Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ajokortittomien osuus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12444
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 29.08.2012 11:28 ]
Viestin otsikko:  Ajokortittomien osuus

Helsingissä hankkii enää 43% nuorista ajokortin. Loput kulkee julkisilla tai on kulkematta. Koko maan luku on noin 75%. aik ayllättävää, jotenkin olen aina ajatellut että about kaikki hankkii ajokortin. Oman ikäisistäni tiedän yhden jolla ei ole korttia.

Miten muuten on vanhat mopoilijat? Onko papparaisenkin hankittava ajokortti mopon ajoa varten vai riittääkö pelkkä ikä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 29.08.2012 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Putkimies22 kirjoitti:
Miten muuten on vanhat mopoilijat? Onko papparaisenkin hankittava ajokortti mopon ajoa varten vai riittääkö pelkkä ikä?


Ikä riittää. Kevyen nelipyörän eli mopoauton ajamiseen tarvitaan aina vähintään M-luokan kortti.

Kaipa papparainen sitten saa ajaa mopolla myös silloin kun kortti otetaan kuivumaan?

Kirjoittaja:  Akaile [ 29.08.2012 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Eroa saattaa selittää myös ajokortin hinta. Pääkaupunkiseudun ajokorttihinta on huomattavasti kalliimpi kuin muualla suomessa ja, jos ei ole sitä varsinaista ajotarvetta niin en pidä ihmeenä, että tuossa kohtaa centtejä venytellään.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.08.2012 13:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

eikä sillä kortilla ajeta.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.08.2012 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Teuski kirjoitti:
Kaipa papparainen sitten saa ajaa mopolla myös silloin kun kortti otetaan kuivumaan?
kyllä saa. Niitä, mihin ei korttia tarvita, ei kortittomuuskaan haittaa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 29.08.2012 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Tarinoidaanpas vähän lisää aiheesta vielä...
Putkimies22 kirjoitti:
aik ayllättävää, jotenkin olen aina ajatellut että about kaikki hankkii ajokortin. Oman ikäisistäni tiedän yhden jolla ei ole korttia.
Eikö se ole ihan luontevaa, että jos asuu lähellä työpaikkaansa, eikä tarvitse työssään autoa ja kauppakin on inhimillisen matkan päässä, ei hanki ajokorttia? Eli melko monilla kaupunkilaisilla voi olla tällainen tilanne.

Nyt kun tuttavapiirini väkeä mietin, niin nopealla mietinnällä tulee mieleen suomalaisista tutuista ainakin neljä, joilla ei varmasti ole auton ajokorttia ja kolme, joilla ei melko varmasti ole. Kai kortittomia tuttuja enemmänkin on, jos jaksaa hetken muistella.

Kirjoittaja:  BXboy89 [ 29.08.2012 16:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Auton pitäminenkään ei välttämättä kaupungin keskustoissa ole kovin helppoa tai halpaa.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 29.08.2012 17:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

laakeri kirjoitti:
Tarinoidaanpas vähän lisää aiheesta vielä...
Putkimies22 kirjoitti:
aik ayllättävää, jotenkin olen aina ajatellut että about kaikki hankkii ajokortin. Oman ikäisistäni tiedän yhden jolla ei ole korttia.
Eikö se ole ihan luontevaa, että jos asuu lähellä työpaikkaansa, eikä tarvitse työssään autoa ja kauppakin on inhimillisen matkan päässä, ei hanki ajokorttia? Eli melko monilla kaupunkilaisilla voi olla tällainen tilanne.

Nyt kun tuttavapiirini väkeä mietin, niin nopealla mietinnällä tulee mieleen suomalaisista tutuista ainakin neljä, joilla ei varmasti ole auton ajokorttia ja kolme, joilla ei melko varmasti ole. Kai kortittomia tuttuja enemmänkin on, jos jaksaa hetken muistella.


Luontevampaa on että olisi kortti muttei autoa. Tai niin sen olin aina ajatellut.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 29.08.2012 17:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Putkimies22 kirjoitti:
Luontevampaa on että olisi kortti muttei autoa. Tai niin sen olin aina ajatellut.


...tuossa juuri luin tutkimusta, jossa käsiteltiin nuorten ajokorttimääriä viime vuosikymmenen aikana. Jenkkilässä ja Euroopan maista UK, Norja, Ruotsi ja Suomi ovat selkeästi alueita, joissa harvennusta on käynyt ja -yllätysyllätys- nimenomaan alueilla joissa on toimiva joukkoliikenne.

Itäisen Euroopan maissa ajokortillisten määrä sen sijaan on jatkuvassa nousussa. Tutkimuksessa käsiteltiin syitä kehitykselle ja yksi mittari oli, miten auto ja autoilu koetaan statuksen mittana. Auto on ollut "cool" pitkään, mutta kehittyvän elektroniikan ja tietotekniikan mahdollistama yhteisöllisyys ja sosiaalinen media ovat aiheuttaneet sen, ettei liikkuminen olekaan niin välttämätöntä kuin ennen. Toisaalta kun sitten liikutaan, uusille sukupolville onkin siis coolimpaa pyöräillä tai ajella metrolla/sporalla valkoiset napit korvilla tai keekoilla keskustan kävelykaduilla iPad olkalaukussa keikkuen.

Maaseudulla asia on toinen ja selkeästi mautot (eli mopoautot, kuten nykyään trendikkäästi sanotaan) ovat lisääntyneet merkittävästi - vastaavasti auton hallintaan oikeuttava ajokortti on pitkien etäisyyksien alueilla selkeästi luontevampi tavoite ja hankinta nuorelle. Ajetaan sitten isin autolla aikansa ja ainakin kortti pysyy kuitenkin plakkarissa, kun lähdetään suureen maailmaan opiskelemaan ja/tai hakemaan työtä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.08.2012 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

jo kauan aikaa sitten , tein ehdotuksen vastaavassa keskustelussa, että liikenneopetus aloitetaan jo kotona , jatketaan koulussa korvaamalla turhanpäiväiset uskontotunnit vaikka tällaisella hyödyllisemmällä aineella, silloin ei tarvii turvautua niin herkästi herran apuun kun osaa hieman ittekkin seurata ja ymmärtää liikennettä. varsinainen ajokortti opetus voitaisiin aloittaa hieman ennen mopoikää ja jatkaen samalla koulutuksella kuin mitä nuo rahastuslaitokset = " autokoulut " antavat. tuo olisi huomattavasti pitkäkestoisempaa liikennekoulutusta jolla saattaisi olla hyödyllinen vaikutus vanhempien lompakkoon.
ajokalusto ei tarvitse olla nykyistä " premium " luokkaa , kunhan on kunnossa . tietenkin ajoharjoittelun on tapahduttava suljetulla alueella . ainoastaan viimeistä leimaa hankittaessa tarvittaisiin enää suurten päättäjien( kats.inssi ) persettä miellyttävä kulkuneuvo.

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 29.08.2012 19:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Meidän pellolla on hallintakoulutus prätkällä alettu viisivuotiaana, ja myös seuraavassa sukupolvessa jatketaan
Sitten seurasi peltoautovaiheen hallintakoulutus, ja ehkä myös seuraavan sukupolven osalta.
Ei tarvii elvistellä tiellä, kun on perusasiat hallinnassa, ja saa vähän kokeilla rajoja suljetulla alueella. :lol:

Kirjoittaja:  Ralle [ 29.08.2012 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Putkimies22 kirjoitti:
Helsingissä hankkii enää 43% nuorista ajokortin. Loput kulkee julkisilla tai on kulkematta.


No mitä siellä itse olen liikkunut on keskustassa auto riesa ja itse tekisin samoin. Tämä ei siinä mielessä yllättänyt...kai... :roll:

Kirjoittaja:  Aakku [ 30.08.2012 06:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Tästä Tukholma ilmiöstä on puhuttu jo ainakin yli 10 vuotta.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 231348/304

Kirjoittaja:  svc [ 30.08.2012 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ajokortittomien osuus

Putkimies22 kirjoitti:
Miten muuten on vanhat mopoilijat? Onko papparaisenkin hankittava ajokortti mopon ajoa varten vai riittääkö pelkkä ikä?
Vain 31.12.1984 jälkeen syntyneet tarvitsevat mopokortin. Tätä vanhemmat saavat ajaa L1e ja L2e luokan ajoneuvoilla, siis kaksi- tai kolmepyöräisellä mopolla, vaikka muu ajokortti olisikin jostain syystä kuivumassa.

Sensijaan L6e luokan kevyt nelipyörä, eli esim mopoauto tai mopomönkijä vaatii aina voimassa olevan, vähintään M-luokan ajokortin, myös meiltä vanhemmilta papparaisilta.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/