Teuski kirjoitti:
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2009/40/EY kirjoitti:
Tuo Plagun linkittämä direktiivi on jo kumottu:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 56&from=FIMutta samanlaisesti se uusikin on laadittu
"Tässä direktiivissä vahvistetaan
vähimmäisvaatimukset yleisillä teillä käytettävien ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten järjestelmälle."
Ja löytyy sieltä kappale myös joka soveltuisi suoraan DPF:n (tai softaversion) tarkistukseen:
Lainaa:
Katsastuksessa voidaan myös tarkastaa, vastaavatko ajoneuvon asiaankuuluvat osat ja komponentit turvallisuus- ja ympäristöominaisuuksiltaan hyväksynnän tai tapauksen mukaan jälkiasennuksen ajankohtana voimassa olleita vaatimuksia.
Sieltä löytyy myös tuollaisia:
"Jäsenvaltioiden olisi voitava asettaa tämän direktiivin vaatimuksia tiukempia katsastusnormeja.
...
(7)
Päästönvalvontajärjestelmiltään viallisten ajoneuvojen ympäristövaikutukset ovat suuremmat kuin asianmukaisesti huollettujen ajoneuvojen. Sen vuoksi määräaikaiskatsastusten järjestelmä parantaisi osaltaan myös ympäristön tilaa vähentämällä ajoneuvojen keskimääräisiä päästöjä.
(8)
Jäsenvaltioiden olisi pohdittava tarkoituksenmukaisia, etenkin määräaikaiskatsastusten yhteydessä toteutettavia toimia, joilla estetään ajoneuvojen osien ja komponenttien omavaltainen muuttaminen ja vilpillinen käsittely, joka voi heikentää ajoneuvolta vaadittuja turvallisuus- ja ympäristöominaisuuksia, ja joihin voi kuulua tehokkaita, oikeasuhteisia, varoittavia ja syrjimättömiä seuraamuksia.
"
Eikös Trafi tee juuri tuota pohdintaa?
(Aiemmassa direktiivissä oli muuten ihan erikseen suoraan kappale joka määräsi että jäsenvaltiot voivat tehdä tiukempia tarkastuksia ja lisätä tarkastuskohtia: 5 artikla Liitteiden I ja II määräyksistä riippumatta jäsenvaltiot voivat:...)
Sitä en tiedä onko sisältö silti sama, eli voiko Viro vaikka vaatia pakolliseksi varusteeksi sammuttimen tms.? Näin luulisin.