Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Autopalo http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12145 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | maijamäki [ 26.07.2012 10:06 ] |
Viestin otsikko: | Autopalo |
Olin pyöräilemässä aamukahville Naantalin rantaan, kun huomasin aivan keskustassa henkilöauton jonka konepellin alta tuli savua. Samassa siihen ryntäsi auton omistaja. Katseli hetken ja juoksi kadun varressa olevaan liikkeeseen sisään, kävi hakemassa vadillisen vettä jonka heitti konepellin päälle. Huusin miehelle, että soita palokunta. Paloasema on saman kadun varressa muutaman sadan metrin päässä. Paikalle tuli pari pakettiautoa ja sammuttimiakin löytyi. Useampi sammutin tyhjeni mutta kun konepelti oli kiinni ei niistä paljoa apua ollut. Palokunta tuli paikalle n. 10-15 min siitä kun havaitsin tilanteen. Kertokaapa tietäjät, miten tulisi toimia jotta minimoisi vahingot. Ei kai tuossa olisi ollut mitään vaaraa avata heti konepelti ja vaahdottaa. Kuulin jonkun sanovat että ei saa avata peltiä, se saa happea ja liekit tulee silmille. Tuo kuljin tuhoutui. |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 26.07.2012 10:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Joku muu voi selittää mitenkä näissä valitettavan yllättävissä tilanteissa tulisi teoriassa toimia, mutta ainut kohdalleni sattunut XM:n moottoripalo sammui nätisti jauhesammutinta vähän näyttämällä. Konepelti tietenkin auki, palavan ja todennäköisesti myös laskeutuvan auton alle ryömiminen ei kuulosta kovinkaan järkevältä. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 26.07.2012 11:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Ei kai sitä konepeltiä tartte kuin sen verran raottaa että saapi sammuttimen letkun pään konehuoneen puolelle ja siitä tussauttaa.. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 26.07.2012 11:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
"Ei kai tuossa olisi ollut mitään vaaraa avata heti konepelti ja vaahdottaa" Ei onnistu avaaminen, liekki tulee näpeille todella samantien jos ei ole hanskoja. Ainoa oikea tapa varmistaa tämä ongelma on tehdä niin että pitää pitkavartiset nahkahanskat takakontissa sen REILUN palopullon kanssa ja reilu tarkoittaa kuutta kiloa. Itselläni on pitkävartiset nahkahanskat ja 2 x 2 kg pulloja. Miettikääs jos sulla kytee palo kannen alla ja avaat sen niin mihin suuntaan se kuumuus puskee? Ja varsin jos kyseessä on liekin tynkää jo tarjolla niin se leimahtaa naamalle välittömästi rakosesta. Eli matalassa kyykyssä nahkahanskat kädessä raotusta ja piiitkä ruuttaus. Moottorin ikävin asia siellä on jarruneste, se leimahtaa sitten muuten ennen bensiiniä ja jos ette usko niin voi kokeilla. Paloturvallisuustestissä jossa olin joskus mukana niin näytettiin miten bensaa ruiskautettiin kuumalle hlöauton pakosarjalle, se höyrystyi pois mutta kun pikku ruiskaus jarrunestettä sujautettiin pakosarjalle niin johan leimahti ja samantien. Jarrunesteen leimahduspiste on jo jopa sadassa asteessa ja vanha jarruneste sisältää paljon vettä joka assisteeraa sen höyrystymistä kun taas bensa, bensiinin syttymisherkkyyttä liioitellaan; bensiini syttyy pelkästä kuumuudesta vasta yli 400 °C lämpötilassa. Jarruneste on todella naurettavan huterassa purkissa muutenkin tuolla moottoritilassa ja sitä on heti tarjolla palamiseen jopa puolilitraa kun taas bensiiniä ei ole juuri ollenkaan tarjolla kun kyseessä on sammuksissa ole moteur. No jopas tuli taas turvaterveiset ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.07.2012 12:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Erilaistakin tietoa on saatavilla: 95E10, 98E5 Leimahduspiste < 0 °C Itsesyttymislämpötila > 280°C (arvio) DOT4 (ei tainnut kuitenkaan olla LHM:stä kyse, sitä olisi vielä paljon isompi kanisteri konepellin alla) Leimahduspiste > 100°C Itsesyttymislämpötila >300°C Noista: http://www.neste.fi/doc/ktt/13866_fin.pdf http://www.korrek.fi/binary/file/-/id/113/fid/398/ |
Kirjoittaja: | Ake Blomm [ 26.07.2012 12:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Kun sitä jarrunestettä ei ole, niiin kuinkapa LHM syttyy, huonosti vai hyvin? Ei ole tullut kokeiltua. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.07.2012 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Kyllä LHM:kin palaa, mineraaliöljyä kun pääosin on, tämä tuli ensin vastaan: http://www.ate.de/generator/www/com/en/ ... lus_en.pdf Leimahduspiste : > 110 °C Itsesyttymislämpötila : > 350 °C |
Kirjoittaja: | maijamäki [ 26.07.2012 14:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Jos tuossa naantalin tilanteessa olisi edes avattu konepelti tuulihakaan, raosta olisi voinut sammuttimella suihkuttaa ja olisi ehkä selvitty pienillä vaurioilla. Nyt ammuttiin konepellin päälle, maahan ja etumaskiin ja vielä melko etäältä. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 26.07.2012 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Ja sammuttimestakin sen verran, että jonkin verran piti etsiä 2 kg:n sammutinta, jossa on letku eikä vain suora suutin pullossa. Toivon mukaan letkun sentään saisi jostain raosta ujutettua edes palon lähdettä kohti. |
Kirjoittaja: | Xari [ 27.07.2012 08:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Joissain linja-autoissa näkyy olevan takapellissä läpällinen sammutusreikä, siitä vaan valmista reikää konepeltiin, tai muoviin ![]() |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 27.07.2012 08:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Pari kuorma-autoa on syttynyt vauhdissa palamaan. Sisuja tietenkin. Silloin ei ollut sammuttimia mukana. On aika vaikea saada siististi tien reunaan, tai pysäkille, kun hytti on hetkessä täynnä savua. Ekalla kerralla pakettiauto pysähtyi ja sai palon juuri ja juuri sammumaan, ennenkuin sammutin tyhjeni. Pääjohtosarja uusiksi, ja vähän sisustuksia ja virtalukko. Toisella kerralla oli pienempi nopeus, joten sain nopeasti pysäytettyä. Pääkytkin auki, niin sammui ennenkuin tuli isompia liekkejä. Taas uusittiin pääjotosarja ja virtalukko. Nykyäänhän kuorma-autoissa sammutin on vakiovaruste. Sammutin on halpa vakuutus. Ei mulla ole vanhemmissa Sitikoissa palovakuutuksia ja se sammutinkin saattaa jäädä toiseen autoon. Kun tuli asia esille, niin täytyy varmistaa sammuttimen tämän hetkinen sijainti. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 27.07.2012 08:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle? |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 27.07.2012 09:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
ealab kirjoitti: Kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle? Tekeekö tuollaisilla kilon pienoissammuttimilla mitään? Tähän asti olen luottanut kuuden kilon sammuttimeen, suuntauksella ei ole niin väliä ja letkulla ei turhaan polta näppejä, mutta se vie vähän turhan paljon tilaa takamatkustajien jalkatilassa. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 27.07.2012 10:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Niillä sammuttimen kiloillahan ei ole sitten välttämättä mitään tekemistä sen sammutuskyvyn kanssa, vaikka sen nyt pitäisi sammutusaineen määrä karkeasti kertoakin. Katsokaa ennemmin sitä teholuokitusta, voitte yllättyä. Toisaalta pilipalisammuttimissa merkintöjäkin on vääristelty. Tuossa on esimerkki kahdesta samanhintaisesta 6 kg sammuttimesta, joissa ainakin ilmoituksen mukaan on merkittävästi erilainen sammutuskyky: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2689 http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2676 Jauhesammutin on kyllä varsin ikävä sammutuksen jälkeen. Siivoamista nimittäin riittää eli sillä ei autoa välttämättä pelasteta, vaikka palo sammuukin. Kalvovaahtosammutin on jo paljon näppärämpi, mutta se ei tietenkään sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Hiildioksidisammutin on toki siistein ratkaisu neste- ja sähköpaloihin, mutta sillä sammutetaan niin erilaisella tavalla kuin esimerkiksi jauhesammuttimella, että epäonnistumisen vaara on suuri ilman harjoittelua. Ja järkevän tehoinen hiilarisammutin on kuitenkin kohtalaisen iso autossa raahattavaksi. Joskus tuli katseltua kauempaa, kun muutama 6 kg sammutin tyhjennettiin auton eteen. Paloon asti ei autoilija/sammuttaja oikein saanut tavaraa menemään. Liekkiä ei tainnut vielä näkyä, kun aloitti sammutusyrityksen. Kuitenkin sen verran tehokkaasti paloi, kun palokunta kerkesi paikalle muutaman kilometrin päästä, että saivat ihan reilusti sammutella ja palo oli silloin levinnyt jo matkustamoon asti. |
Kirjoittaja: | ealab [ 27.07.2012 15:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
ealab kirjoitti: Korjaan, kahden kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle?
|
Kirjoittaja: | svc [ 27.07.2012 16:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Palloidiootti kirjoitti: Tekeekö tuollaisilla kilon pienoissammuttimilla mitään? Tähän asti olen luottanut kuuden kilon sammuttimeen, suuntauksella ei ole niin väliä ja letkulla ei turhaan polta näppejä, mutta se vie vähän turhan paljon tilaa takamatkustajien jalkatilassa. Kilon sammuttimella ei tee oikeastaan mitään. Kaksikiloisellakin pitää osua heti oikeaan paikkaan ja se on on hieman alamittainen sellaiselle, joka ei ole sammutinta koskaan käyttänyt. 6 kg:lla saa jo henkilöauton sammumaan suhteellisen helposti mutta auto saattaa silti olla lunastuskunnossa, ellei jauhetta siivota pois tosi huolella. Se muuttuu ajanmittaan syövyttäväksi; ruostuttaa auton ja huonosti suojatut sähköliittimet. Jauhe on kai pääosin tavallista ruokasoodaa.Sammutuskyvystä voi kuitenkin todeta, että kuusikiloisella sammuu paljon isompi poppa, kuin kaksikiloisella huolimatta siitä, mitä pullon kyljessä lukee. Haloni olisi erinomaista mutta on vaan nykyään kiellettyä ilmakehää tuhoavana. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 27.07.2012 19:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Vähän OT: onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o. Minkäkokoinen ? |
Kirjoittaja: | -pk- [ 27.07.2012 20:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Lainaa: onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o. On: http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_fi.htm ja on: http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_fi.htm Virossa ainakin riittää melko minimaalinen versio: "Sõiduautos 1 tulekustuti minimaalse tulekustutusaine massiga 1 kg", Latviassa ilmeisesti samanmoinen kun kiloisia "Ugunsdzēšamais aparāts" kovasti autoihin myyvät, esim. tuolla: http://www.salidzini.lv/search.php?q=ug ... %81ti+auto . |
Kirjoittaja: | Lemon [ 27.07.2012 20:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Kamala aihe! Jostain syystä olen pelännyt kaikenlaisia paloja, erityisesti autopaloja, koko ikäni! Mutta jos suljen silmäni aiheelta, mitään paloa ei tule, eikö? ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 27.07.2012 21:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Putkimies22 kirjoitti: Vähän OT: onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o. Minkäkokoinen ? On, minusta vaaditaan 2kg sammutin, se ainakin riittää sitten kaikkialle muuallekin, alle 20€ moinen maksaa ja ikinä sen olemassaoloa ei ole kyselty yhtään missään + ensiapulaukku ja huomioliivi. Ja Viron promilleraja on 0 vaikka tuo linkki 0,2 väittää! |
Kirjoittaja: | Janne L [ 27.07.2012 23:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Kannattaako yrittää tohottaa sammuttimella, jos vaikka ei menekään lunariin? Näin ainakin vanhan auton osalta. Irtokamat vaan pois sisältä, sitten räpsimään kuvia älykännyllä jotka voi linkittää heti feispuukkiin. ![]() Ps. Hoitakaa vakuutukset kuntoon ja jättäkää palomiehille hommia, autopalot on ihan kivoja akteja. |
Kirjoittaja: | Xari [ 27.07.2012 23:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Janne L kirjoitti: Kannattaako yrittää tohottaa sammuttimella, jos vaikka ei menekään lunariin? Näin ainakin vanhan auton osalta. Irtokamat vaan pois sisältä, sitten räpsimään kuvia älykännyllä jotka voi linkittää heti feispuukkiin. ![]() Aina kannattaa, vakuutusyhtiöltä saa uuden sammuttimen sen ikivanhan tarkastamattoman tilalle, minkäs sille voi jos ei osaa sammuttaa ![]() |
Kirjoittaja: | Sokeri_Sakari [ 29.07.2012 12:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Ainakin tulitöissä sammutinvaatimus on määritelty nimenomaan tuon teholuokituksen mukaan. Miten lie ajoneuvoissa, "2kg" vai joku teholuokitus ? |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 29.07.2012 14:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Xari kirjoitti: Ja Viron promilleraja on 0 vaikka tuo linkki 0,2 väittää! ...niinno välillä 0,00 - 0,2 on rangaistus poliisiviranomaisen toimenpide, 0,2-0,49 napsahtaa muiden sakkorangaistusten lisäksi enintään 6 kk ajokielto oikeusasteessa ja 0,50 ylittyessä on ajoneuvon takavarikointi lähellä... Valvontaa ja linjaa on kiristetty myös tänä kesänä, joten kannattaa ajella täysin nollalinjalla. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 29.07.2012 14:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autopalo |
Xari kirjoitti: Aina kannattaa, vakuutusyhtiöltä saa uuden sammuttimen sen ikivanhan tarkastamattoman tilalle, minkäs sille voi jos ei osaa sammuttaa ![]() ...ja jos ei ole omassa palavassa ajoneuvossa sammutinta, kannattaa pysäyttää ensimmäinen matkailuauto: sieltä iloinen karavaanari tulee vuosileimatun katsastusvarusteen kanssa pruuttailemaan... ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |