Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=11540 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 12.05.2012 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Sain luettavakseni autourheilulehden (kiitos hra nro 62) ![]() Vauhdin Maailma 5/2012 oli listannut kaikien aikojen parhaat ralliautot. Lehden mukaan voiton vei Citroen C4 WRC, jolla voittoprosentti oli 64,3, seuraavina olivat Audi Qattro A1-A2 ja Ford Escort RS. Kaikkein huonoin ralliauto oli Citroen Bx 4TC. Se oli VM:n mukaan B-ryhmän tehottomin, painavin, epäluotettavin ja rumin ralliauto ![]() Sillä tosin ajettiin vain kolme MM-rallia ja vain kerran sillä päästiin maaliin saakka. Citroen keskeytti BX:llä rallikilpailut v.1986 Kreikan rallin jälkeen, kun kaikki kolme kisoihin osallistunutta 4TC:tä keskeyttivät ennen toisen erikoiskokeen maalia. Kun Citroen tuli MM-ralleihin takaisin v. 2001 Xsaralla, on se hallinnutkin suvereenisti reilun vuosikymmenen ajan MM-ralleja. ![]() |
Kirjoittaja: | W13 [ 12.05.2012 16:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
eskere kirjoitti: Kaikkein huonoin ralliauto oli Citroen Bx 4TC. Se oli VM:n mukaan B-ryhmän tehottomin, painavin, epäluotettavin ja rumin ralliauto ![]() Sillä tosin ajettiin vain kolme MM-rallia ja vain kerran sillä päästiin maaliin saakka. Citroen keskeytti BX:llä rallikilpailut v.1986 Kreikan rallin jälkeen, kun kaikki kolme kisoihin osallistunutta 4TC:tä keskeyttivät ennen toisen erikoiskokeen maalia. Bx:n vaatimattomista rallisaavutuksista ei parane kiistellä tulosten kanssa, mutta ulkonäkö oli kyllä ainakin omaan yksi B-ryhmän parhaista. VM:n puusilmät ei vaan ymmärrä kauneuden päälle. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 12.05.2012 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Ulkonäköhän vaikuttaakin ratkaisevasti siihen huonouteen. ![]() |
Kirjoittaja: | Lemon [ 12.05.2012 19:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
eskere kirjoitti: ...B-ryhmän tehottomin, painavin, epäluotettavin ja rumin ralliauto ![]() BX ei voi olla ruma! Asialla on ollut täysin sokea, puolueellinen, huonon maun omaava, juntti, idiootti, epäpätevä ja arvostelukyvytön ns. "toimittaja". |
Kirjoittaja: | eskere [ 12.05.2012 21:03 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut | ||
Vauhdin Maailma oli käyttänyt tätä kuvaa arvioidessan Bx:n rallihirmun rumuutta:
|
Kirjoittaja: | Lemon [ 12.05.2012 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Se"toimittaja" ei ole nähnytkään rumaa! Mulla on tuo pienoismallina, enkä koskaan osta mitään rumaa! |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.05.2012 21:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Kauneus on katsojan silmissä... mutta tuo 4x4 ralley Bäksä oli kyllä aikas karsee näky koska koko auto oli päällystetty ylimääräisillä muhkuroilla joissa ei ollut mitään järkeä. Suunnittelijaryhmä on ollut idiootein kautta aikain koska eihän ralliautoon LISÄTÄ painoa vaan sitö pitäs poistaa. Varsin kun oli kyse vieläpä 200 kaakkisesta vehkeestä niin voi vaan kysyä että mitä ne ajattelivat tuolloin kun Audeista lähti tuplatehot. |
Kirjoittaja: | Pasis [ 12.05.2012 21:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Lemon kirjoitti: Se"toimittaja" ei ole nähnytkään rumaa! Mulla on tuo pienoismallina, enkä koskaan osta mitään rumaa! Onhan BX pärjännyt hyvin myös rumimpien autojen äänestyksessä, joten monen mielestä BX tosiaan on ruma auto. Mitä tulee tuohon BX-ralliauton ulkonäköön, niin ei se sen rumempi ole kuin esim. Lancia Integrale. Rallissahan loppujen lopuksi kilpaillaan kuitenkin siitä, kuka ajaa nopeimmin eikä siitä, kenellä on kaunein auto. BX tosin ei pärjännyt oikeen siinäkään. Jätän nyt mainitsematta, mitä mieltä itse olen BX:stä (ja ZX:stä), mutta kauneimpia autoja ei ole suunniteltu viivotin kädessä. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 12.05.2012 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Cikatti kirjoitti: 200 kaakkisesta vehkeestä... Ei kai kukaan niin hullu ollut että tuolla siviililouskulla olis ralliin lähtenyt? EVOllahan ne ajoi, 380 heppaa. klik |
Kirjoittaja: | Lauri [ 12.05.2012 23:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Aina kun on juttua Citroënin ulkonäöstä, niin minulle tulee mieleen James Mayn kirjoitus: "55 DS was styled by a sculptor, the 2CV by a peasant, and my Ami 8 by une lunatique". ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 12.05.2012 23:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Jaa, joku amatööri luuli että tosiaan ewoja ei olis tulloin keksittykkään ![]() Joo, no tuota Quatrossa tais jo tuona aikana olla jopa 700 konia kisakäytössä ja muuten vaan 500 kaakkia. |
Kirjoittaja: | Vehvis [ 13.05.2012 12:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Hätäisiä päätelmiä BX: stä. Ei se Quattrokaan muistaakseni ensimmäisissä ralleissaan luotettavuudellaan häikäissyt. No joo, kyllähän Sitikka osoitti ehkä melko suurta amatöörimäisyyttä tuodessaan noin keskeneräisen auton MM-sarjaan. Eikä nuo mehujouset vissiin ollut ihan paras ratkaisu ralliautossa. Siitä kyllä pisteet erilaisuudesta. Jos olisivat malttaneet kehitellä vähän enemmän ennen kuin lähtevät kisaamaan...niin sitten koko projekti olis kuivunut kasaan B-ryhmän loppuessa. Olisko siinä ollutkin se syy miksi piti saada raakile radalle. Että saadaan edes jonkinlaista näkyvyyttä kun projektiin on kuitenkin rahaa upotettu. |
Kirjoittaja: | jasu [ 13.05.2012 12:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Ei ollu EVOssa mehujousia, vaan rautajouset oli siihen tällätty... DiRaVi oli silti jätetty tuohon EVOonkin... Niin, ja tuohon vajaatehoisuuteen. Jostain on sellainenkin tieto tarttunu jotta tuohon oli suunniteltu/suunnitteilla turbon kaveriksi mekaaninen ahdin, samaan tapaan kuin Lanciassa oli... ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.05.2012 12:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Vehvis kirjoitti: Eikä nuo mehujouset vissiin ollut ihan paras ratkaisu ralliautossa. Noh noh, eikös monte voitettu '59 ja '66 D-malleilla, ja olihan niissä mehut sentään?http://www.citroenet.org.uk/sport/ds-rally-cars-01.html |
Kirjoittaja: | ilkkata [ 13.05.2012 14:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
laakeri kirjoitti: Vehvis kirjoitti: Eikä nuo mehujouset vissiin ollut ihan paras ratkaisu ralliautossa. Noh noh, eikös monte voitettu '59 ja '66 D-malleilla, ja olihan niissä mehut sentään?http://www.citroenet.org.uk/sport/ds-rally-cars-01.html Voitti ja voitti kun vuonna -66 Timo mäkinen oli ensin hylätty |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.05.2012 17:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
ilkkata kirjoitti: Voitti ja voitti kun vuonna -66 Timo mäkinen oli ensin hylätty No, ei kai kukaan kieltänyt muita käyttämästä myös sallittuja lamppuja ![]() |
Kirjoittaja: | citsportsite [ 14.05.2012 10:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
eskere kirjoitti: Kaikkein huonoin ralliauto oli Citroen Bx 4TC. Se oli VM:n mukaan B-ryhmän tehottomin, painavin, epäluotettavin ja rumin ralliauto ![]() Sillä tosin ajettiin vain kolme MM-rallia ja vain kerran sillä päästiin maaliin saakka. Citroen keskeytti BX:llä rallikilpailut v.1986 Kreikan rallin jälkeen, kun kaikki kolme kisoihin osallistunutta 4TC:tä keskeyttivät ennen toisen erikoiskokeen maalia. En malta nyt olla lainaamatta tähän kappaletta ACryn kerholehteen muutamia vuosia sitten kirjoittamastani suhteellisen perusteellisesta BX 4TC tarinasta: Lainaa: Floppi, vai ei sittenkään... Lehdistö ja alan kirjallisuus ovat pitäneet tarkasti huolta, että BX 4TC on kuvattu esimerkkinä kaikin puolin epäonnistuneesta ralliautoprojektista. Uskallan kuitenkin tässä kerholehdessä tuoda esiin toisen näkökulman. BX 4TC ei varmasti ollut voittaja-auto, mutta oliko se lopultakaan niin huono? Tarkastellaanpa vielä hieman rallituloksia. Mielestäni Ruotsin rallin kuudes sija oli sensaatio, ihme että alan kirjallisuus sivuuttaa tämän saavutuksen niin lyhyellä kuittauksella. Andruet oli täysin asfalttispesialistiksi luokiteltava ranskalainen kuljettaja, jonka kilpailukokemus koostui lähes ainoastaan Korsikan ja Monte Carlon ralleista. Tämä sijoitus talvirallissa ei ole aivan normaali tapaus. Olisiko sittenkin vanha Citroën DS/SM-mies Verrier ollut oikeassa luottaessaan etumoottoriseen konstruktioon, pitkiin renkaiden joustoliikkeisiin ja helppoihin ajo-ominaisuuksiin huipputehon sijasta? Ehkä se 400-hevosvoimaiseen polkupyörään vertaaminen ei ollutkaan pelkkä vitsi? Entä sitten Kreikan ralli. Andruet väläytteli taas auton kykyjä, hän oli 6. nopein kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella, vain 5 sekuntia johtavaa Kalle Grundelia (Ford RS200) jäljessä. Kilpailun voitti lopulta Juha Kankkunen (Peugeot 205 T16). Hän ei varmasti asialla kehu, mutta Andruet voitti hänet molemmilla pätkillä! Tuohon aikaan ei ollut in car -kameroita, olisi ollut mukava tarkistaa miten Andruet ohjailee kivisillä teillä Diravi-ohjauksella varustettua Citikkaa sormenpäillään, kun muut kuljettajat puristavat tempovia rattejaan rystyset valkoisina ja kämmenet kipeinä. Kuka on aikanaan pätkän varrella tai myöhemmin televisiosta nähnyt tuon ajan B-ryhmän autojen kulkua, voi kiinnittää huomiota miten autot kimpoavat toistamiseen ilmaan jokaisen isomman hypyn ja montun jälkeen. Varmasti kaasunestejousitus ja paremmin maassa pysyvät pyörät olisivat olleet kilpailuetu, kuten tallipäällikkö Verrier lähes jokaisessa haastattelussaan korostaa. Harmi, ettemme koskaan nähneet millainen BX 4TC olisi ollut valmiimpana, nyt kehitystyö jäi täysin kesken ja auto raakileeksi. Vahvistamattoman huhun mukaan BX:iin olisi Kreikan epäonnisessa rallissa aivan viimehetkellä vaihdettu kevyemmät pyörännavat, jotka siis hajosivat jokaisesta autosta ja aiheuttivat keskeytykset. Terv. Mikko |
Kirjoittaja: | Vehvis [ 14.05.2012 10:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vauhdin maailma: Citroen huonoin ja paras ralliaut |
Ai, tuo olikin uutta mulle että se evo olikin rautajousinen...Mutta tuohon mehujousitukseen vielä sen verran, että kylläpä hyvinkin siitä saattoi olla etua 60-luvulla. Mutta ralliautoilu ja ralliautot 60-luvulla ja 80-luvulla eivät kyllä ole ihan vertailukelpoisia missään mielessä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |