Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Paras Sitikka-kokemus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=12860
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.10.2012 21:21 ]
Viestin otsikko:  Paras Sitikka-kokemus

Jokaisella Citroen-harrastajalla on varmasti myönteisiä kokemuksia merkistä. Kertokaahan tänne parhaiten mieleenjääneitä kokemuksianne. Itse kirjoitan vähän paremmalla ajalla.

Kirjoittaja:  Ralle [ 11.10.2012 21:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Kyllä paras kokemus on kun juuri ostetulla C15:sta ajoin sadekuuroon ja olo oli kun olisi istunut rummun sisällä :D

Kirjoittaja:  svc [ 11.10.2012 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Tällä viikolla C5:llä. Ti-ke Hanko-Tampere-Vaasa-Turku-Hanko: 999 km.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 11.10.2012 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Nyt se tarina, jota en äsken ehtinytkään kirjoittaa. Mennään ajassa 29 v taaksepäin.
Ostin ensimmäisen autoni vasta 24 v iässä, joten myöhäis-teini-iän hulluttelut jäivät minulta kokematta. Sitikoista en tiennyt juuri mitään, mutta naapurin pojalla oli GS, varsin hyvin pidetty ja toimiva laite. Mulla oli ensin VW 411 variant, sitten Pösö 204, ja sitten luotettava Corolla -75, jolla tuolloin ajelin 20 km työmatkaa. Matka sujui tömpsytellen kolistellen jumpsutellen ja kaameaa moottorinulinaa kuunnellen. Kaikki tuo oli silloin aivan luonnollista, tiedättehän -70 luvun pikkuautot. Matkan varrella oli pieni yksityinen käytettyjen autojen liike. Eräänä aamuna siellä seisoi pihalla ruskeanharmaa GS. Kotimatkalla poikkesin katsomaan. Autokauppias sanoi ensin, ettei se varsinaisesti ole myynnissä, mutta korjasi pian, että kaikkea voidaan myydä,kunhan hinnasta sovitaan. Kävin koeajolla, ja ihastuin kerrasta. Siinä missä Corolla pomppi ja töyssytti, veteli ja murisi, GS kulki kuin taikamatto: tasaisesti, pehmeästi, äänettömästi ja niin suuntavakaasti, ettei sitä uskonut todeksi. Olin kerrasta myyty mies. Hintapyyntö oli 2500 mk, sain tingittyä sen 1700:aan ja vielä maksuaikaa 3 kk. Olo oli kuin euroopan omistajalla. Karu totuus auton kunnosta alkoi selvitä myöhemmin, enkä sillä ajanutkaan kuin katsastuskauden loppuun. Mutta ajettavuus oli Corollan jälkeen aivan mahtava.

Kirjoittaja:  Huikko [ 12.10.2012 01:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

1990 200hv manuaali 24v V6 XM:n koeajolenkki vuonna 2005.

Kirjoittaja:  Pasis [ 12.10.2012 08:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Berlingo jäi vaihtoautona Porilaisen autokaupan pihaan. :lol:

Kirjoittaja:  kaseva [ 12.10.2012 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Aika paha. Se on joko CX 24 IEA -84 tai CX 25 GTi TURBO -85. Toisessa viehätti eleganttius, toisessa taas... no, kyllä te tiedätte. :twisted:

edit: mallimerkinnän korjaus ja haikea ajatus V6 XM:llä ajettujen matkojen perään...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 12.10.2012 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Vuonna 2001 talvella lumipälvi liiras mutkasta mun lievästi viritetyn GS:n ojaan mutta kun oli vielä vauhtia ja ripeet refleksit niin heitin ronskisti vaihteeksi kakkosta (ei kuten Fingerporin Homelius) ja talla pohjaan. Oli se uskomaton tunne miten GS kiipes nasta Gislavedeilla ojasta.

Ja toisekseen, aivan parasta kyytiä tulee V6 24 valve XM:llä jota joku muukin jo tais hehkuttaa. Matka-ajo sen kanssa on silkkaa juhlaa.

Kirjoittaja:  Akaile [ 12.10.2012 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Oih, mikä topic, miten näitä voi laittaa mihinkään järjestykseen?

Oliko se:
-eka ajelu rättärillä?
-ajelu rättärillä ajokortin saamisen jälkeen?
-eka ajelu Laten SM:llä?
-toka ajelu SM:llä jouluaaton nurkilla?
-CX:llä ajelu lukiopoikana? (Siinä oli tyyliä, diravi rakastettava ja myös kulutus yllätti: 5L varakannulla ajoi päivän, kun siihen asti oli tottunut ajamaan samalla määrällä puoli viikkoa rättärillä :D :D )
-7-8 vuotiaana ~170km/h rättärin kyydissä?
-eka ajelu Dyane Superilla?
-eka ajelu omalla Dyane Superilla?
-eka ajelu Kallomobiililla?
-Xantia norjan vuoristoteillä?
-Xantia Activa Turbo CT?
-Xantia Activa V6?

Näitä on niin monia ja jokainen kyseisistä muistoista saa suupieleen virnettä. Mukavasti kuitenkin kulminoituu yhden merkin alle eri vuosikymmenien tuotteisiin :lol:

Kirjoittaja:  Lemon [ 12.10.2012 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Koeajo ekalla omalla autolla! Ei unohdu kai koskaan. Se oli punainen, kuten olin jo pitkään haaveillutkin, ja ensimmäinen havainto oli, että näin kurkottamatta tuulilasista ulos toisin kuin Saabista.
Toinen paras kokemus oli silloin, kun vihdoin sain ajaa omalla BX:llä. Olin etsiskellyt sitä jo pitkään ja aloin jo vaipua epätoivoon. Sekin oli punainen, mutta ei yhtä kaunis kuin ZX, pikemminkin kaltoin kohdeltu ja etupyörän laakeri ulvoi ja kytkinkin alkoi olla finaalissa, mutta se oli vihdoin oma beksi ja ntunsin miten naamani oli haljeta tyytyväisestä virneestä.
Kolmas paras D-malli, jonka kyydissä päästiin liftatessa kotiin Turkuun joskus muinoin, kun alkoi jo yö tulla ja epätoivo hiipiä.

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 12.10.2012 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Vuonna 1992 perheeseen tuli käytetty Citroen CX 25 GTi Automatic ABS. Se oli niiiin hieno! Liikkui räväkästi, oli mukavat istuimet, jousitus tosin ei ihan pehmeimmästä päästä kuitenkaan. Mutta matka-ajossa auto oli suorastaan lyömätön. Moottoritiellä olisi voinut kai ajaa vaikka kaasu pohjassa mutta minkäs teet kun täällä täytyy ajaa "käsijarru päällä", toisin kuin vaikkapa Saksassa... Auto myytiin enolle joka ajoi sillä ehkä viisi vuotta ja möi pois, katuen sittemmin poismyyntiä useampaan otteeseen ja kaivaten CX:ää. Valitettavasti perheemme jatkoi jo v. 1986 hankitulla Mersulla ajoa, vaikka hienostunut ja tehokas Citikka tekikin lähtemättömän vaikutuksen. Eikä vähiten Diravi-ohjauksen ansiosta, unohtamatta yksipuolaista ohjauspyörää.

Vuonna 1997 perheeseen tuli XM 2,0i. Ai että sitä tilavuutta, uskomattoman mukavia istuimia, suorituskykyä (huom, verrattuna W124-koppaiseen diesel-mersuun) ja ennen kaikkea ajovakautta ja jousitusmukavuutta! Kun mersulla oli tottunut siihen että aina alle 130 km/h nopeudella jousitus ja ohjaus oli epämukava, niin Citikka oli siihen verrattuna loistelias niin kovassa vauhdissa kuin taajamassakin. Mieleenpainuvinta oli mahdollisuus ajaa karmean kovaa vauhtia tiukkaan mutkaan, joka ei tuntunut oikeastaan mitenkään muuten paitsi siinä että renkaat ulvoivat! Aktiivijousitus toimi juuri niinkuin pitikin. Jousitukseen liittyi toinenkin hienous: tutulla tienpätkällä oli leikattu asfaltti auki melko julmasti, semmoinen ainakin 5 cm syvä pystysuora reunus siinä oli leikkuualueen molemmissa päissä. Kun Mersulla piti hiljentää "railossa" kävelyvauhtiin ja silti auto täräytti tosi ikävästi, niin Citikalla sai päästellä vaikka 50 km/h eikä tuntunut missään! Voin sanoa että 10 vuoden Mercedes-kärsimyksen jälkeen kokemus oli tajuntaa laajentava. Sen jälkeen tajusin, millaista kidutusta Mersuilu oikeastaan olikaan ollut (tehoton, laiska, epämukava, helposti juuttuva, ahdas, huonosti suoraan kulkeva, ojaan päin kampeava).

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 12.10.2012 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

:roll: Kyllä se oli, kun laskettelin turbodieselöidyllä GTI beksillä kotitiellä 320 mutterivirityksestä sisäkautta ohi. Kaveri nyhverteli edessäni muutamat mutkat (normaalisti ne pystyy mukavasti ajamaan tollanen 70-80km/h hyvällä autolla yliyrittämättä sellanen 120km/h ja osaava 140-150km/h). Kaveri siis eka suoralla nosti nopeutta ja mutkan tullessa jarrutti 120>90 ja ajoi ulkoa sisään leikaten takas ulkoreunaan, arvasin tekevän saman seuraavaan mutkaan ja räväytin beksillä sisälinjaa n.120 lasissa ohi. Olis ollu kiva nähdä kaverin ilme siinä vaiheessa. Sai se mut seuraavalla pitkällä suoralla kiinni, mutta mutkassa jäi taas johonkin? :P

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 12.10.2012 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Méharilla ajaminen on ainakin naurattanut eniten...

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 12.10.2012 14:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Eka bexi, kun hain sen Keuruulta kynkkä ja palloremontista. Meinasin tulla merikipeeksi enkä oikeestaan edes tunnistanut autoa omakseni :lol:

Kirjoittaja:  black_van [ 12.10.2012 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Se paras kokemus on vielä tulossa,eli kun joskus pääsen eroon xsarasta.

Kirjoittaja:  Lemon [ 12.10.2012 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

bxzxxm kirjoitti:
Ehdottomasti se kun xantia yritettiin varastaa ja matkalla vakuutustarkastajan luokse se paloi.

Tämä lieneen tähän asti persoonallisin kokemus :)

Kirjoittaja:  turtana [ 12.10.2012 19:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

kolmattakymmentä bexia omistanut, yhtään en ole myynyt :D kaikille antanut omakätisesti saattohoitoa. 16v bexi ja 4x4 olla ainoat joita en vielä ole päässyt sahaaman kahtia :twisted:

Kirjoittaja:  jptcool [ 12.10.2012 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Etu- vai takapenkillä?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.10.2012 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

sääli kun en oo päässy kokeileman beksin/cx:n jousitusta takapenkiltä sillon kun jousitus on " kunnossa " . D mallissa kylläkin kauan sitten. :|

Kirjoittaja:  Vehvis [ 12.10.2012 21:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Hyvin pitkälti Putkimiehen kanssa samoilla linjoilla. Vuonna -98 ostin Tampereelta ensimmäisen Sitikkani, Xantia 2.0 8V -94. Ei ollut juuri kokemusta mehumaijoista aiemmin. Pari kertaa olin aiemmin ajanut Beksiä ja Xantiaa (kummassakaan ei ilmeisesti ollut jousitus täysin iskussa). Koeajossa autokokelas tuntui oikein hyvältä, mutta jousitus oli ihan niin kuin tavallinen. Noh, kaupat tehtiin ja ajelin iloisena kotiin. Parin viikon päästä oli sitten huolto varattu Storckille, ja siellä diagnoosi oli että pallot on vaihdettava ja samalla hydenesteet.

Storckilla käyneet tietävät miten oivallinen se Jukojärventie on jousituksen testaamiseen. Asfalttipintainen, mutta pirusti heittoja ja röykkyjä. Se tunne kun lähdet ajamaan kotiin sitä tietä. Aivan käsittämätöntä! Tälläinenkö tämä auto oikeesti on! Ja se fiilinki jatkui valtatiellä kohti Jyväskylää. Oli ihan pakko rikkoa nopeusrajoituksia räikeästi. Kyseisessä koslassa oli vielä tämä vaihtoehtoinen rengaskoko 195/55 R15, joka kyllä oli erinomainen tiukkaan kääntelyyn. Kylläpä piti käydä lähipäivinä ajamassa monta mutkatietä.

Toinen erittäin mieleenpainuva kokemus oli ensimmäinen koeajo CX: llä. Kaksvitonen TRD, olikohan se -89. Storckilla käydessäni kyselin että tietäiskö yhtään sopivaa diisseli-Xantiaa tai Beksiä kun piti saada dieseli alle. Sanoi että ei nyt tähän hätään tiedä sellaisia, mutta olis tuossa tuo CX. Mä olin että jaa tuommonen. En ollut montaakaan kertaa liikenteessä edes moista nähnyt, saati sitten lähemmin tutustunut. Kyseinen peli oli Storckilla silloisen omistajan toimesta huollossa myyntiä ajatellen, koska hän oli jo hankkinut uuden. Jouko sanoi että ota tuo pariks viikoks koeajoon. Ja minähän otin. Siinähän sitä vasta hihkuttiin sillä röykkyisellä tiellä. Silloin oli vielä TRX: t alla. Ajelin siitä kolkyt kilsaa kaverin luo Kolhoon ja tuli ensmäinen tenkkapoo. Miten tästä autosta pääsee ulos? Kai täällä nyt ovet sisäpuoleltakin aukeaa? Kyllä mä nauroin itselleni kun noin minuutin etsimisen jälkeen keksin.

Sillä pelillä tulikin ajeltua pari vuotta, ja ne olivat kyllä mukavia kilometrejä. Kaverit piti sitä kyllä uskomattoman rumana autona sekä sisältä että päältä, mutta kun hyppäsivät kyytiin niin ilmeet muuttuivat. Ensimmäiset alkoi kirkumaan kun Cexi nousi lepoasennosta liitokorkeuteen. Kyllä kelpas ajella hidastetöyssyjen ja tasoristeysten yli ja katsoa kun jätkät ottaa kiinni kauhukahvasta ja toisella kädellä penkin reunasta, ja ylityksen jälkeen kysyvät että mitä helvettiä tapahtui, eikös me just menty tuosta töyssystä?

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.10.2012 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

jptcool kirjoitti:
Etu- vai takapenkillä?


Myös konepelti lasketaan mukaan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.10.2012 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

:D vehviksen kanssa just samaa mieltä ja ihan oikeissa paikoissa. :P

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.10.2012 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Myös tällainen kerta tuli mieleen. Kotikaupunkini ohitustiellä oli alkuvuosina routa-aikaan melkoinen kohouma, jonka kaikki tienkäyttäjät muistivat jo eka kerrasta. Kaverini, joka ajoi ja kehui kuplavolkkaria istui kerran kyydissä, kun ajoin -84 BX:llä tuota tietä n.105, kun rajoitus oli 100.
Yhtäkkiä kaveri tarttui kauhukahvaan oven yläpuolella, ja huusi, että "VAROTOSONTÖYSSY". Tottakai tiesin paikan, mutta BX ei edes värähtänyt tuossa kohtaa. Katsoin kaverin naamaa, ja kysyin pokkana, "ai missä?" Kaveri oli hetken sanaton, sitten arveli, että onkohan se tänään korjattu...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.10.2012 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

täytyy kyllä myöntää ,että kaipaan CX:ää ..sen parempaa en oo vielä kokenut . D malleja ei lasketa mukaan. beksi on todella hyvä kun sen virittää alustaltaan " EI urheilulliseksi " sillä voi mennä LÄHES yhtä mukavasti kuin CX:lläkin .

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 12.10.2012 22:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Paras Sitikka-kokemus

Tuohon GS aikaan sattui vielä yksi muisto. Geesun takapaksi oli varsin erikoinen kynnyksetön takaa aukeava laatikko. Pikkuveljen ekasta escortista oli kone hajonnut, ja olimme hakemassa keskustasta vaihtokonetta. Laitoimme pahvia alle ja nostimme kahteen mieheen koneen takapaksiin. Ekaan T-risteykseen pysähdyin, olin kääntymässä vasempaan. Kun lähdin liikkeelle, kone keikahti vähän, täräytti pohjaa sen verran että luukku aukesi, ja moottori putosi tielle. Minua huvitti kovasti mielikuva siitä, että kun Geesulla kiihdyttää, niin moottori putoaa. Jostain syystä pikkuveljeä ei tilanne naurattanut yhtään. Escortin kone ei kärsinyt pahempaa vahinkoa, vain venttiilikoppa jouduttiin vaihtamaan.

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/