Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Nesteen Pro Diesel kokemuksia
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12696
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  PietuG [ 23.09.2012 22:32 ]
Viestin otsikko:  Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Olen tässä ajellut reilut pari viikkoa 66kw Xantia 2.0 HDi:llä johon olen tankannut St1:n dieseliä. Hyvin on toiminut, ja keskikulutus on ollut kahden tankillisen perusteella 5,76 l/100 km.

Tänään tankkasin tankin täyteen kokeilumielessä Nesteellä Pro Dieseliä. Tankki oli melkein tyhjä, sillä sinne mahtui 62 litraa menovettä, eli tankissa on nyt käytännössä pelkkää "ihmedieseliä". Nyt parinsadan kilometrin ajon jälkeen huomasin, että se suhteellisen raaka dieselin käyntiäänen rouskutus on vaimentunut tai pehmentynyt huomattavasti. Kiihtyvyydessä tai suorituskyvyssä en ole huomannut mitään merkittävää muutosta.

Odotan mielenkiinnolla uusia kulutuslukemia ja laitan ne tänne vertailtavaksi kun olen tuon tankillisen polttanut.

Mitä mieltä muut patonkilaiset on tästä Nesteen "ihmedieselistä"?

Kirjoittaja:  oddjob58 [ 24.09.2012 01:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Foorumilla keskustelua: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,18557.0.html

Kirjoittaja:  Julmuri [ 24.09.2012 08:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Aamulla tuli tankattua Xsaraan (2.0 HDi 110) "ihmedieseliä", mitään maata järisyttävää eroa en ajossa huomannut. Käynti ehkä vähän pehmeämpi, matalilta kierroksilta lähtee vähän mukavammin ja pienemmällä jurnutuksella. Kiihtyy (ei kuski) myös ihan kivasti, mutta en osaa sanoa miten iso osa siitä on persdynon virhettä ja placeboefektiä. Kulutuksesta ei voi tietysti vielä sanoa juuta eikä jaata, täytyy ajaa pari tankillista ja laskea sitten onko mitään muutosta vai ei. Ajotietokone näytti pari desiä alempaa kulutusta mutta siihen nyt ei kovin paljon voi luottaa...

Kirjoittaja:  svc [ 24.09.2012 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Julmuri kirjoitti:
Käynti ehkä vähän pehmeämpi,...
Tähän kiinnitin itsekin huomiota. Voi johtua ihan korkeammasta setaaniluvusta.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 25.09.2012 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Kirjoittelin samaa asiaa jo pariin muuhunkin keskusteluun. Minulla ainakin vanhan 2,1 TD:n savutus hävisi lähes täysin, kun tankkasin Pro:ta. Myöskään viime talvena, kun ajettiin talvilaatu-dieselillä, ei isompaa savutusongelmaa ollut. Niinpä, kun toukokuun alussa menin katsastamaan, niin minulle tuli yllätyksenä savutuksen takia hylkäys. Silloin oli jo kesälaadut käytössä. Tankkasin pääasiassa ABC-ST1-Shell linjalla, joskus SEO:lla. Neste oli yleensä kallein vaihtoehto. Säädin ruiskutusta vähemmäksi, ja tehoa on koneessa jäljellä ainkin 30 kW!!! Tuolla tehon kuristuksella meni katsastuksessa läpi vähän yli 1 savutuksella. Siitä huolimatta kiihdytys matalilta kierroksilta aiheutti pölähdyksen. Nyt ajan toista tankillista Pro:lla ja savutusta ei ainakaan omista peileistä ole näkynyt. En arvannut polttoaineella olevan noin suurta merkitystä. Ties vaikka koneen tehoakin voisi vähän lisätä...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 26.09.2012 09:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

XM-Hannu kirjoitti:
En arvannut polttoaineella olevan noin suurta merkitystä.


Työkavereilla oli hetke sellainen oma "jäteöljyn"käsittelylaitos. Eli, keräilivät Etelä-Suomen mäkkäreistä öljyt, suodattivat perunan palaset yms. pois ja kiehauttivat liemen (olikohan virallinen termi esteröinti tms.). Lopputulema oli ehtaa biodieseliä.

Tuo paloi mukavasti ainakin kaikissa Hdi-aikaa edeltävissä dieselvehkeissä. Sivuvaikutuksena oli hvin pienet päästöt kasurin mittalaitteilla. Kun putkesta tupruava savu oli, munkin paiston hajun lisäksi, oli väriltään sellaista harmaasävyistä. Enempi mustiin päästöihin keskittyneessä optisessa pakokaasutesterissä ei viisari paljon värähtänyt :mrgreen:

Poikain yritys kaatui sitten siihen, kun Neste alkoi haalia kaikki valtakunnan jäterasvat omaan biokiisselitehtaaseensa...

Kirjoittaja:  Pasis [ 26.09.2012 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

dieselflosse kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
En arvannut polttoaineella olevan noin suurta merkitystä.


Työkavereilla oli hetke sellainen oma "jäteöljyn"käsittelylaitos. Eli, keräilivät Etelä-Suomen mäkkäreistä öljyt, suodattivat perunan palaset yms. pois ja kiehauttivat liemen (olikohan virallinen termi esteröinti tms.). Lopputulema oli ehtaa biodieseliä.
Poikain yritys kaatui sitten siihen, kun Neste alkoi haalia kaikki valtakunnan jäterasvat omaan biokiisselitehtaaseensa...


Muistaakseni Hesburger kerää omat ranskisöljynsä ja käyttää niitä ainakin Kaarinan tuotantotilojen/varaston lämmittämiseen.

Kirjoittaja:  svc [ 26.09.2012 13:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

dieselflosse kirjoitti:
Työkavereilla oli hetke sellainen oma "jäteöljyn"käsittelylaitos. Eli, keräilivät Etelä-Suomen mäkkäreistä öljyt, suodattivat perunan palaset yms. pois ja kiehauttivat liemen (olikohan virallinen termi esteröinti tms.). Lopputulema oli ehtaa biodieseliä.
FAME:a siis rasvahappojen metyyliesteriä saadaan kokattua loppujen lopuksi melko helposti jopa ihan autotallioloissa.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/han ... sequence=1
Vastaava aine pelkästä rypsiöljystä tunnetaan nimellä RME ja soijaöljystä tehtynä SME. Yleisnimitys näille on XME.

Kysyin pari vuotta sitten Auto-Bon:ilta biodieselin käytöstä HDi-moottoreissa kun lähiseudulla eräs yrittäjä harrasti samaa. Pienin toimituserä olisi ollut 200 litran tynnyri ja kaikki minkä tekivät meni kuution säiliöissä maatalouskäyttöön.

Auto-Bon vastasi näin:
viewtopic.php?f=9&t=6229

Kirjoittaja:  svc [ 16.10.2012 22:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Hieman väliraporttia: Viimeisen 2200 km keskikulutus on ollut 1,6% alempi kuin edeltävät 2600 km siitä huolimatta, että Webasto on jo usein käynnissä. Tämä ei välttämättä ole mikään merkittävä ero, mutta mielenkiintoisempaa on, että hiukkassuodattimen edellisestä puhtaaksipoltosta on jo lähes 1200 km. Viiden viimeisen polton väli on ollut keskimäärin 905 km.

Pitääpä seurata, mihin suuntaan tuo suodattimen polttojen väli talven mittaan muuttuu. Kulutus kuitenkin tulee nousemaan hieman talvirenkaiden ja pakkasten myötä.

Kirjoittaja:  black_van [ 16.10.2012 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Kolmen viimeisen tankin keskikulutus xsarassa on ollut 5.3-5.4l/100km normi dieselillä. Ajot täysin samanlaisia,eli työmatkoja samaa reittiä.
Tänään tankkasin ensimmäisen tankillisen Pro Dieseliä,katsotaan muuttaako tuo kulutusta mihinkään tai muuta.

Kirjoittaja:  Kami [ 17.10.2012 00:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Emmää kyl mitää eroo huomannu, kun edellisen tankillisen ajelin tolla roo riisselillä... Kulutuskin oli mitä oli siin samoissa palttiarallaa 6.5 l / 100 km kuin normaalisti kun tankissa on ST1:n kamaa.
Ja toihian on Xanttu 2.1 TD. Savuakin tuli putken päästä ihan niinkuin ST1:n kiisselillä. Niin tieteellisesti en jaksa tutkia että raaskis maksaa sen kalliimpaa hintaa (on ainakin tossa meidän paikallisessa toi Pro riisseli 5 c /l kalliimpaa kuin läheisen ST1:n kiisseli).

Kirjoittaja:  Teuski [ 17.10.2012 06:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Kyllä tota näköjään meidänkin paikallisella Nesteellä myydään, eipä ole tullut huomattua vaikka siinä välillä tankkaankin... Teboililla tai Nesteellä tulee tankkailtua ja yleensä joka kerta tulee laskettua keskikulutus, pyörii siinä 6,9-7,3 välillä (Xantia 1.9TD break automaatti).

Kirjoittaja:  svc [ 17.10.2012 08:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Juu, ei tuo keskikulutuksen putoaminen yhdellä desillä kerro vielä mitään polttoaineen kulutusmuutoksesta. Vasta jos saman saisi aikaan vaikkapa 10 000 km matkalla, niin saattaisin uskoakin. Tuo lupailtu jopa 5% kulutuksen aleneminen tuskin onnistuu common rail -moottoreilla, joissa polttoaineen annostelu on tarkempaa, kuin perinteisillä tekniikoilla.
Sen sijaan tuo FAP:in puhdistusvälien kasvu vaikuttaisi olevan merkittävämpi ero. Pitää varmaan ajella vielä pari tankillista talvirenkaiden vaihtoon asti ja katsoa mitä tapahtuu.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 17.10.2012 10:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Josko käyttäisi tätä topiccia hieman ohi menevään aiheeseen...

Mikä on tietonne polttoaineiden sekottuvuudesta? Tuolla kovasti varoitellaan koktailista, mutta voi tuon tietysti lukea niin, että jos on kesälaatua 50 ja talvilaatua 10, niin pakkasen sieto ei ole talvilaadun luokkaa.

Miten on, jos laittaa 50/50 -5 ja -15 sietävää (varastolämpö), niin mitä tulee tulokseksi?

Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia kiisselin pakkasominaisuuksien kanssa. Sen verran taajaan tankkia on pitänyt täyttää :shock:

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 17.10.2012 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

dieselflosse kirjoitti:
Josko käyttäisi tätä topiccia hieman ohi menevään aiheeseen...


Miksi, kun kerran aiheesta valmis ketjukin on: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=3282

Kirjoittaja:  PietuG [ 17.10.2012 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Niinhän siinä kävi, että testi keskeytyi pari viikkoa sitten kansipahvin antauduttua :shock: . Korjailen tovin tuota autoa ja palaan sitten asiaan.

Kirjoittaja:  svc [ 17.10.2012 11:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

dieselflosse kirjoitti:
Miten on, jos laittaa 50/50 -5 ja -15 sietävää (varastolämpö), niin mitä tulee tulokseksi?
Ei se kesälaadun sisältämä kiteytyvä parafiini mihinkään häviä talvilaatua tankkaamalla, eli tankissa on edelleen 50% -5 astetta sietävää dieseliä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 17.10.2012 15:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

svc kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:
Miten on, jos laittaa 50/50 -5 ja -15 sietävää (varastolämpö), niin mitä tulee tulokseksi?
Ei se kesälaadun sisältämä kiteytyvä parafiini mihinkään häviä talvilaatua tankkaamalla, eli tankissa on edelleen 50% -5 astetta sietävää dieseliä.

Väärin. Kyllä se vaan sinne sekoittuu se parafiinikin: Esimerkiksi 50/50 seos talvi- (samepiste -29) ja kesälaatua
(samepiste -5) ei tuota samepisteeksi -17 °C, vaan n. -12 °C.
Lähde: Dieselautoilija valmistaudu talveen (pdf)

Kiteytynyttä parafiiniä se ei liuota mutta jos järjestelmän saa jollain ilveellä nestemäiseksi niin kesä- ja talvilaatujen sekoittuessa ongelmat poistuu.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 17.10.2012 18:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Juu, jos ei sekoittuisi, niin tankissa olisi aina hitu kaikkia mahdollisia pakkaslaatuja :)

Ps. Ranu, jos lueskelen jotain topikkia ja saan siinä päähäni kysymyksen, jonka vastaamiseen riittää yksi viesti, en viitsi lähteä miettimään sopivia hakusanoja tai muutoin vain surffailemaan pitkin poikin. Ja rtfm-vastaukset jätän myös omaan arvoonsa.

Kirjoittaja:  svc [ 17.10.2012 18:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

RPekka kirjoitti:
svc kirjoitti:
Ei se kesälaadun sisältämä kiteytyvä parafiini mihinkään häviä talvilaatua tankkaamalla, eli tankissa on edelleen 50% -5 astetta sietävää dieseliä.

Väärin. Kyllä se vaan sinne sekoittuu se parafiinikin: Esimerkiksi 50/50 seos talvi- (samepiste -29) ja kesälaatua(samepiste -5) ei tuota samepisteeksi -17 °C, vaan n. -12 °C. Kiteytynyttä parafiiniä se ei liuota mutta jos järjestelmän saa jollain ilveellä nestemäiseksi niin kesä- ja talvilaatujen sekoittuessa ongelmat poistuu.
Aivan. Ilmaisin asian hieman huonosti. Se 50% kesälaadun sisältämä parafiini kyllä sekoittuu tasaisesti talvilaatuun, mutta juuri sen kesälaadun osuus aiheuttaa sen, että samepiste on korkeampi, kuin voisi olettaa. Juuri tämän vuoksi neuvotaan ajamaan tankki mahdollisimman tyhjäksi ennen talvilaatuun siirtymistä.

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 18.10.2012 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Lisää OT:ia... Tätä tuskin löytyy haulla :lol:

Työkaverini, jenkki, kertoili olleensa nuoruudessaan (80-luvulla) lentokentällä hommissa. Päätehtävänä oli erilaisten koneiden tankkailu.

Sattuipa kerran, että jollain kenttähenkilökuntaan kuuluvalta kaverilta oli päässyt diesel-mesen tankki sen verran tyhjäksi, ettei uskonut tavaran riittävän lähimmälle huoltsikalle. Siittä vain pistivät pojat tankin täyteen kerosiinia ja menoksi. Hyvin kuulemma kulki.

Kyseinen mese oli ässä esikammioturbodiesel...

Kirjoittaja:  svc [ 19.10.2012 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Eikös joku vuosi sitten poihjois-Suomessa myyty enemmänkin ilmavoimilta varastettua lentopetrolia dieselinä?

Kirjoittaja:  svc [ 04.11.2012 20:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Suomen Autolehden juttu Pro Dieselistä:
KLIKOmat havainnot ovat samansuuntaisia, kuin noissa TAMK:in mittauksissa.

Lähimmällä Nesteen asemalla Pro Diesel on sen verran kalliimpaa, että käyttöä ei oikein voi perustella säästöillä. FAP:in saa tuosta 2004 mallista poistaa ihan laillisestikin, eli senkään takia käytöstä ei ole hyötyä.

Kokonaisuutena ainakaan minun käytössäni lisähinnan maksaminen Pro Dieselistä ei ole perusteltua.

Nyt tankissa on taas Teboilin talvilaatua. Kun vaihdoin tänään polttoainesuodattimen niin huomasin eron myös hajussa. TB talvilaadussa on selkeästi pistävämpi ja voimakkaampi haju, kuin tuossa Nesteen tavarassa mutta tämäkin on käytännössä merkityksetöntä.

Kirjoittaja:  Xari [ 04.11.2012 23:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

dieselflosse kirjoitti:
Lisää OT:ia... Tätä tuskin löytyy haulla :lol:

Työkaverini, jenkki, kertoili olleensa nuoruudessaan (80-luvulla) lentokentällä hommissa. Päätehtävänä oli erilaisten koneiden tankkailu.

Sattuipa kerran, että jollain kenttähenkilökuntaan kuuluvalta kaverilta oli päässyt diesel-mesen tankki sen verran tyhjäksi, ettei uskonut tavaran riittävän lähimmälle huoltsikalle. Siittä vain pistivät pojat tankin täyteen kerosiinia ja menoksi. Hyvin kuulemma kulki.

Kyseinen mese oli ässä esikammioturbodiesel...


Kulkee eikä varmasti jähmety, käyttäminen on veropetos.

Lentokonedieseleissä käytetään ihan yleisesti kerosiinia, osassa myös dieseliä, yleisin taitaa olla A-Mersun koneesta muokattu Thielert.

Ilmavoimat käyttää Hornetissa valmistajan vaatimuksesta NATO-normin keroa joka on valmiiksi lisäaineistettu dieseliin sopivaksi.

Kirjoittaja:  svc [ 05.11.2012 00:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Nesteen Pro Diesel kokemuksia

Xari kirjoitti:
Lentokonedieseleissä käytetään ihan yleisesti kerosiinia, osassa myös dieseliä, yleisin taitaa olla A-Mersun koneesta muokattu Thielert.
Mersun 1,7 litrainen CDI alunperin. Ruiskuna sama Boschin EDC15, kuin sitikoissakin. Moottori on tyypitetty JET A1:lle, mutta peruskorjausväli on vain 1000 tuntia. Vastaa karkeasti noin 50 - 60 000 km ajoa.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/