Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Huikon toiveeseen kokemuksia ajalta ennen nopeusrajoituksia:

Aikana ennen nopeusrajoituksia kuoli liikenteessä lähes 1000 henkeä vuodessa. Autoja oli vähemmän, mutta vastaavasti tiet olivat huonompia, moottoriteitä ei juurikaan ollut. Autojen ajo-ominaisuudet surkeita verrattuna nykyautoihin. Renkaissa on tapahtunut huomattavaa kehitystä niistä ajoista, ja silloinhan ajettiin (moni) samoilla renkailla kesät talvet. Autojen huippunopeudet olivat alempia kuin nykyään, mutta myös autojen turvavarustelu on onnetonta. Turvavöitä ei ollut, ja jos oli, niin niitä ei yleensä käytetty. Lämmityslaitteiden teho oli surkea (esim. Kupla) ja näkyvyys autosta talvella usein huono. Ruostevaurioita tuli auton heikosti tehtyihin rakenteisiin helposti ja mädät autot hajosivat kuin korttitalo törmäyksessä. Pienessäkin kolarissa lensi matkustaja ikkunasta pihalle ja kuski seivästyi rattiakseliin, joka jäykkänä työntyi ohjaamoon. Hirvikolarissa auton katto katosi helposti hirven mukana.

Mutta olihan sentään vapaus ajaa ilman nopeusrajoituksia :shock: Ja kaikenlaisia kaahareita ja rallitähtiä vilisikin tiellä (itseni lisäksi) :mrgreen: :?

Sitten tuli öljykriisi ja koko Suomeen julistettiin 80 km/t kattonopeus, kyllä oli raju muutos vapaille kuskeille :lol:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 20:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
citax kirjoitti:
Autoilijat jotka soveltavat omia sääntöjään ja jotka ovat liikennesääntöjen vastaisia aikaansaavat tiukempien sääntöjä ja valvonta on myös tiukempaa edellä kuvattujen tähden...
Tosiasiassa ei valvontaa tarvittaisi laisinkaan jos autoilijat noudattaisivat yhteisiä pelisääntöjä.


Näinhän se on että jos joku ajaa perskännissä 80 km/h rajoituksella metsään kahta sataa, niin siihen auttaa rajoituksen tiputtaminen arvoon 60 km/h ja promilleraja 0,2:een? Pelisäännöt kuten nopeusrajoitukset eivät ole yhteisesti päätettyjä vaan jonkun yksittäisen tahon "viisaudessaan" asettamia.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 21:34 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
Hessu kirjoitti:
citax kirjoitti:
Autoilijat... blaa blaaaa blaaaa...


Näinhän se on että jos joku ajaa perskännissä 80 km/h rajoituksella metsään kahta sataa, niin siihen auttaa rajoituksen tiputtaminen arvoon 60 km/h ja promilleraja 0,2:een? Pelisäännöt kuten nopeusrajoitukset eivät ole yhteisesti päätettyjä vaan jonkun yksittäisen tahon "viisaudessaan" asettamia.


Kerkesit ensin, olisin kirjoitellut samansuuntaisen vastauksen. :lol:



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 22:33 

Viestit: 292
no helppoa 40 alueella 40 .50 alueella 50 60 alueella 60 .nämä ovat taajama alueita 80 alue niin 90 100 alue 110 matka saa taittua tuolla missä se on helpointa .
suomalaiseen jiärryyteen kuuluu myös tämä että ajetaan tuolla 80 alueella 75-77 ns alinopeutta .mutta kun tämä sama auto tulee taajamaan niin 40 aleella vauhtia onkin 50-60 kmh aika reilua ylinopeutta vrt paikkaan


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 22:40 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
citax kirjoitti:
Autoilijat jotka soveltavat omia sääntöjään ja jotka ovat liikennesääntöjen vastaisia aikaansaavat tiukempien sääntöjä ja valvonta on myös tiukempaa edellä kuvattujen tähden.


Suomessa vaaditaan myös pyöräilijältä valoja ja kypärää sekä jalankulkijalta heijastinta, ja hämmästyttävää että vaikka kukaan ei moisia juuri käytä niin asiassa ei silti vaadita rangastusten kiristämistä ja valvonnan lisäämistä, omien poliisijoukkojen perustamista valvontaan, ajo-ja kävelykieltojen koventamista, sakkojen suurentamista ja pahimpien rikkojien määräämistä vankilaan :shock:

Järkyttävää leväperäisyyttä :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 23:24 

Viestit: 45
Päästöt on pienempiä kun ajaa 80km/t. Maailma säästyy lapsille ja heidän lapsille. Eipä tähän muuta perustetta tarvita, ajattelevalle ihmiselle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 07.11.2014 23:38 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kauemmin tupruttelee sitä päästöa hitaalla vauhilla.Polkimopyöräilijöille liikennesäännöt käyttöön ja rangaistukset, ehkä olis heillekkin ajotutkinto ja korttipakko kun eivät niitä noudata.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 08.11.2014 13:06 

Viestit: 497
eskere kirjoitti:
...Sitten tuli öljykriisi ja koko Suomeen julistettiin 80 km/t kattonopeus....

Kaikenkattava 80-rajoitus oli voimassa 21.12.1973−30.6.1974. Polttoaineenkulutuksen alentamiseksi säädetyn rajoituksen uskottiin myös parantavan liikenneturvallisuutta. Toisin kuitenkin kävi, sillä tuolle ajanjaksolle sattuu liikennekuolemien kaikkien aikojen huippulukemat. Liikennekuolemat kääntyivät yleisrajoituksen päättymisen jälkeen jyrkkään laskuun. 1150 huippulukemasta laskeuduttiin vuonna 1975 lukemaan 750.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 08.11.2014 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
Kuinka minusta tuo käyrä näyttäis laskusuunataiselta 1973 aikana.

Kuolonkolarit varmaankin osaltaan laskivat noiden tiekohtaisten ja ajoneuvokohtaisten rajoitusten jäädessä pitkälti voimaan tuon kokeilun jälkeen.
Ehkä suurin tilastopiikki tuli siitä, kun mulle määrättiin vuonna -74 uuden kuljettajan 80 rajoitus ensimmäisten joukossa. :)

http://www.findikaattori.fi/verti/Graph ... 00&lang=fi



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 08.11.2014 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
2cv-Olli kirjoitti:
eskere kirjoitti:
...Sitten tuli öljykriisi ja koko Suomeen julistettiin 80 km/t kattonopeus....

Kaikenkattava 80-rajoitus oli voimassa 21.12.1973−30.6.1974. Polttoaineenkulutuksen alentamiseksi säädetyn rajoituksen uskottiin myös parantavan liikenneturvallisuutta. Toisin kuitenkin kävi, sillä tuolle ajanjaksolle sattuu liikennekuolemien kaikkien aikojen huippulukemat. Liikennekuolemat kääntyivät yleisrajoituksen päättymisen jälkeen jyrkkään laskuun. 1150 huippulukemasta laskeuduttiin vuonna 1975 lukemaan 750.


Ohitukset aiheuttavat huomattavan määrän onnettomuuksia ja siksi nuo nopeusrajoitukset ovat paikallaan. Ne tasaavat liikennevirran kulkua ja ohitustarve vähenee. Siksi Etelä-Suomessa aloitettiin kattonopeuskokeilu jo v.1973 ja se vakiintui koko maahan v.1978. Myös ajoneuvokohtaiset rajoitukset tulivat -73 käyttöön (paketti-, linja- ja kuorma-autot 80 km/t). Myös 80-lätkä uusille kuljettajille tuli silloin käyttöön. Autojen rakenteellinen turvallisuus alkoi kehittyä paremmaksi. Uskon näillä toimenpiteillä olleen suuren vaikutuksen kuolonkolareiden puoliintumiseen vuosikymmen alun ja lopun välillä, kun samalla ajanjaksolla autojen määrä liikenteessä lisääntyi n. 50%.

Jyväskylä- Laukaa tiellä oli 100 km/t nopeusrajoitus miltei koko matkan v. 1980, mutta nykyisin on 80 vallitseva nopeus ja hyvin monella kohtaa ajetaan 60 km/t. LIsäksi tie on valaistu. En enää voisi kuvitellakaan, että sama satasen rajoitus olisi edelleen sopiva nopeus ko. välille. Autojen määrä on miltei kolminkertaistunut vuosien varrella ja tien vaikutusalueelle on tullut huomattavasti lisää asutusta ja teollisuutta, liikennemäärät ovat ihan eri tasolla kuin silloin joskus hyvinä aikoina.

Itse ajan monesti liikennevirran mukana, joskus hieman mennään ylinopeuden puolella, joskus alle suurimman sallitun nopeuden. Lyhyellä matkalla sillä ei juuri ole merkitystä, mutta olen sen huomannut, että pitkäa matkaa ajettaessa tulee itsekin helposti nopeutta hieman nostettua ja ohitustarve silloin lisääntyy.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 08.11.2014 18:28 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
Liikennesuunnitteluun on tullut viime vuosina hivenen järkeä, lisää tosin saisi tulla edelleen ja viimeisetkin kortittomat suunnittelijat voisi potkia pihalle, näitä ihan oikeasti on, on sitä ollut aikoja jolloin kiihdytysramppeja ei rakennettu kun ne vaaransivat liikenneturvallisuutta, joku saattoi näes tulla rampilta vauhdilla isommalle tielle :shock:

Joskus isoisän aikaan taisi olla suunnitteluohjeena tehdä tiehen jatkuvasti mutkia, nerokkaana ajatuksena oli että kun ei ollut suoria jossa ohittaa niin ohitukset jäi vähemmälle ja turvallisuus parani :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 00:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Pyrin ajamaan muun liikenteen tahdissa, eli usein ylinopeutta kuten varmaan kaikki arvaa. Tyhjällä maantiellä sitten kameratolppien, tien kunnon ja kelin mukaan vähän rajoituksen molemmin puolin. Kesäisellä mutkatiellä ehkä vähän enemmänkin yli rajoitusten, sillä edellytyksellä että edessä oleva tieosuus on esteettömästi näkyvillä.
Taajamissa ja keskustoissa toki ajelen tie-/aluerajoitusten mukaan tai alle ihan yleisen turvallisuuden vuoksi.

Kai tämä on jotain lapsellista protestia (mielestäni) liian alhaisia maantierajoituksia kohtaan. Saattaa loppua kun tulee ikää ja järkeä. Pyrin kuitenkin aina olla vaarantamatta ketään, siitä lähdetään.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 01:54 

Viestit: 5124
2cv-Olli kirjoitti:
eskere kirjoitti:
...Sitten tuli öljykriisi ja koko Suomeen julistettiin 80 km/t kattonopeus....

Kaikenkattava 80-rajoitus oli voimassa 21.12.1973−30.6.1974....

Oliko tuollainenkin, taisi tuon yleisen lisäksi tulla myös nykyisiä tiekohtaisia rajoituksia? (Ensin Etelä-Suomessa muutamassa kohteessa, siitä yleistyen)

Lainaa:
Tiekohtaisen nopeusrajoituskokeilun ensimmäinen vaihe alkoi Suomessa 1.8.1973. Tätä aikaisemmin tiekohtaisia nopeusrajoituksia ei ollut. Kokeiltavien nopeusrajoitusten suuruudet olivat 60, 80, 100 ja 120 km/h

Tiehallinto tai: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus

No tuolta näemmä löytyikin tuo puolen vuoden energiakriisi 80 km/h rajoituskin jotenkin avattuna, ei tosin kerrota miten suhtautui noihin tiekohtaisiin kokeilurajoituksiin?
http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistoha ... d89e68cff5


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 02:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Nyt on vuosi 2014.

En tiedä miksi pitää jotain historiaa sotkea asioihin?

Yksikään sukupolvi ei ole siitä oppinut kuin huonot asiat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Ainahan sitä hoetaan, että "vale, emävale ja tilasto", joten miksi tässä keskustelussa tilastoihin luotetaan kuin graniittiin? Nopeusrajoitustilastojen sijaan korrelaatiota pitäisi etsiä samaan aikaan tehostuneesta yleisestä koulutustasosta ja autokouluopetuksen parantumisesta.

Vaikka itse ajelenkin välillä nopeusrajoituskylteistä poiketen niin en ole kannattamassa mallia, jossa kaikki rajoitukset pitäisi poistaa. Päinvastoin, rajoituksia voisi vaikka lisätä, kunhan ne olisivat liikenteeseen mukautuvia, eli sääolon, liikennemäärän ja valoisuuden mukaan vaihtuvia.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 18:34 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Akaile kirjoitti:
Ainahan sitä hoetaan, että "vale, emävale ja tilasto", joten miksi tässä keskustelussa tilastoihin luotetaan kuin graniittiin? Nopeusrajoitustilastojen sijaan korrelaatiota pitäisi etsiä samaan aikaan tehostuneesta yleisestä koulutustasosta ja autokouluopetuksen parantumisesta.

Vaikka itse ajelenkin välillä nopeusrajoituskylteistä poiketen niin en ole kannattamassa mallia, jossa kaikki rajoitukset pitäisi poistaa. Päinvastoin, rajoituksia voisi vaikka lisätä, kunhan ne olisivat liikenteeseen mukautuvia, eli sääolon, liikennemäärän ja valoisuuden mukaan vaihtuvia.



Juuri näin. Itse en ymmärrä esimerkiksi sitä että tie jolla on ennen ollut satasen rajoitus muutetaan kasikymppiin sen jälkeen kun se on uudelleen päällystetty ja liikenne vähentynyt. Näin kävi esimerkiksi vanhalle valtatie yhdelle kun moottoritie valmistui kokonaan. Mikä siitä tekee nyt turvattomamman kuin ennen. Nykytrendihän on alentaa rajoituksia ennenmin kuin parantaa liikenneolosuhteita. Mä ymmärrän hyvin taajamanopeudet 40 ja 50 sekä 60 , mutta ihan oikeasti että jossain 10, 20 tai 30 kilsaa tunnissa on alytöntä. Laitetaan niissä kohdissa liikenne jonnekkin muualle jos se on noin vaikeaa.

Se että joku haluaa omaa napaansa tuijottaen vetää jonoa peräänsä ei myöskään ole järkevää. Ei mua esimerkiksi häiritse jos joku menee mua kovempaa ja haluaa ohi, kunhan tekee sen muita vaarantamatta. En mä pysty heittämään ensimmäistä kiveä, sen verran joustavasti käytän varsinkin kesäaikaan nopeutta. Jos oikeasti jotakuta närästää se että muut menee kovempaa kuin hän ja vaikkapa ylinopeutta niin kannatta katsoa peiliin että onko siellä jumalan kuva vai poliisi :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 09.11.2014 19:28 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
Akaile kirjoitti:
Ainahan sitä hoetaan, että "vale, emävale ja tilasto", joten miksi tässä keskustelussa tilastoihin luotetaan kuin graniittiin? Nopeusrajoitustilastojen sijaan korrelaatiota pitäisi etsiä samaan aikaan tehostuneesta yleisestä koulutustasosta ja autokouluopetuksen parantumisesta. .


Ei vaan valvonnan vähentymisestä, tilastojen mukaan leikkivän poliisin lopettaminen on parantanut liikenneturvallisuutta huomattavasti :D

Autokouluopetuksen tasostakin olen vähän eri mieltä, euroopan kalleinta se on kyllä, saattaahan se tietysti liikenneturvallisuuttakin parantaa kun köyhillä ei ole enään varaa autoilla, paitsi ilman korttia :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 10.11.2014 00:17 

Viestit: 471
Huikko kirjoitti:

Itse olen nollatoleranssin kannattaja. Sakot vaan 81km/h ajaville jos nopeusrajoitus on 80. Mikä rajoitus se on, jos sitä ei kukaan noudata ja yleinen mielipide joka paikassa on se, että ylinopeus on miehiselle miehelle lähes kunnia-asia pitää yllä aina kun se on mahdollista?


Niinhän sen pitäisi ollakin, mutta vastaavasti rajoitukset pitäisi nostaa sille tasolle, että ihan limiitillä ajaminen olisi jo vähän hurjaa ja rasittavaa touhua muuten paitsi optimiolosuhteissa. Vähän niinkuin on renkaissa aika pieni minimiurasyvyys, jonka nipin napin täyttävät renkaat ovat jo vaaralliset sateessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 10.11.2014 00:58 

Viestit: 5856
Paikkakunta: Lahti
Säxä77 kirjoitti:
Huikko kirjoitti:

Itse olen nollatoleranssin kannattaja. Sakot vaan 81km/h ajaville jos nopeusrajoitus on 80. Mikä rajoitus se on, jos sitä ei kukaan noudata ja yleinen mielipide joka paikassa on se, että ylinopeus on miehiselle miehelle lähes kunnia-asia pitää yllä aina kun se on mahdollista?


Niinhän sen pitäisi ollakin, mutta vastaavasti rajoitukset pitäisi nostaa sille tasolle, että ihan limiitillä ajaminen olisi jo vähän hurjaa ja rasittavaa touhua muuten paitsi optimiolosuhteissa. Vähän niinkuin on renkaissa aika pieni minimiurasyvyys, jonka nipin napin täyttävät renkaat ovat jo vaaralliset sateessa.


Juu, ei sitä 170-180 jaksa ainakaan Xantialla kovin pitkään polkea, mielellään sitä aika äkkiä vähän hellittää :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 10.11.2014 02:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
2cv-Olli kirjoitti:
eskere kirjoitti:
...Sitten tuli öljykriisi ja koko Suomeen julistettiin 80 km/t kattonopeus....

Kaikenkattava 80-rajoitus oli voimassa 21.12.1973−30.6.1974. Polttoaineenkulutuksen alentamiseksi säädetyn rajoituksen uskottiin myös parantavan liikenneturvallisuutta. Toisin kuitenkin kävi, sillä tuolle ajanjaksolle sattuu liikennekuolemien kaikkien aikojen huippulukemat. Liikennekuolemat kääntyivät yleisrajoituksen päättymisen jälkeen jyrkkään laskuun. 1150 huippulukemasta laskeuduttiin vuonna 1975 lukemaan 750.


Kyllähän tuo kuolemien määrä tais pudota eniten turvavyöpakon sanelemana mikä tuli vuonna -75.

http://www.stat.fi/tup/suomi90/lokakuu.html



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 10.11.2014 22:53 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Oltaisko me kuitenkaan oltu noin lainkuuliaisia? Ihmetytti nimittäin tuo vuosi 1975 käyttöpakolle kun muistelin sen paljon myöhäisemmäksi. Mutta sehän taisi mennäkin niin, että pakko tuli 1975, mutta rangaistus käyttämättömyydestä säädettiin vasta 1982, joka on varmaan lähempänä minun muistikuvaa siitä, että käyttö vasta oikeasti miellettiin pakolliseksi. Vähän sama kuin nykyinen jalankulkijoiden heijastimien käyttöpakko, jonka noudattamatta jättäminen ei kuitenkaan ole mitenkään rangaistavaa.
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tieliikenne/liikenneturvallisuus



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 10.11.2014 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Mutta sehän taisi mennäkin niin, että pakko tuli 1975, mutta rangaistus käyttämättömyydestä säädettiin vasta 1982, "

Juu, vähän samaa muistelen ja takapenkkiläiset sai jatkaa vyötöntä elämää melkein loputtomiin... Maahantuotavissa autoissa tais olla tuo vyöpakko (että yleensäkin ovat autossa takana) vasta -78 eteenpäin. Muistan vaan että -77 malleissa ei likikään kaikissa ollut.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 11.11.2014 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Pääsääntöisesti yritän ajella melko hyvin nopeusrajoitusten mukaan, ja mielestäni osaan laskea nopeutta kelin vaatimalla tavalla. Joskus on olevinaan kiire, jolloin nostan nopeutta, jos liikennetilanne sen sallii. Ja olen tietoinen siitä että virkapukuiset voivat tästä pikkuisen olla kärttyisiä jos kohdalle sattuvat, itsepähän otan riskin sakosta. Mutta näin vain harvoin. Olen poikien kyydissä ollen ja molempien B-korttia opetusluvilla opettaneena (nuoremmalle opetin M- ja A1-kortit myös opetusluvilla vaikkei rahallisesti ollutkaan mittää järrrkee koko hommassa, mutta liikennekäyttäytymisen kanssa sitäkin enemmän) tietoisesti ajellut rauhallisemmin. Näkyy mallioppiminen toimivan tässäkin melko hyvin, nuorempi on pariin kertaan mopokauden kavereitaan kauhistellut kun nää kuulapäät ajelee miten sattuu autojen seassa..

Kameravalvonta on leikannut aika kivasti älyttömimmät ylinopeudet maanteiltä, ja tämä tuntuu rauhoittaneen liikennevirtaa miellyttävämmäksi ajaa. Ongelmaksi tuntuu muodostuneen se, että ainakaan etelässä ei osata enää ohitella muualla kuin ohituskaistojen kohdalla, vaikka jonoa vetäisi selvästi rajoitusta hitaammin ajava vehjes. Kaupunkinopeudet Lahdessa ovat välillä aika huimia, ja tähän tarvitsisi kyllä valvontaa. Parissa pahimmassa risteyksessä (Mytäjäinen, Pekanmäki) saisi olla kamerat (ylinopeus, punaisia päin ajajat) joka suuntaan 24/7. Jonnii verran liikun kaupunkimatkoja kävellen/pyörällä, ja siinä saakin olla aika tarkkana. Toiset autoilijat vähät välittävät kevyestä liikenteestä, toiset huomioivat kävelijät ja pyöräilijät oikeinkin hyvin.

Kotipuolessa Sawossa käydessä kaupunkialueella on mukava ajella, kun siellä käytännössä lähes kaikki noudattavat nopeusrajoituksia, liikennetilanteet on paremmin ennakoitavia ja jalankulkijat eivät ole henkensä kaupalla liikenteessä.

Käsittääkseni yksi nopeusrajoituksia, ja yleensäkin liikenneympäristöä säätäessä huomioitava asia on se, ettei sääntöjä laadita arivatasten ehdoilla, vaan myös sen vähemmän varman kuljettajan tulee pystyä liikkumaan liikennevirrassa. Vaan kait se niin on, että *usipäitä autoilijoita mahtuu joka lähtöön ikäluokkaan sekä automerkkiin ja vuosimalliin katsomatta, eivät vaan muita vaarantaisi koheltaessaan. Yritän ite elää immeisiks myös ratin takana. Toivottavasti osaan ihan ite luopua aikanaan ajo-oikeudesta, kun sen aika koittaa.



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 11.11.2014 18:34 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Mites saadaanko tämmösellä turvallisuutta parannettua että ohituskaistojen kohdalla nopeusrajoitus pudotetaan 100-80 niikuin eilen välillä Orivesi-Tampere? :mrgreen:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Nopeusrajoitusten noudattaminen
ViestiLähetetty: 11.11.2014 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
kaselin kirjoitti:
Mites saadaanko tämmösellä turvallisuutta parannettua että ohituskaistojen kohdalla nopeusrajoitus pudotetaan 100-80 niikuin eilen välillä Orivesi-Tampere? :mrgreen:

Eikös silloin se ohitus helpotu. :)



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: