|
Kirjoittaja |
Viesti |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 13:03 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
ealab kirjoitti: Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei.  Siis kummalla viimekädessä mentäisiin? No mä voinen sanoa ihan täältä kotisohvaltakin käsin, että tietenkin nastarenkaalla. Koko kitkanasta-keskusteluhan taas keskittyy siihen, että montako kertaa noihin äärimmäisiin, "viime kädessä" -tilanteisiin käytännössä joutuu.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 14:25 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
ealab kirjoitti: Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei.  Siis kummalla viimekädessä mentäisiin? Nastarengas pitää uutena paremmin, moniko ajaa uusilla, isoin osa ajaa käsittääkseni käytetyillä renkailla....
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 14:28 |
Viestit: 982
|
yason kirjoitti: Koko kitkanasta-keskusteluhan taas keskittyy siihen, että montako kertaa noihin äärimmäisiin, "viime kädessä" -tilanteisiin käytännössä joutuu. Aivan. Vähän sama kuin että jotkut tarvitsevat pakettiauton ja jotkut ajavat henkilöautolla, kukin tarpeen ja tilanteen mukaan. Norjassa on ainakin Oslossa ja Bergenissä nastoja rajoitettu lisämaksuilla, ja sieltä on tutkimuksia miten kitkarenkaiden osuuden kasvaminen on vaikuttanut. Pikaisella selaamisella ja kankealla norjalla en kuitenkaan löytänyt kunnollista esitystä jossa olisi samaan esitykseen otettu liikennemäärät/ajosuoritteet, nastarenkaiden osuudet, lumen ja vesisateen määrät, hiekoitusmäärät yms oleellisesti ilmanlaatuun ja onnettomuuksiin vaikuttavat tekijät. Jos vaikka onnettomuuslukuja katsotaan loukkaantuneiden määristä, 10 vuoden aikaerolla siinä on pakko näkyä samalla myös autojen turvalaitteiden ja myös renkaiden kehittyminen. Silti, paras mahdollinen kuva asiasta saadaan useimmiten kun mitataan todellista systeemiä jossa tutkittava muutos havainnoinnin aikana tapahtuu, sen sijaan että tutkitaan labraolosuhteissa yksittäisia ilmiöitä tai yritettäisiin mallintaa todellisuutta tietokonesimulaatioilla. Henkilökohtaisesti on askarruttanut se miten katupöly ja nastarenkaat yhdistetään tiukasti toisiinsa. Kaduthan pölyää myös nastattomissa ja talvettomissa maissa. Jos nastoja rajoitetaan, pöly vähenee liikennemäärän vähetessä kun ihmiset siittyvät joukkoliikenteeseen, kimppakyyteihin, toisille reiteille tai etätöihin. Hyvä asia toki jos pöly vähenee, mutta johtuiko se nastoista? Jos kitkarenkaat kiellettäisiin, varmasti pöly vähenisi silloinkin.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 15:04 |
Viestit: 1183
|
IJN kirjoitti: yason kirjoitti: Henkilökohtaisesti on askarruttanut se miten katupöly ja nastarenkaat yhdistetään tiukasti toisiinsa. Kaduthan pölyää myös nastattomissa ja talvettomissa maissa. Jos nastoja rajoitetaan, pöly vähenee liikennemäärän vähetessä kun ihmiset siittyvät joukkoliikenteeseen, kimppakyyteihin, toisille reiteille tai etätöihin. Hyvä asia toki jos pöly vähenee, mutta johtuiko se nastoista? Jos kitkarenkaat kiellettäisiin, varmasti pöly vähenisi silloinkin. Elikä miten yksi asia vaikuttaa toiseen. Nastojen kielto saattaisi lisätä hiekoituksen tarvetta, jolloin joku taas toteaisi, että pöly lisääntyy kitkojen seurauksena.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 15:55 |
Viestit: 909
|
Xari kirjoitti: ealab kirjoitti: Päihityksellä tarkoitin sitäkin, että olisiko kitkarenkaalla menty mäki ylös vielä siinä vaiheessa, kun nastarenkaalla ei.  Siis kummalla viimekädessä mentäisiin? Nastarengas pitää uutena paremmin, moniko ajaa uusilla, isoin osa ajaa käsittääkseni käytetyillä renkailla.... Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 28.10.2017 17:46 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Niin, tai näin, olennaista on, kummalla viimekädessä mentäisiin? Pitäisisikö sittenkin olla nastarenkaat......
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 29.10.2017 00:11 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Pasis kirjoitti: Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan. Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle....
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 29.10.2017 07:47 |
Viestit: 1183
|
Xari kirjoitti: Pasis kirjoitti: Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan. Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle.... Tuohon on varmaan jotain tutkimustulosta.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 29.10.2017 08:51 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Varmaan on vaikeata tyhjentävästi vertailla renkaita, käytännössä. Nyt mainituissa märissä, jäisissä, liukkaimmissa olosuhteissa. Kuin siten: Samalla autolla samanlaisissa olosuhteissa, vaihtuu vain renkaat. Kukin rengastyyppi samanikäisinä. Mikä olisi se rengas, jolla viimekädessä mentäisiin. Olisiko se sittenkin kitkarengas, vai nastarengas. Naapurustossakaan, autoissaan ei ole kitkarenkaita käytössä, joten vertailua ei oikein voi tehdä. Samasta syystä nastat kaikilla, samaa mäkeä ajavat. Ja ihan varmaa on, että nastarenkaidenkin pitää olla kunnolliset, ei mitään vuosia vanhoja, osin jo nastansa menettäneitä. Se nähtiin viimetalvena, Stilo meni alaspäin varsin liukkaasti...
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 29.10.2017 12:35 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Aakku kirjoitti: Xari kirjoitti: Pasis kirjoitti: Niin, myös ne kitkarenkaat ovat yleensä käytettyjä, eikä niidenkään pito parane vanhetessaan. Ei mutta nastarenkailla se pito huononee nopeammin, lisäksi kitkoilla pääsee pidemmälle.... Tuohon on varmaan jotain tutkimustulosta. Lainaa: Ruotsin VTI:n vuoden 2015 testeissä aivan uusilla kitkarenkailla jarrutusmatka oli jäisellä pinnalla keskimäärin 31 prosenttia pidempi kuin aivan uusilla nastarenkailla.
Kun nastarenkaat kuluivat, kasvoi niiden jarrutusmatka jäisellä pinnalla 38 prosenttia uusiin nastarenkaisiin verrattuna. Kuluneisiin kitkarenkaisiin verrattuna jarrutusmatkassa oli enää kahdeksan prosentin ero. https://yle.fi/uutiset/3-9897823
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 29.10.2017 15:42 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Onhan se toisaalta niinkin, että omat nastarenkaat ei juuri asfalttia kuluta, ne on ne toiset... On se vaan kumma. kun ei Suomessa osata teitä pitää kunnossa, hyvällä uudella asfaltilla nastakin pitäisi paremmin...
|
|
|
|
 |
Cittis
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 07:48 |
Viestit: 53 Paikkakunta: Turku
|
Kuukausi ajeltu C5 X7:lla,ja melkeinpä heti tuli veivattua mukana tulleet Continentalin 17" nastat alle. Kaksi rengasta jokseenkin uusia ja kahdesta puolet nastoista kadonnut. Näillä mennään tämä talvi,mutta sitten tulee kitkaa tilalle.Viimeksi ollut kitkat autossa 8 vuotta sitten, ehkä jotain kehitystä on tapahtunut tai sitten ei. Mielestäni nastat ei tähän autoon vaan sovi,pilaa koko fiiliksen. Noihin japsikippohin on menty hakemaan renkaat kaupasta tyyliin "halvimmat mitä saa" mutta tämän auton ajettavuutta en viitsi rengasvalinnoilla pilata. Tämä nasta vs. kitka väittely tuntuu olevan loputon suo. Toiset sanoo että Lapissa pärjää kitkoilla mutta etelässä ei.Ja toiset taas päinvastoin. Ota siitä sitten selvää 
C5 Tourer HDi 163 Exclusive Business Aut. -11 EX:C5 V6 Berline -03
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 13:04 |
Viestit: 108
|
Sellaista se on. Viime talvena olin kehällä tilanteessa, missä lumituiskussa oli useamman auton peräänajo. Kaikissa nastat. En joutunut samaan nippuun, koska sain autoni pysähtymään vaikka citikassani on vuoden ikäiset kitkat. Sehän olisi pitänyt olla monen palstalaisen mielestä mahdotonta. Mistähän syystä nastoilla ajavat eivät saaneet autojaan pysähtymään ennen edessä ajaneen takaluukkua. Unohtiko nastat, että olisi pitänyt ajatella olosuhteet kuskin puolesta.
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 13:27 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Itsellä ainakin kitkojen myötä ajotapa muuttui paljon ennakoivammaksi, mikä olisi toki ollut fiksua nastojenkin kanssa.
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 18:00 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
hmm. aikoinaan uskoin nastallisiin . mutta viimeisten parin kymmenen vuoden aikana olen tutustunu kitkoihin. niin talvella kuin kesälläkin. . yllätys oli positiivinen pidoltaan , mutta ennakoinnin vaatimus kasvaa . nyt C5 :n alla on " kuhmolaiset " = Kumho 205/65-15 ......ei minun makuiset - seuraavat eivät ole tuota merkkiä ja valmistajaa suosivia. alusta on kulkimessa tutkittu ja varmistettu ettei syy löydy kulkimesta itsestään . kummitukset ovat levottomat ja epätasaisuuksille herkät . en suosittele . vaihtoehtona oli muutama Nokian ja Bridgestonen kalliimmat vaihtoehdot , mutta päädyin noihin hieman edullisimpiin kuhmolaisiin . no kokeiltu on ja parin talven ja ehkä kesänkin jälkeen päädyn johonkin muuhun kitkaan kuin noihin. eivät sovi C5 2.0 Break 2003 RFN koneella . alle .
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 20:50 |
Viestit: 1496
|
kokemjne kirjoitti: Kumho 205/65-15 ......ei minun makuiset - seuraavat eivät ole tuota merkkiä ja valmistajaa suosivia. alusta on kulkimessa tutkittu ja varmistettu ettei syy löydy kulkimesta itsestään . kummitukset ovat levottomat ja epätasaisuuksille herkät . en suosittele . . Samanlaisia havaintoja on minullakin Kumhon nastattomista. Ostin 2016 kevättalvella 205/60/16 -Kumhot Clioon ihan kokeilumielessä. Renkaat olivat kohtuullisen hintaiset ja pitoa niissä on liukkaallakin kelillä riittävästi, mutta minun makuuni ajomukavuus ei ole ihan kohdallaan. Kitkarenkaaksi melko äänekäs ja poikittaissaumoissa jotenkin "tutisevat" ja paukuttavat epätasaisuudet läpi. Kesärenkaana Kumhosta jäi hyvä mielikuva Xsara Picasson alla, joten siksi halusin kokeilla miten talvirenkaan teko "Kuhmossa" onnistuu.
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 11.11.2017 21:34 |
Viestit: 297
|
Nyt on kahtena syksynä kokeiltu kitkoja ja ei ne vaan ole meidän renkaat. Auton mukana tuli lähes uudenveroiset Nokian R:t, jotka ruuvattin viime syksynä alle. Vaimo kävi sitten n. 300 km mittaisen työreissun ja edeltävän yön satoi räntää, joka jäätyi kakuksi nelostien pintaan, eli koko reissu piti ajella kohtuu liukkailla keleillä. Rouva soitti määränpäästään mulle, että hän ei aja noilla renkailla enää yhtään. Osta äijä nastat!! No, mitäpä sitä ei mies tekisi rakkaan vaimonsa eteen, eli ostettiin nastat.
Noista kitkoista tehtiin sitten kesärenkaat, kun ei niistä talvirenkaiksikaan ollut. Tänä syksynä venytin renkaanvaihtoa tähän päivään saakka ja kerkesi tuossa olla pari viikkoa aika liukastakin keliä. Vaimo antoi taas palautetta kitkoista ja tuumasi, että noilla renkailla ei ole nelivedosta mainittavaa hyötyä. Totesi kyllä samalla, että ei se nelivetokaan ole mitenkään erityisen mukava, kun sillä ei voi oikaista luisua ohjaamalla samaan tapaan, kuin takatuupparilla. Tänään sitten ruuvasin alle Bridgestone Noranza 001 renkaat ja mikäpä siinä ajellessa, kun ne ovat huomattavasti Nokioita hiljaisemmat ja pitävämmät.
Kyllähän niillä kitkoilla selviä talven yli ja ovat jossain Keski-Suomen tai Kainuun lumisessa ympäristössä varmasti hyvätkin. Tällaisessa melko lumisessa rannikkokaupungissa, jossa lämpötila käy tuon tuostakin plussan puolella sulattaen hieman tien pintaa on kitkoilla ajaminen tosiaankin selviytymistaistelua. Mutta kitkat olivat kyllä parhaat kesärenkaat pitkiin aikoihin.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 18:35 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Uutinen Yleltä: Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla Alle kolme prosenttia talvikelin henkilöautojen kuolonkolareista ajetaan enää kitkarenkailla. Syitä nopeaan muutokseen ei tiedetä. (talvirenkaat15.3.2019 klo 13:17) Tässä linkki koko uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-10689503
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 18:53 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
en ihmettele. kitkat vaativat huomattavaa ennakointia ja kaarrenopeuksien ajattelua . toisin kuin nastalliset . ja totta on että paras pito löytyy kun on lunta tai karkeaa jäätä .
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 18:54 |
Viestit: 1183
|
XM-Hannu kirjoitti: Uutinen Yleltä: Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla Alle kolme prosenttia talvikelin henkilöautojen kuolonkolareista ajetaan enää kitkarenkailla. Syitä nopeaan muutokseen ei tiedetä. (talvirenkaat15.3.2019 klo 13:17) Tässä linkki koko uutiseen: https://yle.fi/uutiset/3-10689503Saattaapi olla, että kitkoilla ajelevat pitävät pienempää vauhtia. Voipa joku jäädä kotiinkin pahalla kelillä.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 19:40 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Aakku kirjoitti: Saattaapi olla, että kitkoilla ajelevat pitävät pienempää vauhtia. Voipa joku jäädä kotiinkin pahalla kelillä. Yhtä hyvä arvaus kuin mikä tahansa muukin. Vaan kukapa valitsisi talvirenkaat sillä ajatuksella, että huonolla kelillä en aja?
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 19:47 |
Viestit: 297
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 20:56 |
Viestit: 982
|
Yhtenä aamuna Espoossa kääntyvän kaistan jonossa seisoessani raotin sivuikkunaa ja tein pari minuuttia mielikuvatilastoa ohiajajien talvirengastyypeistä. Lähes puolet hissutteli kitkoilla ja reilu puolet rapisteli nastoilla. Jos nyt on niin että kitkarenkaat ovat keskittyneet paljolti ruuhka-Suomeen, siinä on osaselitys, koska täällä ajonopeudet ovat pienempiä ja tiet suolatumpia, jolloin kolarit jäävät kevyemmiksi. Itselläni on ekaa talvea kitkat alla. Noin 10 päivänä on ollut keli jolloin nastat olisi olleet paremmat, muina aikoina kitkat ovat olleet viksummat.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 15.03.2019 23:54 |
Viestit: 1722 Paikkakunta: Korpilahti
|
laitetaampa oma komentti tähänkin soppaan... 3 talvea oli kitkat alla yhdessä kulkineessa, 2:ssa muussa nastat, ajattelin, etä kokeillaan, miten menee. Jos pahalta tuntuu, niin otetaan sitten nastallinen kulkine alle... muuten kitkoilla meni ihan hyvin, kunnes tuli ne oikeasti liukkaat kelit, eli jäinen / polanteinen keli, nollan tienoilla, eli märkyyttä siinä päällä sekä varsinkin risteyksien kiillottunut pinta, silloin ei saanut pitoa, eikä pystynyt arvioimaan, ohjautuuko / pysähtyykö kulkine, Kerran mentiin 5-tien yli täysin hallitsemattomasti, jos olisi jokin raskaampi kulkine tullut, niin siihen olisi matka päättynyt. Lopullisesti. Olin mielestäni hidastanut hyvin ajoissa ennen risteysalueelle tuloa, mutta risteysalue oli kiillottunut niin liukkaaksi, että ABS-järjestelmäkään ei reagoinut mitenkään, joka pyörä meni lukkoon, ja ABS oli ilmeisesti sitämieltä, että kulkine on pysähtynyt... vastaavassa tilanteessa nastarenkailla kuuluu "raaps" ja vaikkei kulkine ihan pysähtyisikään, se hidastuu ja on ohjattavissa. Siihen loppui kitkakokeilu. Nyt kyseisen kulkineen alla pyörii tämmöiset:  urasyvyys 18mm. menee loskasohjossakin (jossa kitkarenkaat eivät olleet oikein suuntavakaat) aika eleettömästi Nastarenkaat on vain muutamassa paikassa talven aikana paremmat kuin hyvät kitkarenkaat, mutta niissä tilanteissa ei välttämättä saa enään uusintoja...
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Syksyn suuri rengaskeskustelu Lähetetty: 16.03.2019 08:45 |
Viestit: 1183
|
cxtb2 kirjoitti: laitetaampa oma komentti tähänkin soppaan... Nastarenkaat on vain muutamassa paikassa talven aikana paremmat kuin hyvät kitkarenkaat, mutta niissä tilanteissa ei välttämättä saa enään uusintoja... Tässä juuri on se pointti. Mulla seisoo auto parkissa liikennekäytöstä poistettuna juuri tästä syystä. Autossa on ylileveät eurokitkat pari talvea ja kesää ajettuna. Hetki ajetaan vielä toisella autolla, jossa alla nokialaiset nastarenkaat.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
|
|