Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 3/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mitä akkutyökalumerkkiä käytät?
ViestiLähetetty: 14.04.2022 10:37 

pvalila kirjoitti:
Ei niin hyvää konetta, etteikö sitä hölmöilemällä saisi rikki. Teillä on varmaankin täysjärkiset ammattilaiset töissä ja pienen vian tullessa (vaikka hiilet loppu) koneet huolletaan.

Varmaan niin, mutta muutama Makita on myös käytössä ja niitä menee rikki tämän tästä. Festooli kestää.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2022 16:56 

Tos...

Liitteet:
1650203604089.jpg
1650203604089.jpg [ 115.33 KiB | Katsottu 3995 kertaa ]
Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2022 21:22 

uuno kirjoitti:
Tos...

Nii näkyy olevan. Kauhea vääntö. :shock: :shock: :shock:

Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2022 21:36 

Jr- kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Ei niin hyvää konetta, etteikö sitä hölmöilemällä saisi rikki. Teillä on varmaankin täysjärkiset ammattilaiset töissä ja pienen vian tullessa (vaikka hiilet loppu) koneet huolletaan.

Varmaan niin, mutta muutama Makita on myös käytössä ja niitä menee rikki tämän tästä. Festooli kestää.

Kauheasti pahaa Makitoista ei kuitenkaan kuule. Luultavasti ne ovat kuitenkin hintaansa nähden sen verran kestäviä kuin kohtuudella voi vaatia. Jos esimerkiksi iskevä ruuvinväännin hajoaa, ei kukaan sen kunniaksi aloita suruliputusta. Uusi paketista ja takaisin töihin.

Jossain firmassa oli joskus kauan sitten kahta mallia vääntimiä: Se, joka kesti. Ja se, joka istui miesten käteen hyvin. Niiden kestävien kestävyys saattoi tietenkin osittain johtua siitä, että niitä käytettiin vähemmän. Pana oli se, joka silloin kauan sitten istui miesten käteen.

Poissa

ViestiLähetetty: 17.04.2022 21:58 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Jos esimerkiksi iskevä ruuvinväännin hajoaa, ei kukaan sen kunniaksi aloita suruliputusta. Uusi paketista ja takaisin töihin.

Just ton takia ei kannata käyttää halvinta. Kun se työkalu hajoaa niin se uusi voi olla aika kaukanakin, paketteineen. Eikä välttämättä saa samana päivänäkään, siinä sitten työt ja miehet seisoo. Makita on ihan hyvä näihin harrastehommiin mitä itsellä, on oksasahaa ja pulttimopoa, mutta kyllä sininen Bosch akkuporavasara on ihan eri planeelta kuin Makita. Eikä edes mainittavasti kalliimpi. Jos oisin raksapuolella yrittäjänä niin en kyllä Makitaa ostaisi työmaalle..

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 18.04.2022 10:29 

Kaapelimies kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Jos esimerkiksi iskevä ruuvinväännin hajoaa, ei kukaan sen kunniaksi aloita suruliputusta. Uusi paketista ja takaisin töihin.

Just ton takia ei kannata käyttää halvinta. Kun se työkalu hajoaa niin se uusi voi olla aika kaukanakin, paketteineen. Eikä välttämättä saa samana päivänäkään, siinä sitten työt ja miehet seisoo. Makita on ihan hyvä näihin harrastehommiin mitä itsellä, on oksasahaa ja pulttimopoa, mutta kyllä sininen Bosch akkuporavasara on ihan eri planeelta kuin Makita. Eikä edes mainittavasti kalliimpi. Jos oisin raksapuolella yrittäjänä niin en kyllä Makitaa ostaisi työmaalle..

Mielenkiintoista. Tarkoitatko, että sininen Bosch on yleisesti selkeästi Makitaa pätevämpi vai sitä, että näin on tilanne eräiden työkalujen (mm. poravasaroiden) kohdalla?

Upotussahan kohdalla Boschin paremmuuteen on helppo uskoa: Boschin upotussahan valmistaa Mafell.

Mulle tällä asialla on lähinnä akateeminen merkitys: olen niin amatööri, että mulle Makitakin on taatusti enemmän kuin riittävän kestävä.

Muuten, tähän asti olen kuullut hyvää lähinnä DeWaltin akkuporavasaroista. Niissä on ihan speksienkin mukaan iskua tyypillisesti 2,6 J Makitan tasan kahta vastaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2023 00:03 
Käyttäjän avatar

Tässä on Makitan vehkeet matkan varrella lisääntyneet, pikkuimuri työpöydän siivoukseen, työvalo että näkee siivota ja iskevä ruuvinväännin aidanrakentamiseen (saksan amazonista, muut on hankittu kotimaasta). Akkujakin on kertynyt, ja ylimääräinen laturi. Pari näistä ihan siksi että Bauhausissa oli tarjous "osta mikä vaan Makita, saat 5Ah akun kaupan päälle" (onneksi eivät sitä akkua kuitenkaan sinne vieneet vaan sai ottaa sen hyllystä). Ja jos urakoimaan tahtoo niin yksi 6Ah akku myös. Enää on 2Ah pikkuakkua ja rosvosahaa vaille niin vois sanoa että sit alkaa olla kaikkea mitä tarvitsee (no, pensasleikkurin vois päivittää tehokkaampaan). Kaikkiaan Makitasta on melko hyviä tarjouksia kerran pari vuodessa aina jollain kauppaketjulla, ja tosiaan K-raudan nettisivuilla kannattaa kytätä kaikkien myymälöiden hinnat, Jyväskylä on myynyt rosvosahaa 149 niin odottelen että mahtaisko sinnepäin olla vielä asiaa ennenkuin tarjous loppuu :) .
Ainiin, semmosta vielä että arvoin ostanko 700Nm vai 1000Nm pulttimopon, sitten huomasin niiden painoeron; 700Nm on piisannut vielä kaikkeen mihin olen kokeillut, voisin arvella että jos olisi reilu kilo enempi painoa niin en olisi niin moneen paikkaan kokeillutkaan. Kevyemmät vääntöhommat hoitaa kiinalainen Makitan akkuja syövä 30e kopio joka lupaa 300Nm, mutta taitaa olla oikeasti alle 200. Ei avaa pyöränpultteja Citikasta, mutta kiinnipäin menee ihan OK momenttiin, ja moneen pikkuhommaan keveytensä vuoksi korvaa todella usein räikän.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2023 07:33 
Käyttäjän avatar

Kaapelimies kirjoitti:
voisin arvella että jos olisi reilu kilo enempi painoa niin en olisi niin moneen paikkaan kokeillutkaan. Kevyemmät vääntöhommat hoitaa kiinalainen Makitan akkuja syövä 30e kopio joka lupaa 300Nm, mutta taitaa olla oikeasti alle 200. Ei avaa pyöränpultteja Citikasta, mutta kiinnipäin menee ihan OK momenttiin, ja moneen pikkuhommaan keveytensä vuoksi korvaa todella usein räikän.

Tuossa se yksi näiden akkutyökalujen(kin) juttu just onkin, niiden on oltava riittävän näpsästi "tyrkyllä" ja mukavat käyttää pienuutensa & keveytensä johdosta. Toki jos jotain ruuvejakin on useampi kpl, niin määrän kasvaessa se kynnys sähkötyökalun vs. käsin vääntämisen välillä tippuu. Auton rengaspultit itsellä menee about just niillä rajoilla. Homma onnistuu käsinkin jos ei sitä kiertäjää just sillä hetkellä ole siinä tarjolla, tai vaikka olisikin niin sitten ei löydy sitä passelia sovitinta kiertäjän ja hylsyn väliin :lol:

Rengaspultit on vielä silleen varsin passeli esimerkki kun ne tulee kuitenkin ensin löysättyä käsin ja lopuksi myös kiristettyä käsin, niin se kiertäjä on tähänkin saakka hoitanut vain ja ainoastaan sen varsinaisen pultin pyörityksen. Tosin tuli tuossa huomattua kun vaimon veli toi Makitan rengaspulttikoneen lainaan, niin "pikkasen" on eri peli tuohon hommaan kuin tuo oma ihan tavallinen kiertäjä vaikka kuinka naputtava tuokin omakin kyllä on. Tuolla pulttikoneella paukutti todella nopsaan lähes 40 kpl todella tiukkaan jumahtaneita pultteja auki, joita ensin yritin käsin väännellä tuloksetta, kierteet maalia täynnään. Juu, nämä pultit eivät siis liittyneet autoihin millään muotoa.

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2023 08:55 
Käyttäjän avatar

Nyt tuli viidestoista Ryobin härveli hankittua, eli moottorisaha.
Kyllä 5 Ah akulla riittävästi sahailee, mutta akun tyhjennyttyä ei aluksi alkanut latautua. Onko Ryobin akussa jonkinlainen lämpötunnistin? Annoin puoli tuntia jäähtyä ja lataus lähti pelittämään normaalisti.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2023 12:28 

Aakku kirjoitti:
Nyt tuli viidestoista Ryobin härveli hankittua, eli moottorisaha.
Kyllä 5 Ah akulla riittävästi sahailee, mutta akun tyhjennyttyä ei aluksi alkanut latautua. Onko Ryobin akussa jonkinlainen lämpötunnistin? Annoin puoli tuntia jäähtyä ja lataus lähti pelittämään normaalisti.

Ryobin akkupolitiikka poikkeaa muista valmistajista.

Ryobin uusiakin akkuja voi käyttää ikivanhojen työkalujen kanssa ja nuo ikivanhat työkalut eivät ymmärrä sitä, että litiumakkuja ei saa purkaa liian tyhjäksi. Koska työkalu saattaa olla mallia ikivanha ja tyhmä, ovat Ryobin akut poikkeuksellisen hyvin sisäisesti suojattuja: mielestäni ne ovat myös hieman hintavia.

Mun käteeni Ryobit istuvat huonosti, koska tappiakun takia kahvasta on pakko tehdä paksu. Mulla on kyllä adapteri, jolla saan Makitan akun Ryobiin kiinni, mutta toistaiseksi ainoa Ryobin valmistama akkutyökaluni on pistosaha.

Olenkin ajatellut, että tekisin sittenkin kakkosmerkiksi Ryobin sijasta Parksiden. Ykkösmerkin ja kakkosmerkin hintaeron pitäisi olla riittävä: muutoin sitä aina päätyy ostamaan sen ykkösmerkin (mun tapauksessa Makitan) koneen.

Itse asiassa olen jo ostanut itselleni Parksiden akut (2 Ah + 4 Ah) sekä kaksi laturia (2 * 4,5 A tuplalaturin ja 4,5 A puolipikalaturin). Halvalla sain kamppiksen aikana, mutta yhtään Parksiden konetta minulla ei vielä ole.

Edellispäivänä tulin sekaantuneeksi myös Einhelliin. Keravalla avattiin uusi Puuilo ja myivät pakettina Einhellin 2,5 Ah:
n akun ja laturin kympillä: pitihän noita paketteja ostaa kaksi, kun liki ilmaisia olivat. Tuskin minä tuon merkin koneita yhtäkään ostan, mutta jotain kivaa voi noista rakennella.

Tyrkyllä oli myös näppärän kokoinen sadan euron kompressori kuudellakympillä. Mulla on haussa kevyt ja hiljainen kompura mutta tuo halpuri oli ainoastaan kevyt (9 kg, puolet mun nykyisestä).

Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2023 12:30 

Kaapelimies, muistaakseni Makitan 6 Ah akun virranantokyky on huonompi kuin 5 Ah version.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3