|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 21.04.2015 13:54 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Itsekkään en tälle päivälle mukaan pääse mutta hengessä eletään mukana.. Odotan saavani kuvallista informaatiota jostain suunnalta vielä tämän illan aikana 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 21.04.2015 22:31 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Olin paikalla tänään monen muun harrastajan kanssa, ja monta HY-projektia kuvien voimin nähneenä, ja muitakin vastaavia asuntoautoprojekteja, sanoisin olevan melko hyvä aihio. Tosin paikalla olevista taisin olla ainoa, joka oli tätä mieltä  . Eli onhan lattian puuosat mätiä, ja toisen puolen ovesta kun astui sisään, lattia petti, mutta eikös tuo ole ihan normaalia? Kyllä mun mielestä ihan tehtävissä, tosin kilpiin saaminen saattaa tuottaa hiukan ylimääräistä hommaa, sillä ei varmaankaan saa Suomessa kilpiin, mutta mitenkäs jos käyttää eka tuolla rajan ulkopuolella hiukan vapaammassa maassa? Noh lopputulemana itse sanoisin, että ilman muuta kannattaa pelastaa, mutta tuskin tästä rahaa kannattaa kenenkään maksaa? Tai jos maksaa, niin sen summan verran jonka romumies maksaa, kun hakee sen pois? Noh nyt se tärkein, eli mun kuvat laitoin galleriaan, ja loin oman kansion tuonne MKA:ta varten, eiköhän tämä sen ansaitse, sinne voi sitten muut paikkalla kameran kanssa olleet luoda omat alakansionsa  . Kuviin siis tuolta: http://www.citikka.info/gallery/ACRy/MKA/Croisette
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 21.04.2015 22:51 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Siirtokatselmus on tehty. On se aika peli, tekniikka on 50-lukuisesta DS19:sta hydraulisine vaihteensiirtoineen. Vastoin oletustani keulaosastossa ei ole D-mallin etukelkkaa vaan itse tehty runkorakennelma. Pyörät ja navat ovat vanhan D-mallin yksipulttiset. Takana on kaksi paria D-mallin tukivarsia ja jousisylintereitä, eli kaikissa kuudessa pyörässä on hydraulijousitus. Omistajalta saadun tiedon mukaan hydejärjestelmä on muutettu toimimaan LHM:llä, mikä on hyvä uutinen, sillä kuten kaikki vanhemman polven citroenistit muistavat, LHS2-neste imi kosteuden itseensä ja seistessään järjestelmässä pitkään ruostutti putket sisältäpäin ja jumiutti kaikki liikkuvat osat. Moottorin pyörimistä ei päästy vielä kokeilemaan, kun ei ollut D-mallin veiviä mukana. Alla on kulutuspinnaltaan uudenveroiset 400-milliset Michelin X:t, ilmanpitävyydestä ei ole tietoa. Korin puuosat ovat jokseenkin olemattomissa, "Jptcool" mm. putosi eteisen lattiasta läpi. Hänen onnekseen auto ei ollut (vielä) liikkeellä!
Auto on tunkattu ja pönkitetty vaakasuoraan siten, että keulan alla on korokkeet ja takapyörät ovat maassa. Päälle on rakennettu puurunkoinen peltikatos, joka nojaa auton katon reunoihin, ja taakse kallioseinämän ja auton väliin on rakennettu pieni vaja, joka on saman katoksen alla ja kiinni auton perässä. Auton keulan eteen pääsee suoraan peruuttamaan trailerin/hinurin lavetin. On hyvinkin mahdollista, että kun etupään alta pukit poistetaan ja etupyörät laskeutuvat maahan, auto irtoaa katoksesta, jos katos tuetaan myös toiselta puolelta. Tällä hetkellä vain katoksen oikealla puolella on tolpat. Tietysti katoksen voi koettaa nostaa pois, jos käytössä on esim. "Maasturistin" hiab. Isommallakin kalustolla kyllä pääsee lähelle.
Nyt olisi sitten aika ryhtyä pohtimaan seuraavia asioita: • Auto painaa reilusti yli kaksi tonnia, joten ei taida löytyä traileria ja sille vetojuhtaa, jolla kuljetus onnistuisi. Vai löytyykö joltakulta esim. siirtolavakuorma-auto? "Natero" on luvannut tulla Kontiolahdelta hinurin kanssa siirtotalkoisiin, mutta hänelle sopii vasta helatorstain jälkeinen viikonloppu. • Minne auto Tammelasta viedään? Löytyykö mahdollisesti lämmintä tai kylmää tallia, johon sen saisi talteen ja jossa voisi pitää purku- ym. talkoita? • Miten järjestetään omistussuhteet? Löytyykö mesenaattia, muodostetaanko kimppa, säätiö, osuuskunta. . . ?
Nyt ensi vaiheessa auto pitää kuitenkin saada pois Tammelasta ja löytää sille säilytys-/remonttipaikka. Muista asioista voidaan päättää myöhemmin, kun alkaa selvitä mm, onko elvyttäminen enää missään järkevyyden rajoissa, voiko sitä saada koskaan rekisteriin jne.
Pohtikaapa näitä tykönänne ja porukoissanne älkääkä ujostelko kirjoittaa näkemyksiänne ja ehdotuksianne tänne. Tarvittaessa kokoonnumme aktivistien kanssa ja päätämme suunnitelmista silmäkkäin.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 00:11 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Jos se tuon katon on kestänyt lumikuormineen tuolla tuennalla niin pakkohan ainakin korin on olla vahvasti tehty, eihän tuo pahalta näytä, käsittämätöntä ettei moista ole aikoinaan tehty rekisteriin asti, ensin tehdään julmetusti töitä ja sit jätetään loppumetrillä kesken 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 01:15 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Korihan on vahvasti tehty, sitä ei vaan päästy näkemään, millainen on se runkorakenne? Eli siis onhan etu ja taka-akseliston välissä oltava vamaankin jonkinlainen runko?
Ja kun sisällä oli samanaikaisesti 3-4 ihmistä, niin mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulunut, eli ei se ihan kokonaan laho voi olla.
Itseä ei kiinnosta moinen lähinnä sen takia, että on liian pieni, muuten kyllä. Mä en vaan mahdu noin matalaan ja pieneen asuntoautoon. Keskitilassa on mulle seisomiskorkeus kyllä, ja sekin nippanappa, eli ainakaan yli 190 cm pitkälle (itse olen 182cm) tuo ei sovi, mutta mä kaipaisin tilavampaa asuntoautoa.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 08:49 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Todellakin mielenkiintoinen laite. Tekniikkaa ja rakenteita on ihan oikeasti mietitty. Ulkopinta käytti olevan n. 1 mm paksua alumiinia, eli se on kai ainakin osittain kantavaa rakennetta? Olisi tosi mielenkiintosta lähteä mukaan projektiin, mutta ... [tähän joku näppärä tekosyy] Croisetten kuvia katsellessa kiinnittyi huomio moottorin yksityiskohtaan: Neljä sytytyspuolaa, mutta miten ne onkaan kytketty? http://www.citikka.info/gallery/ACRy/MK ... te/MKA_02250-luvun DS ei ole minulle millään lailla tuttu. Onko tässä siis jo sytytys toteutettu hukkakipinäperiaatteella kuten 2CV:ssäkin?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 13:01 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
svc kirjoitti: Croisetten kuvia katsellessa kiinnittyi huomio moottorin yksityiskohtaan: Neljä sytytyspuolaa, mutta miten ne onkaan kytketty? http://www.citikka.info/gallery/ACRy/MK ... te/MKA_022 50-luvun DS ei ole minulle millään lailla tuttu. Onko tässä siis jo sytytys toteutettu hukkakipinäperiaatteella kuten 2CV:ssäkin? Alunperin 50-luvun DS:ssä oli rättärimäinen hukkakipinäsytytys, kun kahdet kärjet ruokkivat kahta kaksoispuolaa. Luultavasti MKA:ssa on vain kaksoispuolat vaihdettu kahteen erilliseen, pareittain rinnan kytkettyyn tavalliseen puolaan. Hukkakipinöiden talteenotto vaatisi jo alkuperäisen katkojan uudelleenkytkentää, joten luultavasti hukkakipinöillä mennään. Jos joskus vielä mennään.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 14:36 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
9.5 pääsisin suunnilleen sianpieremän aikoihin kulmille, mun pitää olla klo 12-16 ylöjärvellä ja klo 18 hki. Semmoinen voisi olla mahdollista että menisin jo pe iltana purkamaan hökötyksen.
Yhdistys olisi juridisesti ja hallinnollisesti helpoin oikeushenkilö byrokratiaa pyörittämään. Siitä vain ei saa rahoja takaisin. (eli ei voi ostaa tai myydä osuuksia) Jos haluaa oikean pajatson jossa osuuksia voi ostaa ja myydä, niin osuuskunta on vaihtoehto, mutta se vaatii käytännössä Oy tasoisen kirjanpidon.
Toki ryn säännöt voivat mahdollistaa erilaisia tasoja ry:n sisällä, josta käy ilmi esim. jäsenyyden muoto ja koko (liittymis/käyttömaksu + sitä vastaava suorite) mutta säädetään näitä tarpeen mukaan erikseen. Mallia säännöistä voi tarvittaessa ottaa vaikka DC-yhdistykseltä tai Suomen saunaseuralta.
Mulle kävisi ry, en ole toistaiseksi päässyt autokaupoilla rikastumaan enkä ajatellut tästä aloittaa. Mulla on trafissa kontakti, jolle voisin vaikka kilauttaa, jos saisi vihiä juridiikan käänteistä.
Toi ulkomailla leimaus ei välttämättä onnistu jos tyypitys on aloitettu Suomessa. Koitin poistaa erästä harrastusvälinettä lopullisesti rekisteristä, mutta ei onnistu kuin romutustodistuksella. Selvitin myös vaihtarin jossa olisin vienyt vehkeen maasta ja tuonut yllättäin saman pelin kilvittä takaisin. EI kuulemma onnistu, kun on kerran reakttu suomessa alustan tunnistein. Liittyi moottorityökoneen vakuutuksiin rekattuna ja ilman. Se on sitten toinen juttu miten tyypitys vuonna -73 on viety nykyisiin järjestelmiin.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 14:55 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Toi katos voisi pysyä "ehkä" kasassa myös siten että nostaisi etuosasta keskeltä hiiopilla ylös samalla kun auto vedetään pois alta. Sitten parit tuennat katokselle vaikka kakkos nelosesta, niin pihalle jäisi oivallinen klapikatos.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 16:01 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Mitenkäs se auton ja kallion välisen "kalustovajan" sisältö. Vajastahan katoaa yksi seinä, kun auto vedetään pois. Ovi oli lukossa, mutta sehän nyt ei ole varsinainen ongelma. Olisikohan omistajalla mielipidettä siitä, mitä vajan tavaroille tehdään?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 18:04 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
svc kirjoitti: Mitenkäs se auton ja kallion välisen "kalustovajan" sisältö. Vajastahan katoaa yksi seinä, kun auto vedetään pois. Ovi oli lukossa, mutta sehän nyt ei ole varsinainen ongelma. Olisikohan omistajalla mielipidettä siitä, mitä vajan tavaroille tehdään? Omistaja on itse tulossa a) tyhjentämään auton omista henk.koht. tavaroistaan ja b) selvittelemään "kalustovajan" sisällön. Siellä on kuulemma MKA:n varaosia ja tarvikkeita. Ilmeisesti samana päivänä, kun MKA lähtee.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 21:31 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Ja MKA lähtee Nateron hinurin kyydillä lauantaina 16.5. Silloin tarvitaan talkooväkeä ja erinäisiä varusteita paikalle. Ja lisäksi siihen mennessä on keksittävä paikka, jonne Natero sen kippaa. Kieltäytyi viemästä Pohjois-Karjalaan, rontti!
Nyt ilmoittautumisia talkoisiin ja ehdotuksia sijoituspaikaksi, kiitos!
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 22.04.2015 21:37 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Omistajan kanssa on tosissaan sovittu että siirretään noutopäivää viikolla ja otetaan 16 päivä projekti haltuun. Varataan mukaan pari soiroa kakkosnelosta joista voidaan vaikka tarvittaessa rakentaa tuet etu ja taka-akselien välille sillä MKA:ssa ei ole pitkittäisia runkopalkkeja kuitenkaan vaikka alkuun käsitin toisin.. Nyt tosissaan porukkaa mukaan silloin niin saadaan MKA kunnialla liikkeelle 
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 23.04.2015 05:26 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
No höh 16.5. pitäis olla ihan toisella puolen Suomea, eli silloin on BX-Pargue. Eli tuolla päivämäärällä saattaa talkooporukka pienentyä  . Noh ehkä kuitenkin tulen paikalle?
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 23.04.2015 19:07 |
|
Juuso kirjoitti: Ja MKA lähtee Nateron hinurin kyydillä lauantaina 16.5. Silloin tarvitaan talkooväkeä ja erinäisiä varusteita paikalle. Ja lisäksi siihen mennessä on keksittävä paikka, jonne Natero sen kippaa. Kieltäytyi viemästä Pohjois-Karjalaan, rontti!
Nyt ilmoittautumisia talkoisiin ja ehdotuksia sijoituspaikaksi, kiitos! Meni tänään tuo hinurihomma ja yhteistyö auton omistajan kanssa poikki hänen kieltäydyttyään lainaamasta yrityksensä vara-autoa tähän hommaan. Aiemmin yhteistyö on sujunut, mutta nyt jossain tökkii. Esim. viime viikolla sain auton käyttööni Venäjällä käyntiä varten... Tuhat kilometriä Suomessa on kuulemma liikaa. Isompi tappio hänelle jatkossa tulee. Yritän etsiä myötämielistä kumppania keikkaa varten. Miten sanotaan kauniisti: vittukunvituttaa?
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 23.04.2015 19:27 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
ketäisköhän se folkkarin kyytiä? Kantavuus 2.8 tn ja lavan säkäkorkeus n. 1m
Lavan leveys 2,2 m ja vapaa pituus n. 3.4m (hiab vie loput.)
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 23.04.2015 22:42 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Parainen
|
Tuo kyseinen päivä taitaa olla aika kysytty muihinkin aktiviteetteihin. Turun Acrylla on tuolloin muuta, vielä hyödyllisempää, puuhaa, joka onnistuu vain kyseisenä päivänä ja siksi minäkin nostan kädet ylös ja housut alas mutta; bileet paranee, kun väki vähenee.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 24.04.2015 07:45 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Sama juttu täälläkin. Kotiudun jo kauan sitten suunnitellusta reissusta vasta 16.5. illalla. Pystyisikös siellä tekemään mitään etukäteen?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 04.05.2015 20:31 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
Hiljaistapa on tällä rintamalla ollut! Mutta Classic Motorshow:ssa todettiin muutamien jäljellä olevien hullujen kanssa, että periksi ei anneta. Samalla jo tulikin mieleen tarjota MKA:ta Mobilisti-lehden juttukohteeksi (sillä taka-ajatuksella, että heillä on käytössään sievä ja kätevä jenkkihinuri). Päätoimittaja innostui asiasta ja nyt odotellaan sieltä päin yhteydenottoa aikataulun suhteen.
Jos kuljetus järjestyy Moblan kautta, ei tarttis enää kuin löytää MKA:lle hyvä sijoituspaikka. Kaksi mahdollista on kyllä jo olemassa, mutta kunnostustalkoiden kannalta kumpikaan ei ole ihanteellinen: Lahden paikka (Manun) on kyllä keskeisellä paikalla mutta on kylmä maapohjainen peltihalli ja Kymenlaakson tontinpalasesta (K. Kenguru) puuttuu katto päältä kokonaan ja on lisäksi aika syrjässä. Niin että nyt etsimään ja kertomaan hyvästä paikasta, jossa MKA sitten saisi syntyä rauhassa uudelleen.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 04.05.2015 20:48 |
Viestit: 2739 Paikkakunta: Koria
|
 kimppatalli...........................ako ootte vailla...  200 m2 lämmintä betonilattiaista hyvin valaistua tilaa.....mistähän löytyis??? 
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 04.05.2015 21:06 |
Viestit: 1114
|
Tallentakaa jälkipolville MKA:han liittyvää tarinaa ja vaiheita, mielellään alkuperäisen omistajan/rakentajan jutut vähintään ääni-, mieluiten videotallenteelle. Ja kuvia niin ***keleesti 
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 04.05.2015 22:19 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
XM-Hannu kirjoitti: :roll: kimppatalli...........................ako ootte vailla...  200 m2 lämmintä betonilattiaista hyvin valaistua tilaa.....mistähän löytyis???  Ja aika keskeiseltä paikalta, ja olikos joku 5km tulevaan Kymi-ring ratakeskukseen, sport-jaos!!! Jos hakupäivä on tuo aiemmin ollut niin voinen ilmoittautua talkoisiin.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Natero
|
Viestin otsikko: Re: DS19 pohjainen matkailuauto Lähetetty: 10.05.2015 21:20 |
|
Löytyykö autolle kuljetuslaitetta ja sijoituspaikkaa? Tulen mukaan auttelemaan siirrossa, jos se toteutuu. Vai pitäisikö minun kuskata se tänne susirajalle, jolloin yhteisomistus ei taida onnistua, koska muut asuvat niin kaukana täältä maailman navalta?
|
|
|
|
 |
|
|