|
Kirjoittaja |
Viesti |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 04.08.2016 16:14 |
Viestit: 5861 Paikkakunta: Lahti
|
Ruisku-Beksihän ei vielä mene museokilpiin mut just tuli taas kokeiltua vuoden seissyttä "latolöytöä", akunkenkä kiinni ja käyntiin, vähän pompaten nousi kun toinen etutolppa vähän jumittaa, edes mitään läikkää ei ollut alla, ajamaan ei tosin päässyt kun harrastajatoveri on kerännyt loppuladon täyteen Xantioita, tämähän ei tosin ollut parkipaikalla taivasalla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 04.08.2016 17:05 |
Viestit: 5125
|
Museokilvissähän ei ole mitään järkeä jos tavoitteena rahaa säästää, voihan silti pitää sen normaalirekistereisen vaikka paremmassakin kunnossa. Parin viikon... kuukauden vakuutuksetkaan eivät maksa kuin muutaman kympin ja liikennekäyttönotto on ilmainen ja poisto on halventunut kuuteen euroon, menee netissä samalla kun ostaa lentoliput tai kentällä odotellessa. (tosin käyttö vaatii ulkomaalaiselta joko suomalaisen pankkitunnuksen tai sitten kännykän mobiilivarmenteen - eli sekin vaatinee suomalaisen kännykkäliittymän. Sitä tosin on kaavailtu laajenevan euroopan laajuiseksi, mutta ei kokemusta toimiiko jos on vaikka Soneran jonkun pohjoismaisen/baltian kumppanin kautta, ilmeisesti kuitenkin pohjautuu Suomalaiseen henkilötunnukseen.) https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/ ... yttoonotto(jollain vakuutusyhtiöllä olen nähnyt samanlaisen sivun josta pääsi ottamaan käyttöön/pois, mutta enpäs klikannut linkkejä, voihan ne mennä suoraan Trafin palveluunkin) Ainoa isompi etu lienee museorekisterissä ettei tarvitse katsastaa kuin kahden vuoden välein, mutta eikös sitä samaa olla kaavailtu kaikille autoille? Muutenkin ruiskukone on varmempi harvoin käytettynä, mutta jos oikein halvalla ja hydellä haluaisi päästellä niin 200...500 € ilmastoitu Citroen C5, vaatinee kunnon akun ja akun liittimen irroituksen lähtiessä, mutta museoauton välirahan hinnalla noita ostaa jo yhden vuodessa lisääkin ja parihan noita silti aina kannattaa olla seisomassa jos toinen joutuu remonttiin, tai miksei vaikka yksi eri lentokentille ja useampiin vielä eri maihinkin? (itse käynnistelin 3 vuotta vanhoilla bensoilla ruiskukonetta ja hyvin lähti akun lataamisen jälkeen, tuota oli tosin käytetty muutaman kerran vuodessa) Mitenkäs muuten menisi ulkomaalaisen auton "turistikäyttö" täytyykö se auto viedä pois Suomesta välillä, vai riittääkö vaan 6 kk väli käytössä (vai miten ne säännöt meni)
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 04.08.2016 20:44 |
Viestit: 2666
|
olli__o kirjoitti: Mitenkäs muuten menisi ulkomaalaisen auton "turistikäyttö" täytyykö se auto viedä pois Suomesta välillä, vai riittääkö vaan 6 kk väli käytössä (vai miten ne säännöt meni) Tästäpä löytyy tai ainakin löytyi väärää tietoa jopa tullin sivuilta ennen. Tästä on käyty oikeudessa, ettei jopa korkeinta oikeutta myöten. Näin se kumminkin tosiasiassa menee: Auton käyttöpäivät, eivät maassaolopäivät, ratkaisevat. Ulkomaan kilpinen auto saa olla maassa vaikka koko ajan mutta sitä sää käyttää vain 186 päivää vuodessa. Tämä tiedetään pelimiespiireissä ja hki on täynnä ulkokilpisiä autoja jotka eivät lähde sieltä koskaan. Verottaja koitti käynnistää jonkinlaista ajojahtia niille mutta törmäsi tuohon oikeuscaseen yhden uhrin kanssa. Netistä löytyy 100 sivua, myös viranomaissivuja joissa väitetään että olisi toisin, ne ovat kaikki väärää tietoa. Käyttöpäivät ratkaisevat ja nehän ovat hieman vaikeat osoittaa ellei naapuri ole valokuvannut auton liikkeitä päivittäin. Tämä ei-sitovasti mutta näin olen antanut itseni ymmärtää useammankin kaverin kertomuksen perusteella. Mulle ei tietysti mitään väliä kun vietän suomessa max 10 päivää vuodessa, ulkokilpistä autoa ei kannata seisottaa siellä, näet katsastukset jne...
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 05.08.2016 00:31 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Beksi on kyllä niin autoilun irvikuva että se on suorastaan säälittävä elimen kutistin. Onkohan se jopa epäonnistunein Citikka AX:n kanssa  Tosin Beksillä ajaa aidosti kovat sällit ja tytöt, arvostan!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 05.08.2016 01:16 |
Viestit: 5125
|
ds-jekkeri kirjoitti: ..Näin se kumminkin tosiasiassa menee:
Auton käyttöpäivät, eivät maassaolopäivät, ratkaisevat. Ulkomaan kilpinen auto saa olla maassa vaikka koko ajan mutta sitä sää käyttää vain 186 päivää vuodessa. Tämä tiedetään pelimiespiireissä ja hki on täynnä ulkokilpisiä autoja jotka eivät lähde sieltä koskaan. Verottaja koitti käynnistää jonkinlaista ajojahtia niille mutta törmäsi tuohon oikeuscaseen yhden uhrin kanssa. ... Mikä luku tuo 186 on, se on jo hieman reilummin yli puoli vuotta, eikös se pitäisi olla alle 6 kk, eli onko vaan päässälaskuvirhe ja voisi olla vaikka 182, tai mitenköhän kuukauksien pituus määritellään jos ne tehdään erillisistä pätkistä, olis kiva nähdä KHO:n päätös, lähinnä miten se otti kantaa miten 6 kuukautta lasketaan. Minä kun laskisin tietysti sekunteina tai asentaisin autoon vaikka käyttötuntimittarin ja laskisin että auton käyttö keskeytyy kun se sammutetaan: - "Katto ny, olen ajanut vuodessa 400 tuntia, ei siitä tule kuin alle 17 vuorokautta, miten se voisi olla yli lain antaman 6 kk rajan? - "niih, mutta kun ajoit ihan joka päivä" Laki: Lainaa: Verollisena ajoneuvon käyttönä ei kuitenkaan pidetä muussa valtiossa kuin Suomessa vakinaisesti asuvan luonnollisen henkilön omaa tarvettaan varten väliaikaisesti maahan tuomansa muussa valtiossa kuin Suomessa rekisteröidyn ajoneuvon käyttöä yksinomaan hänen omaan tarpeeseensa enintään kuuden kuukauden keskeytymättömänä tai keskeytyvänä määräaikana kahdentoista kuukauden ajanjaksona tai Tullin 32 §:n nojalla antamana tätä pitempänä määräaikana, jos käyttö ei liity ajoneuvon ostoon Suomeen. Ja miten lienee käsitelty tuo 12 kuukauden ajanjakso, ellei tulli pidennä?
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 05.08.2016 21:18 |
Viestit: 2666
|
Tuo 12 kuukauden keskeytyvä ajanjakso loppuu sen tulkinnan mukaan aina joka 12 kuukausi ja uusi alkaa päivän päästä. Lainsäätäjä ei varmaan ole sitä tarkoittanut. Joka tapauksessa mittari alkaa pyöriä ajan suhteen alusta uudelleen kun käydään haaparannassa tai laivalla virossa. Verottajan pitäisi osoittaa että auto on ollut jatkuvasti yli 12 kk suomessa, jokaisen minuutin. Melko vaikeaa.
Takavuosina näistä pantiin veroja maksuun tuosta vaan ja jopa autoja hinattiin tullivarastoon jäähylle. Nykyään käsitykseni mukaan verottaja on luopunut yrityksestä rajoittaa tätä toimintaa. Löytyykö 2016 vuodelta enää edes lehtijuttuja joissa "ulkomaankilpisiä tehovalvotaan" jne. Käsittääkseni todistustaakka on nykyään verottajalla.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 05.08.2016 21:52 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
ds-jekkeri kirjoitti: Käsittääkseni todistustaakka on nykyään verottajalla. Sillä ei olekaan mitään väliä suomalaisessa oikeusjärjestelmässä, koska viranomaistehtävää hoitavilla ihmisillä ei ole henkilökohtaista vastuuta tekemisistään. Tai on: hallintoalamaisen tekemän kantelun perusteella eduskunnan oikeusasiamies rankaisee joko huomautuksella tai nuhtelulla, jos on todistetusti toimittu virheellisesti ja vastoin määräyksiä. Oikeassa oleminen ei olennaisesti lohduttane, jos vuosien oikeusprosessin ajan auton käyttö ja hukkaaminenkin on estetty.
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 06.08.2016 15:49 |
Viestit: 5125
|
ds-jekkeri kirjoitti: ... Löytyykö 2016 vuodelta enää edes lehtijuttuja joissa "ulkomaankilpisiä tehovalvotaan" jne. Käsittääkseni todistustaakka on nykyään verottajalla. Löytyy, tuli Mieleen aamukahvilla lehteä lukiessa  "Tulli tarkkailee ulkomaisia rekisterikilpiä" http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... erikilpia/Ilmeisesti noista myös ilmoitellaan paljon "kateelliset naapurit", itselläkin kävi mielessä kun joku juntti pysäköi puolalaisilla kilvillä jatkuvasti toisten ihmisten maksamille paikoille. (Eikä kyse ollut tietämättömyydestä, jatkui vaikka oli ihan asiallisia lappuja Suomi/Englanti) (Yksi otti yhteyttä oletettuun työnantajaan ja se loppui nopeasti. Mutta myöhemmin tuli mieleen ilkeämpi tapa: repiä kilvet irti autosta... Ne voisi sitten vaikka halutessaan postittaa kyseisen maan autorekisterikeskukseen ja tulostaa mukaan planketin jossa ilmoitetaan auto poistettavaksi rekisteristä tuhoutumisen takia  )
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 30.08.2016 10:33 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Edellissivulla hehkutettiin Geesun puolesta. Etenkin -77 tai vanhempaa ja G12 -moottorilla. Nyt sattui siten että mikäli en ihan väärin muista, niin juurikin tuollaisen yksi tuttu sanoi odottavansa sitä hetkeä että palauttaa sen liikenteeseen tai sopiva ostaja marssii pihaan. Kovin ruosteettomaksi kehui, asiaan saattaa vaikuttaa se että ko. yksilö on ollut sisätiloissa suht pitkään ajomäärän ollessa vähäinen. Mutta silti suhtaudun varauksin ruosteettomuuteen tuon ikäkauden Sitikan kanssa, mutta katsomalla sekin selviäisi...
Hieman semmoinen pitemmän linjan Citroen -harrastaja, ainakin vuoskymmenen minua enemmän ellei pitempäänkin lajia harrastanut, Dnepriin GSA:n moottorin tällännyt jne...
Kyselläänkö lisää vai onko aihepiiri unohdettu..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 31.08.2016 13:35 |
Viestit: 2666
|
jasu kirjoitti: Edellissivulla hehkutettiin Geesun puolesta. Etenkin -77 tai vanhempaa ja G12 -moottorilla. Nyt sattui siten että mikäli en ihan väärin muista, niin juurikin tuollaisen yksi tuttu sanoi odottavansa sitä hetkeä että palauttaa sen liikenteeseen tai sopiva ostaja marssii pihaan. Kovin ruosteettomaksi kehui, asiaan saattaa vaikuttaa se että ko. yksilö on ollut sisätiloissa suht pitkään ajomäärän ollessa vähäinen. Mutta silti suhtaudun varauksin ruosteettomuuteen tuon ikäkauden Sitikan kanssa, mutta katsomalla sekin selviäisi...
Hieman semmoinen pitemmän linjan Citroen -harrastaja, ainakin vuoskymmenen minua enemmän ellei pitempäänkin lajia harrastanut, Dnepriin GSA:n moottorin tällännyt jne...
Kyselläänkö lisää vai onko aihepiiri unohdettu..? Hienokuntoinen geesu edullisesti vois kiinnostaa mutta projekti ei juuri nyt. Muistuu mieleen noin kymmenen vuotta sitten kun myynissä oli 50.000 ajettu gs joka oli kuin pakasta vedetty, olikohan hintapyynti kolme tonnia. Soittelin silloin myyjälle joka julmistui kun sanoin että aion sillä ajaakin, ei jää talliin seisomaan - ei myynyt minulle, sanoi jotenkin että tätä autoa ei myydä kenellekään joka sitä käyttää muutenkin kuin vappuna. Siihen se jäi silloin.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Halvin museokilpinen hydro-sitikka? Lähetetty: 31.08.2016 14:24 |
Viestit: 2161
|
ds-jekkeri kirjoitti: jasu kirjoitti: Edellissivulla hehkutettiin Geesun puolesta. Etenkin -77 tai vanhempaa ja G12 -moottorilla. Nyt sattui siten että mikäli en ihan väärin muista, niin juurikin tuollaisen yksi tuttu sanoi odottavansa sitä hetkeä että palauttaa sen liikenteeseen tai sopiva ostaja marssii pihaan. Kovin ruosteettomaksi kehui, asiaan saattaa vaikuttaa se että ko. yksilö on ollut sisätiloissa suht pitkään ajomäärän ollessa vähäinen. Mutta silti suhtaudun varauksin ruosteettomuuteen tuon ikäkauden Sitikan kanssa, mutta katsomalla sekin selviäisi...
Hieman semmoinen pitemmän linjan Citroen -harrastaja, ainakin vuoskymmenen minua enemmän ellei pitempäänkin lajia harrastanut, Dnepriin GSA:n moottorin tällännyt jne...
Kyselläänkö lisää vai onko aihepiiri unohdettu..? Hienokuntoinen geesu edullisesti vois kiinnostaa mutta projekti ei juuri nyt. Muistuu mieleen noin kymmenen vuotta sitten kun myynissä oli 50.000 ajettu gs joka oli kuin pakasta vedetty, olikohan hintapyynti kolme tonnia. Soittelin silloin myyjälle joka julmistui kun sanoin että aion sillä ajaakin, ei jää talliin seisomaan - ei myynyt minulle, sanoi jotenkin että tätä autoa ei myydä kenellekään joka sitä käyttää muutenkin kuin vappuna. Siihen se jäi silloin. Olisi silloin kannattanut ennakoida, kun tämä keskustelu taisi lähteä siitä liikkeelle, että auto seisoisi ulkona Oulun lentokentällä yli 11 kuukautta käyttämättä! Olisiko muuttanut myyjän mielen sekään? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
|