toisin kuin nastalliset . ja totta on että paras pito löytyy kun on lunta tai karkeaa jäätä .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 18:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
XM-Hannu kirjoitti:
Uutinen Yleltä:

Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
Alle kolme prosenttia talvikelin henkilöautojen kuolonkolareista ajetaan enää kitkarenkailla. Syitä nopeaan muutokseen ei tiedetä.
(talvirenkaat15.3.2019 klo 13:17)

Tässä linkki koko uutiseen:
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Saattaapi olla, että kitkoilla ajelevat pitävät pienempää vauhtia. Voipa joku jäädä kotiinkin pahalla kelillä.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 19:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Aakku kirjoitti:
Saattaapi olla, että kitkoilla ajelevat pitävät pienempää vauhtia. Voipa joku jäädä kotiinkin pahalla kelillä.

Yhtä hyvä arvaus kuin mikä tahansa muukin. Vaan kukapa valitsisi talvirenkaat sillä ajatuksella, että huonolla kelillä en aja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 19:47 

Viestit: 297
Eläkeläiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 20:56 

Viestit: 982
Yhtenä aamuna Espoossa kääntyvän kaistan jonossa seisoessani raotin sivuikkunaa ja tein pari minuuttia mielikuvatilastoa ohiajajien talvirengastyypeistä. Lähes puolet hissutteli kitkoilla ja reilu puolet rapisteli nastoilla. Jos nyt on niin että kitkarenkaat ovat keskittyneet paljolti ruuhka-Suomeen, siinä on osaselitys, koska täällä ajonopeudet ovat pienempiä ja tiet suolatumpia, jolloin kolarit jäävät kevyemmiksi.
Itselläni on ekaa talvea kitkat alla. Noin 10 päivänä on ollut keli jolloin nastat olisi olleet paremmat, muina aikoina kitkat ovat olleet viksummat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 15.03.2019 23:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
laitetaampa oma komentti tähänkin soppaan...

3 talvea oli kitkat alla yhdessä kulkineessa, 2:ssa muussa nastat, ajattelin, etä kokeillaan, miten menee.
Jos pahalta tuntuu, niin otetaan sitten nastallinen kulkine alle... muuten kitkoilla meni ihan hyvin, kunnes tuli ne oikeasti liukkaat kelit, eli jäinen / polanteinen keli, nollan tienoilla, eli märkyyttä siinä päällä sekä varsinkin risteyksien kiillottunut pinta, silloin ei saanut pitoa, eikä pystynyt arvioimaan, ohjautuuko / pysähtyykö kulkine,

Kerran mentiin 5-tien yli täysin hallitsemattomasti, jos olisi jokin raskaampi kulkine tullut, niin siihen olisi matka päättynyt. Lopullisesti. Olin mielestäni hidastanut hyvin ajoissa ennen risteysalueelle tuloa, mutta risteysalue oli kiillottunut niin liukkaaksi, että ABS-järjestelmäkään ei reagoinut mitenkään, joka pyörä meni lukkoon, ja ABS oli ilmeisesti sitämieltä, että kulkine on pysähtynyt... vastaavassa tilanteessa nastarenkailla kuuluu "raaps" ja vaikkei kulkine ihan pysähtyisikään, se hidastuu ja on ohjattavissa.

Siihen loppui kitkakokeilu.

Nyt kyseisen kulkineen alla pyörii tämmöiset:
Kuva Kuva
urasyvyys 18mm. menee loskasohjossakin (jossa kitkarenkaat eivät olleet oikein suuntavakaat) aika eleettömästi 8-) :mrgreen:

Nastarenkaat on vain muutamassa paikassa talven aikana paremmat kuin hyvät kitkarenkaat, mutta niissä tilanteissa ei välttämättä saa enään uusintoja...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu
ViestiLähetetty: 16.03.2019 08:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
cxtb2 kirjoitti:
laitetaampa oma komentti tähänkin soppaan...
Nastarenkaat on vain muutamassa paikassa talven aikana paremmat kuin hyvät kitkarenkaat, mutta niissä tilanteissa ei välttämättä saa enään uusintoja...
Tässä juuri on se pointti.
Mulla seisoo auto parkissa liikennekäytöstä poistettuna juuri tästä syystä. Autossa on ylileveät eurokitkat pari talvea ja kesää ajettuna. Hetki ajetaan vielä toisella autolla, jossa alla nokialaiset nastarenkaat.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 13/14 [ 327 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: