Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=11524
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 10.05.2012 23:36 ]
Viestin otsikko:  Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Oli ikävä näky tänään ip vihdintiellä Malminkartanon risteyksellä. BX ilman toista etufillaria :o ja lokasuoja pahasti kurtussa. :cry: . Toivon mukaan ei vielä kuitenkaan täystuhon aihe.

Kirjoittaja:  ealab [ 11.05.2012 07:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Myös peltivanteiset. Vaikka olisi rengasliikkeessä kiristetty pyssyllä ja momenttivarrella. Niiden tiukkuudet kuitenkin heittävät pulttien ja pyörien kesken. Löysiäkin löytyi nyt viimeksi sen verran, että omalla momenttiavaimella vaan suoraan oikeaan tiukkuuteen. Ilman alkulöysäystä. Hakka Greenit toimivat Xantiassa hyvin ja hyvin kevyesti rullaa.

Kirjoittaja:  Igor [ 11.05.2012 08:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Ei oo kyllä rengasliikkeen jäljiltä ikinä löysiä pultteja jäänyt. Jatkovarrella saanut niitä aina aukoa.

Momenttiavaimella suoraan oikeaan tiukkuuteen, niin ei tartte arpoa. Eivät ole pahan hintaisia.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.05.2012 08:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Igor kirjoitti:
Momenttiavaimella suoraan oikeaan tiukkuuteen, niin ei tartte arpoa.
Ja jälkikiristyksessä myös. Löystyvät ne ensimmäisen tiukkauksen jälkeen kuitenkin.

Kirjoittaja:  Lauri [ 11.05.2012 08:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Kertokaa viisaat mikä on suositeltu kiristysmomentti alu- ja peltivanteille?

Kirjoittaja:  svc [ 11.05.2012 08:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Lauri kirjoitti:
Kertokaa viisaat mikä on suositeltu kiristysmomentti alu- ja peltivanteille?
Ruosteeton peltivanne ja pultti/mutteri: 90-110 Nm, aluvanne 110-130 Nm. Nämä siis ihan yleisohjeena. Tiheäkierteisille pätevät nuo pienemmät arvot.
Aluvanteen pultit kiristetään AINA momenttiavaimella.
Vain kierre voidellaan; kartiot puhtaiksi vanteesta ja pultista vaikkapa karhunkielellä. Pyörän ja navan vastinpinnat samoin puhtaaksi.

Vaseliini ja öljy kelpaavat pulttien kierteisiin mutta valuu helposti lämmetessään. Kuumankestävät tahnat ovat parempia. Tervakin toimii.

Kirjoittaja:  Lauri [ 11.05.2012 08:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Svc:ltä nopea vastaus! Näköjään on minulla mennyt tuo kiristys ihan oikein, jos vain Bilteman avaimeen voi luottaa :roll: .

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.05.2012 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

svc kirjoitti:
Aluvanteen pultit kiristetään AINA momenttiavaimella.
Ei tuo nyt välttämätöntä ole, jos on tarkka käsi. Toki luotettavampi tulos tulee avaimella. Atlas on toiminut yleensä kierteissä hyvin kaikissa pyörissä. Peltien kanssa on kuparitahnaakin tullut käytettyä. Muistetaan toki kierteiden lisäksi voidella myös navan pinta keskirei'än ympärystä mukaanlukien.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 11.05.2012 09:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Samaa mieltä Laakerin kanssa. Kirraaminen ilman momenttia on paljon ruuvanneelle harrastajalle pala kakkua mutta jos ruuvaaminen ei ole työ tai vakiharraste niin on ihan viisasta käyttää momenttiavainta.

Ja jos käytät fillarien asennukseen rengasliiketta niin eka homma on tosiaan se että avaat kotona pultit/mutteri ja vedät ne oikein kiinni. Moni rengasliike tekee sen mokun että pyörät ovat kiinni tuplamomentilla ja näin jengat vaan turhaan venähtää.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 11.05.2012 09:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Voisihan sen momenttiavaimen tänä keväänä hakea varastosta kun XM kohta taas pääsee liikenteeseen, mutta hyvin ovat pyörät ennenkin autossa kiinni pysyneet, näin hennoilla ranteilla liiallisen kiristyksen vaara on aika olematon kunhan jatkovarsista pysyy visusti erossa.
Kerran rengasliikkeen jäljiltä tosin pultti päätti löystyä omin neuvoin, navan kierre oli pettänyt...

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 11.05.2012 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

se bilteman n. 5e:n viisarimomentti-avain on ihan riittävän tarkka :mrgreen:

semmoinen ittellä on autossa mukana, saa ne pultit sillä tarvittaessa aukikin helposti, kun on 1/2m. varsi...

Kirjoittaja:  Ralle [ 11.05.2012 13:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

En ole kertaakaan momenttiin vetänyt, vaan kiinni että pysyy. Sillä olen välttynyt siltä mikä kävi matkalla ZX-miittiin. Tuli hifisteltyä, enkä vetänyt kunnolla kiinni niinkuin ennen. Seurauksena 120km/h vauhdissa karkasi fillari edestä. Eli jatkan vanhalla tyylillä ja hartia momentilla silloin on ja pysyy ;)
Aina ne pultit auki saa, mutta ilkeetä on ettiä apua nyky mualimassa kun ei oo ku kolme fillaria autossa (Citikassa) senkin koin kun yritin apua saada....

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 11.05.2012 14:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

ennenkuin hankin tuon momentti-avaimen, niin tuli kiristettyä liian tiukkaan pultit / mutterit, huomassi siitä, kun seuraavalla kerralla ei käsin meinannu saada auki niitä :lol: , ja alkoipa mutterin / vanteen vastinpinnatkin olla rumassa kunnossa, kun metalli alkoi leikkaantumaan :o

momenttiavaimen käyttöön oton jälkeen on lähtenyt helposti käsin aina auki, ja metallipinnatkin säilyneet ehjinä, osittain se jumin syy on ollut se pintojen rikkoutuminen ja leikkaantuminen, ajan kanssa sitten menee pultti vanteesta läpi, tai pohjaa 8-) :geek:

Kirjoittaja:  svc [ 11.05.2012 15:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Ladassa ja muissa Fiatin sukuisissa ylikiristäminen venytti pultinreikää niin, että vanteen pelti venyi ajanmittaan keskireiän suuntaan, jolloin vanne ei irronnut navasta kirveelläkään.

Esim. Fiatin M12x1,25 pultille aluvanteen suositus 90 Nm tuntui ihan hirvittävän löysältä, mutta pitää muistaa, että tiheäkierteisellä pultilla saadaan aikaan noin 20% suurempi voima samalla momentilla M12x1,5 kierteeseen verrattuna, joka siis pitää kiristää noin 110 Nm, jotta sillä saadaan sama puristusvoima. (Nämä siis karkeasti laskien ja 20 vuoden takaisia mekaniikan luentoja muistellen)

Kirjoittaja:  maramutteri [ 11.05.2012 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Pyörien ns. jälkikiristys on toimenpide, joka kannattaa tehdä varmuuden vuoksi. Kyllä suurin osa pyöristä pysyy paikoillaan vaikka sen jättäisi tekemättä. Tosiasia kuitenkin on, että varsinkin aluvanteiden irtoaminen ei ole mitenkään harvinaista. Ei liioin rikkonaiset vanteet ja pultit.
Kiristäminen oikeaan momenttiin ja tasaisesti on hyvälle työlle eduksi. Ylikiristäminen voi vaurioittaa jarrulevyjä tai -rumpuja, murtaa pultteja, aiheuttaa vanteessa vääntymiä tai halkeamia ja vaurioittaa kierteitä. Osin samoja oikreita voi esiintyä, jos jättää pultit liian löysälle.

Huomaa mainintaa voi... Ei huolimaton työ aina koidu ongelmaksi. Riski ongelmista on hyvin (oikein) suoritettua työtä suurempi.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 11.05.2012 19:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

"Kerran rengasliikkeen jäljiltä tosin pultti päätti löystyä omin neuvoin, navan kierre oli pettänyt..."

Navan kierre oli taatusti pettänyt rengasliikkeen ylikirrauksesta. TM:ssä oli kerran rengasliike testi, tais olla 80-luvulla... 80% liikkeistä oli vetänyt pultit tai mutteri noin 200 Nm momenttiin ja parhaat oli liki 300 kun sopiva luku on tosiaan noin 100 Nm.

Kirjoittaja:  ealab [ 11.05.2012 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

On nähty, rengasliikkeessä, alumiinivanteita vedettävän suoraan pyssyllä, ilman momenttivartta....Ei omaan. Omat peltivanteet vasta pyynnöstäni momenttiin.

Kirjoittaja:  Natero [ 11.05.2012 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Kunnon pyssymies vetää koneella pultit oikeaan kireyteen, huono väärään.
Momenttiavain on harrastajia varten.

Kirjoittaja:  rmattila [ 11.05.2012 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Tuo aloittajan mainitsema keissi jäi vähän mysteeriksi: oli siis rouvan Break, johon kaverin kanssa oli kahta päivää ja 40 kilometriä aikaisemmin vaihdettu suvikumit alle. Minä pistin vanteen ja ekan pultin, kaveri (ekaa kertaa renkaanvaihtohommissa) sitten sähkömopolla loput perässä ja minä väänsin lopuksi avaimella 130 Nm momenttiin.

Joko siellä on ollut joku muru välissä, tai sitten kaveri on jotenkin onnistunut saamaan mopolla pulteista jengat pilalle. Ei minulle ainakaan ole muuta selitystä tullut mieleen. Rouva kertoi, että oli vetänyt sivuun heti kun huomasi ajossa kummallisuutta, muttei ihan ehtinyt kun pyörä jo läks. Pultit oli kaikki tallella metrin säteellä irtoamispaikasta, ja kaikista jengat pilalla. Mutta kyllähän se löysänä pyöriminenkin jengan voi pilata, joten mysteeriksi tosiaan jäi.

Kävin pistämässä pyörän paikalleen, nilkutettiin 100 m päähän Motonettiin, sieltä uudet pultit, momenttiin ja kotiin, jossa lokasuojan vaihto. Ei muita vahinkoja, paitsi että edelleen ihmetyttää, mikä hitto sen pyörän on voinut irrottaa, kun momenttiin vääntäessä ei mitenkään tuntunut poikkeavalta, ja vasta 40 km oli ajettu. Kaikissa muissa pyörissä pultit OK ja momentti oli säilynyt. Ja uusilla pulteilla käsin ruuvatessa tuntuma oli ihan normaali, eli navan kierteessä ei liene pahaa vikaa.

100 km jälkeen on ollut tapana jälkikiristää, mutta jatkossa pitänee jo 10 km jälkeen tehdä joku tarkastus. Noita kumminkin joku sata tullut vaihdettua ja jonkunlainen tuntuma on oikeaan kiristysmomenttiin.

Kirjoittaja:  black_van [ 11.05.2012 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Joku erehdys tuossa on käynyt valitettavasti :( No onneksi ei sattunut mitään vakavaa.
putkimies22 varmaan muistaa meidän tapauksen,se oli kiireen aikaansaama. Just kun tunsi että jotain häikkää on,painoin jarrua ja siinä samassa rengas pomppasi 5m korkeuteen auton alta. siinäkin oli onni onnettomuudessa eikä mitään tapahtunut

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 11.05.2012 23:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

[quote="rmattila"]

Joko siellä on ollut joku muru välissä, tai sitten kaveri on jotenkin onnistunut saamaan mopolla pulteista jengat pilalle.
ja vasta 40 km oli ajettu. Kaikissa muissa pyörissä pultit OK ja momentti oli säilynyt. [quote="rmattila"]

Meillä on saman mallin vanteilla käynyt niin, että on jo alta kymmen kilometrin jälkeen kolissut ja saanut pyörittää löysimpiä pultteja useita kierroksia kiinni ja ensimmäiseen kiristykseen käytetty momenttiavainta. Nytkin ko mallin BX vanteet ovat Xsaran alla ja Myyrmäki-nummela välin jälkeen yhden vanteen pultit löysiä.

Kirjoittaja:  ealab [ 12.05.2012 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Momenttiavain on siitä hankala, että se ottaa huomioon kierteiden kunnon. Jos jenka ahdistaa, ruosteinen, tjms, todellinen kireys onkin sitten jotain muuta. Pultin kitka jarruttaa lopulliseen tiukkuuteen menemistä. Tämä sääntö otetaan huomioon mm. kansipulttien kanssa ähertäessä.

Kirjoittaja:  svc [ 12.05.2012 10:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Silläpä ne kierteet pitääkin puhdistaa ja voidella. Pultti pitää voida kiertää loppuun asti tarvittaessa ihan sormivoimin. Muuten jotain on pahasti vialla.

Ja siitä kiristyksestä: peltivanteelle riittävä 100 Nm saadaan jo sillä 30 senttisellä originaalivarrellakin jo 330 N voimalla. Siis ~34 kg. Avainta ei suinkaan tarvitse runtata koko asentajan massalla saati avustaa jalalla.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 12.05.2012 19:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Kävin tuossa juuri oman auton pyöränpulttien kireyden tarkastamassa pilipaliteeman viisarinäyttöisellä. Ihan hyvin olivat pysyneet momentissa ja renkaiden vaihdon jälkeen kohta jo tonni ajettu. Joka renkaan vaihdon yhteydessä kun laittaa hieman rasvaa jenkaan niin eipä ole ongelmia.

Kirjoittaja:  ealab [ 03.11.2013 20:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Muistakaa pyöränpulttien jälkikiristys aluvanteill

Palataans vanhaan juttuun. Jälkikiristys momentilla siten, että ensin vähän löysäksi, siitä sitten..pultin pitää pyöriä. Koska muuten ei tapahdu mitään, kierteen lepokitka jarruttaa. Paitsi jos on oikein löystynyt.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/