Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Grönt ljus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12503 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 04.09.2012 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Grönt ljus |
http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsissa+hal ... 5597108032 ...mun mielestä voitaisiin ottaa käyttöön henkilökohtainen rekisterikilpi, johon liittyy henkilökohtainen liikennevakuutus ja bonus-/alennuskertymä. Samalla voitaisiin tähän yhdistää henkilökohtainen vuotuinen ajoneuvovero, joka voisi olla sopiva keskiarvo koko tallista löytyvästä ajoneuvokannasta. Liikennevakuutus ja ajoneuvovero eivät siis seuraisi ajopeliä. Lisäksi jokaisella ajoneuvolla voisi toki olla ajoneuvokohtainen kaskovakuutus, ihan valinnan mukaan. Jos taloudessa on useampi autoilija, jokaiselle oma kilpi. Kilpi ripustetaan sitten kiesiin, jolla lähdetään liikkeelle. Olis hianoo. Olisko? |
Kirjoittaja: | svc [ 04.09.2012 19:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Grönt ljus |
Mielummin niin, että liikennevakuutus olisi jaettu ajokortin ja auton kesken. Ajokorttiosuuteen saisi bonukset ja auton kiinteä osuus määräytyisi auton ominaisuuksien perusteella kuten nykyisinkin. Tällöin vakuutuksen bonuksiin vaikuttaisi vain omat töpeksinnät. Toki vihreät valot ym voisivat alentaa myös auton osuutta. Koskahan joku suomalainen yhtiö tarjoaisi liikennekameroita autoon? |
Kirjoittaja: | RPekka [ 04.09.2012 21:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Grönt ljus |
Entäs sellainen vakuutuskuvio että autoissa on nykyisen kaltainen vakuutus jonka voi poistaa liikennekäytöstä ja ajokortissa on sitten toinen jonka senkin voisi poistaa liikennekäytöstä jos ei tahdo ajaa. Auton vakuutus voisi olla vaikka 20% nykyisestä perusosasta vastaten siis kahta kolmasosaa 70% bonusten jälkeen maksettavaksi jäävästä. Loppuvakuutusmaksukertymä kerättäisiin sitten kuljettajalisenssin mukaan, henkilökohtaisten töhöilyjen mukaisella bonuksella ryyditettynä. Bonusalennusprosenttia pienennettäisiin kaikesta mistä nytkin sakotetaan ja kasvatettaisiin ajan mukaan. Ajokortin liikennekäytöstäpoiston ajalta bonus ei siis kasvaisi mutta ei tarvitsisi maksaakaan. Samaan syssyyn voitaisiin pistää myös kerta vuoteen kirjallinen koe, riippumatta liikennekäytöstä. Pysyisi ihmisillä säännöt mielessä. Taannoin oli ollut teollisuusalueen läpi menevällä tiellä nopeusratsia ja oheiselle tädille oli tullut kiistaa poliisimiehen kanssa kun poliisi ei suostunut uskomaan että tällaisellä vähän isommalla tiellä taajamassa yleisrajoitus onkin 60 km/h... |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 05.09.2012 14:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Grönt ljus |
^KARI^ kirjoitti: ...mites muuten jos välillä vaihdetaan kuskia kun on pitkä reissu? Väärällä kilvellä ajo ei kai olisi luvallista, eli kilven vaihto aina. Jos kilpeen sidottu (!) henkilö on samassa ajoneuvossa matkustajana, noudatetaan tietty samaa peruskaavaa. Kilpiä ei sovi jättää puhelinpöydälle, kts. alla. ...ja samaan aikaan Sveitsissä: "If you buy a second car, you can obtain interchangeable plates from your Automobile Service. This allows you to drive two or more cars under the same insurance plan and on a single set of plates. Take note, however, that only the car with the set of plates is roadworthy: the other car has to wait its turn in the garage." "If you have two or more cars running on the same set of plates, you will pay only one road tax on the car with the highest engine capacity." Ideani oli siis toki, että jos tallissa on _monta_ autoa, saisi niille samantasoisen hinnoittelun liikennevakuutuksiin. Eihän siinä ole mitään mieltä, että keräät bonuksia ajokilla 1 ja sitten seuraaviin tuleekin uusi vakuutus kovalla hinnalla. Miten se henkilökohtainen ajokäyttäytymisriski muuttuu? Tai muuttuuhan se, jos kakkos- tai kolmosajokki on sporttisempaa sorttia... ![]() |
Kirjoittaja: | ^KARI^ [ 05.09.2012 17:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Grönt ljus |
2cvkimmo kirjoitti: Jos kilpeen sidottu (!) henkilö on samassa ajoneuvossa matkustajana, noudatetaan tietty samaa peruskaavaa. Eihän siinä ole mitään mieltä, että keräät bonuksia ajokilla 1 ja sitten seuraaviin tuleekin uusi vakuutus kovalla hinnalla. Miten se henkilökohtainen ajokäyttäytymisriski muuttuu? Tai muuttuuhan se, jos kakkos- tai kolmosajokki on sporttisempaa sorttia... ![]() Samaa mieltä, järjetöntä touhua tuo on. Sitäpaitsi on olemassa hurunuppeja, jotka ostavat jopa rättäreitä kakkos-kolmosajokeiksi. Siinä kyllä ajotapa muuttuu...rauhalliseen suuntaan. Tuo että kilven omistaja mukana riittää on ihan ok. Sama käytäntö kuin esim. Autoliitossa, jäsen mukana ja apua löytyy - veloituksetta. Ihan hyvät ideat sulla...sopisit erinomaisesti liikenneministeriksi niin tulisi jotain tolkkua asioihin. Vihreää valoa vaan...huom. ei mikään poliittinen kannanotto. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 05.09.2012 17:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Grönt ljus |
hyvä . tosin itse aikoinaan jo ehdotin , että liikennevakuutus sidotaan korttiin , eikä autoon ,mutta sehän olisi väärin niitä kohtaa jotka eivä lopulta koskaan omista/hallitse/lainaa/vuokraa autoa . joten vakuutus olisi sidoksissa ajokorttiin kun kuljin otetaan alle. tuossa on yksi ongelma. kun kaveri lainaa kuljinta ,tuon vakuutuksen pitäisi astua voimaan tai lainaaja vastaa omalla vakuutuksellaan ongelmista. vuokrafirmoissa tuo ei ole ongelma. eikä autokaupoissa. bonusjärjestelmä voisi olla nykyinen ,mutta sidottu korttiin. kaikki tuo koskee vain yksityisessä käytössä olevia kulkimia. ammattiiliikenne on erikseen. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |