|
Kirjoittaja |
Viesti |
catmatti
|
Viestin otsikko: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 05.04.2012 21:28 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Hieman on vaikeuksia säätöjen kanssa, telamatossa on minun mielestä liikaa erillaisia virityksiä, -97 Ski-doo Formula 3, ne remmit siinä edessä, oli aivan kireellä ja nyt kun keli on aika kova pohjainen, niin pitäiskö ne löysätä kokonaan, ohjaus ei taho totella, mutta tämä on pätkäkelkka ja vanhanaikainen, mutta kuitenkin, eihän nuo remmit saa ölla viimeisessä reiässä tiukalla 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 05.04.2012 22:52 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
jos ne eturemmit on tiukalla, sillä on haettu juurikin sitä, että kelkka kääntyisi. Mutta kääntöpuolena on, ettei telastossa ole kunnollisia joustovaroja. eli jos löysäät ne remmit, ja sallit isomman joustovaran, täytyy saada suksillekkin lisää ulosjoustoa / tai ainakin kiristää etujousitusta.
itsellä on ollut (ja on edelleen) Polariksen kelkkoja, niissä olen pitänyt tuon rajoitin remmin mahdollisimman löysällä, mutta samalla säätänyt jousituksen muutenkin pehmeäksi, ja ulosjoustot maksimiinsa. se vaan tarkoittaa sitten iskunvaimentimien simmittämistä uudelleen...
kääntyvyyttä saa helpoiten ostamalla kunnolliset ohjausraudat suksiin, esim. L-weldin punaiset. silloin voi pitää suksien jousetkin löysemmällä, ja saa kulusta pehmeämpää.
kannattaa tutustua hyvin varsinkin telaston toimintaan, ja miten eri säädöt vaikuttaa siihen, alkuperäinen kelkan manuaali yleensä kertoo nuo asiat.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 06.04.2012 07:19 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 06.04.2012 20:49 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Kiitos hyvistä tiedoista! Testit jatkuvat huomenna, aikamoinen tiiliskivi tämä kääntymään tai sitte vaadin siltä liikaa 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 06.04.2012 20:55 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
kyllä tuo kelkka kääntyy ihan hyvin, kun vaan on säädöissään.
kumpaa nyt tarkoitat, meneelö kelkka suoraan, vaikka sukset on linkussa, vaiko on ohjaustanko raskas kääntää?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 07.04.2012 07:08 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Ei se suoraan mene  Kovemmassa vauhdista on kysymys, kumpi se on, kun puskee suoraan ulos kurvissa? yli vai aliohjautuva? Heh, nuo alkuperäiset etuiskarit ovat aika yksinkertaiset, pelkkä jousen jäykistäminen ei riitä, mutta kun ttämä ajelu ei ole monta päivää, niin en viitsi siihen satoja euroja laittaa, saahan siihen vaikka mitkä ominaisuudet, mutta kun vertaa auton iskarien hintaa, niin nämä maksaa hunajaa  Viellä on -20 pitää taas odottaa pari tuntia ennenkuin pääsee kokeilemaan, ehkä aurauskulmien kimppuun nyt?
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 07.04.2012 10:57 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
eli menee suoraan, vaikka koitat kääntää? puskee, eli ali-ohjaa.. tarkistappas ne suksien ohjainraudat, onko niissä yhtään jäljellä kovametallipaloja. jos on vaan pyöristynyttä tai tasaiseksi kulunutta, niin joudut hankkimaan ohjainraudta siihen onko siinä iskarit purettavat ja huollettavat (yleensä alumiinista tehdyt), vai kertakäyttöiset, kuin autoissa? jos iskunvaimentimet on loppu / mehut ulkona, ei siitä saa ajettavaa mitenkään. purettavat saa muutamalla kympillä huollettua, ja tarvittaessa simmitettyä uudelleen, jos enemmän ajelee. vähänkään aktiivisemmassa ajossa iskunvaimentimet tarttee huoltaa joka talven jälkeen, kun niihin jostain syystä kondensoituu vettä sisään, , öljy menettää ominaisuutensa ja öljyn paineistava typpi karkaa joka tapauksessa vähän niinkuin kuin hyde-sitikoissakin ja tietty tiivisteet rikkoutuu jossain vaiheessa, kun iskari kuumenee ajossa höyryävän kuumaksi, ja sitten jäähtyy nopeasti pakkasessa, vettä tiivistyy vääriin paikkoihin ja jäätyy... kelkan alustasta keskustellessa kutakuinkin aina päädytään lopuksi iskunvaimentimiin  mutta se johtuu ihan siitä, että varsinkin suomalaisessa ajomaastossa / pomppusilla urilla ne vaan ovat niin tärkeässä roolissa , jotta kelkka käyttäytyy hallittavasti. Yksinkertaistettuna: jousilla säädetään jousituksen ajokorkeus kuljettajan painon mukaan, ja iskunvaimentimilla säädetään miten telasto ja sukset pysyy alustassa kiinni, miten pehmeästi kelkka ottaa kuopat ja montut, sekä ettei pääse pohjaamaan isommissakaan heitoissa.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 07.04.2012 11:39 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
catmatti kirjoitti: kumpi se on, kun puskee suoraan ulos kurvissa? yli vai aliohjautuva? Yliohjautuva on sitä kun kuulee mihin osuu, aliohjautuvassa näkee mihin osuu... Noin sitä selitti joskus Walter Rölhr, kun häneltä kysyttiin mitä nuo under/oversteer -termit tarkoitti...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
catmatti
|
Viestin otsikko: Re: Lumikelkan jousitus? Lähetetty: 08.04.2012 19:26 |
Viestit: 718 Paikkakunta: Naantalista kotoisin
|
Otin iskarit edestä irti ja jouset pois päältä, nämähän oli kuin polkupyörän pumput, kertakäyttöiset, sesonki melkein ohi, niin on aikaa pällistellä hintoja uusiin, turha tähän näin vanhaan on liian paljon satsata, mutta kuitenkin ne pitää mennä uusiksi, jos sitä pitoa aikoo saada, kyllä mä nyt kässään tään homman, tuntui vaan siltä ,että mitä noilla sen kummemmin on tekemistä, kun vanhan mopon iskareissa, eihän niistä kukaan välittänyt, eikä sitäpaitsi ollut rahaa edes ajatella, kunhan sai jostain säästettyä rahaa uuteen takarenkaaseen 
VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
|
|
|
|
 |
|
|