Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... on/1287448
:lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
(Raskaan kaluston onnettomuuksista ja talvirengaspakosta)
Petteri Laitinen, IFin korvauspäällikkö kirjoitti:
–·92 prosenttia korvatuista vahingoista johtuu kuljettajan ajokäyttäytymisestä eli nopeutta on ollut liikaa huonoihin olosuhteisiin nähden. Alle kuusi prosenttia johtuu tien huonosta kunnosta ja alle prosentti sään yllättävästä muuttumisesta.

Pitäiskö ne nastat pistää kuljettajien otsaan vai missä ne parhaiten tehoaisi?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 12:12 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nastat ajosuunnittelijan, tms tahon otsaan. Kuskeille enemmän aikaa ajaa turvallisemmin. Kyllä appelsiinit saadaan kauppaan myytäviksi, vaikka niiden rekkamatka kestäisi puolisen tuntia kauemmin..Liikenneturvallisuus on tärkeämpää, kuin joku aikataulukiiretärkeyshössötys. Siihen on vedottu joissain aiemmissa keskusteluissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 13:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ealab kirjoitti:
Nastat ajosuunnittelijan, tms tahon otsaan.

Ajosuunnittelijan tehtävänä on huolehtia että tietty prosentti ajoista on myöhässä. Jos ei ole niin on liikaa löysää. Kuskien pitäisi ymmärtää se että vaikka kaikki ajaisi koko ajan kelistä riippumatta rajoitinta vasten niin aikataulu tehdään sellaiseksi että joku myöhästyy aina.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 15:20 

Viestit: 108
RPekka kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Nastat ajosuunnittelijan, tms tahon otsaan.

Ajosuunnittelijan tehtävänä on huolehtia että tietty prosentti ajoista on myöhässä. Jos ei ole niin on liikaa löysää. Kuskien pitäisi ymmärtää se että vaikka kaikki ajaisi koko ajan kelistä riippumatta rajoitinta vasten niin aikataulu tehdään sellaiseksi että joku myöhästyy aina.


Rajoitinta vasten ajaminen ei johdu aikataulusta vaan kuljettajien yleisesti hyväksymästä ajotavasta eli asenteesta. Loppuisi välittömästi, jos siihen joku taho puuttuisi riittävällä teholla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 16:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Pistänyt silmään tässä viime viikkoina etelän kehäteillä on sattunut rekoille/kuorma-autoille tosi monta peräänajoa jotka olen nähnyt työmatkoilla. Samalla olen kiinnittänyt huomion että "ammattiautoilijat" ajavat edelläajavien puskureissa kiinni,niin kevyt kuormurit kuin raskaammat että betoniautot. Eihän se hitto soi sellainen laite pysähdy tarpeen vaatiessa samalla matkalla kuin henkilöauto. Taitaa nyt olla näissä maanteiden kuninkaissa se syy näihin onnettomuuksiin,raskasta kalustoa ajetaan henkilöauton otteella,ei helv***.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
maramutteri kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Nastat ajosuunnittelijan, tms tahon otsaan.

Ajosuunnittelijan tehtävänä on huolehtia että tietty prosentti ajoista on myöhässä. Jos ei ole niin on liikaa löysää. Kuskien pitäisi ymmärtää se että vaikka kaikki ajaisi koko ajan kelistä riippumatta rajoitinta vasten niin aikataulu tehdään sellaiseksi että joku myöhästyy aina.


Rajoitinta vasten ajaminen ei johdu aikataulusta vaan kuljettajien yleisesti hyväksymästä ajotavasta eli asenteesta. Loppuisi välittömästi, jos siihen joku taho puuttuisi riittävällä teholla.


Onpa kallis polttoaine saanut aikaan sellaisenkin ihmeen, että joissain kuljetusliikkeissä maksiminopeudeksi on päätetty 80 km/h.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
niin kauan te narisette kun tavaraa riittää , mutta parku alkaa vasta sitten kun tavaraa ei olekkaan jus sillon kun sitä tarvittas.
eipä tarvii kun tankkiautojen pysähtyä joksikin aikaa, niin kauhee mekkala syntyy , ei liiku sitikat eikä muutkaan.
puodeista loppuu syötävät/juotavat . yks ongelmista on lastaus/purkuajat. ne ovat kuskeista riippumattomia.
kuskit yrittävät selvitä annetuista ajoista, mutta samalla sahaavat omaa oksaansa. kun ois riittävän kauan ja kaikilla autoilijoilla toimitukset myöhässä, niin ehkä ajat tulisivat paremmalle tolalle.
sama koskee tuota linja-autopuolta , siellä sitä kuskit ovat varsinaisia virtuooseja . ymmärrettävästi ja tietenkin pyritään noudattamaan annettuja ajo-aikoja , mutta jos ne on suunniteltu kesäkeleille ja yöaikaan , niin turhaa on kuvitella ,että ruuhkassa talviliukkailla ,pysyttäisiin niissä ajoissa.
että silleen. ja ne jotka valittavat rekkojen /bussien roikkuvan takapuskurissa , niin eiköhän niissä isommissa ole hieman tarkemmat lukulaitteet nopeuksille.
rahtivehkeet = 80-89km/t . bussit 85-110 km/t ,
sopii siirtyä sivummalle tai lisätä vauhtii .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Koke ystävällisesti kertoo mitä asiaa edesauttaa sillä,että umpiruuhkassa etummaisen puskurissa roikkuu? Ei ainakaan jarrutusmatka lyhene sillä.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:27 

Viestit: 519
Tässä yhtenä päivänä katselin kun jonossa meni ensin rekka, sitten henkilöauto ja takana kuorma-auto niin lähellä että hetken aikaa ihmettelin mitkä ylimääräiset valoviritelmät sen kuormurin keulalla on. Autohan se oli, väliä ehkä metri tai pari. Sitten henkilöauto kääntyi pihaliittymään ja kuormuri sai just väistettyä vastaantulijoiden kaistalle. Itse käväisin välissä sivummalla asioimassa ja vähän päästä ohitin sen kuorma-auton, joka oli bussipysäkillä takanaan poliisiauto vilkut päällä. En tuntenut rahtarin kokeneen vääryyttä.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:34 

Viestit: 511
Korjataan koken tietoja. Busseissa on sallittu nopeuden ylitys 3km/h l. 100km/h lapulla varustettuun autoon säädetään maksiminopeudeksi 103km/h ja rekoilla/ tarpeeksi isoilla kuorma-autoilla raja on juurikin tuo 89km/h +3km/h l. rekka saa " laillisesti liikkua 92km/h vaikka ajoneuvokohtainen rajoitus on 80km/h. Oli muuten mielenkiintoista "vanhaan" aikaan ajaa Turun pikavuoroa (ennen moottoritietä), kun rekan ja bussin nopeusero oli 11km/h ohi ei pääse, mutta aikataulu vaatisi joka paikassa missä oli 100km/h rajoitus ajaa sillä nopeudella. Linjalla, kun tuppasi tuo myöhästyminen aina kertautumaan. Sitten tuohon perässä roikkumiseen, tuntuu että se iso auto on lähempänä kuin uskoisi ja tisaalta isosta ja korkeasta autosta näkee 5-10 autoa kauemmas kuin maanpinnassa istuen, jolloin jonon hidastamisen näkee ajoissa. Tätä ei edes lainlaatijat ole ymmärtäneet. itse sen 15v aikana jonka ajan toimmin "ammattikuljettajana" ajoin peräänajon kahdesti ja molemmilla kerroilla katsottiin henkilöauto yksin syylliseksi tapahtuneeseen. Vaihtoivat kaistaa eteeni alle 20m päähän ja jarruttivat voimakkaasti kääntyäkseen seuraavasta kadunkulmasta oikealle (n.80-100m päässä). peräänajot olivat"tahallisia", kun en viitsinyt jarrutuksella aiheuttaa henkilövahinkoja kaatamalla seisovia matkustajia linja-autossa. Molemmissa tapauksissa ha kuskit totesivat myöhemmin etteivät edes ymmärtäneet aiheuttavansa haittaa linja-autolle ???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
muilta osin oikein ,mutta tuo " tarkka " on 109 km/t , sillä tosin ei lien veenkään merkitystä.
en tiedä nykykotkotuksista . :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jos etummaisen puskurissa jotain roikkuu ,niin sen etummaisen ois syytä myös vilkasta peiliin. ja eipä taida olla merkitystä onko vaikka lähes kiinni puskurissa ,jos jono ei kulje mihinkään. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Toki tuollainen eteen koukkaaminen on asia erikseen,ei siinä ehdi mitään tekemään. Sinänsä sama laki koskee raskaiden ajoneuvojen kuljettajia,että turvaväli on oltava riittävä. Eikä tuo puskureissa roikkuminen ole optinen harha,olen lähinnä seurannut kuinka rekat ajavat parin metrin turvavälillä,voin ruveta kuvailemaan tilanteita miten hölmölandian ammattiautoilijat ajavat. Yleistää ei voi, mutta valitettavan yleistä on että ajetaan 10-30tonnia painavaa autoa kuin henkilöautoja. Tai sitten jos joku haluaa testata miten eroaa raskaan kaluston ja henkilöauton pysähtymismatka niin järjestetään demonstraatio,uhraan xsaran tieteen alttarille kunhan joku toimittaa sen raskaan kaluston toiseksi osapuoleksi

Ruuhkalla tarkoitan sitä että välillä ajetaan ja välillä jono pysähtyy nopeasti



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mutta tuo nastajuttu on karannu jo muihin asioihin. ei pahakaan ajatus nastoittaa noita isoja renkaita , mutta eioo vielä vissiin löytyny kunnollista nastaa ,joka pysyis siinä renkaassa kiinni. ois tuotekehityksen paikka. myös sellaiset nastat joilla olis jotain merkitystä , ovat varsinaisia asfalttisyöppöjä. vois olla kaistaa kohti neljäkin uraa.
eturenkaissa on jo käytetty nastoja , mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä. ohjattavuuteen niillä vois olla jotain vaikutusta , mutta jos nastoitetaan vetopyöriä ,niin ne ovat yhden keikan ajan renkaassa kiinni. karkee pinta on toistaiseksi ainoo toimiva ratkaisu vetoakseleilla ja uutta vastaavat " kesäkuviot " edessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 19:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuolla oli maininta tuosta näkyvyydestä , korkealta näkee paljon kauemmas, eikä pinemmilläkään kotteroilla kulkevien pidä tuijottaa vain sitä edellä menijää. eikä tehdä mitään äkkinäistä , olkoon takana iso tai pienempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 12.01.2013 21:50 

Viestit: 3655
En edes ole tiennyt, että noilla ei ole talvirengaspakkoa. Aika outoa sinänsä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 10:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Äkkinäistä?! Joskus on ollut pakko. Ja kun ei sitä alati voi peräpeiliä tuijotella, joskus tulee yllärinä tuo rekan keula lähes kiinni. Kuten 60 alueella tulee rekka 80?....hidastamatta parin metrin päähän, siinä ei enää mietitä, että jarruttaisiko tuo vielä. Mutta edellä ajavan vikahan se on, miksi ajoi siinä, ilman alinopeutta..Ja miksi tulla takaluukkuun kiinni, motarilla, 80 alueella, kun ohi voisi kunniallisesti ja tyylikkäästi mennä. Ja kun mikään merkinanto rekkakuskille ei vaikuta tuon taivaallista. Kuin vain penkalle väistö! Sitä en millään järjellä käsitä, miksi tällaista rekka-, bussi, ym. kuskien moukkamaista käyttäytymistä vielä puolustellaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 10:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
helpoiten selviää tuo moukkamaisuus joka lienee opittua. usein hlö autoilijan kannattaa katsoa peiliin ,niin näkee mallin miltä monet " moukat " näyttävät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Turvaväli on ihan ok, mutta se ei pysy, koska henkilöautot noukkii sen välittömästi pois.
Siksi sitä ei saa ruuhkassa pidettyä.
Kannattaa seurata liikennekäyttäytymistä ilman ennakkoasenteita. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 11:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1195
Linja-autojen suurin rajoittimen asetusnopeus on tasan 100km/h.
Kuorma-autojen suurin rajoittimen asetusnopeus on 90km/h.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... kastus.pdf

Näin se on ollut jo 2005 alkaen. Itse huomasin sen konkreettisesti, kun käyttämäni bussi vuoden 2005 kalibroinnin jälkeen kulki enää tasan sen 100km/h.
Kuorma-autoissa on monen yrityksen toimesta pudotettu rajoitinnopeutta esim. 85km/h. Tämä puhtaasti taloudellisista syistä.
Lisäksi imago- ja turvallisuussyistä muutamat öljy-yhtiöt edellyttävät säiliöautojen rajoittimen säätämistä nopeuteen 80km/h. Toinen vaihtoehto on se, että öljy-yhtiö määrää maksiminopeudeksi 80km/h. Tätä on velvoitettu valvomaan kuljetusliikkeiden esimiehet. Öljy-yhtiöiden edustajien valvonnan perusteella ylityksiin siirretyt kuljettajat on velvoitettu siirtymään muihin tehtäviin. Tällaista siis Suomessa.

Mitä tulee noihin renkaisiin, niin käsittääkseni talvirengaspakko koskee Ruotsissa vain vetopyöriä.
Suomessa vain harvat ajavat sileillä vetorenkailla. Pakko olisi minusta hyvä. Silloin se torppaisi muutamat idästä ja etelästä tulevat autot jo rajalla.

Omissa käyttämissäni kuorma-autoissa on erikseen karkeat talvirenkaat vetopyörissä. Lisäksi karkeat nastarenkaat edessä. Kyllä ne renkaat auttavat kiistatta talvella. Tämä on kuitenkin rahakysymys nykyisessä kuljetusalan ahdingossa.

Vaikka kuinka haluaisi puolustaa raskasta liikennettä, niin kyllä siellä niitä mätämunia aina seassa on. Tuohon perässä roikkumiseen keksitään aina lukemattomia syitä. Niitä kuskit tuskin itsekään uskovat, jos menevät peilin eteen niitä esittämään.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 11:41 

Viestit: 5157
Harvat bussit ja rekat roikkuvat takapuskurissa, mutta toisaalta ne muistaa paremmin - koska ovat sitäkin ärsyttävämpiä.

Viimeksi yö-aikaan pitkänmatkan bussi, 80 km/h alueella - tyhjä mutkainen tie, bussi (päin persettä suunnatulla toisella ajovalolla/vahingoittuneella) tuli aivan kiinni kärkkymään ohituspaikkaa, annan yleensä aina hyvin tilaa (laillisessa paikkaa, ohituskieltoalueella en siirry oikealle etukäteen, ei ole tarkoitus houkutella ketään ohittamaan laittomassa paikassa), mutta paskakuski roikkui myös sellaisissa paikoissa joissa ei aio ohittaa/on ohituskielto. Eikä se nopeusrajoitin puskurissa roikkumiselta pelasta jos se kuuluu kuskin tapoihin - tuossakin rajoitin olisi napannut vasta siellä reilusti yli 100 km/h. Tätä sitten toistui vielä kolme kertaa, kun bussi joka kerta ohituksen jälkeen pysähtyi päästämään jonkun bussipysäkille...

Tunnustan myös huonon ajokäytöksen, yleensä ajan ylinopeutta (sakotusrajan alle toki) mittarin mukaan noin 10 km/h , (noin 7 km/h satasessa todellista yli) ja pidän silti reiluhkoa väliä edellä ajavaan jos jonossakin ajetaan enkä ole itse ohittamassa - pyrin ajamaan suht. tasaisesti omaa ajoa. Jos taas joku tulee takapuskuriin roikkumaan, hetken päästä tiputan pikkuhiljaa nopeudesta 10...15 km/h pois - eli jos takana oleva kuvittelee hiillostavansa lisää vauhtia, niin teen juuri toisinpäin...

Mutta sitten on vielä nämä jotka ei edes yritä hiillostaa, ajavat muuten vain kaikin tavoin ärsyttävästi, eivätkä uskalla ohittaa edes moottoritiellä. Jos muuten tyhjällä moottoritiellä joku liimautuu lähelle takapuskuria - ajan kuin jojo, yllättävän monta kertaa tämä yksi kuskiryhmä tulee taas takaisin kiinni puskuriin, vaikka ajaisi mitä nopeutta tahansa, mutta ilman aiettakaan ohittaa (vaikka nopeutta vaihtelisi 100...130 km/h)

Olen kuullut radiosta hiljattain jonkun kampanjan 7-sekunnin välistä - eli ideana on puolityhjällä maantiellä pitää reilumpaa väliä kuin turvaväli, että jokainen saa ajaa omaa ajoansa ilman aaltoliikettä (jos ei ole ohittamassa). Kuulostaa hyvältä (mutta kampaja ei ollut ihan selkeä sanomaltaan, kuin ehkä niille jotka muutenkin tuohon pyrkivät).

Lainaa:
Turvaväli on ihan ok, mutta se ei pysy, koska henkilöautot noukkii sen välittömästi pois.

Juu ja bussit, rekat, pakettiautot ja moottoripyörät joissa on se ihan sama paskakuski
Jos 20 autoa ohittaa ja pitää kukin 3 s turvaväliä se hidastaa ohitettua niinkin rakasti kuin minuutin (jos olettaa että yksikään ei noista pääse karkuun, vaan kaikki jää tulpaksi eli on jatkuvassa jonossa ohittelua )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 11:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
olli__o kirjoitti:
Tunnustan myös huonon ajokäytöksen, yleensä ajan ylinopeutta (sakotusrajan alle toki) mittarin mukaan noin 10 km/h , (noin 7 km/h satasessa todellista yli)

Tätä seikkaa olen itse pohdiskellut, ja kun nyt sattui tällainen sopiva rivi tuosta silmään, ajattelin ottaa asian esille. Älä ota tätä olli__o siis mitenkään henkilökohtaisesti. ;)

Miksi sujuva liikennekäyttäytyminen käytännössä edellyttää tuota "kympin ylinopeutta"? Miksi pitäisi ajaa liikennesääntöjä vastaan? Koska "kaikki muutkin tekevät niin". Minusta se on väärin. Sitten kun ajetaan ylinopeutta, päästään kiroilemaan niitä, jotka ajavat rajoitusten mukaan. Sekin on minusta väärin.

Myönnän, olen itsekin harrastanut tuota "kympin yli" ajamista pitkään, mutta tuossa reilu puoli vuotta sitten aloin ajatella asiaa toisin. Ajan nykyään täysin rajoitusten mukaan, ja olen huomannut, että ajaminen on paljon stressittömämpää. Usein saa jopa ajella täysin omassa rauhassa, eikä tarvitse roikkua jonossa. Ja toisaalta, jos joku tulee roikkumaan puskuriin ja kyttäämään ohituspaikkaa, niin sehän on täysin sen ohittajan oma ongelma. Ymmärtääkseni ylinopeutta ajaville ei tarvitse lain mukaan tehdä tietä parhaansa mukaan.

Ja vielä semmoinen plussapuoli vielä, että ei tarvitse kytätä niitä peltipoliiseja tai pelätä ratsioita. ;) No, jokainen toki ajelee omien halujensa mukaan, mutta itse olen huomannut, että minulle näemmä sopii tuo lain kirjaimen noudattaminen, vaikken sitä vielä vuosi sitten uskonutkaan.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 12:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
En käsitä tuota puskurissa roikkumisen puolustelua. Ruuhkaliikenteessa tuota ideologiaa ei voi perustella,sillä ei voita aikaa yhtään,ei saavu yhtään aikaisemmin määränpäähän,joten mitä sillä saavutetaan?
Se on kyllä totta että henkilöautot noukkii turvaväleistä itselleen paikan jonossa,mutta entäs sellainen väli johon ei henkilöautoilija lähde yrittämään? Usein rekat hönkii metrin päässä edelläajavasta,jos pelkää että se väli viedään niin jättää 4-5m välin edelläajavaan,ei siihen kukaan tule ja on hieman paremmat mahdollisuudet pysähtyä kuin metrin turvavälillä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talvirengaspakko
ViestiLähetetty: 13.01.2013 12:10 

Viestit: 5157
Suomesssa on tosiaan kumma nopeusrajoitus, monessa muussa maassa se lätkään merkitty nopeus on myös sakotusraja, Suomessa itse tulkitsen sen rajoituksen olevan x+8+3 km/h eli 11 km/h on sakotusraja, moottoritiellä saa siis ajaa ilman seuraamusta 131 km/h, valitsen siitä puolestavälistä tavoitenopeuden 126...7 km/h...

Juu, mutta en ota henkilökohtaisesti, varmaan monasti arvostelen muita kuskeja turhaankin kun en vaan tiedä mitä he oikeasti liikenteessä ajattelevat - mutta vaikka omat ajotottumukset on mitä on, niin minua ei juuri häiritse muut normaalisti tielläliikkuvat - ei "normaalit" nopeudet, eikä satunnaiset reilut alinopeudet: ajattelen pikemminkin että voi olla vaikka moottori- tai muuta ongelmaa, miksipä sen minua pitäisi kiusata.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 34 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: