Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Air Hybrid
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=13831
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 28.01.2013 23:49 ]
Viestin otsikko:  Air Hybrid

http://www.designboom.com/technology/pe ... d-vehicle/

...ja sivuston video on ihan parasta... :P

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 29.01.2013 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Järjestelmän hyötysuhteesta ja kapasiteetista ei tietenkään tarvitse mainita mitään, sehän on täysin epäolennaista :lol:

Kirjoittaja:  Xari [ 29.01.2013 13:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Jos hydejousiin liittäisi vastaavan systeemin, joka kuopasta varautuisi energiaa auton liikuttamiseen, suomen kuoppaisilla teillä tuloksena olisi lähes ikiliikkuja :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.02.2013 01:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Jarrutuksessa kehitettävä paineilmaratkaisu energian talteenottoon on kuolettavan huono idea. Kyllä se on varmuudella viisaampa muuttaa mieluummin sähköksi.
Tämän vehkeen oletettava kestoikä ei todellakaan tule olemaan yli 100 000 km. Paineilmavehje Suomen ilmastoon on täynnä ongelmia (Ymmärsinkö oikein että tuossa on jarruina pienet paineilman tuottoyksiköt?). Siellä on IHAN varmasti mm järjestälmä joka estää kompressoidun ilman mukana tulevan suolapitoisen veden poiston :D
Voi sentään, eiköhän tuo jarruenergia ole kätevämpi sähköllä. Mm liikkuvien osien määrä on aikas valtava sähköiseen energian talteen ottoon nähden.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 17.02.2013 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Tärkeintä ei olekaan tekniikan toimivuus, vaan se toimii osana markkinointia: Haluaisitko ostaa auton, joka on muita kalliimpi ja latautuu naapurien kateudesta :lol:

Kirjoittaja:  Tulsku [ 17.02.2013 06:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Mutta voisiko tuohon energian talteenottoon liittyä kuitenkin joku hyvä puoli, verrattuna sähköisiin vastaaviin? Sähkön kanssahan on sellainen ongelma, että sitä energiaa tule jarrutuksessa sellainen määrä, ettei sitä oikein pysty järkevästi nykytekniikalla ottamaan kaikkea vastaan. En osaa tuon ilmaversion hyötysuhteista sanoa mitään, mutta tuo nyt tuli ensimmäisenä mieleeni.

Lisätään vielä tämä lainaus:
Lainaa:
An air hybrid car should also be cheaper than a similar vehice with a standard hybrid powertrain.

Kirjoittaja:  Masa [ 17.02.2013 10:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Järjestelmähän näyttää olevan täysin hydraulinen, joten aika hämäävää puhua Air Hypridistä. Mikäli oikein olen noita kuvia ja toimintaa olen tulkinnut, niin ilmalla ei ole tuon järjestelmän kanssa mitään tekemistä. Takana oleva paineakku (low pressure storage) toimii nestesäiliönä, josta neste pumpun paineistamana siirretään tuonne auton alla olevaan paineakkuun (energy storage system). Tämä voidaan tehdä hyödyntämällä jarrutusenergiaa. Korkeapaineakun paineella pyöritetään voimansiirtoon kytkettyä hydraulimoottoria, josta neste palautuu taas takimmaiseen varaajaan.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 19.02.2013 00:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Mikäli tuo on täysin hydraulinen niin häviöt ovat aivan valtavat sähköiseen versioon nähden. Tosin tuleehan tuossa kierrätettyä energiaa mutta hydeversio hukkaa tehoa paljon. Onhan nesteen virtaavuus ihan eri luokkaa kuin kaasun. Pitää kuljettaa paljon nestettä suurella tilavuusvirralla = paljon syntyy hukkalämpöä kitkana. Siinä alkaa hydeputket kuumeta ihan eri malliin.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 19.02.2013 01:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Ei hydrauliikan hyötysuhde niin kovin huono ole kunhan järjestelmä toimii riittävän suurella paineella ja on optimoitu toimimaan niillä tehoilla, millä sitä käytetään. Aivan kuten sähköisten laitteiden kanssa.

Kirjoittaja:  sitikan vanki [ 19.02.2013 10:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Air Hybrid

Mielelläni näkisin ja kokoisin tuon AH:n liikenteessä. Mitenkähän nuo kosteusongelmat on saatu kuriin. Suomen pakkaset hmmm.............

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/