Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=10894
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 05.03.2012 02:51 ]
Viestin otsikko:  Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Kuten tiedetään, Citroen DS5 - muka C5:n "parempi" painos - on puhtaasti rautajousinen kottero, jonka design-linjat on piirrellyt joku unkarilainen alihankkija.

Nyt katkera tiedonjyvänen laariin muiden joukkoon: tavallisesti luotettavat lähteet kertovat, että suunnitteilla oleva DS6 on rautajousinen kinneri, takana C4 Picasson tapaan ilmajouset apuna. Mutta ei hydropneumatiikkaa...

Samat lähteet kertovat, että Citroenkin on vuosikymmenien vastaanpotkimisen jälkeen tajunnut, että valtaosa ihmisista EI HALUA mukavaa alustaa, vaan saksalaistyyppisen jämäkän ajokokemuksen. Alati paranevat tiet suurimmilla markkina-alueilla ovat myöskin yksi mauste tässä sopassa. Erittäin huonosti sujunut C6:n myynti oli viimeinen niitti. Monissa geografioissa parhaiten myyvät nyky-C5:n rautajousiversiot...

Niin että näin siinä kävi. Joko tässä pitää henkisesti heittää hyvästit mukavalla autoilulle, jos uudella autolla meinaa ajaa. C6:n nykyversio hyllytetään kohta joka tapauksessa, ja seuraava C5 on aivan varmasti puhtaasti rautajousinen.

RIP Hydropneumatiikka!

Kirjoittaja:  Akaile [ 05.03.2012 08:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Onneksi noita hyviä hydraulijousitettuja riittää vielä pitkään ja voi huoletta pyristellä vastaan EU-Suomen pyrkimyksiä uudistaa autokantaa. :lol:

Kirjoittaja:  Aake [ 05.03.2012 09:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

DS-sarjanhan on tarkoituskin olla kyydiltään kovaa. Citroën halusi lähteä premium-luokan kilpailuun perinteisillä premium-luokan mausteilla. Mielestäni erittäin epä-Citroënistista - Citroënin olisi pitänyt tarjota yltiömukavaa ranskalaista pehmeyttä premium-luokkaan. Silloin olisi sielläkin erotuttu, sillä perinteiset premium-luokkalaiset, Mercedes, BMW, Audi ja Volvo, ovat kaikki 'jämäkkiä'.
Itse olin erittäin pettynyt DS-sarjaan, mutta osa näistä uusista (nykypolven) C-sarjalaisista on ainakin jousitusteknisesti muutosta positiiviseen suuntaan. Esimerkiksi C3, C4 ja jopa C5:n hydraulijousitusta on kutsuttu huomattavasti mukavammiksi kuin aiempia versioita. Puhumattakaan C6:sta. Tiedä sitten häntä, enpä ole itse kokeillut.
Ei nyt maalailla niitä piruja ihan vielä ;)

Kirjoittaja:  Akaile [ 05.03.2012 12:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Aake kirjoitti:
C-sarjalaisista on ainakin jousitusteknisesti muutosta positiiviseen suuntaan. Esimerkiksi C3, C4 ja jopa C5:n hydraulijousitusta on kutsuttu huomattavasti mukavammiksi kuin aiempia versioita. Puhumattakaan C6:sta. Tiedä sitten häntä, enpä ole itse kokeillut.


Hmm, en ole vielä hydraulijousitettua C-kolkkeroa tai C-nelkkua tavannut..? C3:n jousitus on mitoitusteknisesti pommi. Aivan naurettavaa lankavahvuutta ja katketessaan voi rikkoa absit...ei hyvää suunnittelua...

Kirjoittaja:  eskere [ 05.03.2012 12:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Oliskohan hydrauliikasta luopumisen syynä kustannustekijät? Voitot pitää maksimoida ja kulut minimoida.
Rautajousitus taitaa olla yleisyyytensä vuoksi halvempi valmistaa kuin pieni sarja hydrauliikkaa :?:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 05.03.2012 13:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

eskere kirjoitti:
Oliskohan hydrauliikasta luopumisen syynä kustannustekijät? Voitot pitää maksimoida ja kulut minimoida.
Rautajousitus taitaa olla yleisyyytensä vuoksi halvempi valmistaa kuin pieni sarja hydrauliikkaa :?:

Kyllä se valmistaja luulee,että jousiauto markkinat olis paremmat... ;)

Kirjoittaja:  Aake [ 05.03.2012 13:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Akaile kirjoitti:
Hmm, en ole vielä hydraulijousitettua C-kolkkeroa tai C-nelkkua tavannut..? C3:n jousitus on mitoitusteknisesti pommi. Aivan naurettavaa lankavahvuutta ja katketessaan voi rikkoa absit...ei hyvää suunnittelua...


Ehkä vähän epäselvästi ilmaistu, mutta pyrin sisällyttämään ainoastaan C5:n hydraulijousitteisiin nuista kolmesta :D

Kirjoittaja:  svc [ 05.03.2012 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

eskere kirjoitti:
Oliskohan hydrauliikasta luopumisen syynä kustannustekijät? Voitot pitää maksimoida ja kulut minimoida.
Rautajousitus taitaa olla yleisyyytensä vuoksi halvempi valmistaa kuin pieni sarja hydrauliikkaa :?:
Asiakkaat haluavat myös mahdollisimman huoltovapaita autoja, jollainen hydesitikka ei ole.

Kirjoittaja:  Eki [ 05.03.2012 15:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Jos tuon mainitun ilmajousituksen saisi taka-akselin ohella myös eteen, niin... :shock:

Kirjoittaja:  Juuso [ 05.03.2012 19:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Kerrankin voi olla tyytyväinen omaan ikäänsä: kuuskymppinen pärjää lopun ikäänsä jo valmistetuilla hydraulijousiautoilla!

Kirjoittaja:  ilkkata [ 05.03.2012 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Juuso kirjoitti:
Kerrankin voi olla tyytyväinen omaan ikäänsä: kuuskymppinen pärjää lopun ikäänsä jo valmistetuilla hydraulijousiautoilla!


Samaa mieltä :mrgreen:

Kirjoittaja:  Andre [ 05.03.2012 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Juuso kirjoitti:
Kerrankin voi olla tyytyväinen omaan ikäänsä: kuuskymppinen pärjää lopun ikäänsä jo valmistetuilla hydraulijousiautoilla!


Juuso voi olla myös tyytyväinen kalustoarsenaaliinsa, josta löytyy joka päivälle hydraulikulkine vaikka joku joskus laskisikin allensa ;)

Antti

Kirjoittaja:  jarruventtiili [ 05.03.2012 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Mikäli mehulinkoa ei ole saatavilla, niin sittenhän sitä voi ottaa hypyn tuntemattomaan ja vaihtaa merkkiä.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 05.03.2012 22:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

jarruventtiili kirjoitti:
Mikäli mehulinkoa ei ole saatavilla, niin sittenhän sitä voi ottaa hypyn tuntemattomaan ja vaihtaa merkkiä.


Sama vika. Ajomukavuus ja sopiva hinta käytettynä eivät enää ole kilpailuvalttina...

Toisaalta on tuo C5 varmaan myynyt ihan kivasti oikeilla jousilla vs. vieterit, joten en vielä heittäisi kirvestä kaivoon.

Kirjoittaja:  Lemon [ 05.03.2012 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Ohops :shock: . Mulle kyllä Citikka on paljon muutakin kuin pelkkä hydraulijousitus.

Kirjoittaja:  Aake [ 05.03.2012 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Lemon kirjoitti:
Ohops :shock: . Mulle kyllä Citikka on paljon muutakin kuin pelkkä hydraulijousitus.


Toki, mutta suurin osa siitä menetettiin jo PSA:han mentäessä :mrgreen:
No ei vaineekaan, onhan nuita muitakin syitä miksi ajaisin silti sitikalla. Kyllä ne rautajousisinakin on autojen parhaimmistoa. Ja vaikkei muotoilu olisikaan enää niin omaperäistä, niin onhan nuo ihan linjakkaita, muilla valmistajilla on paljon pahempia hirvityksiä. Sitä paitsi palattiinhan sitä kaksoistukivarsiinkin vaikka ne aikanaan hyllytettiin liian kalliina vaihtoehtona - miksei siis hydraulijousiinkin?

Kirjoittaja:  jpop [ 06.03.2012 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

ds-jekkeri kirjoitti:
...suunnitteilla oleva DS6 on rautajousinen kinneri... Niin että näin siinä kävi. Joko tässä pitää henkisesti heittää hyvästit mukavalla autoilulle, jos uudella autolla meinaa ajaa. C6:n nykyversio hyllytetään kohta joka tapauksessa, ja seuraava C5 on aivan varmasti puhtaasti rautajousinen...
RIP Hydropneumatiikka!


On se kyllä käsittämättömän surullista, miten ne ei PSA:lla vaan tajua kuinka mahtava kombinaatio tuollainen (avustava) nelivetohybridi olisi kunnon hydejousituksella. Siihen tyylikäs 5+2 paikkainen tilava crossover kori (tai korotettu farkku), ja _kunnon_ motti vaihteistoineen, niin vehkeelle ei edes löytyisi kilpailijaa. Mitä kilpailukyvyn hakemista se on, että tehdään asiat samoin kuin kaikki muutkin? Mainehan siinä menee - se loppukin, mitä vielä on jäljellä.

Kirjoittaja:  jasu [ 06.03.2012 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Juuso kirjoitti:
Kerrankin voi olla tyytyväinen omaan ikäänsä: kuuskymppinen pärjää lopun ikäänsä jo valmistetuilla hydraulijousiautoilla!

Tässähän pitää vissiin aloittaa "varautuminen" tulevaan, jotta pärjää lopun ikäänsä sopivissa kulkimissa..? Kun kuitenkin on se pari vuosikymmentä "takamatkaa"... :lol:

Asian ehkä hitusen vaikiaksi tekee vielä se, ettei oikein ole osannut mieleistä vaihtoehtoa Xm:lle löytyä, eikä se ehkä kovin montaa vuosikymmentä enää kasassa pysy, käyttöauton roolissa..? Onneksi ei tarvitse mitään päätöstä heti tehdä, ja tietää ajoissa varautua tilanteeseen...

Hieman kyllä huolettaa jälkikasvun puolesta, tuo nelivuotias kuitenkin on sujuvasti omaksumassa perustekniikkaa, juttelee sujuvasti jousipalloista ja niiden toiminnasta, niin olisihan se sääli jos ei sitten käytännössä pääsisi kokemaan ko. laitteita...

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 06.03.2012 14:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Löytyykö ketjun aiheeseen linkkejä jostain?

Kirjoittaja:  kulkuri [ 06.03.2012 14:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Voi perse. Pitää näemmä ruveta keräämään viimeisiä y4 xm:iä varastoon että on mistä vanhana ottaa.

Kirjoittaja:  Xsaravts2.0 [ 06.03.2012 17:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

ei voi muuta sanoa et kyl pojat heittää nopeasti kirveet kaivoon :lol:

Kirjoittaja:  yason [ 06.03.2012 17:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Xsaravts2.0 kirjoitti:
ei voi muuta sanoa et kyl pojat heittää nopeasti kirveet kaivoon :lol:


Suomen Saab Clubilta saattaa saada sitten kahviseuraa. "Vittu, kaikki meni." :)

Kirjoittaja:  zX-files [ 06.03.2012 19:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Sitikkapuoskari kirjoitti:
Löytyykö ketjun aiheeseen linkkejä jostain?


Samaa kyselen, kamalasti "tietoa" täällä, mutta eipä googlellakaan vaan löydy yhtä paljoa :roll:

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 18.03.2012 03:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Jaa, täällä linkkejä kysellään. "Tavallisesti luotettavat lähteet" valitettavasti ei tarkoita googlea ja jokapojan saatavilla olevaa pseudo-nettitietoa. Ennemminkin puhutaan ranskankielisista, vapaamielisistä mogulisukujen nuoremmista perijöistä, joilla sattuu olemaan esimerkiksi merkittävää omistusta PSA:ssa tai eräissä alihankkijoissa. Ja nämä ritarit eivät ole fasebuukissa tai mikä nyt sitten mahtaakaan olla nykyään muotia ns. valkokaulusköyhälistön piirissä.

Koska kysymys on liikesalaisuuksista, vieläpä kohtuullisen tarkasti varjeltavista sellaisista, googlella nämä tiedonmuruset (jotka muuten eivät tavallista autoilijaa eivätkä edes kaikkia citroen-liisareita kiinnosta pisaraakaan) löytyvät sitten kun nuo rautajousi-kinnerit ovat myynnissä. Eli haarukassa 2014-2018.

Onneksi suomen kielialue on niin pieni, ja kielemme niin vaikeaselkoista, että tämmöisten pikkujuttujen kertoilu täällä ei aiheuta hankaluuksia. Se käsitys muuten että suomen kielellä ei voisi olla saatavilla tietoa jota ei englanniksi tai ruotsiksi löydä, on virheellinen. Tämän todistaa jo aikanaan käyty pitkällinen keskustelu ja selvitystyö teemasta "Xantia Activa Break".

Mutta ainahan voi toivoa parasta! Miksipä eivät PSA:n ja uuden IIISOON partnerin pavunlaskijat pitäisi hydropneumaa valikoimassa? Sehän on tärkeä ainakin 1% ostajista, ja ei lisää tuotanto- ja takuuhintaa kuin kymmenen prosenttia...

Minä ainakin toivon niin pirusti, että hydropneumatiikkasitikoita riittää lastenlapsillenikin, uutenakin. Mutta olen minä toivonut monta muutakin asiaa, jotka eivät ole toteutuneet...

Kirjoittaja:  olli__o [ 18.03.2012 12:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvästi Hydropneumatiikka - DS6:teen rautajouset

Niinhän se menee, internetissä ei ole kaikkea tietoa ja kaikki sinne kirjoitetut tiedot eivät ole totta tai ainakaan tarkistetuista lähteistä. No silti ainakin minulla herää pieni epäilys jos joku internetissä kertoo a) jakavansa autotehtaan suuria liikesalaisuuksia b) jotka salaiseksi jäävä dekadentti ranskalainen ritari on supattanut korvaan c) ja kello on kolme lauantai yönä... :)

Silti aika yleisestihän taidetaan arvella että hydet oli nyt siinä tällä kertaa, kun DS5 jäi ilman. Toivottavasti DS6:ssa on edes sähköinen neliveto, että taaksekin saadaan edes joku muu kuin vääntösauvajousitus (ja jos ilmajousitus sekin saisi kestää, nyt ilmajousien korjaaminen on melkein kalliimpaa kuin hydesylinterien tai pumppujen vaihto...). Toivon myös että muistuttaa erästä tiettyä matalaa konseptia eikä siitä tule korkeaa melkein tila-autohäkkyrää, kuten sitikan muotoilusuuntaus osin ainakin minulle näyttäytyy.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/