Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 11:10 

Viestit: 2699
Toistuvasti raskasajoneuvokuljettajat saavat sapiskaa henkilöautojen kuljettajilta. Suurin syy, arvelisin, on tietämättömyys. Miten sen poistat? Ei sitä poista millään. Tai, kaikki ajokortin haltijat joksikin aikaa raskasajoneuvon ohjaimiin ja liikenteeseen. Se tietenkin on käytännössä mahdoton toteuttaa.
Liikennekäytös muuttuisi huomattavasti, kun jokaisen ajoneuvon kuljettajalla olisi omakohtainen tuntuma raskaan ajoneuvon hallintaan ja käytökseen. Sitä kun ei ole, niin sadatus on ja tulee olemaan sen mukaista.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 867
Paikkakunta: Janakkala
Harvan muun ammattiryhmän työpaikalla poukkoilee niin paljon amatöörejä, kuin raskaan liikenteen kuljettajien... :|



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Kadjar 1.5 dCi '16
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 13:03 

Viestit: 330
ammattiautoilijakin on erittäin suhteellinen käsite....useammin rekat ajavat 1-30m turvavälillä edessä olevaan ajoneuvoon kuin henkilöautot. Se on morjes henkilöautokuskille tai moottoripyöräilijälle, jos tämä vetäisee jarrut pohjaan ja rekka seuraa 1-30m päässä. Rekalla pitäisi olla 100m turvaväli, koska jarrut toimivat hitaammin ja massat suuremmat kuin h-autossa. Mielestäni turvavälin puute raskaan kaluston kuskeilla kertoo ammattiylpeyden puuttumisesta ja siitä kärsii enemmistö. Ymmärrän kiireen, mutta en sitä, että leikitään turvallisuuden kustannuksella. On varmasti työnsä tosissaan ottavia ja jotka ajavat turvallisesti raskaalla kalustolla, mutta heitä harvemmin näkee liikenteessä. Nyt joku ottaa varmasti pultit tästä "saarnasta", mutta havainnot omalla kohdalla ovat edellä mainitun kaltaiset.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 13:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
r_a_n_u kirjoitti:
Tai, kaikki ajokortin haltijat joksikin aikaa raskasajoneuvon ohjaimiin ja liikenteeseen. Se tietenkin on käytännössä mahdoton toteuttaa.
Autokouluun muutamia C-tunteja pakolliseksi nillekin, jotka eivät muuten muista C:tä ajaa? :roll:

Raskasta kalustoa työkseen ajavistakin vaan valitettavan harva vaikuttaa nykyään olevan oikeasti ammattilainen :(



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 15:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
pidä nyt sitä 100m väliä vaikka haluisitkin. ei kestä montaa sekuntia kun siihen tunkee jos jonkumerkkistä kotteroa suoraan keulan eteen. ja sitten taas valitetaan kun ison keulatekstit pystyy lukemaan peilistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 867
Paikkakunta: Janakkala
Valitettavasti on ainakin jossain määrin noin, kuten tuossa edellä todettiin. Ongelmahan on kuljetusalalla ollut oikeastaan aina palkan ja työhönsidonnaisajan suhde. Se johtaa siihen, että moni käy alaa kokeilemassa, mutta tilanteen todettuaan lähtee muihin hommiin. Pitkiä uria alalla tekevät vain vannoutuneimmat, sekä "mitä isompi auto, sitä isompi mies" -tyypit. Näissäkin on monenlaista, mutta niissä kokeilijoissa etenkin. Kokeilijat toki vähenevät ajan mittaan, kun ajokortin saamista on hankaloitettu ja hankaloitetaan ennestään. Eivätkä ammattipätevyysvaatimukset tilannetta ainakaan työvoiman, hyvän kuin huononkaan, saatavuuden kannalta helpota. Mutta silloin on haalittava porukkaa sieltä, mistä sattuu saamaan, eikä välttämättä voi kovin ronkeli olla...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Kadjar 1.5 dCi '16
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tällä viikolla tuli nähtyä ammattiautoilijan mallisuoritus: Kuopion moottoritiellä oli aura-auto auraamassa vasenta kaistaa siten että aura ulottui myös oikean kaistan puolelle illalla kuuden maissa. Auran perään muodostui usean sadan metrin mittainen n. 60km/h etenevä jono molemmille kaistoille, koska auran ohi pääsi vain varoen oikeata kaistaa ja piennarta hyväksi käyttäen. Eräällä sorarekkakuskilla sitten paloi hermo tähän hitauteen, ja hän ohitti n. 200m tätä kahden rinnakkaisen auton jonoa oikealta piennarta pitkin. Matkalle taisi sattua myös yksi poistumisramppi. Onneksi henkilöautoilijat osasivat seurata tilannetta peileistä, ja varoivat tuota "kaistapäätä".



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 17:00 

Viestit: 3655
laakeri kirjoitti:
Autokouluun muutamia C-tunteja pakolliseksi nillekin, jotka eivät muuten muista C:tä ajaa? :roll:

Joo-oh, tällähän asenteet korjataan...
Jos muutamien ammattikuljettajien asenne on C-kortista ja -tunneista huolimatta välinpitämätön, niin tuskin muutama C-tunti B-kortin ajavien asenteisiinkaan vaikuttaa. Ja en "unohtanut" C-korttia, ei vaan huvittanut maksaa ylimääräistä sellaisesta, jonka tiesin mulle turhaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 17:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
ei vaan huvittanut maksaa ylimääräistä sellaisesta, jonka tiesin mulle turhaksi.
Eihän nyt moinen turha ole. Kuorma-autollahan on hyvä kuskata vaikka citikkakokoontumisesta läjä moottoreita, vaihteistoja ja muita romppeita jemmaan. Ja nykiä toki vielä perässä vaikka yksi sätkä trailerin päällä samalla. :mrgreen:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3158
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
ei vaan huvittanut maksaa ylimääräistä sellaisesta, jonka tiesin mulle turhaksi.
Eihän nyt moinen turha ole. Kuorma-autollahan on hyvä kuskata vaikka citikkakokoontumisesta läjä moottoreita, vaihteistoja ja muita romppeita jemmaan. Ja nykiä toki vielä perässä vaikka yksi sätkä trailerin päällä samalla. :mrgreen:

Ja sit kaivellaankin jo vähintään C1E korttia, jos kärryllä meinaa kiskoa Rättäriä trailerilla, pikkuE riittää jos malttaa pitää vetoauton henkilö/pakettiautona...

Ihmisillä on erilaisia tarpeita, myös ajokorttinsa suhteen. Tai jos ei olisi, niin ei kai meillä olisi valinnanmahdollisuutta tarjottu, vaan kaikille olisi se sama lisenssi jolla saisi ajaa kaikkia ajoneuvoja..?

Myös ajokorttien hinnoissa on aika hurjia eroja, ajoneuvoluokkien välillä, eikä kaikilla paikkakunnilla edes järjestetä mahdollisuutta hankkia "isompia lisenssejä", tästähän Rallekin taisi joskus avautua...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 17:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1196
Kyllä ne raskaan kaluston kuskit pian loppuu Suomesta. Otamme sitten tilalle uusia ulkomailta..

Ikäraja C korttiin nousee 21 vuoteen.
Tarvitaan kallis ammattipätevyyskoulutus 140-280 tuntia.
Kortit menee umpeen 5 vuodessa ilman lisäopetuspäiviä.
jne.

Se on harva nuori, joka tuohon rumbaan lähtee, kun rahat ei riitä jatkossa edes B korttiin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 18:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:shock: samperi. mullahan loppuu kortista: A.B.C.D.E veto viiden vuodem päästä. mnooo ,eihän se kortti oo kun aseenkantolupaan verrattava lappu. eikä siitä kortista lopu kuin nuo c.d.e , elllei sitten hae jatkoo,
:roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 18:26 

Viestit: 3655
Mun käsittääkseni aseenkantoluvan uusiminen on vähän enemmän kuin pelkkä leima paperiin? Ai niin joo pikku-e kyllä on munkin kortissa mainittu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ootkos koskaan kokeillu D kortin saamista ? siinä ravataan lekurilta toiselle tarvittaessa . luuvalo ja luulotautikin saattaa torpata haaveet. toisaalta noissa työtuhoseuroissa yritetään parantaa noita tauteja vaihtelevasti. pahimmat sentään onnistutaan karsimaan. jäljelle näkyy jäävän enää kelvolliset ja mahdolliset kehityskelpoiset.

mitä nyt oon seurannu noita nuorempia korkeesti koulutettuja diplomikuskeja TTS:ltä :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1196
kokemjne kirjoitti:
mitä nyt oon seurannu noita nuorempia korkeesti koulutettuja diplomikuskeja TTS:ltä :mrgreen:

Eikös kurssin käyneet ole linja-autonkuljettajia. Kouluttamattomat ovat bussikuskeja.
Mää kuulun noihin jälkimmäisiin.. :lol:



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 19:03 

Viestit: 32
Nyt on jo paljon rekka ja muussa raskaassaliikenteessä muita kuin suomalaisia kuskeja.Ja ajokortin voi ostaa naapurimaista samoin kuin dikikortin tai vaikka useamman eri nimellä.Palkkaus vaihtelee tuntipalkasta kilometri tai johonkin urakkaan.Ajoaika on säännelty ja lepoajat.Ne ei kuitenkaan edellytä puskurissa roikkumista.Mutta moni hekilöautoilija esm. kehäteillä ohittaa kuorma-auton ja jää ajamaan eteen samalla nopeudella 10-15 m ohittamastaan rekasta.Jättämällä rakoa se taas täyttyy.Kuorma-autojejen mittarit tarkistetaan 2 vuoden välein eikä niissä ole suuria heittoja.N.80 km/h ajamalla saavuttaa usein henkilöautoja jotka ajavat mittarinsa mukaan 80.Ja jos lähdet ohittamaan niin sitten sanotaan että rekat kaahaa.Saahan niistä tosin rajoittimia ohitettua mutta ne ovat vähemmistönä ja usein ulkomaalaisia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 867
Paikkakunta: Janakkala
kokemjne kirjoitti:
:shock: samperi. mullahan loppuu kortista: A.B.C.D.E veto viiden vuodem päästä.

