Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Diesel sitikoiden EMP kestävyys?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=10281
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.12.2011 00:47 ]
Viestin otsikko:  Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Mikä mahtaa olla tuorein diesel sitruuna jolla on riittävä resistenssi EMP:piä vastaan jotta matka jatkuu?
Meneekö selkeä raja näissä ECU vehkeissä, vai aiheuttaako voimakas EMP vaurioita myös muille sähköjärjestelmille kuten startille, lataukselle jne.?

Kirjoittaja:  xanpoke [ 17.12.2011 00:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Hienoa tekstiä. Mutta maallikkona on pakko kysyä mikä on EMP,
ECU on tuttu jo Euroopan Unionin puitteista.

Kirjoittaja:  Bumper [ 17.12.2011 01:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Ydinsotaanko olet varautumassa? :)

En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta koska aina oikeassa oleva Wikipedia mainitsee EMP-suojautumiskeinoksi Faradayn häkin, niin eivätkös auton sähkölaitteet enimmäkseen korin sisäisinä olisi edes jossain määrin suojassa? Käytännöstä en sitten tiedä, luultavasti auton kori ei mitään kummoista suojaa oikein kunnon latauksen kohdalla suo. Ja onhan korin ulkopuolella paljon kaikennäköistä kuparilla muuhun järjestelmään kytkettyä...

BX diesel olisi oma valintani, konepellillä ja metallisella pohjapanssarilla. :lol:

Kirjoittaja:  rmattila [ 17.12.2011 02:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Sammutussolenoidi pois, niin ei matka katkea vaikka sähkölaitteet meniskin.

Ensin tulee väläys, sitten paineaalto, ja jos henki säilyi, eiköhän vaan kuulon palautuessa jostain kauempaa korviin kantaudu vanhan dieselsitikan hiukan epävireinen, mutta omalla tavallaan sielua rauhoittava roksotus..

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.12.2011 02:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

rmattila kirjoitti:
Ensin tulee väläys, sitten paineaalto, ja jos henki säilyi
Tai sitten vaan sähkölaitteet hajoavat, jos sattuu riittävän kaukana pamahtamaan. Jenkkien testin seurauksena 1960-luvullahan Hawailta pamahti katuvaloja yms, vaikka pommista ei sinne muita vaikutuksia kantautunutkaan.

Kirjoittaja:  Eki [ 17.12.2011 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

xanpoke kirjoitti:
Mutta maallikkona on pakko kysyä mikä on EMP,
ECU on tuttu jo Euroopan Unionin puitteista.

Tuolta jotain. Ja nyt puhutaan sellaisista ECU:ista, joilla ei suoraan ole juurikaan tekemistä EU:n kanssa, joskin niihinkin EU on vaikuttanut viime aikoina enenevissä väärin...

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.12.2011 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Sinne vaan kellaribunkkeriin tonnikalapurkkien viereen pari sitikan ecua niin elämä voi jatkua. Siinä kalpenee Mad Maxkin kun patonkilainen painaa hydesitikalla ohi ;)

Kirjoittaja:  Akaile [ 17.12.2011 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Muistelen jostain lausuntoa "Kaikki missä on mikropiiri lakkaa kulkemasta EMP:n iskiessä". Tämän valossa pitäisi palata sen verran autoissa takaisin päin, että sytytys on mekaaninen, bensa tulee mekaanisella pumpulla ja menee kaasariin, lataus on toteutettu mekaanisella säätimellä... Itsellä ainakin yksi sellainen auto mielessä :lol: Ts. vaikka diesel ronksottaisi niin muiden sähkölaitteiden vaatimuksesta esim. beksterin latauspuolta joutuisi kyllä korvaamaan vanhemmalla tekniikalla. Jos siinä elektrooninen säätäjä on?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 17.12.2011 13:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

olikohan s1 Berlingo viimeinen, jossa käytettiin mekaanista syöttöpumppua dieselissä?
siihen kun vaihtaa mekaanisen polttishanan, ja jemmaa startin ja laturin (tai niitten elektroniset osat) johki maakellariin peltilootien sisään 8-)

jumpperissa saattoi olla XM:n 2.5td:tä köyhemmällä, eli mekaanisella syöttöpumpulla kanssa?

Kirjoittaja:  ealab [ 17.12.2011 13:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

EMP= taitaa olla elektromagneettinen pulssi. Jollainen syntyy mm. ydinpurkauksessa. Siksi, ainakin vanhemmissa neuvostosotakalustoissa taisi olla putkitekniikkaa, kun puolijohteet eivät paljon kestä ulkoisiakaan, voimakkaita sähkökenttiä. "Sama koskee ledejä, siksi olisi suotavaa käyttää autoissakin hehkulamppuja..... :) ."

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.12.2011 14:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

ealab kirjoitti:
"Sama koskee ledejä, siksi olisi suotavaa käyttää autoissakin hehkulamppuja..... :) ."
Ei kestä hehkulamppukaan todennäköisesti EMP:iä. Hawaillahan nimenomaan katuvalot paukkuivat EMP:in takia, kun ~1500 km:n päässä pamautettiin koepommi korkealla. Purkauslamppujahan katuvaloissa varmaankin oli jo silloin, mutta eiköhän tuo kerro jotain siitä, minkä tasoista suojaamatonta "elektroniikkaa" se EMP tuhoaa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 17.12.2011 16:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Diesel sitikoiden EMP kestävyys?

Bumper kirjoitti:
Ydinsotaanko olet varautumassa? :)

En nyt sentään, -ajattelin vaan että jos tuo naapuri testaa tuota hiacen takapaksissa olevaa EMP-kanuunaansa.. :o

Ei vaan, joskus kavereiden kanssa spekuloitiin ja puhetta oli että vanhat dieselit jatkaa matkaa tuossa tilanteessa.

Analogisten sähkölaitteiden kestävyys riippuu varmaan paljolti pulssin voimakkuudesta.
Itänaapurissa tälläiset asiat tullee tietoon jo äidinmaidossa?
Kestäisköhän tuo moottorin ecu jos kaikki kaapeloinnit vetäis koaksiaalina tai muuten tunkisi metalliverkon sisään?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/