Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
DS9 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=11250 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 13.04.2012 12:06 ] |
Viestin otsikko: | DS9 |
Citroën Pekingin Autonäyttelyssä NUMÉRO 9: DS-LINJAN UUSI ILME JA TEKNIIKKA Citroënin päämalliston rinnalla markkinoitava DS-linja edustaa uudenlaista automuotoilua. Huomiota herättävä mallisto tuo uusia näkökulmia laatuautojen suunnitteluun ja toteutukseen. Citroënin korkeaan laatuun ja 90-vuotiseen historiaan pohjautuva DS-mallisto kuvastaa Citroënin parhainta ammattitaitoa, luovuutta ja teknistä osaamista. DS-linja – Citroën DS3, DS4 ja DS5 – on kaksi vuotta lanseeraamisensa jälkeen myynyt jo yli 200 000 autoa. DS-linja lanseerataan tänä vuonna myös Kiinassa. Juhlistaakseen tapahtumaa Citroën on suunnitellut uuden konseptiauton, Numéro 9:n, joka julkistetaan Peking Motor Showssa huhtikuun lopulla. Konseptiauto toimii DS-linjan suunnannäyttäjänä ja antaa viitteitä linjan tulevien kolmen mallin, C-segmentin Premium-luokan sedan-mallin, katumaasturin sekä D-segmentin Executive-luokan sedan-mallin, tyylistä. Numéro 9 -konseptiautossa kiteytyy DS-linjan autojen syvin olemus. Malli yllättää muotoilullaan, joka on samalla myös tuttua ja helposti tunnistettavaa, inspiroivaa ja tunteisiin vetoavaa. Hienostuneisuus yhdistyy laadukkaaseen viimeistelyyn, mikä takaa ainutlaatuisen ajokokemuksen ja päivittäisessä käytössä hyödylliset ominaisuudet. Konseptiauton tyylikäs korin muotoilu on ottanut vaikutteita shooting brake -korimallista, ja uudenlainen etupuskuri puolestaan on suunniteltu plug-in-täyshybriditekniikkaa ajatellen. Plug-in Hybrid Citroën DS9 on myös huomattavan suorituskykyinen (50 km ZEV-tilassa, 295 hv, kiihdytyksen tehostus, CO2-päästöt vain 39 g/km) DS-linjan uusi aikakausi Numéro 9 -konseptiauton pieninkin yksityiskohta on suunniteltu huolella. Mallissa kiteytyvät tyylikkäästi DS-linjan perinteiset ominaisuudet ja hienostuneisuus. Muodin ehdottomassa pääkaupungissa Pariisissa suunniteltu Numéro 9 aloittaa uuden aikakauden DS-mallien muotoilussa. Konseptiautossa tiivistyvät DS-linjan tyypillisimmät piirteet, kuten taaksepäin laskeutuva katto, kromiviimeistely, jossa on hillitty DS-merkki sekä veistetyt kyljet, joiden muotoilu ulottuu takaikkunaan saakka. Numéro 9 toistaa DS-linjalle tyypillisen muotoilun piirteitä sekä esittelee uudenlaisen, tulevissakin DS-malleissa nähtävän etupuskurin yhdessä tutun valojen muotoilun kanssa. Uudenlaisessa etupuskurissa on 3D-tyyppinen säleikkö, joka jatkuu LED-ajovaloihin. Keulan yleisvaikutelma antaa Numéro 9 -mallille vahvan, hypnoottisen ja ainutlaatuisen ilmeen. Plug-in-hybriditekniikka: ympäristötietoisuutta ja nautittavia ajokokemuksia Plug-in-täyshybriditekniikka tekee Numéro 9 -konseptiautosta myös teknisesti uuden. Plug-in-hybridin voimanlähteinä ovat bensiini- tai dieselkäyttöinen polttomoottori, markkina-alueesta riippuen, että taka-akselistoon sijoitettu sähkömoottori, jonka voimantuotto on 70 hv ja vääntö 200 Nm. Sähkömoottorin virtalähteenä ovat litiumioniakut, jotka latautuvat 3,5 tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Pekingin Autonäyttelyssä esillä olevassa mallissa on 1,6-litrainen THP-bensiinimoottori, jonka voimantuotto on 225 hv (165 kW) ja vääntö 275 Nm. Numéro 9:n plug-in-hybriditekniikka kunnioittaa ympäristöä. Hybridi on erityisen ympäristöystävällinen kaupunkiajossa, jossa voidaan ajaa 50 kilometriä päästöttömässä ZEV-tilassa, sekä teillä, joilla ajettaessa kiihdytetään ja hidastetaan usein. Tällöin hybridin voimansiirto rajoittaa polttoaineen kulutusta hyödyntämällä molempia energianlähteitä. Moottoritiellä ajettaessa polttomoottori vastaa suorituskyvystä. Numéro 9:n uuden sukupolven mikrohybriditekniikka siirtää polttomoottorin valmiustilaan aina kun sitä ei tarvita. Ajomukavuudessa ja ajokokemuksessa ei ole tehty kompromisseja – päinvastoin. Kun tarvitaan vauhtia ja vääntöä, boost-toiminto yhdistää poltto- ja sähkömoottoreiden tehon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky nousee huipputasolle (295 hv) lisäämättä polttoaineen kulutusta (kulutus 1,7 l /100 km ja CO2-päästöt 39 g/km). Auto kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja kulkee kilometrin matkan pysähdyksistä 25,3 sekunnissa. Enemmän tehoa tai pitoa tarvittaessa auto siirtyy nelivetotilaan, jossa sähkömoottori vetää takapyöriä ja polttomoottori etupyöriä. Erityisen hankalissa ajo-olosuhteissa, kuten jyrkkää ja lumista rinnettä ylös ajettaessa, kuljettaja voi kytkeä nelivetotilan käyttöön. Nelivetojärjestelmä ja hydraulinen aktiivijousitus takaavat tehokkaan pidon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky saadaan käyttöön täysin turvallisesti. Suorituskyvyn ja ympäristöystävällisyyden lisäksi plug-in-täyshybriditekniikka tarjoaa kolmannenkin varteenotettavan edun: ohjaamoa voidaan valmistella ajoon jo ennen kuin autolla lähdetään liikkeelle. Ohjaamo voidaan esimerkiksi lämmittää valmiiksi, mikä lisää matkustusmukavuutta heti ajon alusta lähtien. TEKNISET OMINAISUUDET Mitat Pituus: 4,93 m Leveys: 1,94 m Korkeus: 1,27 m Akseliväli: 3 m Paino Kokonaispaino: 1 500 kg Plug-in-hybridin voimansiirto 1,6-litrainen THP-bensiinimoottori, 225 hv (165 kW) / vääntö 275 Nm Sähkömoottori taka-akselistossa: teho 70 hv / vääntö 200 Nm ZEV-tila: ajomatka 50 km Suorituskyky ja kulutus 0–1 000 m: 25,3 sekuntia 0–100 km/h: 5,4 sekuntia Huippunopeus: 244 km/h Kulutus: 1,7 l/100 km MVEG-syklillä CO2-päästöt: 39 g/km Aerodynamiikka CdA: 0,61 m² Renkaat MICHELIN 245/35 ZR21 |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.04.2012 12:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Ällistyttävä tehopakkaus ja akuston lataus vain 3,5 h. Mitenkähän monta kiloa tuossa on akustoa? Näissä on vaan se sääli juttu että ajaminen ei tule alkuukaaan halvaksi koska akusta pitää vaihtaa viimeistään 4-5 vuoden kulutta ja satsi maksaa noin 10 keur. Päätöjä sitten kyllä säästyy. |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 13.04.2012 12:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Cikatti kirjoitti: Ällistyttävä tehopakkaus ja akuston lataus vain 3,5 h. Mitenkähän monta kiloa tuossa on akustoa? Näissä on vaan se sääli juttu että ajaminen ei tule alkuukaaan halvaksi koska akusta pitää vaihtaa viimeistään 4-5 vuoden kulutta ja satsi maksaa noin 10 keur. Päätöjä sitten kyllä säästyy. Sähköautoilijakaverini kyllä totesi akkujen käyttöiän olevan luokkaa 10v/200tkm. Priukset ilmeisesti kulkevat pääosin orkkisakuilla. Taksikäytössä tuo kilometriraja lienee ylitettykin. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 13.04.2012 12:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
"hydraulinen aktiivijousitus" ![]() ![]() ![]() Olen siis iloinen, tätähän arvottiin ja kovasti oltiin sitä mieltä että vieterit olis. |
Kirjoittaja: | eskere [ 13.04.2012 12:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Sitikkapuoskari kirjoitti: ........ Nelivetojärjestelmä ja hydraulinen aktiivijousitus takaavat tehokkaan pidon, jolloin Numéro 9:n suorituskyky saadaan käyttöön täysin turvallisesti........ Onko tämä tulos sittenkin vielä oikea hyde-Sitikka ![]() ![]() edit: Xantippa oli kiinnittänyt huomionsa samaan asiaan ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 13.04.2012 13:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
muistetaas nyt, että tekstissä esiintyy sana "konseptiauto". Sitäpaitsi eikös "DS-linjan autojen syvin olemus" joka "Numéro 9 -konseptiautossa kiteytyy" ole olla saksalaisen epämukava täristin? ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 13.04.2012 13:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Jos nyt edes konseptissa on saatu naitettua yhteen hydet, hybridi ja neliveto, niin toi on positiivista. Toivotaan että tommonen saadaan vielä tuotantoonkin. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.04.2012 13:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
"Sähköautoilijakaverini kyllä totesi akkujen käyttöiän olevan luokkaa 10v/200tkm." 200 000 km varmaan joo mutta kymmeneen vuoteen ei usko kukaan eikä taida olla edes näyttöä, vielä. Akun surma on aika ja väittäisin että viidessä vuodessa on kapasiteetista iso osa kadonnut. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 13.04.2012 14:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni. |
Kirjoittaja: | svc [ 13.04.2012 16:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni. Ja tuollaisen pystyy ehkä 10-15 vuoden päästä ostamaankin ilman lottovoittoa. ![]() |
Kirjoittaja: | jpop [ 13.04.2012 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Jos speksit pitävät alkuunsakaan paikkaansa, niin jihuu! Pitää vissiin alkaa säästämään - ja jättää C6 ja SM toistaiseksi ostamatta. Toivottavasti tuon tuotantoversio tulee myyntiin jollakin muullakin koneella, kuin noilla 1.6 litraisilla. Hemmetin matala tuo kyllä on - jos tuollaisena toteutuu... |
Kirjoittaja: | jpop [ 13.04.2012 17:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Videotakin löytyy: http://www.autoexpress.co.uk/news/autoe ... ncept.html |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 13.04.2012 21:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
TopGear: Citroen reveals Numero 9 concept Posted by: Matthew Jones, 13 April 2012 "So, providing this forms the basis for a DS9, will the UK be flooded with ‘em? Err, no. This is, resolutely, a proposition aimed at the Chinese market. Firstly, enormous, thrifty Euro saloons are flying out of dealerships out there. Secondly, Blighty reserves its Gallic purchases largely for hatchbacks and MPVs, not wobbly saloons. Guess how many C6s sold here last year? Nope. Nope. Nope. Four. " |
Kirjoittaja: | jpop [ 13.04.2012 23:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Luin tuon saman. On ne hauskoja - jopa totta puhuessaan... Toivotaan nyt kuitenkin parempaa menestystä tälle uudelle mallistolle, eikä heitetä saman tien kirvestä kaivoon. Ainakin minä haluaisin nähdä noita uusia isoja hydekissoja niin paljon, että jokaisella sitikkarakastajalla olisi kulkine vielä pitkällä tulevaisuudessakin ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.04.2012 23:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
"Guess how many C6s sold here last year? Nope. Nope. Nope. Four." ![]() Miten tässä nyt taas käykään... Citikka on tehnyt valtavasti konseptiautoja mutta siis montako on tullut tuotantoon? "Huomatkaa kuinka moni konseptiauto on tullut oikeana mallina ulos pian. Aivan-aika moni" Siis missä ja mitä? ...on tehty just pari vuotta sitten se matala urheiluauto jossa V8, ei tullut... 90-luvulla ihmettelin sitä yhtä lasikattoista Utrechtissa, ei tullut ja sitten tuo viime vuoden paku, ei tullut. Mitä kohtaa en tässä ymmärrä? |
Kirjoittaja: | Aake [ 14.04.2012 00:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: DS9 |
Ainahan nuo konseptit on kaikilla herkuilla ![]() No, ehkä (toivottavasti) olin väärässä ja tuosta tulee auto. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |