|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: citikka säilöön Lähetetty: 12.01.2013 23:18 |
Viestit: 3655
|
|
Tänään tehdyn hankinnan johdosta tekisi mieli säilöä ZX Reflex muutamaksi vuodeksi, tai tarkemmin ainakin 10 vuodeksi... Se on ihan hienossa alkuperäiskunnossa oleva yksilö jota kukaan ei arvosta vielä tänä päivänä, juuri sellainen perusmalli jotka paalataan ensimmäisenä, mutta sitten joskus myöhemmin haikaillaan niiden perään. Uusin hankintani on käyttöautona ihan eri luokkaa, mutta Reflex on kuitenkin juuri se joka merkitsee mulle eniten ja jonka haluan säilyttää juuri sellaisena kuin se nyt on.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 12.01.2013 23:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: Tänään tehdyn hankinnan johdosta tekisi mieli säilöä ZX Reflex muutamaksi vuodeksi, tai tarkemmin ainakin 10 vuodeksi... Se on ihan hienossa alkuperäiskunnossa oleva yksilö jota kukaan ei arvosta vielä tänä päivänä, juuri sellainen perusmalli jotka paalataan ensimmäisenä Hienoa, kyllähän jokaista mallia olisi hyvä saada vähintään yksi kappale säilöön toki. Meinasitkos nyt ennen säilöntää huoltaa ja korjailla sen viimeisen päälle hyvään kuntoon? Kaikki alkava ruostehan varmaan kannattaa ainakin pysäyttää, ennen kuin ne pääsevät ongelmaksi asti.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 00:48 |
Viestit: 2775 Paikkakunta: Koria
|
Hieno ajatus. Ja muistathan säilyttäessäkin, että auto tykkää ajamisesta. Esim. pyöränlaakerit, jarrut flektit, lukot ym. yleensä kärsivät merkittävästi jo parin vuoden seisomisesta, ainakin ulkona. Lyhytkin käyttö silloin tällöin saa rasvat taas levittymään sinne mihin pitääkin, ja ruoste ei pääse yllättämään tekniikkaa. 
|
|
|
|
 |
|
^KARI^
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 07:54 |
|
laakeri kirjoitti: Meinasitkos nyt ennen säilöntää huoltaa ja korjailla sen viimeisen päälle hyvään kuntoon? Kaikki alkava ruostehan varmaan kannattaa ainakin pysäyttää, ennen kuin ne pääsevät ongelmaksi asti. Tuo yksilö on jo viimeisen päälle kunnossa oleva, ei tarvii korjailla. Endoskoopilla käyty läpi kotelot, suojaukset tehty, maalipinta kuin uudessa, penkit tiptop eikä mitään lisävirityksiä asenneltu. Totta tuo, että perusmallit menevät helpommin paaliin, vaikka niissä on usein enemmän fiilinkiä.
|
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 13:43 |
Viestit: 5930 Paikkakunta: Lahti
|
Hieno ajatus, älä silti seisota kuin talvet, eikä sitäkään kokonaan, autot tosiaan tykkää ajamisesta 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 18:17 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
|
Pyöränlaakerit, alapallonivelet ja raidetangonpäät jotakuinkin tuhoutuvat, tai tuhoutuvat ensimmäisen 1000km ajon aikana, sitten kun au... ZX otetaan 10 vuoden päästä liikenteeseen. Eikä tarvita edes kymmentä vuotta. Nuohan on kuitenkin helppoja ja halpoja uusittavia.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
|
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 18:26 |
Viestit: 4702 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
no mutta limunaatilla on aikaa askarrella laakereitten kanssa ,kun kuljin on pukeilla pölyttymässä. navat auki +akselit pois navoista ja sisäkoolit irti ja uutta rasvaa ja pyörittelyä. takana on jo hankalampaa ,joten ei muuta kun uudet navat. kyllä tuossa hommassa saa kulutettua jonkun hetken kun ei pidä kiirettä. lootaan uudet 75/80 öljyt ( saa valita merkin ihan ite ) moottoriin samoin . samalla voi säädellä venttiilejä ( 20/40 kylmänä ) kaikkee mukavaa . eiköhän siinä saa aikaa kulumaan. 
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 18:35 |
Viestit: 3655
|
Cituning kirjoitti: ...sitten kun au... ZX ... Hmmm - mites mää olen haistavinani tässä jonkunasteista ironiaa... 
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 18:42 |
Viestit: 3158 Paikkakunta: Korpilahti
|
Cituning kirjoitti: Pyöränlaakerit, alapallonivelet ja raidetangonpäät jotakuinkin tuhoutuvat, tai tuhoutuvat ensimmäisen 1000km ajon aikana Tuohon aihepiiriin tuli joku vuosi sitten käytännön kautta tutustuttua, edellinen Xm seisoi eräässä elämänvaiheessa yhden talven. Aika pian keväällä sitten käyttöönotettaessa alkoi aika reipas pyöränlaakerin rapina, pahentuen siihen malliin että jurinan jo tunsi lattiapellissäkin. No, olihan mittarissa kuitenkin jo reipas 550***km, eikä aiemmista vaihdoista ollut mitään tietoa, enkä tosin ihan varma ole oliko siinä mittarissakaan kaikki lukemat mukana... Siispä laakeria vaihtoon, hyvähän siitä tuli, mutta äänestä katosi vasta puolet, toinenkin etupyöränlaakeri oli kylästynyt elämäänsä, ja sen vaihdatettuani korjaamossa totesivat etteivät olleen niin surullisenkuntoista laakeria vielä sitä ennen nähneet... Varmaan sitten tuo ajopelin paino jotain vaikuttaa, Dyane seisoi kolmisen vuotta, sillä aikaa tuli siirreltyä pari kertaa, ja käyttöönotosta on 5½ vuotta eikä ainakaan vielä ole laakeriääniä tullut..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 18:57 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Korpilahti
|
olisikohan noissa laakerien tuhossa osasyynä se, että paino lepää pitkänaikaa samojen kuulin päällä, ja samassa pisteessä koolaukseen nähden, ajan kanssa metalli vaan antaa periksi, ja joko kuula tai koollaus antaa perään, eikä olekkaan enää pyöreä, tuohon voisi auttaa koripukit, jolloin kulkuneuvon paino ei lepääkkään niiden laakerin kuulien varassa pistemäisesti? (ainakin omat pidempään seisovat olen pukittanu, samalla eivät palloniveletkään eikä pysäytyskumit painu kasaan... käyttöön otettaessa sitten voisi lisätä tuoretta rasvaa, ja ajoa 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MB EQC-22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 22:31 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
jasu kirjoitti: Cituning kirjoitti: Pyöränlaakerit, alapallonivelet ja raidetangonpäät jotakuinkin tuhoutuvat, tai tuhoutuvat ensimmäisen 1000km ajon aikana Tuohon aihepiiriin tuli joku vuosi sitten käytännön kautta tutustuttua, edellinen Xm seisoi eräässä elämänvaiheessa yhden talven. Jep, käytin C5:n hyväksytyksi katsastuksessa ja jätin noin kolmeksi kuukaudeksi seisomaan. Otin liikenteeseen, ajelin viikon ja raidetangonpäät molemmilta puolilta reilusti väljät. Ja pyöränlaakerit (kartiorulla) olen nähnyt joiden ulkokooleissa "yläpuolella" rullien painaumat. En tiedä montako vuotta ko. auto oli seisonut, enemmän toki kuin vuoden-pari. Lemon: hurttia huumoria vain 
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 22:47 |
Viestit: 3655
|
Mulla on ollut muutaman vuoden ajan seisomassa ZX kesällä ja BX talvella, ei ongelmia paitsi yhden kerran: ZX oli seissyt n 3 kk ja jarrut olivat täysin jumissa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen kaikki taas toimi kuten pitää. Ja Cituning: olen tottunut 
|
|
|
|
 |
|
KKA
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 22:59 |
Viestit: 336 Paikkakunta: Kotka
|
|
tuskin ne raidepäät kolmen kuukauden seisomisesta väljiksi kuluu,ne nivelethän on rasvaa täynnä.Eipä ole tarvinnut kyllä mitään muitakaan niveliä tai laakereita vaihdella omiin autoihin seisottamisen takia.Eri asia tietysti jos ne nivelet ja laakerit on ruosteiset ja loppu jo ennen seisomaan laittoa.Jarrut on eri juttu,tuntuu levyt ruostuvan jo muutamassa kuukaudessa.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 23:17 |
Viestit: 2775 Paikkakunta: Koria
|
|
Eivät pyörivät laakerit pääse ruostumaan, jos rasvaa on hitunenkin jäljellä. Mutta kun ulkolämpötila vaihtelee, ja ilmankosteus vaihtenee, niin aina vettä jossain tilanteessa kondensoituu metallipinnoille. Kun laakeri ei enää ole täynnä rasvaa, niin johonkin kohtaan se ruoste iskee. Ohut pintaruosteen alku ei vielä ole vaarallista, mutta jos laakeri seisoo ja seisoo paikallaan, niin ruostekerros paksunee ja rauta vähenee sen palaessa ruosteeksi. Jos autoa käyttää vaikka hetkenkin esim.3 kk:n välein, niin laakerit pyöriessään rasvaantuvat, ja kestää taas aikansa, ennenkuin ruostuminen alkaa uudelleen. Samoin tietenkin pallonivelet, rasva levittyy, kun nivel liikkuu.
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 23:23 |
Viestit: 3655
|
|
Eli mun siis pitää maksaa Trafille 3 kk:n välein että voin kunnossapitokäyttää autoa...
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 23:44 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Lemon kirjoitti: Eli mun siis pitää maksaa Trafille 3 kk:n välein että voin kunnossapitokäyttää autoa... Tai sitten esimerkiksi et ajele tielle asti, etkä törmäile mihinkään, vähän pyöritystä pihassa vaan 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 23:48 |
Viestit: 2775 Paikkakunta: Koria
|
|
Tai aja vaan omassa pihassa... Mielestäni pääasia on säilytyksessäkin, että liikkuvat osat välillä liikkuvat.
|
|
|
|
 |
|
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 13.01.2013 23:49 |
Viestit: 3655
|
laakeri kirjoitti: Lemon kirjoitti: Eli mun siis pitää maksaa Trafille 3 kk:n välein että voin kunnossapitokäyttää autoa... Tai sitten esimerkiksi et ajele tielle asti, etkä törmäile mihinkään, vähän pyöritystä pihassa vaan  hei tota... ai niin, sinä et ole vielä nähnyt mein pihaa... 
|
|
|
|
 |
|
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 14.01.2013 08:27 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jos pitemmäksi aikaa jättää seisomaan, niin olisikos huono idea jättää kuljin pukkien päälle makoilemaan? Jostain olen kuullut, että seisonnan myötä renkaistakin saattaa tulla pyöreähköt. Tällä tavalla saisi ainakin auton painon pois pyöriltä ja niihin liittyviltä laakereilta. No joo, enpä ole itsekään muistanutviitsinyt syksyllä kesäkulkimia nostella ilmaan, vaikka aikomus on ollut vakaa. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 14.01.2013 08:47 |
Viestit: 7850 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
renkaisiin normaalia enemmän painetta, sisälle kosteudenpoistajia joita on syytä josku vaihdellakin.
Mitenköhän oikein pitkässä säilytyksessä kannattaa toimia tankin kanssa? Vajaassa tankissa on vettä ja täydessä vanhaa bensaa...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 14.01.2013 08:53 |
Viestit: 5855 Paikkakunta: Tuusula
|
|
Pitkäaikaissäilönnästä on mullakin kokemusta... Paras tapa on ajaa sitä autoa lämpimäksi esim 1 kk välein ja talvella vaikka 2-3 vkon välein. Näin kaikki säilyy paremmin toiminnassa ja kosteus ei kumuloidu vääriin paikkoihin. Ja kyllä, pyöränlaakereihin painuu "printtaukset" laakerirullista eli siis sinne ulkokooolin tulee printti. Esim lentokoneen pitkäaikaissäilönnässä pyöränlaakeri tuhoutuu jo kahdessa viikossa, tosin painotkin ovat jonki verran eriluokkaa mutta kertoo paljon miten huonosti tekniikka kestää seisotusta. Lisäksi ennen säilöntää kannattaa vaihtaa ihan kaikki liemet, jarrunesteet, öljyt moteur ja vaihteisto ja lehmät jos nyt sattuu olemaan hydekitikka. Lisäelvistelyn vuoksi paljon silicageelipusseja kabiiniin. Vastaavia myydään muuten mm asuntovaunuihin imemään kosteutta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 14.01.2013 10:28 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Teuski kirjoitti: Mitenköhän oikein pitkässä säilytyksessä kannattaa toimia tankin kanssa? Vajaassa tankissa on vettä ja täydessä vanhaa bensaa... Bensaa täyteen, hifistelijä laittanee vielä stabilointiainettakin. Taitaa täydessä tankissa bensa vanhentua hitaammin kuin vajaassa, eikä citikka ole niin nirso bensanlaadulle yleensä. Kaasaripelissä olisi syytä laskea kaasarit tyhjiksi, tuskin siitä pidempää seisontaa ajatellen haittaa on ruiskupelissäkään, mutta liekö hyötyäkään? Moottoripyörissä on aina riittänyt tankin täyttö ja kaasareiden tyhjennys, vaikka on ollut yksi niinkin nirso pyörä, että 2-3 viikon ajamattomuus ilman kaasareiden tyhjentämistä on aiheuttanut ongelmia. Citikka on seisonut yhden talven tankki täynnä ilman sen ihmeempiä seremonioita.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: citikka säilöön Lähetetty: 14.01.2013 10:36 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Cikatti kirjoitti: Lisäelvistelyn vuoksi paljon silicageelipusseja kabiiniin. Vastaavia myydään muuten mm asuntovaunuihin imemään kosteutta. Kissoille laitetaan kissanhiekkaa... http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/ ... l-n-16-kg/
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
|