Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

PSA:n tappiokierre katkeaa pian
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=13968
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Visa-mies [ 14.02.2013 10:38 ]
Viestin otsikko:  PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Uutta "BX:ää" odotellessa.

Kauppalehti kirjoitti:
Peugeoteja ja Citroeneja valmistava PSA-konserni vakuuttaa, että sen tervehdyttämisohjelma puree viimeinkin.

Koko PSA-konsernin autoyksikön viime vuoden nettotappio nousi 1,5 miljardiin euroon vuoden takaisesta 92 miljoonasta. Koko konsernin tappio nousi viiteen miljardiin euroonn.

Silti konserni vakuuttaa, että se on oikealla tiellä.

Tiestä kertovat esimerkiksi säästöt, joita kertyi viime vuonna enemmän kuin oli budjetoitu, 1,18 miljardia euroa. Tavoite oli tasan miljardi.

Tänä vuonna konserni aikoo säästää vielä 900 miljoonaa euroa ja kasvattaa kassaansa 300 miljoonan omaisuuden myynneillä.

PSA:n talousjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon laskee myös, että yhteistyö General Motorsin kanssa tuo 600 miljoonan euron lisäsäästöt.

Konsernin hankalasta tilasta antoi tammikuussa kuvan FO-ammattiliiton puheenjohtaja Christian Lafaye, joka sanoi, että konsernin tappiot ovat seitsemän miljoonaa euroa päivässä.

PSA on Volkswagenin jälkeen Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Se työllistää yli 100 000 ihmistä pääosin Ranskassa.

PSA uskoo nyt katkaisevansa tappiokierteen vuonna 2014 ja pääsevänsä voitolle seuraavana vuonna.

Ranskalaiskonsernin toimitusjohtajan Philippe Varinin mukaan PSA yrittää myös luoda Peugeotille Citroenista poikkeavan tuotekuvan. Myös sen tuotantovolyymeja halutaan kasvattaa. Tässä se luottaa yhteistyöhön General Motorsin kanssa.

Varinin mukaan tavoita on, että vuonna 2015 puolet Peugeotin tuotannosta myydään Euroopan ulkopuolelle.

Kirjoittaja:  Scrat [ 14.02.2013 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

"Ranskalaiskonsernin toimitusjohtajan Philippe Varinin mukaan PSA yrittää myös luoda Peugeotille Citroenista poikkeavan tuotekuvan. Myös sen tuotantovolyymeja halutaan kasvattaa. Tässä se luottaa yhteistyöhön General Motorsin kanssa."

Yrittäisivät mieluummin luoda Citroënille Peugeotista poikkeavan tuotekuvan :roll: Esimerkiksi siten, että lopettaisivat noiden rautavieterien käytön Sitikoissa, minullekin riittäisi periaatteessa Xantiaa pienempi, mutta kun ei löydy kovin tuoreena hydemallia ja Xantutkin vanhenevat, C5 vain vielä isompi :( C3 tai C4 jos saisi jousilla niin riittäisi näin yksinäisen kulkutarpeisiin ihan hyvin

Scrat

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 14.02.2013 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Kauppalehti kirjoitti:
Peugeoteja ja Citroeneja valmistava PSA-konserni vakuuttaa, että sen tervehdyttämisohjelma puree viimeinkin.
Hieman kummalliselta vaikuttaisi, jos rehellisesti myönnettäisiin alamäen todennäköisesti kaikesta huolimatta jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen.

Kauppalehti kirjoitti:
Koko PSA-konsernin autoyksikön viime vuoden nettotappio nousi 1,5 miljardiin euroon vuoden takaisesta 92 miljoonasta. Koko konsernin tappio nousi viiteen miljardiin euroon.Silti konserni vakuuttaa, että se on oikealla tiellä.
Nousu alkaa aina pohjalta, sieltä on hyvä ponnistaa, on ilmeisesti ajatus tämän takana.

Kauppalehti kirjoitti:
Tiestä kertovat esimerkiksi säästöt, joita kertyi viime vuonna enemmän kuin oli budjetoitu, 1,18 miljardia euroa. Tavoite oli tasan miljardi.
Jos valmistetaan paljon suunniteltua vähemmän autoja, niin kulujakin tulee tietenkin odotettua vähemmän.

Kauppalehti kirjoitti:
Tänä vuonna konserni aikoo säästää vielä 900 miljoonaa euroa ja kasvattaa kassaansa 300 miljoonan omaisuuden myynneillä.
Mikä luultavasti lisää tappioita, koska omaisuuden myyntihinta jäänee alhaiseksi.

Kauppalehti kirjoitti:
PSA:n talousjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon laskee myös, että yhteistyö General Motorsin kanssa tuo 600 miljoonan euron lisäsäästöt.
Mikä tietenkin ranskalaisten kannalta vähentää kotimaisuusastetta ja mahdollistaa ennakoitua suuremman myynnin pudotuksen.

Kauppalehti kirjoitti:
PSA on Volkswagenin jälkeen Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja. Se työllistää yli 100 000 ihmistä pääosin Ranskassa.
Työntekijöiden määrä vähennyksien jälkeen luultavasti kovastikin alle 90 000. Näin alkajaisiksi.

Kauppalehti kirjoitti:
PSA uskoo nyt katkaisevansa tappiokierteen vuonna 2014 ja pääsevänsä voitolle seuraavana vuonna.
Minäkin uskon valoisaan tulevaisuuteen, koska muuten se ei vaikuttaisi niin hyvältä.

Kauppalehti kirjoitti:
Ranskalaiskonsernin toimitusjohtajan Philippe Varinin mukaan PSA yrittää myös luoda Peugeotille Citroenista poikkeavan tuotekuvan. Myös sen tuotantovolyymeja halutaan kasvattaa. Tässä se luottaa yhteistyöhön General Motorsin kanssa.
Tuotantovolyymistä ei ole paljon iloa, ellei se johdu kysynnän lisääntymisestä.

Kauppalehti kirjoitti:
Varinin mukaan tavoita on, että vuonna 2015 puolet Peugeotin tuotannosta myydään Euroopan ulkopuolelle.
Tämä tavoite on mahdollista saavuttaa, kunhan myynti Euroopassa laskee riittävästi.

Kirjoittaja:  Nickroen [ 15.02.2013 09:33 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

PSA tekee uudet proace-pakettiautot toyotalle. Jospa nykyinen hiace-kansa ostaisi uutta proace pakua kuten tähän asti hiacea niin saadaan
ranskalaistettua salaa tojota-uskovaisia? :)

Kirjoittaja:  Lemon [ 15.02.2013 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Olisihan se ihan mukavaa kuulla vaihteeksi jo hyviä uutisia PSA:n tilanteesta, vaikkei mulla mitään osakkeita olekaan.

Kirjoittaja:  Julmuri [ 15.02.2013 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Tuosta tuoteimagon muutoksesta valittelivat jossain kirjoituksessa että Citroen olisi DS-sarjalla onnistunut kohottamaan imagoaan ja että Peugeot olisi jäänyt vähän niin kuin jalkoihin siinä kohdin. Ja kyllähän se vähän niin on että jos pitäisi valita DS5:n ja 3008:n välillä niin ei olisi kahta sanaa siitä kumman ratin taakse istuutuisi vaikkei olisikaan erityistä fiksaatiota sitikkaan. Samassa tosin kirjoitettiin ettei Citroenista ole tarkoitus tehdä "halpa-peugeotia", mikä on sinänsä ihan hyvä juttu. Mutta jos aikovat kaasunesteet unohtaa kokonaan niin se on kyllä murheellinen asia...

Kirjoittaja:  Lemon [ 15.02.2013 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Eiköhän se unohtaminen ole jo alkanut...

Kirjoittaja:  laakeri [ 15.02.2013 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Julmuri kirjoitti:
Tuosta tuoteimagon muutoksesta valittelivat jossain kirjoituksessa että Citroen olisi DS-sarjalla onnistunut kohottamaan imagoaan ja että Peugeot olisi jäänyt vähän niin kuin jalkoihin siinä kohdin. Ja kyllähän se vähän niin on että jos pitäisi valita DS5:n ja 3008:n välillä niin ei olisi kahta sanaa siitä kumman ratin taakse istuutuisi vaikkei olisikaan erityistä fiksaatiota sitikkaan.
Oho. DS-sarja kuitenkin koostuu niistä vähiten kiinnostavista malleista, joten aika yllättävää tuo. Täytyy kyllä toivoa, ettei joudu DS5:n ja 3008:n välillä valitsemaan :?
Julmuri kirjoitti:
Samassa tosin kirjoitettiin ettei Citroenista ole tarkoitus tehdä "halpa-peugeotia", mikä on sinänsä ihan hyvä juttu.
Melko outoahan se kyllä oliskin, jos noin tehtäisiin, kun tilanne on aiemmin ollut juuri toisinpäin (vrt. esim. BX vs 405, XM vs 605 ja Xantia vs 406).

Kirjoittaja:  crolic [ 15.02.2013 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Mielestäni kansa odottaa jotain halpaa, toimivaa ja varmaa (?) autoa ja esim DS ei ole kaikkien tavoitettavissa/eikä välttämättä edes kiinnosta. lisäksi tarpeen tullen GM on aina valmis auttamaan pulassa olevia tehtailijoita toiminnan lopettamisessa... Todennäköisesti tulevaisuudessa suurin osa kansasta siirtyy paikasta toiseen jollain ooppelilla...

Kirjoittaja:  ealab [ 17.02.2013 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Ja PSA:n kierretappi katkeaa....

Kirjoittaja:  black_van [ 17.02.2013 09:47 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

GM.n kanssa yhteistyön tuloksena on aina toisen osapuolen selkärangan katkeaminen. Kaikkihan nyt tietää miten GM toimii.
Todella suuri virhe tuollainen "yhteistyö"

Kirjoittaja:  Julmuri [ 17.02.2013 11:56 ]
Viestin otsikko: 

crolic kirjoitti:
Mielestäni kansa odottaa jotain halpaa, toimivaa ja varmaa (?) autoa ja esim DS ei ole kaikkien tavoitettavissa/eikä välttämättä edes kiinnosta. lisäksi tarpeen tullen GM on aina valmis auttamaan pulassa olevia tehtailijoita toiminnan lopettamisessa... Todennäköisesti tulevaisuudessa suurin osa kansasta siirtyy paikasta toiseen jollain ooppelilla...


DS ei ole kaikkien tavoitettavissa eikä se liene edes valmistajan tarkoitus. Sen on tarkoitus tehdä selkeä pesäero "tavallisen kansan" c-mallistoon ja nostaa merkin laatuimagoa siten, että ne voidaan hinnoitella korkeammalle ja siinä sivussa luultavasti yritetään hilata myös c-malliston hintaa (katteita) ylöspäin jotta toiminta ylipäätään saadaan kannattavaksi. DS4 ja DS5 eivät välttämättä ole ihan hirveän kovia myyntihittejä mutta ymmärtääkseni DS3 on myynyt erittäin hyvin ja siitä tehtaalle jää paljon isommat katteet kuin tavallisesta C3:sta. Citroen on siinä mielessä vähän ristiriitainen merkki että toisaalta siltä odotetaan jotain "halpaa toimivaa ja varmaa perusautoa peruskansalaiselle" (huono kate) mutta toisaalta samaan aikaan sen odotetaan olevan jotain aivan erikoista ja erilaista (korkeampi kate mutta pienemmät myyntimäärät, varsinkin silloin kun se erikoisuudentavoittelu menee kaiken muun edelle vähän DS5:n tapaan)... Se mitä yhteistyö GM:n kanssa tuo tullessaan on vielä kysymysmerkki mutta kieltämättä ennuste on aika huono sillä saralla jos historiaa katsoo.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 17.02.2013 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: PSA:n tappiokierre katkeaa pian

Valtio on jo taannut PSAn 7 miljardin lainoja ja huhuja osakeostoista on kulississa - ennemmin tai myöhemmin valtio ohjaa myös Renaultin samaan nippuun ja Ranskaan jää yksi iso konserni.

Peugeot-merkillä myydään konservatiivisia voileipämalleja, Renaultin merkillä ralli- ja urheilupelejä sekä tila-/pakettiautoja (joita valmistetaan myös alihankintana esimerkiksi Nissanille, Mercedes-Benzille ja Opelille) ja Citroën saa tuoda ne omituiset premiumsuuntaan kurottavat mallinsa. Lisäksi Dacian suunnan mukaisesti edullisia käyttöautoja edustamaan herätetään henkiin Panhard, koska Simcaa ei enää kukaan enää halua muistella. Talbotista puhumattakaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/