Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kestääkö talli?
ViestiLähetetty: 26.11.2012 17:06 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Arvoisa kaikki tietävä raati! :roll:
Uskallanko sittenkään siirtää tuon TD Xantian jonka omapaino näyttääpi olevan rekisteriotteen mukaan 1530 kg navetan ylisille korjausoperaatiota varten? ... vai tuleeko se sijaitsemaan navetan alisilla pian tuon siirto-operaation jälkeen... :shock: :?:
Vertailukohtana kerrottakoon ko. ylisisistä että siellä oli n. 1.5 vuotta ZX farkku ilman komplikaatioita ja tuossa kohdassa mihin sitä aattelin on aikanaan säilytetty -60 luvun Valmettia kärryineen. Ja vielä ennen sitä -50 luvun Chevrolet merkkistä kuormuria... Mitähän nuo ovat omapainoltaan olleet?
Kyseisessä kohdassa on toisessa päässä parkissa siinä jo n. 13 vuotta ollut Opel Kadett vm. -72.
Ko. kohdassa on lattian alla 30 cm paksuisia hirsiä pitkittäin navetan n. 1 m paksuisen graniittiseinän päälle ja parin pystytolpan tukemana. Nuo hirret ovat aikojensaatossa lähes kauttaaltaan öljyyntyneet tai sitten ovat öljytyt tarkoituksella... mustassa mönjässä ovat, eli tuskimpa ovat pahemmin heikentyneet navetan 80 vuotisen historian aikana paljoa....



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kestääkö talli?
ViestiLähetetty: 26.11.2012 18:18 

Viestit: 5125
Ainakin sitten kestää jos jakaa painoa pidemmälle lankuilla (ristikkäin lattiarakenteeseen verrattuna). Auto on jossain määrin hankala kuorma, kun aika pistemäisesti (ja välillä paljon enemmän toiselle akselilla, akselivälikin on aika lyhyt) kohdistuu kuorma.

Periaatteessa auto ylittää pistemäisesti reilusti tyypillisen välipohjan kantavuuden 150...200 kg/m2, mutta painoa saa jaettua pidemmälle välille kun laittaa alle pitkittäin tukevat lankut ajorampeiksi, mutta jos rakenne on läpeensä sama (ei ohuempia kohtia tai outoja vaakapalkkeja) melkein uskaltaisin kokeilla ilmankin. (riippuu tietenkin kuinka leveällä jaolla nuo kiviseinät on).

Ja silmälläkin voi arvioida kestävyyttä, jos päät on kiven päällä eikä pelkoa niiden pettämisestä, kokeilee vaan ja toinen seuraa lattian taipumaa ja kuuntelee ritinöitä :) (täytyy olla ehkä vertailulankku tai joku muu suorana pysyvä linja) Jos näyttää pelottavalta niin lisää pituussuuntaisia lankkuja renkaiden alle.

Normaalimitoitus nykynormien mukaan on maksimitaipumaksi palkeille hetkellisesti jänneväli/300 (eli 6 metrin pituiset puut saavat painua pari senttiä, tai virumalla vielä sentin lisää sallittu talven aikana=jänneväli/200), Ei tosin mitään käsitystä mikä on murtumisrajana, tuo lienee osin "mukavuus"rajakin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kestääkö talli?
ViestiLähetetty: 26.11.2012 18:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikä hirsissä näy pieniä reikiä..Otapa kairausnäytteet jollain 5-10mm pitkällä terällä. Hirsi luultavasti terve, jos terän mennessä syvemmälle alkaa ahdistus.. Pitäisi kestää, kun jakaa painot tasaisesti. Entä lattialankutus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kestääkö talli?
ViestiLähetetty: 27.11.2012 09:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kami kirjoitti:
...on aikanaan säilytetty -60 luvun Valmettia kärryineen. Ja vielä ennen sitä -50 luvun Chevrolet merkkistä kuormuria... Mitähän nuo ovat omapainoltaan olleet?
Tuolta löytyy vanhojenkin Valmetien ohjekirjat.
http://www.valtra.fi/extras/332.asp
Niistä löytyy massatkin.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: