Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Polttoaineen ja öljyn lisäaineet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=10652
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  Lauri [ 31.01.2012 20:24 ]
Viestin otsikko:  Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Arvon patonkilaisilla on varmasti kokemuksia otsikon aiheesta. Ohessa muutama linkki keskustelun tueksi.
http://www.seab.fi/stp_oil.html
http://www.seab.fi/stp_fuel.html
Liqui Moly

Autotarvikeliikkeissä on monta hyllymetriä vastaavia tuotteita. Onko noista esim. dieselin sekaan laitettavista aineista oikeasti mitään hyötyä? Onko näistä jotain tutkimustuloksia saatavilla? Itse olen kokeillut Crc:n jäähdyttimen paikka-ainetta mikä toimi erinomaisesti. Forten polttoainejärjestelmän puhdistusta olen kokeillut kerran ja silloin en huomannut mitään muutosta.

Siis, ovatko tarpeellisia vai rahanhukkaa?

Kirjoittaja:  zX-files [ 31.01.2012 20:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Järjettömän laaja aihe josta nostit esille vain yhden melko kapealinjaisen merkin Suomen valikoiman. Esimerkiksi yleisimmät STPeen öljymönjät ovat viskositeetti-indeksin nostajia, ja sellaisena melkoisen turha, koska voisi valmiiksi ostaa eri viskositeetin öljyäkin. Kun taas Flush on ihan tarpeellinen aine etenkin jos on ajettu liian pitkään ei-synteettisillä öljyillä.

Kirjoittaja:  Lauri [ 31.01.2012 20:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Tarkoitukseni ei ollut keskustella tietyn tuotemerkin alla myytävistä mönjistä vaan noita tuntuu olevan vaikka minkälaisella etiketillä myynnissä. Nuo linkit laitoin esimerkiksi, jotta saadaan keskustelu käyntiin. Tännehän on nyt hyvä tilaisuus listata hyväksi havaittuja ja tarpeellisia litkuja sekä kertoa niiden oikeaoppisesta käytöstä. Uskon aiheen kiinnostavan monia.

Kirjoittaja:  RPekka [ 31.01.2012 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Lauri kirjoitti:
Onko noista esim. dieselin sekaan laitettavista aineista oikeasti mitään hyötyä? Itse olen kokeillut Crc:n jäähdyttimen paikka-ainetta mikä toimi erinomaisesti.

Itte olen aiempina talvina luirauttanut dieselin sekaan milloin mitäkin lisäainetta aina kun jäätymisenkaltaisia ongelmia on ilmennyt. Syytä imupuolen tukkeutumiseen en ole löytänyt mutta kertakäsittely on toiminut kahden, kolmen tankkauksen ajan. Tänä talvena ei onneksi ole vielä sellaisia pakkasia ollut että ongelmaa olisi esiintynyt. Ainut mikä ongelmaan ei auttanut oli Diesel100, halpahallista 2 eurolla ostettu turkkilainen lisäaine toimi yhtä hyvin kuin merkillinen Motonetista ostettu.

Tuolla CRC:n "säteilijähylkeellä" minunkin Xantian lämppärinkennon vaihtoa on lykätty jo 4 vuotta, seuraavaksi koitan jauhettua kanelia jonka olen kuullut toimivan ihan yhtä hyvin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 01.02.2012 00:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Vastikään hypistelin käsissäni Sonax Fuel Injection & Carburetor Cleaneria. Meni usko siihen tököttiin siinä vaiheessa, kun huomasin purkissa mukana olevan mainoslapun, jossa hehkutettiin vaikutuksia ja oli kuva nokasta. No, ehkä se sinnekin jotain kautta kiemurtelee vaikuttamaan, mutta yleensä nuo fuel injection cleanerit on suunniteltu enemmän ruiskusuuttimia putsaamaan...

Kirjoittaja:  Tulsku [ 01.02.2012 08:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

RPekka kirjoitti:
Tuolla CRC:n "säteilijähylkeellä" minunkin Xantian lämppärinkennon vaihtoa on lykätty jo 4 vuotta, seuraavaksi koitan jauhettua kanelia jonka olen kuullut toimivan ihan yhtä hyvin.

Myth confirmed. ;) Minäkään en siis ala kennoremppaan ensi viikonloppuna, vaan "joskus keväämmällä". Ja kaneli oli paljon halvempaakin (eli parempaa) kuin tommonen merkkitökötti.

Kirjoittaja:  ealab [ 01.02.2012 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Ollut paljon juttua myös RVS:stä.

Kirjoittaja:  svc [ 01.02.2012 16:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Isojen öljy-yhtiöiden tuotekehitykseen satsaamilla miljoonilla ei varmaankaan ole saatu mitään kehitystä aikaiseksi?

Lisäaineiden uskottavuusongelma on siinä, että niiden luvataan "parantavan" öljyjen ominaisuuksia taianomaisella tavalla. Siis minkä tahansa öljyn. Ainakin ne muuttavat ominaisuuksia, mutta se, muuttuvatko ominaisuudet toivotulla tavalla ja halutussa määrin, onkin toinen juttu.

Eri markkina-alueille tehtävät voiteluöljyt eivät ole aina edes samanlaisia vaikka pullon etiketti olisi sama. Kuulostaa aika erikoiselta, jos joku lisäaine toimisi samalla tavalla kaikilla öljylaaduilla.

Puhdistusaineet ovat hyvin usein raskasbensiiniä tms liuotinta, joista jotkut ovat ihan toimivia liuottimen määristä riippuen.

Paikkausaineetkin tekevät monesti tehtävänsä, mutta joillain aineilla on taipumus kerrostua kuuman lohkolämmitinelementin pintaan joka sitten voi johtaa aikanaan elementin kärähtämiseen.

RVS on taas ihan oma aineensa, joka joidenkin testien mukaan joissain olosuhteissa toimiikin, mutta ei sekään ihan ihmeisiin pysty.

Pointtini on, että jos valmistaja lupaa kuun taivaalta, mutta aineesta ei löydy minkään akkreditoidun testauslaitoksen tuloksia, kannattaa myyntipuheisiin suhtautua varauksella.

Kirjoittaja:  RPekka [ 01.02.2012 18:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

svc kirjoitti:
Pointtini on, että jos valmistaja lupaa kuun taivaalta, mutta aineesta ei löydy minkään akkreditoidun testauslaitoksen tuloksia, kannattaa myyntipuheisiin suhtautua varauksella.

Yleisesti ottaen, jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 01.02.2012 18:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

forten tuotteeet ovat osoittautuneet kelvollisiksi. nimim. kokem .on

Kirjoittaja:  svc [ 01.02.2012 18:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

kokemjne kirjoitti:
forten tuotteeet ovat osoittautuneet kelvollisiksi. nimim. kokem .on
Sama täällä. Forte tuotteita ei olekaan tarkoitettu kuluttajamyyntiin vain ammattilaisille, jotka toivottavasti tietävät mitä tekevät. Ovat sen verran tehokkaita aineita, että tumpelompi ohjeista piittaamaton käyttäjä saa niillä aikaan myös kallista vahinkoa.

Onko muuten kukaan kokeillut Forten imusarjan puhdistusainetta?

Kirjoittaja:  zX-files [ 01.02.2012 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

svc kirjoitti:
Isojen öljy-yhtiöiden tuotekehitykseen satsaamilla miljoonilla ei varmaankaan ole saatu mitään kehitystä aikaiseksi?

On saatu paljonkin, mutta raha ratkaisee. Jos 99% käyttäjistä tulee toimeen 5c sisällltään halvemmalla kannullisella niin näin myös mennään. Yksi hyvä käytännön esimerkki siitä, miten isot markkinat määrää on Exxon-Mobil, joka lopetti täyssynteettisen PAO-pohjaisen 5W-40 öljynsä muutama vuosi sitten. Suomen suosituin Mobilhan se vain oli. Mutta kun Eurooopassa sen myynti oli jo hiipunut, ja 0W-40 sekä ESP 5W-30 kuulemma korvasivat, kun autokantakin oli jo 2000-lukua :roll:

Kirjoittaja:  Lauri [ 12.02.2012 16:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Vag-ihmisilläkin tuntuu olevan näistä mielipiteitä puolesta ja vastaan:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3313.0.

Noiden STP:n aineiden käyttöturvallisuustiedotteita kun luki, niin esim. "STP Diesel Injector Cleaner" näyttäisi olevan kerosiinia, mikäli oikein tulkitsin.

zX-files kirjoitti:
...Exxon-Mobil, joka lopetti täyssynteettisen PAO-pohjaisen 5W-40 öljynsä muutama vuosi sitten. Suomen suosituin Mobilhan se vain oli. Mutta kun Eurooopassa sen myynti oli jo hiipunut, ja 0W-40 sekä ESP 5W-30 kuulemma korvasivat, kun autokantakin oli jo 2000-lukua :roll:


Mitä tarkoitat tuolla? Kauppojen hyllyssä näkyy vielä olevan Mobilin 5W-40 öljyjä. Onko kyseessä jokin eri tuote vai vanhoja varastoja?

Ps. Eihän nyt aloiteta sitä öljymerkkijankkausta? Koettakaa hillitä itsenne. :lol:

Kirjoittaja:  zX-files [ 12.02.2012 16:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Lauri kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
...Exxon-Mobil, joka lopetti täyssynteettisen PAO-pohjaisen 5W-40 öljynsä muutama vuosi sitten. Suomen suosituin Mobilhan se vain oli. Mutta kun Eurooopassa sen myynti oli jo hiipunut, ja 0W-40 sekä ESP 5W-30 kuulemma korvasivat, kun autokantakin oli jo 2000-lukua :roll:


Mitä tarkoitat tuolla? Kauppojen hyllyssä näkyy vielä olevan Mobilin 5W-40 öljyjä. Onko kyseessä jokin eri tuote vai vanhoja varastoja?


Ydinsanat boldattu.

Kirjoittaja:  Vehvis [ 18.02.2012 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Forten aineita tämä Keuruun paikallinen sitikkaseppä kehui ja ohjeisti sen jälkeen kun Xantia HDi: ssä meni siirtopumppu vaihtoon 73 tkm kohdalla. Ohjeistus oli että 40 tkm välein Fortea tankkiin niin pumppu kestää yli 300 tkm. On se silloin vaihdettu pumppu nyt kestänyt jo 250 tkm.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 18.02.2012 22:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Omat ja asiakkaiden kokemukset http://www.powerup.fi/ tuotteista on todella hyviä. Vuodesta 1985 ollaan Power-Uppia käytetty.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 19.02.2012 02:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

"Yleisesti ottaen, jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta"

Ja näin se ei ole. Olen joutunut tämän käsityksen kumoamaan mm ilmailumoottoreissa joilla kuskataan vuodessa miljoonia kankkupareja ympäri palloa. Joku toi markkinoille kuuman kestävää kamaa (öljyä) ja kokeiltiin ekana maailmassa ja kas kummaa, seuraavan vuonna vaihdettiin 15 moottoria vähemmän. Ilmailussa tämmöiseen kokeeseen ei ihan heppoisin perustein lähdetä.

Jos Pohojanmaalla sanotaan että kaikkien naurama Power-Up on kovaa kamaa niin faktaa pöytään, kiitos. Miksi se toimii? Mitä etuja se antaa?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2012 10:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

kokemjne kirjoitti:
forten tuotteeet ovat osoittautuneet kelvollisiksi. nimim. kokem .on

Nyt vasta ymmärsin tuo nm.kin,eli kokemusta on ja niin edelleen... ;)

Kirjoittaja:  RPekka [ 19.02.2012 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Lauri kirjoitti:
Noiden STP:n aineiden käyttöturvallisuustiedotteita kun luki, niin esim. "STP Diesel Injector Cleaner" näyttäisi olevan kerosiinia, mikäli oikein tulkitsin.

Totta. Suurin osa noista lisäaineista on kerosiinia tai teollisuusbensiiniä, suurimmalta osaltaan. Ihan samanlailla kalja ja astianpesuaine on molemmat vettä, suurimmalta osaltaan. Tehoaineita ei noissa käyttöturvallisuustiedotteissa tarvitse ilmoittaa jos niiden aiheuttama vaara tulee jo siitä liuottimesta ilmi.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 19.02.2012 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Ei meille ole kukaan tullut nauramaan Power-Upista..? Älkää sekoittako johonkin motoruppeihin. Faktaa on kertynyt melkoisesti.

Kirjoittaja:  svc [ 19.02.2012 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Ei meille ole kukaan tullut nauramaan Power-Upista..? Älkää sekoittako johonkin motoruppeihin. Faktaa on kertynyt melkoisesti.
Ongelma onkin juuri siinä, että käärmeöljyt pilaavat toimivienkin aineiden markkinat ja maineen. Etenkin kun toimivia ja humpukiaineita myydään samoilla argumenteilla.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 19.02.2012 21:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

Olen kerran kokeillut bensiininlisäainetta, jonka piti puhdistaa kaasutin. En muista merkkiä, mutta paikallisen autotarvikeliikkeen myyjä sitä kovasti kehui. Aine ei auttanut yhtään, vaan piti rättärin kaasutin purkaa ja putsata manuaalisesti. Sen jälkeen rupesi bensa jälleen kulkemaan myös kakkoskurkkuun.

Ehkä noita lisäaineita tarvitaan muihin autoihin kuin sitikoihin? Vuosikymmenten varrella omistamani sitikat ovat jokainen toimineet ilman mitään lisäaineita moitteetta useita satoja tuhansia kilometrejä.

Kokemukseni mukaan sitikan kuin sitikan kone kestää huoletta ainakin 400-500 tkm. Siinä vaiheessa omani ovat olleet muilta osin lähes finaalissa, mutta koneet niissä ovat käyneet yhä kuin uutena. Enkä ole koskaan käyttänyt edes Total-öljyä enkä Purflux-suodattimia. Mitähän niillä lisäaineilla tavoitellaan? Että kone kestäisi miljoona kilometriä? Onko jollain patonkilaisella tuo raja lähellä ja mitä lisäaineita käytetty?

Kirjoittaja:  RPekka [ 19.02.2012 23:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

2cv-Olli kirjoitti:
Kokemukseni mukaan sitikan kuin sitikan kone kestää huoletta ainakin 400-500 tkm <leiks> Mitähän niillä lisäaineilla tavoitellaan? Että kone kestäisi miljoona kilometriä?

Ainakin tuolle Power-Upin öljynlisäaineelle kerrotaan että jopa 2,5x kestoikä mekaanisille kulutusosille. Ongelmana näissä lisäaineissa vaan on ettei ne enää auta jos se on jo rikki. Harva ostaa uutta henkilöautoa ja pitää sitä ajatuksella että ajaa sillä miljoona kilometriä. Usein se ensimmäinen omistaja vaihtaa 3-vuotiaan uuteen ja tietää sen jo etukäteen. Ei sitä kiinnosta muu kuin "täydellinen huoltokirja" eli se että määräaikaishuolloissa auto on käynyt merkkiliikeen hallissa.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 20.02.2012 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

RPekka kirjoitti:
... jopa 2,5x kestoikä mekaanisille kulutusosille...


Lisäaineistetulla sitikankoneella ajelisi siten huoletta ainakin sellaiset miljoonaviisisataatuhatta kilometriä. Mutta pointtini olikin se, että mitä hyötyä tuosta olisi? Autot kun menevät yleensä paaliin 200-400 tkm ajettuina. Kuulutankin yhä, että onko jollain patonkilaisella edes miljoonan kilometrin raja lähellä ja millä lisäaineilla? Vai onko kenelläkään henkilökohtaista kokemusta siitä, että lisäaineiden käytöllä kone kestäisi erikoisen pitkään??

Ps.
Pieni korjaus mainintaani että sitikan kuin sitikan kone kestää ainakin 400-500 tkm. Tähän on yksi poikkeus. 2cv4:n 435cc kone tulee finaaliin jo noin 100 tkm ajettuna. Mutta 2cv6:n 602cc moottori kestää varmaan tuon 400-500 tkm. Omallani on 260 tkm takana ja käy yhä kuin uusi. Ilman lisäaineita, Totalia tai Purfluxia. Asian varmistamiseksi pitäisi sillä tosin ajella vielä toiset 28 vuotta. Taitaa oma matkamittari tulla täyteen paljon sitä ennen...

Kirjoittaja:  Lauri [ 20.02.2012 11:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Polttoaineen ja öljyn lisäaineet

2cv-Ollilla on ihan hyviä huomioita. Minuakin kiinnostaa se, mitä huomattavia hyötyjä noilla lisäaineilla parhaimmillaan saa? Jotkut niistä mainostavat kulutuksen putoavan (mm. Forte). Onko kukaan huomannut käytännössä niin käyvän? Onko noiden esim. dieselin sekaan kaadettavien aineiden "puhdistava" vaikutus niin suuri, että sen huomaa ajossa/korvakuulolta moottorin käynnissä?

Sitten nuo öljynvaihdon yhteydessä käytettävät "huuhteluaineet". Ajaisiko saman asian tiheämpi öljynvaihtoväli?

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/