Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Kytkin kestää peruskäytön
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=13162
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 10.11.2012 22:53 ]
Viestin otsikko:  Kytkin kestää peruskäytön

"Kyt­kin­re­mont­ti mak­saa yleen­sä 1 000–2 000 eu­roa. Jos sii­hen on it­se syy­pää, va­kuu­tus­kaan ei to­den­nä­köi­ses­ti kor­vaa ku­lu­ja."

http://www.hs.fi/autot/Kytkin+kest%C3%A ... 2436851140

Kirjoittaja:  laakeri [ 10.11.2012 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

2cvkimmo kirjoitti:
"Kyt­kin­re­mont­ti mak­saa yleen­sä 1 000–2 000 eu­roa.
Onneksi olen 100-200 eurolla sentään selvinnyt tähän mennessä... itse tehden toki. Mutta en ole varmaan sitten peruskäyttöä harrastanut, kun olen kytkinremontteja joutunut tekemään.
http://www.hs.fi/ kirjoitti:
Yri­tyksen katsastusasemilla oli syyskuuhun mennessä katsastettu 314 000 autoa, joissa kyt­kimeen liittyviä vikoja oli vain 64:ssä.
Se onkin toki kovin yllättävää, että katsastukseen ei ajeta kytkinvikaisella autolla... Kuinkahan monta autoa on tullut katsastukseen esimerkiksi rattiakseli poikki tai yksi pyörä puuttuen... :roll:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 12.11.2012 16:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Tuota juttua mukaillen voisi vetää pienen pikagallupin...

Vapaalla vai vaihde päällä liikennevaloissa? Siis väkisin vaihdettavalla...

- ääni vapaudelle

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.11.2012 17:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä.

Kirjoittaja:  Akaile [ 12.11.2012 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Vapaalla, mutta käsi vaihdekepissä ja tiukka tuijotus eteenpäin :lol:

Olipa muuten huonot kommentit molempien koulujen edustajilta! Kyllä automiehinä sen verran pitäisi valistaa, että ottaa esille tuon painelaakerin ja asetelman. Nykyään monessa mallissa painelaakeri pyörii asetelman mukana jatkuvasti, mutta onhan sillä nyt piruvie merkitystä onko kyseinen järjestelmä jännitettynä vai ei...Ei tarvitse olla korkeakoulussa ymmärtääkseen tämän perusfysiikan.

Kirjoittaja:  Hessu [ 12.11.2012 17:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Toinen paikka joka kytkimellä seisomisesta kärsii, on kampiakselin päittäislaakeri. Sehän kantaa kokonaan tuon kytkimen painamisesta aiheutuvan voiman ja monessa moottorissa pinta-ala on melko pieni. Lisäksi se, että kytkintä pidempään painettaessa moottori on joutokäynnillä, aiheuttaa että voitelu ei välttämättä toimi hydrodynaamisesti.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 12.11.2012 18:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

jäi vissiin sanomatta etten tietenkään seiso kytkimellä kun kuljin on vapaalla. enkä muutenkaan lepuuta koipee kytkinpolkimella.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 12.11.2012 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

kokemjne kirjoitti:
vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä.


Sama täällä!

Kirjoittaja:  Bumper [ 12.11.2012 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

kokemjne kirjoitti:
vapaalla ,mutta kun jalankulkijoille syttyy punanen ukko ,niin pykälä valmiiksi, että ei enää aleta etimään kun pitäis jo mennä.

Näinhän se kuuluu tehdä.

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 12.11.2012 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Ei ole ikänä kytkintä mennyt neljän miljoonan kilometrin aikana raskaissa, eikä kevyissä kulkimissa.
Ei myöskään mekaanisia vaihdelaatikoita.
Se yksi surkimus tomaatti meni aivan pilatakseen minun maineen. :twisted:

Kirjoittaja:  jptcool [ 12.11.2012 23:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Kytkimen elinikään vaikuttaa oleellisesti auton teho/ välitykset. Esim edesmenneessä Jumperissa
heikoin 2.0 Hdi 84 hv ja ylipitkä pakkivälitys ja myös ykkönen. Voi sitä kytkimen käryä, kun jostain mäestä piti päästä liikkeelle perä edellä muutama satakiloa kontissa. Kun kone ei jaksa vääntää niin pakko luistattaa.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 13.11.2012 00:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Minulla v 2006 melkein heti XM:n oston jälkeen helsingissä 5. lukittui päälle. Oli hiukan tuskaisaa lähteä ruuhkassa ylämäkeen liikennevaloista. Kytkin kesti kuitenkin lähdön ja vielä seuraavan vuoden.

Kirjoittaja:  laakeri [ 13.11.2012 10:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

XM-Hannu kirjoitti:
Minulla v 2006 melkein heti XM:n oston jälkeen helsingissä 5. lukittui päälle. Oli hiukan tuskaisaa lähteä ruuhkassa ylämäkeen liikennevaloista. Kytkin kesti kuitenkin lähdön ja vielä seuraavan vuoden.
Miulle sattui aikoinaan kortin inssiajoon Sisu, jossa vaihteisto jumitteli ajoittain isolle alueelle - tuttu ongelma jo harjoitteluajojen osalta. Mokoma teki sen kesken inssinkin taajamassa tasa-arvoista risteystä lähestyessäni. Ei vaan päästänyt pienelle alueelle vaikka kevyesti suostutteli, tanssiaskeleita polkimien päällä otti ja lopulta kovemminkin yritti. Onneksi ei sitten tullut ketään oikealta risteyksessä, johon hidastelun aikana tuo kävi, niin pääsi jatkamaan ja kohta taas toimikin normaalisti. Inssin ajattaja katseli jumppaa kyllä hieman pitkään, mutta ei mitään sanonut. Vähän olisi voinut vanhalla väsyneellä Sisulla olla töitä lähteä täysperän kanssa ylämäkeen isoilla... :roll:

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 13.11.2012 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Tulipa mieleeni, jotta yhden kytkimen olen autoilu-urallani "räjäyttänyt".

Oli synkkä ja... eikun talvi -30-astetta. Veljelläni ol isilloin käytössään firmalta ajoon annettu Fiat 128 farmari. Kyseinen härpäke jäätyi veljen pihamaalle niin tönköksi, ettei kahteen pekkaan työntämällä liikkunut edes tasaisella. Pihamaalta pois on sellainen loiva ylämäki.

Valjastimme silloisen ajopelini, Saab 99:n, narun päähän ja aloin sitten hivutella viiattia elävien kirjoihin. Kymmenkunnan yrityksen jälkeen saappi antautui. Kuuluin vain poks ja sen jälkeen kytkimen nosto aiheutti pientä rapinaa vaan ei eteenpäin vievää voimaa...

Onneksi talli oli työntömatkan päässä ja vaihdoin kitkapinnat menettäneen levyn seuraavana päivänä. Viiattikin käynnistyi jollakin tavalla. En muista onnistuiko samana vai seuraavana päivänä...

Tämä tapahtui '84.

Kirjoittaja:  Huikko [ 13.11.2012 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Yhden kytkimen olen särkenyt. Volvo 244 ja poltettiin poikain kanssa kumia lukottomalla perällä. Ikää oli 18v.

Sen jälkeen en ole rikkonut ja päässyt hyvin eteenpäin.
Valoissa vaihde on vapaalla ja kytkinjalka lepuuttimella.

Kirjoittaja:  ealab [ 14.11.2012 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Joo, kyllä pykälän saa laitettua valojen ollessa vaihtumassa. Kun tulee värit, siitä ampaistaan välittömästi.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 14.11.2012 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Kytkin kestää peruskäytön

Kerran kytkin meni alta, mutta sen laitan kilometrejen piikkiin, eiköhän moinen ole melko normaalia kun mittarissa on lähes 300 000 km ja vääntöä kuitenkin ihan sopivasti.
Valoissa tietenkin vapaalla ja käsi vaihdekepillä kun valojen vaihtuminen lähestyy.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/