Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Olipa ajokokemus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12681 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | Tane N. [ 21.09.2012 10:24 ] |
Viestin otsikko: | Olipa ajokokemus |
"Pääsin" eilen Koreanletukan puikkoihin. Pari vuotta vanha Aveo porrasperä malliltaan. Täytyy sanoa, että... Tai jätetään sanomatta. Sehän ei ole edes ihan halvimmasta päästä hinnaltaan. Mikäs on teidän mielestä se nykyauto, mitä ei missään nimessä haluaisi ostaa? Nyt ainakin tiedän oman ehdokkaani. |
Kirjoittaja: | Igor [ 21.09.2012 13:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta. Samaan fiilikseen pääsee tonnin endurance racing -kilpurilla, ja saa ajaa täysiä ilman että on pelkoa sakoista tai tonnien remontista. ![]() |
Kirjoittaja: | Hessu [ 21.09.2012 17:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Ääni Aveolle. Oltiin reissulla Amerikan Yhdysvalloissa 2007 ja vuokra-autoksi napsahti silloin ihan uusi, porrasperäinen 1.4-litrainen Aveo automaatti. Oikeastihan tuo on kai parin sukupolven takainen Corsa jota on säväytetty itämaisella käsityksellä ajo-ominaisuuksista ja sisustan laatuvaikutelmasta. Autossa ei ollut edes keskuslukitusta, paremmista varusteista puhumattakaan. Yli 55mph nopeus aiheutti valtavan metelin ja tärinän, ovien yläreunat lepattivat noin 5mm amplitudillla. Ylivoimaisesti paskin auto millä olen ajanut, ottaen huomioon että se oli sentään käytännössä uusi. Olen sittemmin oppinut, että Euroopassa työmatkoilla asioidessa täytyy speksata vuokra-auton vaatimuksiin "automaattivaihteisto". Näin välttyy saamasta jotain säälittävää kinneriä, mutta Jenkissä tuo ei luonnollisestikaan toimi. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 21.09.2012 18:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Igor kirjoitti: Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta. Samaan fiilikseen pääsee tonnin endurance racing -kilpurilla, ja saa ajaa täysiä ilman että on pelkoa sakoista tai tonnien remontista. ![]() LOL ![]() Et uskalla copypastettaa tuota subaru-foorumille. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 21.09.2012 20:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Olen nuoruudessani päässyt kokeilemaan sekä Teijoa että Hanomag pakettiautoa. Oli ajaminen täyttä extreamia. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 21.09.2012 20:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
No okei, onhan esim. takavuosina kokeilemani MB Unimog 404 S vm. 1960 haastavampi ajettava kuin joku Huihai Aveo, mutta pitää suhteuttaa auton ikä ja käyttötarkoitus ajokokemukseen. |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 21.09.2012 20:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Kerran sain lainata Mossea, seuraavan kerran kävelen ennemmin. Kuin päätön panssarivaunu |
Kirjoittaja: | Huikko [ 21.09.2012 20:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Uusi renault Laguna on auto mitä en missään tapauksessa voisi ostaa. Sain vuokra-autoksi pari vuotta sitten sellaisen valkoisen farmarimallisen dieselautomaatin. Ajoin puoli tuntia ja vein takaisin. Sain tilalle (kai vittuiluna) nissan micran, mutta se oli paljon parempi ajaa. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 21.09.2012 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
minä taas voisin ajella mosse elitellä tai volgan m21 mallilla ihan vaan piruillakseni kaikille muille huuhaauskovaisille. ![]() |
Kirjoittaja: | vibes [ 21.09.2012 21:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Mulla varmaan huonoin auto on ollut 2000-luvun alkupuolen Renault Clio. Ratin pyörittely on ku pleikkaria pelais. Toijotan Narina oli kanssa melko jännä. Enpä tosin ole hirveän monella eri autolla edes ajellut. |
Kirjoittaja: | Ajomies [ 21.09.2012 21:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Fiat Scudo Jos tuulee, täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Jos vähänkään on uria tiessä, niin täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Ajoasento kuin vanhassa leikkuupuimurissa. Pomppii koloissa, kuin muutkin kulkupelit joissa vieterit ovat korin ja puörien välissä. |
Kirjoittaja: | Xari [ 21.09.2012 23:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Putkimies22 kirjoitti: Kerran sain lainata Mossea, seuraavan kerran kävelen ennemmin. Kuin päätön panssarivaunu Olen ajanut Mossella 140, omistaja käski kokeilla kulkeeko 150, olis varmaan kulkenut jos olis uskaltanut ajaa ![]() |
Kirjoittaja: | dieselflosse [ 22.09.2012 08:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Aikoinaan tuli hetken omistettua Dodge Coronet '68. Siinä oli takana korkeaprofiiliset rättirenkaat, vähän kiihdytysautotapaan (6-koneisessa farkussa ![]() Ajo oli kuin ferkussa tai elokuvissa, miten asiaa kuvaisi. Vehje ei mennyt hetkeäkään suoraan yli 50 vauhdeissa. Rattia sai käännellä sen puoli kiekkaa puolelta toiselle koko ajan. Ja ohjaus nivelet yms. olivat siis kunnossa. |
Kirjoittaja: | excluxan00 [ 22.09.2012 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Vm. 2004 Nissan Almera. Istutaan syvässä ja kummallisinta ajoasennossa on että ratti ja penkki eivät ole samassa linjassa. Eli autossa istutaan jotenkin kummallisesti vinossa minkä vuoksi selkä tulee kipeäksi jo pienelläkin matkalla. Ja tähän kun lisää radio/lämmityslaite mysteerion jotka toimivat samoilla napeilla niin soppa on valmis ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 22.09.2012 13:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Ajomies kirjoitti: Fiat Scudo Jos tuulee, täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Jos vähänkään on uria tiessä, niin täytyy väännellä rattia molempiin suuntiin koko ajan ajaessa. Ajoasento kuin vanhassa leikkuupuimurissa. Pomppii koloissa, kuin muutkin kulkupelit joissa vieterit ovat korin ja puörien välissä. Aivan eri mieltä, jos tarkoitat sitä vanhakoppaista. Todennäköisesti alustassa ollut jotain häikkää. Mulla se kulki vakaasti tuulessakin ja siinä oli muutenkin loistavat ajo-ominaisuudet. Pesi jopa useat henkilöautot liukkaalla. Nuo pikkupakut ovat ergonomisesti tarkoitettu vain formulakuskin kokoisille. Itse sain hyvän ajoasennon aikaiseksi. Tämä uusikoppainen onkin sitten jotain aivan muuta..Voittaa tämäkin sentään uuskoppaisen Viton, jota joudun päivittäin pyörittämään. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 22.09.2012 20:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Igor kirjoitti: Mä "pääsin" toissapäivänä koeajamaan muutaman vuoden ikäistä Imprezaa. Semmoista missä on iso silityslauta takaluukun päällä, ja vähintään yhtä iso mutka pakoputkessa. Äänimaailma muistutti kaupunkinopeuksissa ruohonleikkuria, ja ajomukavuus myös. Eikä kumpikaan oikeastaan parantunut maantienopeuksissa. Sisusta lienee lainattu sellaisenaan jostain 90-luvun corollasta. Mikään ei ole ilmeisesti siis muuttunut vanhasta Legacystä. Sitä uudemmilla urabuseilla en ole ajanut, mutta onhan semmoinen mahdottoman epämääräisen oloinen ajettava. Vieläkö nuo uudemmatkin tuntuvat tyhjäkäynnillä vatkaavan paikat irti hampaista?Uudehkoista - eli 2000-luvun autoista itsellä kauheimpia kokemuksia ovat olleet CRV, Civic, Vanette Cargo ja Almera. Niistä olen varmaankin jo muutamaan kertaan maininnutkin. Vanhoissa kulkimissa melkoisia kokemuksia on tullut mm. GAZ-66:n puikoissa... |
Kirjoittaja: | heh heh© [ 24.09.2012 09:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
kokemjne kirjoitti: minä taas voisin ajella mosse elitellä tai volgan m21 mallilla ihan vaan piruillakseni kaikille muille huuhaauskovaisille. ![]() Niinpä! Ei nää meitä nuoremmat silkkiperseet tiedä mitään autoilusta 60-luvun autoilla ![]() |
Kirjoittaja: | psjääkäri [ 24.09.2012 10:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
No okei, onhan esim. takavuosina kokeilemani MB Unimog 404 S... Totta, "mokista", mutta maastoautot on maastoautoja. Tuli noita mokkeja veivattua, mutta Zil 157 "motona" ja diiselöitynä ohjaustehostimella on jotain mistä vain voi enään haaveilla. Vain Kratz vai ne voittaa ajokokemuksessa. Hyviä maastossa ja melkoisia vipukelkkoja pinnoitetuilla teillä. |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 24.09.2012 10:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Ehdottomasti pahin ajokokemukseni oli Ford Explorer. Uusi Corollakin oli parempi, tuolla ei oikeasti uskaltanut ajaa 65 mph ja huonolla päällysteellä oli pakko pysäyttää ja tarkistaa oliko vika autossa. Eipä ollut, tai siis oli, mutta tärinä oli ihan ominaisuus ja loppui paremmalla tiellä. Ja isot varoitustekstit aurinkolipoissa olivat ihan turhat, ilmankin kyllä tajusi ettei tuolla mutkiin ollut asiaa, ajaminen oli sen verran lennokasta. Ja bensaa meni enemmän kuin 24V:llä, eli paljon. ![]() heh heh© kirjoitti: Niinpä! Ei nää meitä nuoremmat silkkiperseet tiedä mitään autoilusta 60-luvun autoilla ![]() Tuolloin huollot sentään vielä olivat helppoja (vaikka öljyt pitikin vaihtaa kuukausittain ![]() |
Kirjoittaja: | Lasu [ 25.09.2012 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Ei se Mosse 1500 farmari vuonna -73 ollut hääppönen kokemus ainakaan jarrujen osalta,kaksi asentoa lukossa tai pois päältä, moottori oli muuten BMV kopio. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 25.09.2012 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Lasu kirjoitti: Mosse ... moottori oli muuten BMV kopio. Olipas uusi juttu koskien mossen konetta! Oliko varmaan BMV eli Björneborg Mekaniska Verkstad? |
Kirjoittaja: | Tane N. [ 26.09.2012 08:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Eikös Eliten koneen alakerta oo tehty lentokonetehtaassa erikoismetalleista. Käsittääkseni takoveivit ym. Kestää jonkun sadan hepan luukuttamisen. Tosin sitä en tiedä kuka niillä tehoilla kyseistä autoa ajaisi, jos ei sitä "Tappajamossen" kuskia oteta lukuun. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 26.09.2012 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Ylivoimaisesti hirvein ajokokemus oli ajaa talvisaikaan kolmoskorin VR6-automaatti Golffia varustettuna alustasarjalla ja ylileveillä talvikumeilla. Veto- tai kaarrepitoa ei ollut renkaiden näennäisen hyvästä kunnosta huolimatta ollenkaan. Johtuiko tuo sitten ylikovan alustan huonoista ominaisuuksista vai ylikoon renkaista, en osaa sanoa. Sanomattakin lie selvää, ettei tuollaisen paukkuraudan kanssa myöskään ollut kovin mukavaa edetä talvisen epätasaisilla kaduilla, kun joustoa ei löytynyt oikein mistään. Ei renkaista, ei alustasta eikä oikein penkeistäkään. Oman jännitysmomenttinsa toi myös surkeasti toimiva automaattivaihteisto. Toiminta tuossa askissa on kaikkea muuta kuin pehmeää, ja se näki usein tarpeelliseksi ryskiä pienempää vaihdetta silmään kesken kaarteen - muuttaen autolle ominaisen jatkuvan puskemisen yhtäkkiä ja yllättäen kunnon yliohjaavaksi sladitteluksi. Auton omistava kaveri jopa piti autoa jotenkin hyvänä ajaa, ja ihmettelekin BX:n rattiin päästyään että mihin se liukkaus yhtäkkiä katosi. ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 26.09.2012 11:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
Bumper kirjoitti: Johtuiko tuo sitten ylikovan alustan huonoista ominaisuuksista vai ylikoon renkaista, en osaa sanoa. Alustan kovuudella/pehmeydellä voi oikeasti vaikuttaa merkittävästi renkaan pitoon, pehmeämmällä saa paremmin pitoa kun rengas "seuraa herkemmin" tien epätasaisuuksia. Eikä ne leveät renkaat ainakaan paranna tilannetta... Joskus aikanaan "leikkiautoilla oikeasti" kilpaa ajaessa, viimeinen hienosäätö etu-takapään pidon välillä tehtiin kallistuksenvaimentimia käyttämällä, jäykemmäksi-kokonaan pois -vaihtoehdoilla, ja mitä jäykemmän kallistuksenvaimentimen laittoi, sitä vähemmän pitoa oli. Sama koski jousitusta, tavoitteena yleensä oli säätää niin pehmeäksi kuin pystyi ilman että jousitus pohjasi... Ja samat ajatuksen näyttää olevan edelleen oikeissa ralliautoissa, ei niissä näy kovaa/vähäjoustovaraista jousitusta, eikä leveitä renkaita. Muistellaan vaikka talviralleissa käytettäviä piikkipyöriä, aika kapeat ovat. Ja vielä toiseen ääripäähän kilpa-autoista, varsin korkeaprofiiliset on myös formula ykköstenkin renkaat... |
Kirjoittaja: | Igor [ 26.09.2012 11:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Olipa ajokokemus |
jasu kirjoitti: Alustan kovuudella/pehmeydellä voi oikeasti vaikuttaa merkittävästi renkaan pitoon, pehmeämmällä saa paremmin pitoa kun rengas "seuraa herkemmin" tien epätasaisuuksia. Eikä ne leveät renkaat ainakaan paranna tilannetta... Joskus aikanaan "leikkiautoilla oikeasti" kilpaa ajaessa, viimeinen hienosäätö etu-takapään pidon välillä tehtiin kallistuksenvaimentimia käyttämällä, jäykemmäksi-kokonaan pois -vaihtoehdoilla, ja mitä jäykemmän kallistuksenvaimentimen laittoi, sitä vähemmän pitoa oli. Sama koski jousitusta, tavoitteena yleensä oli säätää niin pehmeäksi kuin pystyi ilman että jousitus pohjasi... Ja samat ajatuksen näyttää olevan edelleen oikeissa ralliautoissa, ei niissä näy kovaa/vähäjoustovaraista jousitusta, eikä leveitä renkaita. Muistellaan vaikka talviralleissa käytettäviä piikkipyöriä, aika kapeat ovat. Ja vielä toiseen ääripäähän kilpa-autoista, varsin korkeaprofiiliset on myös formula ykköstenkin renkaat... Formuloissa säännöt määrää vanteen maksimikoon, ja taitaa sanella rengaskoonkin, ei niitä ajo-ominaisuuksien perusteella ole valittu. Ja jäykkäkylkisiä ne silti on, vaikka profiili onkin korkea. Karkeasti yleistäen pehmeämpi jousitus parantaa pitoa, ja jäykempi jousitus hallittavuutta. Siihen se alustan säätämisen vaikeus oikeastaan tiivistyykin... Viime viikonloppuna olin ns. vuokrakuskina 6h endurance -kisassa Alastarossa. Tiimissä oli kaksi samanlaista bemaria, joskin toisessa pehmeämpi jousitus ja hieman vähemmän tehoa. Märällä radalla tämä pehmeämmin jousitettu oli nopeampi, mutta kuivalla hitaampi. Tieliikenteessä paras ratkaisu olisi tietysti aktiivijousitus, koska silloin pitää miettiä hieman sitä mukavuuspuoltakin... |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |