Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM:stä täydellinen talviauto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1268
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Tuplaviiksi [ 17.05.2009 11:43 ]
Viestin otsikko:  XM:stä täydellinen talviauto

Taannoista säiettä Xm:n talviominaisuuksia kehuttaessa pahimpana puutteena taidettiin pitää heikkoja ajovaloja. Tästä tulikin mieleen, että onko kenelläkään ollut mielessä tai peräti toteuttanut kaasupurkausvalojen jälkiasennuksen taikamattoon (siis hyvästä täydellinen)? Laivan pituuskallistuksethan hoituvat itsekseen, niin valoihin ei ehkä tarvitsisi edes korkeudensäätöautomatiikkaa. Satsaus on varmaan kallis, mutta onko kukaan selvitellyt asiaa. Viritysbemareissa noita näkyy, kun pitävät valot päällä huoltoaseman parkissakin.

Kirjoittaja:  Jouko [ 17.05.2009 11:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM:stä täydellinen talviauto

Tässä yksi hyvä projekti:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6442.0.html

Kirjoittaja:  Tulsku [ 17.05.2009 11:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM:stä täydellinen talviauto

Tuplaviiksi kirjoitti:
Satsaus on varmaan kallis

Itse asiassa ei edes ole, noita muunnossarjoja saa tilattua hyvinkin halvalla Kiina/Hongkong-akselilta. Äkkiä katsottuna H1/H3/H4/H7-sarjat näyttäisivät maksavan 58 USD kotiinkannettuna, halvempiakin varmaan löytyy. Miinuspuolena näissä halvimmissa on värilämpötila, joka on 6000 K, eli suhteellisen sinertävä (jonkun mielestä mukamas valkoinen). 4300 K olisi jo huomattavasti parempi, 3000 K vielä parempi. ;)

Kokemusta minulla ei tästä tosin ole, kun ei ole sitä XM:ääkään. :)

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 17.05.2009 12:21 ]
Viestin otsikko:  Re: XM:stä täydellinen talviauto

tästä on tuolla toisessa ketjussa jo emiserkki :mrgreen:

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=9344#p9344

ja http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?p=9448#p9448

lisää kuvia unkissa: http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/cxtb2/MustaKuukka/?g2_page=3

tietty siihen alkuperäiseen umpioon saa "muuntosarjan" H1:n tilalle, muta se alkuperäinen heijastin on tosi surkea, kannattaa vaihtaa parempaan.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 17.05.2009 13:43 ]
Viestin otsikko:  Re: XM:stä täydellinen talviauto

Olen jo monta vuotta ajanut ihan vain vaihtaen H1 kaasupurkausvalot sekä lyhyiden että pitkien tilalle. Nimenomaan 4300K sarjoilla, sehän on vain valintakysymys tilausvaiheessa.
Eihän se alkuperäinen valokuvio mikään optimaalinen ole mutta paras panos-tuotos suhde syntyy minusta nimenomaan vaihtamalla polttimot, sitten korvaamalla alkuperäiset heijastimet linssisysteemeillä tai vastaavilla voi hifistellä lisää.

Noista Kelvineistä vielä, 4300K on aika lähellä sitä mitä ns. tehdasvarusteisetkin kaasupurkausvalot ovat, ja on samalla myös lähellä optimia valotuoton suhteen. Sinisemmät eli 6-8-10 tK on sitten enemmän teinituunausmeininkiä, jossa valojen pitää näkyä mutta niillä ei ole oleellista nähdä. Värit määrittyvät polttimon halogenidikiteiden ainesten perusteella, jotka näkyvät sammutetussa polttimossa hippusellisena jauhoa pohjalla, ja jotta polttimot palaisivat samalla värillä pitää seos olla tarkasti oikein. Kiteet kaasuuntuvat sitten sytytysvaiheessa ja alkavat säteillä valoa.
Tavalliset halogeenipolttimot tuottaa yleensä 3000K väristä valoa, ja se taas tulee langan hehkumisesta.

Kirjoittaja:  Tuplaviiksi [ 17.05.2009 15:14 ]
Viestin otsikko:  Re: XM:stä täydellinen talviauto

Pahus, pitäisi ehkä joskus piipahtaa tekniikkapuolen sivuistoillakin. Hienoja rojektikuvia! Hatunnoston arvoista harrastamista.
Kyllä kirkkaat ajovalot tekee Suomen lumisesta talvesta hienon ajella. Metri lunta, hydrauliikkajuna alle ja kunnon ajovalot, niin vot. Mites tota, onko valopäivitetty Xm täydellinen talviauto, vai pitäskö vielä saada vaikka neliveto...?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/