Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kimin jarrut kuohuttavat http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=10500 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 11.01.2012 23:41 ] |
Viestin otsikko: | Kimin jarrut kuohuttavat |
"Lotuksen systeemi perustuu siihen, että auton jousitus tunnistaa jarrutuksen voimakkuuden ja pyrkii säilyttämään auton ajokorkeuden optimaalisena myös kaikenlaisissa jarrutuksissa. " Miten tää kuulostaakin kovin tutulta? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 12.01.2012 00:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
Olisko kikkailtu tukivarsien suunnilla, kaikki aktiiviset järjestelmät kun on kielletty, toisin kuin katuautoissa. |
Kirjoittaja: | DSMarko [ 12.01.2012 00:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
Jonkinlainen hydesysteemi liitettynä tukivarsiin joka nostaa keulaa jarrutuksessa. Aktiivijousitus, laiton, hyihyi....vai onko sittenkään? Charlie Whiting ratkaisee... |
Kirjoittaja: | Teuski [ 12.01.2012 08:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
DSMarko kirjoitti: Jonkinlainen hydesysteemi liitettynä tukivarsiin joka nostaa keulaa jarrutuksessa. Aktiivijousitus, laiton, hyihyi....vai onko sittenkään? Charlie Whiting ratkaisee... Veikkaan että ei, ihan jo sen tuoman lisäpainonkin takia ![]() edit: http://www.todayonline.com/Sports/EDC120112-0000115/Lotus-trigger-first-F1-controversy-of-2012 "Lotus were using a mechanism activated by the driver using a pedal to maintain ride height" "Anything which uses a driver's movement to gain performance by altering the aerodynamic characteristics is banned, but Autosport said the system was reactive to brake torque, formed part of the suspension and therefore complied with the regulations." Tuo kielto taitaa olla peruja siitä polvella säädeltävästä ilmanohjaimesta, viime kaudellako se oli? |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.01.2012 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
2cvkimmo kirjoitti: "Lotuksen systeemi perustuu siihen, että auton jousitus tunnistaa jarrutuksen voimakkuuden ja pyrkii säilyttämään auton ajokorkeuden optimaalisena myös kaikenlaisissa jarrutuksissa. " Miten tää kuulostaakin kovin tutulta? Voisi olla järkeä. Ihan pikaisesti pääteltynä ja hatusta heitettynä: Etujousituksessa on iskunvaimentimeen lisätty sisäänjouston painepuolelle yhteys jarrusatulaan, jolloin jarrupaine nostaa keulaa jarrutettaessa. Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin. Lisäpaino järjestelmässä voi olla pari kiloa? Nerokkaat keksinnöt ovat yksinkertaisia! |
Kirjoittaja: | RPekka [ 12.01.2012 20:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
Natero kirjoitti: Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin. Paitsi ettei Citroenin perän painumisella jarrutuksessa ole mitään tekemistä sen kanssa että takajarrujen paine tulee jousituksesta. Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Jos et usko niin kokeileppa jollain vanhemmalla VAG-tuotteella käsijarrun vetämistä. Ei siinäkään perän painuminen johdu vaijereista vaan ihan samasta jarrutusmomentista. |
Kirjoittaja: | svc [ 12.01.2012 21:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
RPekka kirjoitti: Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Sen verran homma johtuu hydrauliikasta, että jarruventtiili päästää heti jarrutuksen alussa hieman painetta takajarruille, jolloin jarrumomentti toisiaan päästää perää painumaan alas. Esipaine on ainakin Xantiassa viritetty niin, että, kun kaikki on kunnossa, niin auto pyrkii pysymään lähes vaakasuorassa koko jarrutuksen ajan kuormituksesta ja hidastuvuudesta riippumatta. Eräänlainen Anti-dive toiminto siis. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.01.2012 00:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
Natero kirjoitti: Etujousituksessa on iskunvaimentimeen lisätty sisäänjouston painepuolelle yhteys jarrusatulaan, jolloin jarrupaine nostaa keulaa jarrutettaessa. Veljellä joskus olleessa nagasakissa oli etuhaarukassa anti-dive venttiilit, jotka napsahtivat kiinni jarrutuksissa.svc kirjoitti: auto pyrkii pysymään lähes vaakasuorassa koko jarrutuksen ajan kuormituksesta ja hidastuvuudesta riippumatta. Näyte BX:n jarrutuksesta: http://www.youtube.com/watch?v=mBXZS-Ysq74
|
Kirjoittaja: | Natero [ 13.01.2012 21:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kimin jarrut kuohuttavat |
RPekka kirjoitti: Natero kirjoitti: Takapäässä homma toimii kuten Citroënissa, eli päinvastoin. Paitsi ettei Citroenin perän painumisella jarrutuksessa ole mitään tekemistä sen kanssa että takajarrujen paine tulee jousituksesta. Kyllä Sitikassa homma johtuu ihan vaan pitkittäisestä tukivarresta jota jarrutusmomentti kääntää. Jos et usko niin kokeileppa jollain vanhemmalla VAG-tuotteella käsijarrun vetämistä. Ei siinäkään perän painuminen johdu vaijereista vaan ihan samasta jarrutusmomentista. Paitsi, että takapyörille kohdistuva paino vaikuttaa suoraan takajarrujen tehoon ja sitä kautta takapään korkeuden pysymiseen suunnilleen vakiona. Perä keventyy, jousituksen paine alentuu, jarrupaine (ja jarrutusteho) vähenee. Perä painuu (kitka tien ja takapyörien välillä lisääntyy) ja jousituksen paine kasvaa, joka suoraan lisää takajarrulle tulevaa painetta. Miten tämän saisi selkokieliseksi? Uskoisin, että F1-hommissa suunnittelijat tietävät jotain ohjaus- ja jousitusgeometriasta, kuten Citroënin ukkelit. ps. nyt (klo 20.50) meni koko kylä pimeäksi; sähköt poikki. Onneksi I(G)Phone toimii ja läppärissä on vielä virtaa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |