|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 24.06.2025 13:33 |
Viestit: 3806
|
olli__o kirjoitti: pvalila kirjoitti: Olli, mä ostin joulukuussa tuolta vevor.de:stä halvan "ilmavepaston", salkkumallisen.
En ole vielä kokeillut sitä, koska polttoaineletku vaikutti epäilyttävältä: siinä on jokin taitos melkein läpi, ei vuotane mutta melkein. ... Kaverilla ollut tuollainen noin vuoden verran kun joku sisäinen letku vuosi läpi pöydälle, pehmennyt pilalle. Oli käytössä mökillä autotallin lämmityksessä, eli ei isompaa vahinkoa, mutta syytä ehkä heti tullessa vaihtaa kaikki letkut sisältäkin, ainakin jos on vähänkään valvomattomassa tilassa. Kiitoksia varoituksesta! Sain tuon omani loppujen lopuksi testattua, mutta en oikein muista, mitä letkulle tein. Luultavasti letkussa oli sen verran ylimääräistä pituutta, että toisella tavalla reitittämällä sain sen vähän lyhennettynäkin riittämään. Pikakokeilun tulos oli se, että värkin tuottamasta lämmöstä huomattava osa on pakokaasujen lämpöä. Kokonaistaloudellisuuden kannalta pakokaasujen ohjaaminen jonkin radiaattorin läpi tms. on tärkeää.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 24.06.2025 17:54 |
Viestit: 2616 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
pvalila kirjoitti: Pikakokeilun tulos oli se, että värkin tuottamasta lämmöstä huomattava osa on pakokaasujen lämpöä. Kokonaistaloudellisuuden kannalta pakokaasujen ohjaaminen jonkin radiaattorin läpi tms. on tärkeää. Sieltä saa sitten rikkihappoakin näppärästi, jos on tarvetta. Ja mistäs se ilmawebasto sen lämmön ottaisi jos ei pako(/palo)kaasuista? Niitä vaan ei voi jäähdyttää kädenlämpöisiksi juurikin tuon happo-ongelman takia, ei haluta että mitään kondensoituu mihinkään.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 24.06.2025 20:20 |
Viestit: 3806
|
Kaapelimies kirjoitti: pvalila kirjoitti: Pikakokeilun tulos oli se, että värkin tuottamasta lämmöstä huomattava osa on pakokaasujen lämpöä. Kokonaistaloudellisuuden kannalta pakokaasujen ohjaaminen jonkin radiaattorin läpi tms. on tärkeää. Sieltä saa sitten rikkihappoakin näppärästi, jos on tarvetta. Ja mistäs se ilmawebasto sen lämmön ottaisi jos ei pako(/palo)kaasuista? Niitä vaan ei voi jäähdyttää kädenlämpöisiksi juurikin tuon happo-ongelman takia, ei haluta että mitään kondensoituu mihinkään. Juu, tuosta happo-ongelmasta puhutaan useilla juutuupeilla, jotka aihetta sivuavat. Toinen kysymysmerkki on se, että asunnon sisällä olevan radiaattorin läpi jos pakokaasut johdetaan, niin ihan kauheasti ei saisi vuotoja systeemissä olla. Voisin kuvitella, että ihan tavallinen peltiradiaattorikin kestää tuollaisessa happokylvyssä useita vuosia mutta ei vuosikymmeniä. Yllättävän nopeasti tuollainen pikkulämppäri tyhjentää heikkokuntoisen akun. Tai ei kai tuo kauhean suuri yllätys ole kenellekään, joka on tuskaillut Webaston vaikutusta auton akun riittävyyteen.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 24.06.2025 22:10 |
Viestit: 2616 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ei ole vesiwebaston kanssa ollut ongelmia useamman tunnin käytössäkään, eihän se vie kuin 35-50W. Sisäpuhaltimen flekti se on kun sen akun syö, se ei ole mulla kytketty (kun olen laiska). Kompressorijääkaappikin on hieno keksintö, käydessään vie sen 30W mutta sehän lepää puolet ajasta täällä meidän leveysasteilla. Mutta hups, ollaanpa kaukana alligaattoreista, nämä pienivirtaiset 12V laitteet (ja pienet aurinkopaneelit) tekee ne työttömiksi..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 24.06.2025 22:54 |
Viestit: 5064
|
pvalila kirjoitti: Kaapelimies kirjoitti: pvalila kirjoitti: Pikakokeilun tulos oli se, että värkin tuottamasta lämmöstä huomattava osa on pakokaasujen lämpöä. Kokonaistaloudellisuuden kannalta pakokaasujen ohjaaminen jonkin radiaattorin läpi tms. on tärkeää. Sieltä saa sitten rikkihappoakin näppärästi, jos on tarvetta. Ja mistäs se ilmawebasto sen lämmön ottaisi jos ei pako(/palo)kaasuista? Niitä vaan ei voi jäähdyttää kädenlämpöisiksi juurikin tuon happo-ongelman takia, ei haluta että mitään kondensoituu mihinkään. Juu, tuosta happo-ongelmasta puhutaan useilla juutuupeilla, jotka aihetta sivuavat. Toinen kysymysmerkki on se, että asunnon sisällä olevan radiaattorin läpi jos pakokaasut johdetaan, niin ihan kauheasti ei saisi vuotoja systeemissä olla. Voisin kuvitella, että ihan tavallinen peltiradiaattorikin kestää tuollaisessa happokylvyssä useita vuosia mutta ei vuosikymmeniä. Yllättävän nopeasti tuollainen pikkulämppäri tyhjentää heikkokuntoisen akun. Tai ei kai tuo kauhean suuri yllätys ole kenellekään, joka on tuskaillut Webaston vaikutusta auton akun riittävyyteen. Nykyisillä Suomesta hankituilla uusilla virallisilla polttoaineilla rikkihappoa ei kai luokitella enää isoksi ongelmaksi, maksimi raja-arvo rikille kevyillä polttoöljyillä on 0,1 % rikkipitoisuus (paino %) mutta koska tuo muuttui, kun säädös kun on vuodelta 2022, mutta minusta ainakin 2014 oli jo sama raja-arvo? Ainakin piippujen osalta ohjeissa: Lainaa: Polttoaineesta ja savukaasun matalasta lämpötilasta aiheutuva hormin kastumis- ja syöpymisvaara otetaan huomioon seinämän paksuutta mitoitettaessa. Syövyttävissä olosuhteissa, joissa savukaasun lämpötila savuhormissa alittaa happokastepisteen ja polttoaineen rikkipitoisuus on yli 0,1 % tai polttoaineet sisältävät klorideja, savuhormin sisäkuorena käytetään syöpymisen kestäviä materiaaleja tai pinnoitteita. Ympäristöministeriön julkaisu "Savupiippujen rakenteet ja paloturvallisuus – esimerkkejä savupiippujen ja tulisijojen toteuttamisesta 31.1.2019" Mutta ongelma on tietysti tuon jääminen käyttöön yli sen kestoiän ja valvomattomuus, häkään kuolee aina silloin tällöin väkeä, myös kevytpolttoölylämmityslaitteidn osalta, mutta puutulisijat ovat isompia sitä isompia on tulipalojen yhteydessä häkään kuolleet ja itsemurhat myös olleet iso määrä, mutta mikäköhän määrä lienee katalysaattoriautojen aikakaudella? Itse ainakin huolehtisin toimivasta häkävaloittimesta jos kikkailisin lämmittimillä sisätiloissa, kokeiluilla on taipumusta jäädä käyttöön ehkä kuitenkin virittelisin sopivan alas viettävän haponkestävän putken lämmönvaihtimeksi (sopivine palosuojauksineen) jos tuollaista suunnittelisin tai tarvitsisin vähänkään enempää, ehkä tuon toiminnan sallimia vastapaineitakin pitäisi ihmetellä.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Invertteriaggregaatti vai perinteinen AVR-versio? Lähetetty: 25.06.2025 01:05 |
Viestit: 3806
|
Siitä lienee vuosi tai kaksi, kun tuollaisen diesellämppärin jonkinlaisena heräteostoksena Vevorista tilasin.
Eka ihmetyksen aihe oli se, että laite starttasi hitaammin kuin olin esimerkiksi ceevitosen Webaston perusteella kuvitellut. Starttinaksuttelujen jälkeenkin käyntiääni oli aika kova ja karkea ja yllätyin siitä, kuinka paljon kuumia pakokaasuja laite sylki ulos.
Virtalähteenä mulla oli hätäisesti ladattu, kellariin unohtunut vanha autonakku. En minä virtoja mitannut, mutta kyllä tuo varmaankin aika kurja akku jaksoi noin puoli tuntia "Vepastoa" ruokkia; puolta tuntia pidempään en nähnyt tarvetta lämmitintä testailla.
Jostain juutuupista myöhemmin huomasin, että näiden kiinanvepastojen antoteho on ilmoitettu aika optimistisesti; mulle tuli muistaakseni 8 kW versio, josta todellisuudessa irronnee watteja vähän yli puolet väitetystä.
|
|
|
|
 |
|
|