Sinullahan on sitten hyvä tilanne. Minulla kummittelee vielä tuo tulevan syyskuun 10. päivä. Vasta yksi direktiivipäivä varattuna... :shock:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Kadjar 1.5 dCi '16
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 19:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
Mun käsittääkseni aseenkantoluvan uusiminen on vähän enemmän kuin pelkkä leima paperiin?
Jos nyt puhutaan hallussapitoluvasta (josta yleensä aseenkantolupana puhutaan jostain syystä), eikä ihan oikeasta aseenkantoluvasta, niin eivätkö ne ole yleensä toistaiseksi voimassaolevia?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4702
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
minä kerkesin sen 35 tuntia käymään jo muutama vuosi sitten. nyt saa sitten ajaa bussia oikein EU luvalla . siihen hommaan ei riittänykkään aiemmat 40 vuotta. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 20:22 

Viestit: 309
Paikkakunta: Konnevesi
laakeri kirjoitti:
Lemon kirjoitti:
Mun käsittääkseni aseenkantoluvan uusiminen on vähän enemmän kuin pelkkä leima paperiin?
Jos nyt puhutaan hallussapitoluvasta (josta yleensä aseenkantolupana puhutaan jostain syystä), eikä ihan oikeasta aseenkantoluvasta, niin eivätkö ne ole yleensä toistaiseksi voimassaolevia?


Uudet hallussapitoluvat ovat jo ainakin pari vuotta olleet aluksi määräaikaisia kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen on lupaprosessi tehtävä uudelleen.



Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1196
kokemjne kirjoitti:
:shock: samperi. mullahan loppuu kortista: A.B.C.D.E veto viiden vuodem päästä. mnooo ,eihän se kortti oo kun aseenkantolupaan verrattava lappu. eikä siitä kortista lopu kuin nuo c.d.e , elllei sitten hae jatkoo,
:roll:
Jää siihen sentään E vielä...nimittäin ABE kortti.. ;)



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1196
kokemjne kirjoitti:
minä kerkesin sen 35 tuntia käymään jo muutama vuosi sitten. nyt saa sitten ajaa bussia oikein EU luvalla . siihen hommaan ei riittänykkään aiemmat 40 vuotta. :mrgreen:
Uusi ammattipätevyyslupa kannattaa päivittää aikaisintaan vasta puoli vuotta ennen nykyisen umpetumista. Siis aikaisintaan 10.3.13, jos kysymyksessä on linja-autokortti. Kuorma-autokortti sitten vuoden myöhemmin. Näin sen saa täysimittaiseksi, eli viideksi vuodeksi vanhan luvan umpeutumisesta.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 867
Paikkakunta: Janakkala
Jup, mutta se kai lasketaan viimeisestä direktiivipäivästä, eli kunhan sen käy 10.3. tai sen jälkeen, niin saa maksimiajan..?

Nyt sentään saa D:lle ja E:lle käytyä päivät samalla kertaa, alkuun meinasivat, että pitäisi molemmille erikseen. Tosin E:n kanssa taitaa käydä nyt niin, että kun direktiivipäivät suorittaa D:n takarajaan mennessä, se on E:lläkin voimassa siitä lukien sen viisi vuotta, eikä ensi vuoden syyskuusta lukien...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Kadjar 1.5 dCi '16
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 21:48 

Viestit: 217
laakeri kirjoitti:
Autokouluun muutamia C-tunteja pakolliseksi nillekin, jotka eivät muuten muista C:tä ajaa? :roll:


Ja toiset ei muista että mitkä on kelpoisuusehdot C-kortin ajamiselle...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Raskasajoneuvo muiden tienkäyttäjien silmin
ViestiLähetetty: 13.01.2013 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2209
Paikkakunta: Laukaa
Aakku kirjoitti:
Kyllä ne raskaan kaluston kuskit pian loppuu Suomesta. Otamme sitten tilalle uusia ulkomailta..

Ikäraja C korttiin nousee 21 vuoteen.
Tarvitaan kallis ammattipätevyyskoulutus 140-280 tuntia.
Kortit menee umpeen 5 vuodessa ilman lisäopetuspäiviä.
jne.

Se on harva nuori, joka tuohon rumbaan lähtee, kun rahat ei riitä jatkossa edes B korttiin.


Ennen oli opettavat parempioppisia, minäkin sain autokoulusta ABCE kortin 10 tunnin ajoharjoittelulla :mrgreen:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: