|
Kirjoittaja |
Viesti |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 09:49 |
Viestit: 909
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: citrophoros kirjoitti: Kauppalehden verkkosivulla 5.maaliskuuta 2009 löytyi alla oleva linkki, josta selviää erimallisten ja eri-ikäisten automallien hylkäysprosentit katsastuksessa: https://www.a-katsastus.fi/sauk/tilasto2.pdfHyvin kiinnostavaa luettavaa, vanhoille C5:lle paha pala on ODB-mörkö! Ei vaan mörkö on inssien mittarit jotka puhuu saksaa ja nää autot ranskaa  Aina kun Sitikassa on sähkövika, on se Boschin vika. Kun Sitikka ei mene katsastuksessa läpi, on sekin Boschin vika. Eikö Boschin mittarin pitäisi ymmärtää vallan hyvin Boschin sähkölaitteiden puhetta ?  Berlingossa ei noita ODB-ongelmia ole koskaan katsastuksessa ollut. Se puhuu varmaan espanjaa ja Suomen katsastusasemat on espanjalais-omistuksessa.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 13:17 |
|
Pasis kirjoitti: Berlingossa ei noita ODB-ongelmia ole koskaan katsastuksessa ollut. Se puhuu varmaan espanjaa ja Suomen katsastusasemat on espanjalais-omistuksessa. A-katsastus on kyllä englantilasomistuksessa. Näin sanoivat konttorilla kun autoa käytin katsastuksessa.
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 13:48 |
Viestit: 909
|
quai_de_javel kirjoitti: Pasis kirjoitti: Berlingossa ei noita ODB-ongelmia ole koskaan katsastuksessa ollut. Se puhuu varmaan espanjaa ja Suomen katsastusasemat on espanjalais-omistuksessa. A-katsastus on kyllä englantilasomistuksessa. Näin sanoivat konttorilla kun autoa käytin katsastuksessa. K1 Katsastajat Oy:n omistajaksi tuli kesällä 2006 espanjalainen Applus-yhtiö Olen käynyt varmaan sitten tuolla.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 14:47 |
Viestit: 3151 Paikkakunta: Korpilahti
|
Äsken K1 riisti 79€ Xm:n vilkaisusta... Sisältää määräaikaiskarsastuksen 48€ ja dieselpäästömittauksen 31€.
Eikä muuten tinkiminen onnistunut, on kuulemma tarkat ohjeet Espanjasta hinnoiksi..!
Ilmeisesti eivät tykänneet ajopelistä, kun eivät halunneet nähdä kuin vasta vuoden päästä seuraavan kerran..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Supi-1
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 19:11 |
Viestit: 103 Paikkakunta: Helsinki
|
Tuota, minulla kun ei leimaa ensiyrittämällä viimeksi tullut, niin siinä lapussa luki että uusintatarkastus tehtävä kuukauden kuluessa tällä asemalla. Siis silloinhan katsastusmatkailu ei kyllä lyö leiville jos se auto pitää mahdollisen hylyn sattuessa käyttää uudelleen samalla asemalla? Tietysti jos on varma että läpi menee niin...
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 20:35 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Voi viedä toiselle asemalle jos saa puhuttua katsastushenkilöltä kirjallisen luvan,tai aloittaa katsastuksen alusta päästömittaus on voimassa kolme kuukautta,pyytää kopion hyläävältä konttorista.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 25.03.2009 21:54 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tapsa 550 kirjoitti: Voi viedä toiselle asemalle jos saa puhuttua katsastushenkilöltä kirjallisen luvan,tai aloittaa katsastuksen alusta päästömittaus on voimassa kolme kuukautta,pyytää kopion hyläävältä konttorista. Minulla riitti päästömittauksen todistukseksi se "väärän" konttorin hylkylappu jossa se numero oli. 40 euron BX:ään olisikin ollut ikävä maksaa 31 euroa savumittauksesta. 6 viikkoa aiemmat viat olin jo korjannut mutta alapallot olivat _aivan_ väljät molemmin puolin...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 27.03.2009 17:15 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Käin myös katastuksella ja kyllä nyt viiksettää. CX:n oikeassa etufillarissa oli laakerissa ihan olematon klappi. Tunnetusti CX:n pyöränlaaakerit ovat ylimitoitettu ja ne ei mene ajamalla loppuun. Tod näk tämän laakerin söi 2 vuoden seisotus edellisellä omistajalla. Muutenkin oli ihan ihme katsastus kun marmatettiin asioista joista ei viime kerralla edes mainittu. Takavalosta puuttui pieni siru ja takalasit ei voi olla puolipeilikalvolla. Itseasiassa edellä mainituilla vioilla CX:ni on katsastettu kaksikin kertaa huomautuksitta.
Viiksettää ihan rutosti varsin kun savut maksoi 34 euroa ja edelleen Jojensuussa koko roina olis katsastettu pienemmällä summalla. Kyllä jokin ryhtiliike pitäs perustaa sille että lopetetaan katsastaminen väliaikaisesti koska hinnat ovat hanurista, persiasta ja aunuksesta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Sitruunasafööri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.03.2009 03:52 |
Viestit: 154 Paikkakunta: Suomenmaa
|
Cikatti kirjoitti: Kyllä jokin ryhtiliike pitäs perustaa sille että lopetetaan katsastaminen väliaikaisesti koska hinnat ovat hanurista, persiasta ja aunuksesta. Käyt selvästi väärällä asemalla.  Oma uusin hankintani meni kertalaakista läpi viikko sitten, vaikka oli käyntivaivaa ja kun oli seissyt pari vuotta, niin häkäarvo hätyytteli ylärajaa.
"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.03.2009 09:52 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Käyn varmaan väärässä paikassa juu koska viimeksi käin juurikin samassa paikassa niin ikkunoista ja takavalosta ei tullut merkintää. No, nyton kalvot riivitty ja ja lamppu vaihdettu. Pitänee keksiä uusia takaklasien suoja kun muuten tenavat takana protestoi kun viideot näkyy huonosti. Ikivanhat pallot oli muuten mahti kunnossa kun tuli iskaritestiarvoiksi 71/70 ja noin 52/53. Savutkin yllätti oikein positiivisesti vaikka syöttöä ja ahtoja on nostettu, jäi siis 0.6:n päähän ylärajasta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 28.03.2009 11:10 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
UA:ssahan on takana ikkunoissa kanssa lämpö-kalvot, ja niistä aikoinaan mainitsivat, että liian heijastavat. Pyysin sitten speksit myyjältä/valmistajalta, että heidän mukaansa ovat sallitut, sekä vielä otin yhteyttä aken katsastusvalvontaa (tjsp) joka on liki ylin viranomainen joka katsastustoimintaa pitää peukalonalla, ja sieltäkin sain puoltavan lausunnon, niitten kanssa uudestaan katastus-asemalle neuvottelemaan, ja sain pitää ne kalvot " omalla vastuulla, kun poliisi voi ne ratsiassa poistattaa" eivät ole sen jälkeen narisseet, eikä ole sinivuokkojakaan kiinnostaneet, 6v. ovat olleet paikoillaan. .Hanskalokerossa kulkee paperi mukana siltävaralta, että joku alkaisi uudestaan urputtamaan niistä. 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 29.03.2009 22:11 |
Viestit: 2617 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Enpä ole vielä Vania saanut katsastettua, mutta alkaa näyttää tuo Kuopijon hintataso ihan hyvältä; Viime viikolla sinne on avattu Q-katsastus, ja pari kuukautta aiemminkin katsastuksen hinta on siellä ollut 29e. Eilen pesetin auton sillä kylälllä 0e, ja tankkasin 55l Dieseliä 0,884/l...
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 30.03.2009 08:27 |
Viestit: 1496
|
Kaapelimies kirjoitti: Eilen pesetin auton sillä kylälllä 0e, ja tankkasin 55l Dieseliä 0,884/l... Sinäkö siellä marketin pihalla myös jonossa olit? Minä ohiajaessa ihmettelin, että tuolla jaetaan jotain varmaan ilmaiseksi kun ei ihmisiä muuten saa houkuteltua lauantai-iltana autojonossa odottamaan. Seuraavan päivän lehdestä sitten luin mistä siellä oli kyse. Oikein arvasin!
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 30.03.2009 19:55 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
juttelin erään joensuusta olevan kaverin kanssa. Ihmettelin hänelle tuota q-katsastuksen hintaa joensuussa. Kaveri tiesi kertoa että todella kova hylkyprosentti tuolla asemalla, yli 50%, kaveri tiesi tämän koska sen tuttu on siellä töissä. Eli kaikki siis perustuu hylkyihin ja uusintanäyttöihin. Tiedä siitä onko totta,mutta tälläistä kuulin.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
einomiesporkkakoski
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 00:10 |
Viestit: 119
|
Oma autoni ei mennyt läpi keväällä 2008 mainitussa Q-katsastuksessa Joensuussa, koska kuulemma pysäköintijarru oli liian heikkotehoinen. Noh, auton avainta ei saa pois paikoiltaan muuten kuin automaatin vipu P-asennossa (jolloin takapyörät eivät pyöri -> ja kas, seisontajarru vaikuttaa: yllätys yllätys, takapyöriin!!!) Mutta pitäähän siinä "käsijarrussa" olla tarpeeksi tehoja kun kerta laki niin vaatii! Vaikka olisikin takavetoinen automaattivaihteinen auto joka pysyy rinteeseen pysäköitynä paikoillaan nimenomaan lukitun vaihteiston ansiosta. Niinpä sitten vaan korjaamolle kotipaikkakunnalle ja kolmen viikon päästä käyttämään uusinnassa joka sitten kesti huikeat 2 minuuttia... Mä vaan kysyn, että miksei sitä jälkitarkastusta tai uusintakatsastusta voi tehdä toisella katsastusasemalla? Siitäpä tulisi kilpailua ja yhteiskunnan tehtävä Suomessa EI ole aikaansaada hintatason laskeutumista aiheuttavaa kilpailua. Mikä on nähtävillä esim. ruokakaupassa, hinnat ovat nousseet kautta linjan 20 - 40% reilun puolen vuoden aikana, kun taas maailmanmarkkinoilla ruoan hinta on laskenut samassa ajassa yli 30%. En ole katkera mutta kuitenkin, niin pahalta se tuntuu Äx-ryhmän hegemoniaa rahoittaa...
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 00:40 |
Viestit: 3151 Paikkakunta: Korpilahti
|
einomiesporkkakoski kirjoitti: Oma autoni ei mennyt läpi keväällä 2008 mainitussa Q-katsastuksessa Joensuussa, koska kuulemma pysäköintijarru oli liian heikkotehoinen. Noh, auton avainta ei saa pois paikoiltaan muuten kuin automaatin vipu P-asennossa (jolloin takapyörät eivät pyöri -> ja kas, seisontajarru vaikuttaa: yllätys yllätys, takapyöriin!!!) Mutta pitäähän siinä "käsijarrussa" olla tarpeeksi tehoja kun kerta laki niin vaatii! Vaikka olisikin takavetoinen automaattivaihteinen auto joka pysyy rinteeseen pysäköitynä paikoillaan nimenomaan lukitun vaihteiston ansiosta. Ei se "seisonta/käsijarru" ole sitä varten että auto pysyisi rinteessä paikallaan vaan se on hätäjarru jos auton käyttöjarru vioittuu..! Kyllähän se kovin tarpeettomalta varusteelta tuntuu automaattivaihteisessa autossa (itsellänikin käyttöpelissä automaatti), mutta on se kiva turva kun tietää että auton saa pysähtymään jos ne pääasialliset jarrut syystä tai toisesta poistuvat... Hydevuoto, putkirikko ja nestevajaus (myös ns. tavallisissa autoissa mahdollisia) jne...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 08:42 |
|
Lemon kirjoitti: Ja jospa siellä hylätään eka kerralla joka ainut, niin saadaan kaikilta uusintakatsastusmaksu kun muuten menee liian halvalla Tiesinhän 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 09:06 |
Viestit: 2699
|
Tuottaako se uusintakatsastus jotenkin paremmin? Meneehän siinäkin työaikaa?
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 09:57 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Nousiainen
|
Kävin tänä vuonna viime vuoden vahingosta viisastuneen jälleen K1 katsastuksessa, missä olen yleensä aina käynyt aikaisemminkin. Ja avot... molemmat pirssit läpäisivät katsastuksen. Toinen sai korjauskehoituksen (vetonivelen suojakumi) ja toinen sai suullisen korjauskehoituksen (etuiskarit). Sinne minä menen tuon ZX:nkin kanssa kohta, jahka kerkeen... Se viime vuonna käyttämäni A katsastus yritti väkisin mitata jarrutehot dynamometrillä meidän perheen neliveto tila-autosta, missä on jatkuva neliveto.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 12:08 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
r_a_n_u kirjoitti: Tuottaako se uusintakatsastus jotenkin paremmin? Meneehän siinäkin työaikaa? Tottahan toki tuottaa. jälkitarkastus on nopea toimenpide ja sekin maksaa joten tulojahan se tietää. Itsekin ihmettelin miten tuolla rahalla katsastustoiminta on kannattavaa,kunnes kuulin joensuulaisen kertomuksen. löytyisköhän kenties jostain tilastoja q-katsastuksen hylyistä/hyväksytyistä autoista?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 12:46 |
Viestit: 2699
|
Onko tuosta asiasta muuta varmaa tietoa, kuin varsinaiset katsastushinnat? Tietenkin asiasta kuin asiasta saa mieluiselta maistuvan lopputuloksen, kun käyttää tarpeeksi mielikuvitusta ja lisäksi uskoo siihen.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 13:40 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Muistankohan väärin, mutta Tattarisuolla joskus inssi kehoitti keskeyttämään katsastuksen: joku leiman epäävä vika löytyi ennytmuistamissäautossa. Tämän vuoksi ei tarvinnut maksaa uusinnasta mitään, vaan uusi ratsaustilanne meni ns. santsikuppina. Olenkohan nähnyt unta?
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 14:14 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Tane N. kirjoitti: Muistankohan väärin, mutta Tattarisuolla joskus inssi kehoitti keskeyttämään katsastuksen: Muun muuassa minulle on kyseisessä paikassa (siisi siellä tien päässä olevalla asemalla) niin. Maksoin pelkästä katsastuksesta, en jälkitarkastuksesta. Asiallinen paikka harrasteautoilijan kannalta, vaikka tarkkoja kyllä ovat. Mielestäni asiakkaalla on mahdollisuus vaatia keskeyttämistä, mikäli tilanne näyttää lohduttomalta. Korjatkaa mikäli olen väärässä.
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
taxman
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 31.03.2009 22:39 |
Viestit: 18
|
Käytinpäs ruotsintuonti-Xantiaa rekisteröintikatsastuksessa, 190 euroa halusivat eurovaluuttaa vaivoistaan - ulkomailta tuodun auton rekisteröintikatsastus kuntotarkastuksen kanssa. Päädyin ottamaan tämän "kuntotarkastus"  katastuksen seuraavasti. Soittaessa, varatessa aikaa ja kysyessä toimenpiteen hintaa, toimistoneiti kysyy, onko siihen jo tehty "kuntotarkastusta". Mietin että mitä ihmettä... ja sanon että ei oo tehty mitään. Tulen paikalle hattu kourassa paperinipun kanssa niinkuin tuhannen asukkaan kylän ainoaan pankkiin pankkiherran luo asuntolainaa hakemaan. Vanhempi katsari kysyi, millos toi on leimattu Ruottissa. Sanon ulkomuistista että joulukuussa. Kaveri sanoo: "No sitten ei tehdä "kuntotarkastusta"". Ja lähtee omille asioilleen. Nuorempi kaveri tulee varmistamaan että onkos se tosiaan leimattu joulukuussa (tarkastavat jostain netistä että tammikuun alussa viimeisin hyväksytty katsastus suoritettu  ) Ja kysyy haluanko "kuntotarkastuksen". Sanon en. Sitten kysyn tietämättömänä että mikä ero on tavallisella rekisteröintikatsastuksella ja sillä - siis kalliimmalla - missä on se "kuntotarkastus" mukana. Ero on siinä, että jos on "kuntotarkastus", seuraavan kerran määräaikaiskatsastukseen tarvii tulla vasta vuoden päästä. Siis se kuittaa tämän vuoden määräaikaiskatsastuksen. Jaaha, sehän kelpaa mulle, eli, otetaanpa samaan konkurssiin se kuntotarkastus (mietin että mitenhän tarkkaan ne syynää sen auton, muistaen miten pilkuntarkkaan HAKUSin kaveri syynäsi pari vuotta sitten XM:n, ja silloin ei puhuttu mistään "kuntotarkastuksista"). Kaveri vilkaisi autoa palttiarallaa kymmenen minuttia (maksimissaan) ja sanoi että jarruvoimissa on eroa liikaa. Näin sen mittareista itekkin, kun kyttäsin vieressä koko ajan. Ja jarrulevyt ovat liian kuluneet. Tosin ei se niitä millään mitannut. Sitten sanoi että raidetangon ulkopää on väljä, sen jälkeen kun vinkkasin, että "onkos tuolla etupäässä jossain jotain väljyyttä" (tuntuu ajossa MELKOISEN selvästi, kun ohjaus vetelee puolelta toiselle). Kova tuntiveloitus näillä kavereilla. Kokonaistyöaika mitä noi tekee tuon 190€ eteen täytyy olla noin puoli tuntia paperitöineen. Eli nyt kun vaihdan ne jarrulevyt ja raidetangon ulkopään, ja herkistelen etujarrut, niin auto tarvii leimata vasta syyskuussa 2010. Käyhän tuo toisaalta mulle.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kävin katsatuksessa Lähetetty: 01.04.2009 10:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tane N. kirjoitti: Muistankohan väärin, mutta Tattarisuolla joskus inssi kehoitti keskeyttämään katsastuksen: joku leiman epäävä vika löytyi ennytmuistamissäautossa. Tämän vuoksi ei tarvinnut maksaa uusinnasta mitään, vaan uusi ratsaustilanne meni ns. santsikuppina. Olenkohan nähnyt unta? Muistelisin, että työkaverin Opelista käskivät edellisessä katsastuksessa vaihtamaan etuiskarit ja uusintanäyttö, eikä mitään tarvinut näytöstä maksaa. Paikkana oli joku mikä lie onkaan täällä Metsolassa. Samassa paikassa tuli tammikuussa Vani katsastettua, eivätkä halunneet uudestaan nähdä, mainitsi kyllä, että voisi se kuraläppä olla useammallakin kuin yhdellä ruuvilla kiinni... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|