Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 51/66 [ 1630 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 66  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 17:26 

Viestit: 2699
Onpas Patongissa hiljaista?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 18:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2115
Paikkakunta: Laukaa
r_a_n_u kirjoitti:
Onpas Patongissa hiljaista?


Ehkäpä kaikki on lumitöissä...? :lol:
Tai sitten nuo kärjekkäät keskustelut karkottaa täältä kieli keskellä kulkevat.... :roll:

Kuka tekis seuraavan aloitteen???

Ps, kävin tekemässä aloitteen.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4639
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no miten olis kinastelu eri öljymerkkien paremmuudesta ? ;) ja tietenkin reiän täytteistä eli syttykynttilöistä . onko champion huonompi kuin eqyem jne jne ja tietysti pitää NGK haukkua sudeksi ja ylistää bosch ja denso maasta taivaaseen ... eikös noista sais jo jonkilaista kinastelua aikaiseksi ? :mrgreen:

niin ja nykykeksinnöistä tuli mieleen tuon " suhteen sähkölämmitys/ webasto kellolla . siitä on ollu jo huvittavia mielipiteitä , ilmeisesti webaston lämmittämä kone käynnistyy paremmin kuin sähköllä lämmitetty . kyllä on viisas webasto ja kulkupelin älypää kun osaa erottaa millä tavalla konetta on lämmitetty etukäteen . minua pikkusen se epäilyttää.
ja monta muutakin asiaa on mielessä , mutta en oo erikoistunu romaanien kirjoitteluun vaan tämmöseen kohtuullisen lyhkäseen vinoiluun erilaisista uskomuksista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 21:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Esson baarissa kuultua:
Eihän sähköllä voi lämmittää kun letkulämmitin lämmittää nesteen ja anturit niin ecu luulee että kone on lämmin eikä osaa ryypyttää.
Säteilylämmitin taas ei lämmitä yhtään mitään. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3113
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Käytännössä koettua, sillä ei ole merkitystä millä nesteet lämmitetään, mutta sillä on onko lämmittimessä kiertovesipumppu, lämmitysajassa mutta se on lämmittimen tehosta kiinni. Korostuu etenkin "haaramoottoreissa", joissa rakenteesta johtuen lohkolämmitin on enemmän lohkon toisella reunalla, eli sylinteririvit lämpenee eri tavalla. Kiertovesipumpulla tuon lämpiämisen epätasaisuuden saa poistettua. Rivimoottorissakin osaa tulla hankaluuksia, mikäli moottorin lämpöanturi on kovin lähellä lohkolämmitintä, eli anturin mielestä moottorin lämpötila on korkeampi mitä todellisuudessa on...

V-koneessa tietenkin osa ongelmasta voi vähentyä, jos molemminpuolin konetta on lambda-anturit. Aina ei näin ole, semmoinenkin löytyy hallusta, tai siis, V-koneita ilman anturia sekä yhdellä, kahdella ja neljällä anturilla. Viimeisessä versiossa toiset lambdat on kattien kunnonvalvontaa varten, seossäätöön käytetään ennen katteja olevia lambaadoita...

Vähän tätä tuli lähiviikkoina testattua käytännössä, ajopeli millä nyt tämän vuoden ajot pääasiassa on suoritettu, kärsi lyhyessä lämmityksessä kovemmassa pakkasessa huonosta käynnistä, kunnes sammutti ja käynnisti uudelleen eli käynti parani kun nesteet sekoittui tasaten lämmöt. Lohkolämmitin kun on parittomien pyttyjen puolella, alta puolen tunnin lämmityksellä pystyi käsinkin tuntemaan jotta parillinen puoli oli kylmempi mitä pariton puoli. Sekoitetaan vielä soppaa pyttynumerointien osalta, Britit ovat päättäneet että vasemmalla puolella on parittomat numerot, ja oikealla parilliset. eikä siten miten Sitikalla on numeroitu, joka sitten sekin poikkeaa Maseratin numeroinnista. Huvittavaa kun on kolmen valmistajan V-koneita hallussa, joissa on toisistaan poikkeavat pyttyjen numerointitavat... Nyt sitten, kun sattuneesta syystä ei ollut pariin viikkoon liikkumiselle tarvetta, asensin Eberin. Siinä on kivasti kiertovesipumppu, jonka voi käynnistää myös ilman että lämmitintä käyttää, joten tekaisin kytkennän joka käynnistää pumpun kun akkujännite nousee yli 13,5 volttia, ja kun tuo raja on ylittynyt niin noin vartin pyörittää pumppua, tasaten lämpöjä sammutuksen jälkeen. Kylmästä lohkolämmittimen kanssa käynti on heti kunnollista, kun lämmöt onkin tasaisesti ympäri konetta, eikä siten että toisessa sylinteririvissä on kuumaa ja toisessa kylmää...

