Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1340 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 24.05.2009 19:08 ] |
Viestin otsikko: | Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Onko teillä minkälainen merkintä rekisteriotteessa kohdassa jarrujärjestelmän lisätieto? Meillä BX Millesime -91/92 (jossa ei abseja) on "ALB". Samoin on myös BX 19 GTi 16 V -90 (Saksan tuonti) "ALB" - autossahan on absit, mutta mittaritaulussa "jostain syystä ![]() |
Kirjoittaja: | TRD Turbo [ 24.05.2009 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Kirjava tuo käytäntö näköjään on XM dieselissä mulla absit ja rekisteriotteessa jarrujen kohdalla ei lue mitään. Breakissa ei abseja niin on merkintä PN. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 24.05.2009 19:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
ALB:n pitäisi olla takajarruihin vaikuttava venttiili, joka tunnistaa äkillisen jarrupaineen nousun tiukassa jarrutuksessa ja estää takapyörien lukkiintumisen.Tämä ei kuitenkaan ole paineentasausventtiili, joka säätyy autoon työnnettävän kuorman mukaan. Esimerkiksi pickupeissa oli aikoinaan vain takapyörillä "ABS" vaikka oikeasti kyseessä taisi olla "ALB". Se, miten BXssä tämä on toteutettu jätetään viisaammille. ![]() ABS on taasen sähköinen järjestelmä, jossa anturi mittaa pyöräkohtaista lukkiutumista ja vapauttaa painetta. Jos otteessa lukee ALB tai ABS on valon sytyttävä ja sammuttava: tämä on AKEn määrittämä katsastuksen hylkäysperuste. Honda on ilmeisesti 90-luvun alussa kutsunut ABS-jarrujaan termillä ALB, mutta tämä on toinen tarina. |
Kirjoittaja: | Igor [ 24.05.2009 20:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
ALB tarkoittaa kuormituksen mukaan säätyviä (taka-) jarruja. Rautajousisissa tapaa olla takajousituksen asennon mukaan säätyvä venttiili, joka siis perän noustessa jarrutuksessa vähentää takajarruille menevää painetta -> takajarrut ei lukkiudu niin herkästi. BX:ssä ja Xantiassa (ja kaiketi vanhemmissakin hydevehkeissä) tuo tulee ikäänkuin boonuksena, kun takajarrut saa paineensa takajousitukselta. |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 24.05.2009 22:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
"""Jos otteessa lukee ALB tai ABS on valon sytyttävä ja sammuttava: tämä on AKEn määrittämä katsastuksen hylkäysperuste.""" BX Millesimen rek. otteessa on ALB, mutta abseja ei ole ikinä autossa ollutkaan! Nyt olis "kluuna" se, että voiko katsastusmies.....katsastushenkilö siis, vaatia abseja ja merkkivalon toimimista BX 19 GTi 16 Valveen, jonka rekisteriotteessa jarruista on merkintä "ALB"??? Oma veikkaukseni on, että joskus aikoinaan edellisen omistajan tekemän rekisteröintikatsastuksen yhteydessä katsastusinsinöörillä on "lipsahtanut" absit ohi rekisteriotteesta! Kysynkin, onko teillä toisilla BX 19 GTi 16 Valven omistajilla millainen merkintä jarruista rek. otteessa ja kiinnostaisi kyllä myös absien/merkkivalon toiminta ennen kaikkea katsastuksessa. Kyseinen 16 Valvehan on katsastettu jo useampana vuotena ilman merkkivaloa ja siihen puuttumista. |
Kirjoittaja: | Cituning [ 25.05.2009 07:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
PN L on se "juttu" mikä pitää (hydraulisitikan) otteesta löytyä, mutta, joskushan on juttua ollut noista, jos pirssistä poistetaan abs:t, niin sieltä pitää raksia pois kaikki siihen liittyvät jutut, beksin kohdalla anturit, johdotukset, putkisto muuttaa toisenlaiseksi, samoten vetarit ja takanavat... |
Kirjoittaja: | Jouko [ 25.05.2009 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Citroën-foorumilla ollut juttu ALB:stä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,5510.0.html Lyhenteellä ALB ei ole tässä tapauksessa mitään tekemistä ABS jarrujen kanssa. |
Kirjoittaja: | lukkis [ 25.05.2009 10:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
TRD Turbo kirjoitti: Kirjava tuo käytäntö näköjään on XM dieselissä mulla absit ja rekisteriotteessa jarrujen kohdalla ei lue mitään. Breakissa ei abseja niin on merkintä PN. Kantsii laittaa rekisteriotteeseen myös ABS, jos ovat toimivat. Saa pienen alennuksen tuohon liikennevakuutukseen (jotain 5% ![]() Niin ja vakuutusyhtiölle pitää kertoa myös... Ja sen ABS valon pitää toimia. Eli kun virrat laittaa päälle, niin hetken (muutama sekuntti) pitää valon olla päällä ja sammua. Tuon valon toimintaa kyllä tarkistetaan katsastuken yhteydessä. Ja on hylkäysperuste ![]() |
Kirjoittaja: | KariM [ 25.05.2009 11:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Sotketaan lisää, Lainaa: ABS on taasen sähköinen järjestelmä... <...> Honda on ilmeisesti 90-luvun alussa kutsunut ABS-jarrujaan termillä ALB, mutta tämä on toinen tarina. Joo, Hondalla oli 20 vuotta sitten 2-kanavainen lukkiutumaton jarrujärjestelmä markkinanimellä ALB. Samaan aikaan Ford tarjosi etuvetomalleissaan jopa Lucas-Girling SCS -nimistä lukkiutumatonta hydromekaanista (=ei-sähköinen) systeemiä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 25.05.2009 13:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
citikkahullu kirjoitti: Nyt olis "kluuna" se, että voiko katsastusmies.....katsastushenkilö siis, vaatia abseja ja merkkivalon toimimista BX 19 GTi 16 Valveen, jonka rekisteriotteessa jarruista on merkintä "ALB"??? 16 Valvea ei kai ole ikinä ollut ilman ABS:eja (vai onko?), joten ABS:ien voidaan ja pitääkin vaatia toimivan. PN L siellä kyllä pitäisi otteessa lukea tosiaan (vrt. NAPL taitaa lukea huonompijarruisten yhteydessä, jos on lukkiutumattomat = neste, alipainetehostus, lukkiutumaton)Cituning kirjoitti: PN L on se "juttu" mikä pitää (hydraulisitikan) otteesta löytyä, mutta, joskushan on juttua ollut noista, jos pirssistä poistetaan abs:t, niin sieltä pitää raksia pois kaikki siihen liittyvät jutut, beksin kohdalla anturit, johdotukset, putkisto muuttaa toisenlaiseksi, samoten vetarit ja takanavat... Nope. Meikäläisen TZI:stä oli ABS:t poistettu (taka-anturit sökönä). Homma oli tehty siten, että valolta johto irti ja rekisteriotteeseen PN. |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 25.05.2009 23:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
No onko kellään 16 valvea? Mitä siinä rek. otteessa lukee? |
Kirjoittaja: | 12Soupapes [ 26.05.2009 00:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Alkoi vääntö käydä asiasta niin kovaksi että kävin omassa 16V:ssä lukemassa otteen, siinä on PN L. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 26.05.2009 14:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Cituning kirjoitti: PN L on se "juttu" mikä pitää (hydraulisitikan) otteesta löytyä, mutta, joskushan on juttua ollut noista, jos pirssistä poistetaan abs:t, niin sieltä pitää raksia pois kaikki siihen liittyvät jutut, beksin kohdalla anturit, johdotukset, putkisto muuttaa toisenlaiseksi, samoten vetarit ja takanavat... Nope. Meikäläisen TZI:stä oli ABS:t poistettu (taka-anturit sökönä). Homma oli tehty siten, että valolta johto irti ja rekisteriotteeseen PN. Molemmat oikeassa... sillä riippuu ihan katsastushenkilöstä ja kuun asennosta ja siitä milloin oli tilipäivä, että kumpaa se katsuri haluaa. Periaatteessa kyllä kaikki rensslit tulee poistaa jos katsastetaan AaBeeÄssättömänä. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 26.05.2009 17:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Eikös ne ole pakolliset vasta tästä (jos)vuodesta?Mitä ihmettä ihmettä niiden toimivuudesta vaadittaisiin,jos muuten jarrut toimii pilkulleen? |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 26.05.2009 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Esa66 kirjoitti: Mitä ihmettä ihmettä niiden toimivuudesta vaadittaisiin,jos muuten jarrut toimii pilkulleen? Jaa'ah. Samaa ihmettelen. Mutta kait niiden toimittava on. Koko ABS:ien hyöty hyvin marginaalinen. Jossain tapauksessa ehkä paikallaan, mutta on myös tilanteita, joissa ABS:stä on vain vahinkoa ja ovat osasyylliset liikennevahinkoon. Nooh, onneksi ei ole yhdessäkään autossani murheinani sellaisia rimpuloita. ALB kyllä lukee muutaman otteessa, mutta eihän niistä mitään merkkivaloja ole, ei syttyile tai sammuile. Jarrujen säännöllinen huolto on tärkeää. Viimeksikin, kun kävin katsastamassa tämän, katsastaja erikseen mainitsi hyvin toimivista jarruista. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 01.06.2009 12:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Esa66 kirjoitti: Eikös ne ole pakolliset vasta tästä (jos)vuodesta?Mitä ihmettä ihmettä niiden toimivuudesta vaadittaisiin,jos muuten jarrut toimii pilkulleen? Ovat pakolliset niissä malleissa, missä sellaiset ovat aina vakiona olleet. Esim. 16 Valve Beksissä ovat pakolliset, mutta eipä "perusmallin" Xantiassa tarvinut vielä 90-luvun puolivälissä ainakaan olla.r_a_n_u kirjoitti: Koko ABS:ien hyöty hyvin marginaalinen. Jossain tapauksessa ehkä paikallaan, mutta on myös tilanteita, joissa ABS:stä on vain vahinkoa ja ovat osasyylliset liikennevahinkoon. Kyllä ABS:eista on tietyissä tapauksissa hyötyä. Ei tosin niinkään hlöautossa... moottoripyörään kaipaisin, lähemmä parinsadan vauhdista kaatosateessa kovemmin jarrutellessa tuntuu tuo yamppi lähtevän siltakivillä turhan helposti luistelemaan ![]() |
Kirjoittaja: | Putkimies22 [ 01.06.2009 13:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Kyllä absit on kerran pelastaneet minut kolarilta. Järjellä olisi tietenkin sekin tilanne vältetty muttakun... ![]() |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 02.06.2009 00:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
Joo, tottahan absin taka-anturat uusitaan ja absit näin kuntoon laitetaan - kunhan ehditään! Kluu on kuitenkin se, että aikanaan auton maahantulon jälkeen rekisteröintikatsastuksen yhteydessä katsastushenkilö on tehnyt virheen jarrumerkinnän kohdalla, eikä minulla olisi aikaa/mahdollisuutta/haluakaan lähteä vaatimaan häntä tilille virheestään, eikä toisia katsastushenkilöitä myöskään voi velvoittaa sitä virhettä korjaamaan. Mutta BX-Parqueen ei ehtinyt isommin värkkäämään, niin tuli "kokeiltua onnekkaasti" leiman saadakseen seuraavaa: varakynkästä (laakeripesä pilalle menneestä) rautasahalla se "anturinkiinnitysnatsa" poikki ja takapenkin alla liitoksen vaihto - juu nou! Toinen, absillinen ok-kynkkä takajalkatilaan, hiukan tavaraa (kasseja) päälle ja piuhakytkentää takapenkin alla. Mitaritauluun abs-polttimo paikoilleen (jostain syystä joku joskus poistanut ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Jouko [ 02.06.2009 15:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
quai_de_javel kirjoitti: Citroën-foorumilla ollut juttu ALB:stä: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,5510.0.html Lyhenteellä ALB ei ole tässä tapauksessa mitään tekemistä ABS jarrujen kanssa. Ei se ALB merkintä rekisteriotteessa tarkoita samaa kuin ABS. Jos autossa on ABS-jarrut silloin otteessakin lukee ABS. Täytyy varmaan huomenna mennä katsastuskonttorille ja pyytää kirjallisena selitys mitä tarkoittaa ALB. |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 02.06.2009 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
quai_de_javel kirjoitti: Ei se ALB merkintä rekisteriotteessa tarkoita samaa kuin ABS. Jos autossa on ABS-jarrut silloin otteessakin lukee ABS. Tämähän se jutun kluu alunperin juuri olikin: Autossa on ABS:it (tottakai, 19 GTi 16 V), MUTTA kun rekisteriotteessa on "ALB" (siis sama, kuin esim. absittomassa Millesimessä), eikä "ABS", niin kuin esim. absillisessa XM:ssä. Voitiinko siis vaatia absin valoa toimimaan sellaisessa ajoneuvossa, jonka jarrujärjestelmän lisätieto kohdassa on merkintä "ALB"? Nyt minulle on sinänssä aivan sama, mitä mikäkin ja kukakin vaatii mistäkin ja kultakin, kun olen asian aiemmin kertomallani tavalla ratkaissut. MUTTA, kun asiamme on yhteinen yhteisen harrastuksen myötä, niin pohtikaamme ja kyselkäämme ja selvittäkäämme miten asia on tai miten sen pitäisi olla. Veikkaan, että lopputulos on sama kuin monen muunkin asian kohdalla; toisessa konttorissa ollaan sitä mieltä ja toisessa tätä jne. Tuuria ja onnea tarvitaan joka tapauksessa - myös liikenteessäkin ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.06.2009 15:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
citikkahullu kirjoitti: Tämähän se jutun kluu alunperin juuri olikin: Autossa on ABS:it (tottakai, 19 GTi 16 V), MUTTA kun rekisteriotteessa on "ALB" (siis sama, kuin esim. absittomassa Millesimessä) Absittomassa Millesimessä lukee otteessa PN tai joku on tunaroinut.
|
Kirjoittaja: | Jouko [ 03.06.2009 16:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
laakeri kirjoitti: Absittomassa Millesimessä lukee otteessa PN tai joku on tunaroinut. Minkä vuoden paperi se on missä niin lukee? |
Kirjoittaja: | Eki [ 03.06.2009 16:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
citikkahullu kirjoitti: Voitiinko siis vaatia absin valoa toimimaan sellaisessa ajoneuvossa, jonka jarrujärjestelmän lisätieto kohdassa on merkintä "ALB"? Ei voi. Ajoneuvossa voi olla ALB ilman ABS:iä sekä päinvastoin. Toinen asia sitten on, jos ajoneuvossa on rekisteriotteeseen merkkaamaton ABS, joka ei toimi. En tiedä, voidaanko sen toimintaa edellyttää, jos sen olemassaolo huomataan. Katsastuksen arvosteluperusteita voi tarkemmin tutkia täältä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 04.06.2009 07:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Rekisteriotteen jarrutieto "ALB", ABS ?? |
quai_de_javel kirjoitti: laakeri kirjoitti: Absittomassa Millesimessä lukee otteessa PN tai joku on tunaroinut. Minkä vuoden paperi se on missä niin lukee? ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |