|
Kirjoittaja |
Viesti |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 27.05.2009 22:09 |
Viestit: 385 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Selailtuani tänään TM 11/09 tilastoa henkilöautomyynnistä Suomessa oli pienoinen yllätys Citroënin pudonneen sijalle 15. koko vuoden osalta automyynnissä verrattuna muihin automerkkeihin. Normaalisti sijoitus on 10. sijan nurkilla, useinkin yksinumeroisena lukuna. (10. Peugeot; 11. Kia; 12. Mazda; 13. Opel; 14. BMW; 15. Citroën; 16. Fiat; 17. Hyundai; 18. Renault)
Tilanne oli aika lailla samanlainen syvimmän laman aikana 1992-93, jolloin Citroënin suosio uutena autona oli hyvinkin heikonlainen. Tuolloin tosin oli yhteen aikaan tarjolla vain kolme Citroën-mallia, ZX, Xantia ja XM !
Luulisi kyllä löytyvän ostajia uusille Citroëneille Suomessa, kun mallistosta löytyy jopa 13 eri vaihtoehtoa verrattuna esim. Skoodan neljään malliin.
Se on lama ny Suomessa!
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
c_5
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 09:49 |
Viestit: 61 Paikkakunta: Lohja
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 09:56 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
c_5 kirjoitti: Skooda ei ole auto. 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 10:36 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tiedä sitten miten tuo tilasto on laskettu. Tuossa jokunen kuukausi sitten oli telkussa siitä kuinka opel piti keinotekoisesti menekkiä yllä. Täytti välivarastot ja näin saatiin hyvä kuva menekistä. Varastot täyttyivät eri puolilla maailmaa ja kupla puhkesi. suhtaudun itse pienellä varauksella tuollaisiin tilastoihin. Tuskin mikään hirveä menekki muillakaan merkeillä on nyt,kun ihmiset pelkäävät työpaikkojensa puolesta eivätkä tee hankintoja.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 10:48 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Juu kuulin samanlaista juttua että alkuvuoden myyntitilastot ei pidä aivan paikkaansa varastojen erilaisuudesta johtuen.
|
|
|
|
 |
kulkuri
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 16:30 |
Viestit: 298
|
Tämä citroenin hinta käytettynä putoaa näin rajusti ainoastaan Suomessa, vai onko c4-5 tuotu saksasta paljonkin. Tämä halpa mielikuva vaikuttaa myös uusien kysyntään.
Puoskari on oikeassa siinä että mallisto on nyt kunnossa, ajettavuudeltaan parempia autoja saa tosissaan etsiä kalliinpienkin joukosta .
Vielä kun Auto-Bon voisi irrottautua Vehosta
Veho tapaa olla sellainen laitos joka varaosahinnoittelullaan saa käytetyn auton hinnan alas, muistelkaa kuinka paljon myös Fiatteja ennen täällä oli. Mersut nyt menee kaupan vaikka varaosat maksais paidankin päältä.
Näin hieno peli kun Citroen pitäis kaiken järjen mukaan pitää hintansa paljon paremmin, niinkuin ds-cx aikoihin
ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
|
|
|
|
 |
Sitruunasafööri
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 17:03 |
Viestit: 154 Paikkakunta: Suomenmaa
|
Minusta Citroën on ollut Suomessa aikamoisessa alennustilassa jo hyvin pitkään, johtuen lähes yksinomaan maahantuojan motivaatiosta merkkiä kohtaan. Sen jälkeen kun Autobonista tuli Vehon rakki, on sen asema ollut minusta näkyvästi heikko. En ole nähnyt yhtään Vehon kauppaa, jossa ei alkaen valomainosten asettelusta olisi ns. tähtimerkki se ykkösmerkki. Okei, ainakin yksi poikkeus on: Veho Koivuhaka. Muutenkin brändinä MB on niin paljon vahvempi Suomessa, että ei ihme, että Vehon on helppo valita mihin se panostaa. Siksi toiseksi tulee muistaa, että Veho on pitkäaikainen perinteinen MB-maahantuoja, joten on ilmiselvää, että tällaiselle yritykselle on mielekkäämpää panostaa siihen tuttuun merkkiin, joka myy. Citroën on Veholle varsin uusi tuttavuus ja asettuu liian lähelle heidän tärkeintä merkkiään.
Joskus leikkinyt sellaisella ajatuksella, että pitäisi mennä Vehoon puku päällä ja sanoa, että haluaisin ostaa hyvän auton, mitä suosittelet. Tekisi toki saman useammassa liikkeessä. Olen aika varma, että minulle tarjottaisiin aina kättelyssä Mersua. Näkeehän sen kadullakin, että kalliita Mersuja näkee lähes joka päivä, mutta C6:ta ehkä kerran kuussa tai parissa (ja itse liikun säännöllisesti paikassa, jossa on ainakin yksi C6).
Väittäisin, että jatkossakin uudet Sitruunat tulevat pääasiassa olemaan kalliimpien mallien (C6:t ja paremmat C5:t) osalta perinteisten patonkifiilien ostamia, kun taas halvemmissa segmenteissä ostajina nähdään kirjavampaa asiakaskuntaa. MB on kuitenkin Vehon tuotepaletissa se merkki, joka on suuremmalla painoarvolla suunnattu keskiluokan paremmalle puolelle. Citroën toimii siinä sen alapuolella "vähän parempana" kansanautona.
Itse toisaalta ajattelen myös niin, että Citroën on nykyään liian tylsä ja keskinkertaistunut automerkki, sillä tekniset ratkaisut ja muotoilu ovat C6:ta lukuunottamatta ainakin minunkaltaiselle patonkihörhölle aivan liian tavanomaisia, eivätkä ne sytytä mielenkiintoa. No, enpä kyllä muutenkaan halua nykyautoa itselleni, mutta jos nyt kuvittelisin, että voisin sietää sellaista, niin pidemmän korren voisi viedä joku muukin merkki tässä tylsässä nyky-Citikan keskinkertaisuudessa.
"Tavanomaisiin ajokkeihin tottuneille CX on kuin jonkin tieteiselokuvan rekvisiittaa." - TM 6/1975
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Citroën ha-myynnin romahdus v.2009 Lähetetty: 28.05.2009 19:48 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
c_5 kirjoitti: Skooda ei ole auto. On se, kun konsernijohtaja mainostaa lähisukulaiskapistuksenkin olevan "Das Auto" ja kaikessa mainosmateriaalissa lukee "Skoda Auto". Yeti-raportti tulee heti, kun palaan Tsekeistä. Malttia! 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
|
|