Sillä ei tuossa ole eroa, lämmittääkö lohkolämppärillä vai Eberillä, paitsi lämmitysajassa. Aika paljon äkimmin lämpenee 5kW bensanpolttolaitteella kuin 500W sähkövastuksella...

Mikä sitten on Eberin ja Webaston ero? Täysin sama laite vaikuttaisi kaikkineen olevan, Eberspächer B5W kuin Webasto BBW46. Kumpaakin kun on tullut käpisteltyä vähän enemmänkin, ja tuli havaittua että varaosatkin on samoja, sähkökytkennät on samat eli kuvatkin vastaa toisiaan. Samaten kumpaakin on ollut Mersussa, mistä tämäkin on peräisin, kuten pari aiemmin omistettua Webaston tekelettä. Niin, samaa firmaakin ovat olleet jo kauan, jännä silti että kummallakin merkillä edelleen valmistetaan... Tässä Eberissä on tyyppikilvessä ja muutamassa liittimessäkin Mersun tähti, en enää muista oliko Webastoissa...

Eli, kun Kokemjne:lle joku tulee tätä seuraavan kerran esittämään, kysy puhuuko lohkolämmittimen huonompaa toimintaa kertova perinteisestä vai kiertovesipumpullisesta sähkölämmittimestä. Todennäköisesti ei ole asian esittäjä kuullutkaan että lohkolämppärissä voisi olla kiertovesipumppua... Tuosta kiertovesipumpun olemassaolosta tai puuttumisesta se ero tulee, eikä lämmitystavasta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Elikkä: letkulämmitin kiertovesipumpulla tai ilman, lohkolämmitin tai säteilylämmitin eli neljä eri tapaa lämmittää verkkovirralla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7592
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla on subarussa ihan perinteinen lohkolämmitin toisen puolen kannen päässä. Silti tuntuu lämmittävän yllättävän hyvin molemmat puolet, pitääkin joskus mittailla lämpöjä infrapunamittarilla...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 19.02.2021 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3113
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
Mulla on subarussa ihan perinteinen lohkolämmitin toisen puolen kannen päässä. Silti tuntuu lämmittävän yllättävän hyvin molemmat puolet, pitääkin joskus mittailla lämpöjä infrapunamittarilla...

Kokeilepas sekoileeko kun lämmittää vartin-puoli tuntia? Xm:n V6 sekoilee lyhyellä lämmityksellä, Rangen kaasarikone käy selvästi toisella puolella konetta laihalla ja toisella rikkaalla, ruiskukone röpeltää eikä vastaa kaasuun kuten tasaisemmin lämmitetyllä. Pitemmästi kun lämmittää niin silloin on tasaisemmin lämmennyt, mutta kyllä tosiaan oleellisesti toiminta muuttui parempaan kiertovesipumpun kanssa...

Tuppaa tosin näillä reiluilla parinkympin pakkasilla mitä oli, alumiinikasi luovuttavan lämpöä melkeinpä sitä mukaa mitä lohkolämppäri sitä saa aikaan. Harmi kun Eberin bensapuolen asennus ei mennyt ihan siten miten piti, nyt mokoma lämmitin on toiminnassa vain kiertovesipumpun osalta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 25.02.2021 15:30 

Viestit: 471
Paikkakunta: Huittinen
Tämä tapahtui jo vuosi sitten eikä autoa alettu korjaamaan, tuli taas puhetta asiasta niin kysäsenpäs: xantia 2.0 hdi, moottoriöljyä laitettu liikaa ehkä 1,5 litraa, sen jälkeen pikatietä 20km nopeudella 120km/h jolloin alkoi hyytymään ja usvaa pakoputkesta. Venttiillikopan välistä löi öljyä pihalle ja "kävi" kolmella.
Mäntä, venttiili? Autolla ajettiin sen jälkeen muutama viikko, koko ajan savutti rajusti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 07.03.2021 18:25 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Kävin tässä taannoin elintarvikeliikkeessä (K-kauppa Porvoossa)missä en yleensä asioi.Parin päivän päästä tuli viesti jossa pyydettiin arvioimaan kyseinen kauppa,ja sen tarjonta.
Annoin hyvän arvosanan ko.liikkeelle,koska olin tarjontaan tyytyväinen,ja kirjoitin myös perustelut sille.Muutaman päivän päästä tuli taas viesti,missä kovasti kiiteltiin antamaani palautetta,ja liitteeksi kirjoittamani perustelu..Joka oli käännetty englanniksi...?!?



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 08.03.2021 17:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2668
Paikkakunta: Koria
mister kirjoitti:
Tämä tapahtui jo vuosi sitten eikä autoa alettu korjaamaan, tuli taas puhetta asiasta niin kysäsenpäs: xantia 2.0 hdi, moottoriöljyä laitettu liikaa ehkä 1,5 litraa, sen jälkeen pikatietä 20km nopeudella 120km/h jolloin alkoi hyytymään ja usvaa pakoputkesta. Venttiillikopan välistä löi öljyä pihalle ja "kävi" kolmella.
Mäntä, venttiili? Autolla ajettiin sen jälkeen muutama viikko, koko ajan savutti rajusti.


ARVAAN, en siis tiedä. Autossa jäähdytysnesteet vuotaneet, jolloin koneessa epämääräisiä oireita. Varmuuden vuoksi lisätty öljyä, joka ei varmaankaan ole ongelmien syy, vaan edelleen jäähdytysnesteen vähentyessä kannentiiviste palanut. Koneen kuumentuessa varmaan myös useat stefat sekä O-tenkaat vahingoittuneet. ja kun kaiiki tiivisteet sököt, niin koe yltäpäältä öljyssä

Ja siis minun mielikuvitukseni tuotos on tässä kyseessä :roll: jälleen vailla yhtään tarkistettua faktaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 08.03.2021 18:45 

Viestit: 471
Paikkakunta: Huittinen
Kaveri luki mittatikkua väärin tihrustaen huonoilla silmillään, öljynpinta oli 2cm yli ylärajan. Piti siitä kantta purkaa sen verta että olis nähnyt vauriot, mutta kaveria ei kiinnostanut :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 08.03.2021 22:52 

Viestit: 4686
mister kirjoitti:
Kaveri luki mittatikkua väärin tihrustaen huonoilla silmillään, öljynpinta oli 2cm yli ylärajan. Piti siitä kantta purkaa sen verta että olis nähnyt vauriot, mutta kaveria ei kiinnostanut :roll:

Jos muuten kävi sen jälkeen kaikilla pytyillä, niin ainakin välijäähdyttimen letkun voisi saada kohtuu helpolla auki, jos siellä on turbosta tullutta öljyä? En tiedä käykö HDI:ssa useinkaan/voiko käydä, mutta voisiko vaikka suutinvika aiheuttaa myös sen öljyn lisääntymisen (kun laimenee dieselillä), eli jos onkin toisinpäin syy-seuraus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 08.03.2021 23:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Ihmettelen miten "ammattimiehet" korjaamolla on diagnosoinut turbon rikkinäiseksi vaikka kyseessä on pakoputken tukkeutuminen. C5 1 2.2hdi.
Jos Perttu lukee niin käy nostamassa Ali seinälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 19:30 

Viestit: 5218
Paikkakunta: Lahti
Ihmettelen miten talvi yllättää jotkut maaliskuussa, marraskuussa sen vois jotenkin käsittää...



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3113
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Mustis kirjoitti:
Ihmettelen miten "ammattimiehet" korjaamolla on diagnosoinut turbon rikkinäiseksi vaikka kyseessä on pakoputken tukkeutuminen. C5 1 2.2hdi.
Jos Perttu lukee niin käy nostamassa Ali seinälle.

Sattuiko Ylivieskassa? Vaimon siskolle kävi kanssa hupsusti korjaamolla käyntiinlähtemättömyyttä diagnosoitaessa. Eräänä talvipäivänä ei enää käynnistynyt, hinasivat korjaamolle. Diagnoosina "akku rikki, vaihdettu uusi", muuta vikaa eivät löytäneet. Pari päivää myöhemmin sama toistui. Tässä kohtaa oli siskot olleet jutuissa, kysyivät arviota minultakin. Epäilin latausvikaa, hiilen loppumista laturista. Ei kuulemma ollut, vaan oli taas akku jäässä/rikki/tyhjä, uutta akkua pesään ja hyvää matkaa...

Arvaatten varmaan miten kävi? Pari-kolme päivää ajoa, ja taas loppui meno. Hinasivat äiteen pihaan, eivät jaksaneet taistella, osti vähän uudemman auton tilalle. Tämän kun kuulin, kysyin korjaamon kantaa latausvikaan, oli kysynyt, ja oli vastattu että "ei antanut laturista vikakoodia, laturi ei siis ole rikki. Jotain mystistä on vikana". No, myin tuon auton sitten kaverille (joo, oli lupakin, itse asiassa toive, myydä se), esitin vikapaikasta epäilyn, otti laturin auki ja toinen hiili oli aivan loppu. Parilla kympillä korjautti kaverillaan autosähköliikkeessä laturin, ja kas kummaa, vika poistui...

Jostain syystä ei vaimo eikä siskonsakaan halunnut kertoa korjaamon nimeä. Epäilivät että saattaisin käydä kehumassa heitä, meinasin itse että hakisin sinne kannetut rahat, tai ainakin osan, pois heiltä. Viissatanen meni diagnosointiin, akkuun, ja viallisen auton silti sai takaisin...

Niin, kohteena oli vuoden -89 Tojota, ja ne siellä korjaamossa ihan tosissaan meinasivat että siitä olisi jotain vikakoodeja voitu lukea. Yleismittaria ei oltu viitsitty käyttää vikaa hakiessa...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 20:40 

Viestit: 194
Paikkakunta: Hämeenlinna
Monilla on järkähtämätön usko siihen,että korjaamoissa pesii joku elämää suurempi tietotaito.
Voin kertoa,että ei todellakaan pesi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 20:47 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Joo, tämä on huomattu toisenmerkkisten parissa myös. Aktiivinen harrastaja omaa usein paremman tietotaidon kuin korjaamot. Onneksi näitä tietoja myös foorumeilla jaetaan ja kerrotaan auliisti, kun kimpassa tehdään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
jasu kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
Ihmettelen miten "ammattimiehet" korjaamolla on diagnosoinut turbon rikkinäiseksi vaikka kyseessä on pakoputken tukkeutuminen. C5 1 2.2hdi.
Jos Perttu lukee niin käy nostamassa Ali seinälle.

Sattuiko Ylivieskassa? .


Ei ollut ku naapurikylässä, en minäkään viitti julkistaa tarkempaa paikkaa kun oireet passas kyllä turbon hajoamiseen: hallitsematon kierrosten nousu ja helvetillinen savutus ihan joka puolelta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
jasu kirjoitti:

Niin, kohteena oli vuoden -89 Tojota, ja ne siellä korjaamossa ihan tosissaan meinasivat että siitä olisi jotain vikakoodeja voitu lukea. Yleismittaria ei oltu viitsitty käyttää vikaa hakiessa...


No ei varmasti anna vikakoodia laturista että kyllä ne siinä olivat oikeassa. :D

Ensimmäisenä tulis mieleen että on jätetty auto huoltoon ja shoppailtu kahdessa kerroksessa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 09.03.2021 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3113
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Mustis kirjoitti:
jasu kirjoitti:

Niin, kohteena oli vuoden -89 Tojota, ja ne siellä korjaamossa ihan tosissaan meinasivat että siitä olisi jotain vikakoodeja voitu lukea. Yleismittaria ei oltu viitsitty käyttää vikaa hakiessa...


No ei varmasti anna vikakoodia laturista että kyllä ne siinä olivat oikeassa. :D

Ensimmäisenä tulis mieleen että on jätetty auto huoltoon ja shoppailtu kahdessa kerroksessa...

Kyllä se oli korjaamon toimesta noudettu työpaikan pihasta. Kun ei mokoma jaksanut pyörähtää ollenkaan... Oli temppuillu aamustakin, mutta liekö lohkolämppäri auttanut sen verran että lähti vielä käyntiin..?

Tuossa kohtaa tuli kyllä hetkeksi mentyä aivan sanattomaksi, kun kuuli tuon vikakoodin olemattomuuden perusteella tehdyn diagnoosin laturin eheydestä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 13.03.2021 11:21 

Viestit: 1891
Paikkakunta: JKL
Ihmettelen tv-ohjelmien tekstitystä joissain tapauksissa. Välillä englanninkielisissä ohjelmissa on tekstitys englanniksi, syystä tai toisesta. Ongelma tulee siinä, kun sen tekstin päälle laitetaan vielä suomenkielinen tekstitys. Pahimmassa tapauksessa tausta on vielä vaalea, niin ei saa mitään selvää.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 13.03.2021 15:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
Mustis kirjoitti:
Ensimmäisenä tulis mieleen että on jätetty auto huoltoon ja shoppailtu kahdessa kerroksessa...
[/quote]

Tämä oli vihjaus erään huoltoliikkeen suuntaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 13.03.2021 16:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766

Profiili ICQ
jasu kirjoitti:
Mustis kirjoitti:
jasu kirjoitti:

Niin, kohteena oli vuoden -89 Tojota, ja ne siellä korjaamossa ihan tosissaan meinasivat että siitä olisi jotain vikakoodeja voitu lukea. Yleismittaria ei oltu viitsitty käyttää vikaa hakiessa...


No ei varmasti anna vikakoodia laturista että kyllä ne siinä olivat oikeassa. :D

Ensimmäisenä tulis mieleen että on jätetty auto huoltoon ja shoppailtu kahdessa kerroksessa...

Kyllä se oli korjaamon toimesta noudettu työpaikan pihasta. Kun ei mokoma jaksanut pyörähtää ollenkaan... Oli temppuillu aamustakin, mutta liekö lohkolämppäri auttanut sen verran että lähti vielä käyntiin..?

Tuossa kohtaa tuli kyllä hetkeksi mentyä aivan sanattomaksi, kun kuuli tuon vikakoodin olemattomuuden perusteella tehdyn diagnoosin laturin eheydestä...


Näitä on.
Vuosia sitten firman paku hyytyi lastauslaituriin. Ihmettelin vikojen määrää joita tuo joulukuusimittaristo näytti. Tilasin hinurin ja jätin A5 kokoisen lapun, tarkistakaa maat!
Tuomio oli tyyliin sulakerasia/bsi vaihdettava. Pyysin siirtämään toiseen paikkaan, 15 minuuttia myöhemmin kun paku oli korjaajalla vika maajohto poikki puolen tunnin päästä saa auton hakea.
Tässäkin tuo vika oli etsitty testerillä. :lol: Niin ja kuulema lappua ei olleet nähneet joka oli nippusiteellä avaimessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ihmettelen...
ViestiLähetetty: 13.03.2021 19:17 

Viestit: 4686
C4_robotti kirjoitti:
Ihmettelen tv-ohjelmien tekstitystä joissain tapauksissa. Välillä englanninkielisissä ohjelmissa on tekstitys englanniksi, syystä tai toisesta. Ongelma tulee siinä, kun sen tekstin päälle laitetaan vielä suomenkielinen tekstitys. Pahimmassa tapauksessa tausta on vielä vaalea, niin ei saa mitään selvää.

Mitenköhän nykyään on tekstitysten laita, ennen ne laittoivat noissa tilanteissa harmaata/mustaa laatikkoa tekstin taustalle, luulisi että se olisi vieläkin mahdollista vaikka teksti kulkeekin bitteinä, kai siinä joku optio on että saisi tekstin taakse laatikkoa. Muistelen että jossain olisi saanut viriteltyä taustan lisäksi fonttiin tummat reunukset ja värejä/kokoa muutenkin aika vapaasti - mutta taidan muistella itse viriteltyä linux-digiboksia. Jossain taas muistelen että oli aina musta laatikko kirjainten takana, en kyllä tykkää siitäkään että on aina taustalla, olikohan esimerkiksi elisa viihde jos katsoi chromecastin kautta. Mutta jos se "tausta päälle" on mahdollista valita lähetteessä, niin johtunee puute siitä että tekstityksen teossa ei ole varaa/aikaa katsoa tulosta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 51/66 [ 1630 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54 ... 66  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: