|
Kirjoittaja |
Viesti |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 10.11.2012 22:53 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
"Kytkinremontti maksaa yleensä 1 000–2 000 euroa. Jos siihen on itse syypää, vakuutuskaan ei todennäköisesti korvaa kuluja." http://www.hs.fi/autot/Kytkin+kest%C3%A ... 2436851140
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 10.11.2012 23:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
2cvkimmo kirjoitti: "Kytkinremontti maksaa yleensä 1 000–2 000 euroa. Onneksi olen 100-200 eurolla sentään selvinnyt tähän mennessä... itse tehden toki. Mutta en ole varmaan sitten peruskäyttöä harrastanut, kun olen kytkinremontteja joutunut tekemään. http://www.hs.fi/ kirjoitti: Yrityksen katsastusasemilla oli syyskuuhun mennessä katsastettu 314 000 autoa, joissa kytkimeen liittyviä vikoja oli vain 64:ssä. Se onkin toki kovin yllättävää, että katsastukseen ei ajeta kytkinvikaisella autolla... Kuinkahan monta autoa on tullut katsastukseen esimerkiksi rattiakseli poikki tai yksi pyörä puuttuen... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 16:54 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tuota juttua mukaillen voisi vetää pienen pikagallupin...
Vapaalla vai vaihde päällä liikennevaloissa? Siis väkisin vaihdettavalla...
- ääni vapaudelle
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 17:05 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 17:29 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Vapaalla, mutta käsi vaihdekepissä ja tiukka tuijotus eteenpäin  Olipa muuten huonot kommentit molempien koulujen edustajilta! Kyllä automiehinä sen verran pitäisi valistaa, että ottaa esille tuon painelaakerin ja asetelman. Nykyään monessa mallissa painelaakeri pyörii asetelman mukana jatkuvasti, mutta onhan sillä nyt piruvie merkitystä onko kyseinen järjestelmä jännitettynä vai ei...Ei tarvitse olla korkeakoulussa ymmärtääkseen tämän perusfysiikan.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 17:58 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Toinen paikka joka kytkimellä seisomisesta kärsii, on kampiakselin päittäislaakeri. Sehän kantaa kokonaan tuon kytkimen painamisesta aiheutuvan voiman ja monessa moottorissa pinta-ala on melko pieni. Lisäksi se, että kytkintä pidempään painettaessa moottori on joutokäynnillä, aiheuttaa että voitelu ei välttämättä toimi hydrodynaamisesti.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 18:01 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
jäi vissiin sanomatta etten tietenkään seiso kytkimellä kun kuljin on vapaalla. enkä muutenkaan lepuuta koipee kytkinpolkimella.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 19:46 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
kokemjne kirjoitti: vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä. Sama täällä!
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 22:44 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
kokemjne kirjoitti: vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä. Näinhän se kuuluu tehdä.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 22:50 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Ei ole ikänä kytkintä mennyt neljän miljoonan kilometrin aikana raskaissa, eikä kevyissä kulkimissa. Ei myöskään mekaanisia vaihdelaatikoita. Se yksi surkimus tomaatti meni aivan pilatakseen minun maineen. 
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 12.11.2012 23:55 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kytkimen elinikään vaikuttaa oleellisesti auton teho/ välitykset. Esim edesmenneessä Jumperissa heikoin 2.0 Hdi 84 hv ja ylipitkä pakkivälitys ja myös ykkönen. Voi sitä kytkimen käryä, kun jostain mäestä piti päästä liikkeelle perä edellä muutama satakiloa kontissa. Kun kone ei jaksa vääntää niin pakko luistattaa.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 13.11.2012 00:48 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Minulla v 2006 melkein heti XM:n oston jälkeen helsingissä 5. lukittui päälle. Oli hiukan tuskaisaa lähteä ruuhkassa ylämäkeen liikennevaloista. Kytkin kesti kuitenkin lähdön ja vielä seuraavan vuoden.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 13.11.2012 10:12 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
XM-Hannu kirjoitti: Minulla v 2006 melkein heti XM:n oston jälkeen helsingissä 5. lukittui päälle. Oli hiukan tuskaisaa lähteä ruuhkassa ylämäkeen liikennevaloista. Kytkin kesti kuitenkin lähdön ja vielä seuraavan vuoden. Miulle sattui aikoinaan kortin inssiajoon Sisu, jossa vaihteisto jumitteli ajoittain isolle alueelle - tuttu ongelma jo harjoitteluajojen osalta. Mokoma teki sen kesken inssinkin taajamassa tasa-arvoista risteystä lähestyessäni. Ei vaan päästänyt pienelle alueelle vaikka kevyesti suostutteli, tanssiaskeleita polkimien päällä otti ja lopulta kovemminkin yritti. Onneksi ei sitten tullut ketään oikealta risteyksessä, johon hidastelun aikana tuo kävi, niin pääsi jatkamaan ja kohta taas toimikin normaalisti. Inssin ajattaja katseli jumppaa kyllä hieman pitkään, mutta ei mitään sanonut. Vähän olisi voinut vanhalla väsyneellä Sisulla olla töitä lähteä täysperän kanssa ylämäkeen isoilla... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 13.11.2012 11:15 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tulipa mieleeni, jotta yhden kytkimen olen autoilu-urallani "räjäyttänyt".
Oli synkkä ja... eikun talvi -30-astetta. Veljelläni ol isilloin käytössään firmalta ajoon annettu Fiat 128 farmari. Kyseinen härpäke jäätyi veljen pihamaalle niin tönköksi, ettei kahteen pekkaan työntämällä liikkunut edes tasaisella. Pihamaalta pois on sellainen loiva ylämäki.
Valjastimme silloisen ajopelini, Saab 99:n, narun päähän ja aloin sitten hivutella viiattia elävien kirjoihin. Kymmenkunnan yrityksen jälkeen saappi antautui. Kuuluin vain poks ja sen jälkeen kytkimen nosto aiheutti pientä rapinaa vaan ei eteenpäin vievää voimaa...
Onneksi talli oli työntömatkan päässä ja vaihdoin kitkapinnat menettäneen levyn seuraavana päivänä. Viiattikin käynnistyi jollakin tavalla. En muista onnistuiko samana vai seuraavana päivänä...
Tämä tapahtui '84.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 13.11.2012 22:48 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Yhden kytkimen olen särkenyt. Volvo 244 ja poltettiin poikain kanssa kumia lukottomalla perällä. Ikää oli 18v.
Sen jälkeen en ole rikkonut ja päässyt hyvin eteenpäin. Valoissa vaihde on vapaalla ja kytkinjalka lepuuttimella.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 14.11.2012 10:58 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Joo, kyllä pykälän saa laitettua valojen ollessa vaihtumassa. Kun tulee värit, siitä ampaistaan välittömästi.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Kytkin kestää peruskäytön Lähetetty: 14.11.2012 11:36 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Kerran kytkin meni alta, mutta sen laitan kilometrejen piikkiin, eiköhän moinen ole melko normaalia kun mittarissa on lähes 300 000 km ja vääntöä kuitenkin ihan sopivasti. Valoissa tietenkin vapaalla ja käsi vaihdekepillä kun valojen vaihtuminen lähestyy.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
|
|