Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kumi pitää jäällä, ei nasta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=14158 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 07.03.2013 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Tuorein Moottori-lehti esittelee erään rengasvalmistajan tekemän vertailutestin uuden nastarenkaan ja 20tkm ajetun, 13v vanhan nastarenkaan välillä. Jutun päätelmä on se, että vanhetessaan rengas menettää pitonsa, vaikka kulutuspinta olisi melkein uutta vastaavassa kunnossa. Lumessa eroja ei juurikaan ole, mutta jäisellä pinnalla vanhalla nastarenkaalla on 45% vähemmän pitoa kuin uudella renkaalla. Reippaasti siis patonkilaiset ostamaan uusia nastarenkaita, vaikka vanhoissa olisi kulutuspintaa vaikka kuinka. Moottorin jutussa ei jostain syystä lainkaan huomioitu sitä seikkaa, että testatussa uudessa nastarenkaassa oli 190 nastaa ja vanhassa 107 (alunperin 110), vaan vanhan renkaan huonompi pito jäällä johtui jutun mukaan pelkästään kumin kovettumisesta. Vai olisiko 45% heikompi pito jäällä sittenkin voinut johtua 45% pienemmästä nastamäärästä? Painettua sanaa pitää kuitenkin uskoa. Jäisellä pinnalla siis pitää kumi - ei nasta. Siksi itsellänikin on menossa 20:s talvi ilman nastoja. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 07.03.2013 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Jos on mahdollisuus ajella renkaiden ehdoilla, niin hieman iäkkäämmilläkin pärjää mainiosti. Kaksi autoa tänä talvena ollut käytössä. Toisessa Hakkapeliitta 10 nastoilla ja toisessa Hakkapeliitta 2 nastoilla. Hakkapeliitta 10 takana hieman yli 20 tkm, Hakkapeliitta 2 kilometreistä ei pidetty kirjaa. Ja kun nuo loppuvat, niin ainakin yhdet lähes uudet Hakkapeliitta 10 odottavat varastossa ja on siellä Hakkapeliitta 2:kin ainakin yhdet. Joten, talvirenkaita hankittuna useaksi vuodeksi. |
Kirjoittaja: | eskere [ 07.03.2013 21:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
V. 2005 TM testasi nasta/kitkarenkaiden pitoja. Vaikka testistä on kulunut jo melkoisesti aikaa, näkyy siitä selkeästi ABS-jarrutuksen ero jäällä. Nastrengas 221m---> kitkarengas 404m. Todennäköisesti renkaat ovat kehittyneet tuosta ajankohdasta samansuuntaisesti, eli tuo ero voi olla samaa luokkaa nykyäänkin. Osaako kitkarengasautoilija pitää noin suurta (lähes 200m)turvaväliä, jos vaikka edellä menevässä autossa saattaisi olla nastrenkaat. ![]() Veikkaan myös, että osa näistä talven ketjukolareista johtuu juuri autojen renkaiden suurista kitkaeroista nasta/nasta-----nasta/kitka. Lainaa: Tekniikan Maailman tutkimuksessa selvitettiin jarrutusmatkoja 80 km/h nopeudesta erilaisilla rengastyypeillä ja tiepinnoilla [Tekniikan Maailma 7/2005]. Saadut testitulokset osoittavat, että nastarenkaiden suorituskyky korostuu erityisesti jäällä ajettaessa, jolloin ero kitkarenkaisiin nähden on radikaali. _______________Asfaltti-Lumi-Jää Nastarenkailla Lukkojarrutus 47m--57m--230m Optimi (ei ABS) 38m--62m--191m Optimi (ABS) 40m--66m--221m ABS--------------35m--68m--237m _______________ Kitkarenkailla Lukkojarrutus 45m--53m--255m Optimi (ei ABS) 37m--59m--295m ABS--------------32m--64m--404m Nastarengas tutkitusti turvallisempi http://www.tikkaspikes.fi/index.php?pag ... s&lang=fin |
Kirjoittaja: | Huikko [ 07.03.2013 21:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Näitä "renkaiden ehdoilla" ajajia on aika paljon. Miten ajetaan renkaan ehdoilla kun se hirvi päättää tulla auton eteen tai se kolmion takaa väijyvä päättääkin tulla tielle eteen? Eli miten ajetaan renkaan ehdoilla ottaen huomioon hätätilanteessa pidempi jarrutusmatka? Ajamalla sen verran alinopeutta kuin mitä jarrutusmatkat pitenee? Kyllä minäkin osaan ajaa huonolla renkaalla niin kauan kuin olen tilanteen herra ja osaan mielestäni ennakoida hyvin liikennetapahtumat. Pidän katseen aina aika kaukana, en aja ylinopeutta ja pidän liukkaalla aina hyvän turvavälin. Silti parin talven välein tulee tilanteita joita ei voi ennakoida. Viimeksi tällainen tilanne tuli 20km/h vauhdissa liikenneympyrässä kun vastustaja alkoikin yhtäkkiä tunkea eteen vaikka oli ollut jo pidempään paikallaan kolmion takana. Peilijäässä olevassa ympyrässä vanhemmilla nastarenkailla auto vain liukui ABSit rapisten. Onneksi vastustaja huomasi virheensä ja pysähtyi ajoissa. Uudemmilla renkailla olisin minäkin pysähtynyt ajoissa. 80km/h vauhdeissa talvikelillä on suomessa sallitulla lyhyiden valojen kantamalla turha selittää osaavansa ennakoida asioita joita ei ehdi näkemään mitenkään ajoissa. Miksi siis riskeerata ylipitkillä jarrutusmatkoilla ja vanhoilla renkailla? Yhtään oikeasti järkevää perustelua en ole koskaan kuullut. Nämä "renkaiden ehdoilla" ajelijat ovat sen verran taitavia kuljettajia että osaavat jarruttaa vanhalla renkaalla samassa ajassa ja matkassa kuin upouudellakin, riippumatta mistään rengastesteistä tai mittaustuloksista. Itselläni on 2 vuotta vanhat renkaat ja näissä on selvästi pito heikentynyt. Ennakoin minkä osaan mutta odottamattomille tilanteille ei voi kukaan mitään. |
Kirjoittaja: | Xari [ 07.03.2013 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Ne olikin Hakkapeliitan nastat, ne on huonoja, mullakin loppui pito yhdestä kokonaan, ei kestänyt ajaa töistä kotiin tyhjällä renkaalla vaikken mennyt sataa kovempaa ![]() 10 vuotiaat Michelin Ivalot pitää erinomaisesti, taidan käyttää jatkossa ainoastaan kyseistä merkkiä, tosin käyttöautossa kitkana, toisesa on jo, toisessa juniorilla Hakkapeliitta R. |
Kirjoittaja: | Les Excentriques [ 07.03.2013 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Moottori-lehtihän on tunnetusti taloudellisista ja ideologisista vaikutteista vapaan suomalaisen liikennejournalismin johtotähti ![]() |
Kirjoittaja: | Joni2402 [ 07.03.2013 22:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Kaveri ajoi tänään "renkaiden ehdolla" kanssa-autoilijan persiiseen. |
Kirjoittaja: | black_van [ 07.03.2013 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Pärjäähän sitä vaikka slikseillä peilijäällä siihen asti kun oikeasti tarvitaan ominaisuuksia renkailta,sitten ei enää ajella renkaiden ehdoilla vaan mennään perse edellä puuhun ![]() |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 07.03.2013 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Kuski sen ratkaisee, ei renkaat. Ei testit, eikä rengasmyyjät. Ajetaan kelin mukaan. Ruttutukussa voi käydä katsomassa, millä turva-autoilla, ja nastarenkailla pahimmat tuhot tehään. Siellä nastarenkaat on useimpien alla. ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 07.03.2013 23:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
sahtivaari kirjoitti: Kuski sen ratkaisee, ei renkaat. Ei testit, eikä rengasmyyjät. Ajetaan kelin mukaan. Ruttutukussa voi käydä katsomassa, millä turva-autoilla, ja nastarenkailla pahimmat tuhot tehään. Siellä nastarenkaat on useimpien alla. ![]() Ei muuten mene noin yksiselitteisesti,vaikka kuinka ajaa varovasti ennakoiden niin liikenteessä on yleensä muitakin liikkeellä,toisen autoilijan ajovirhe/eteenajo niin sittenpä kysytään renkailta ominaisuuksia kun väistetään/jarrutetaan pidon äärirajoilla. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.03.2013 23:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
2cv-Olli kirjoitti: 20tkm ajetun, 13v vanhan nastarenkaan välillä. 13-vuotias rengas lienee jo sellainen, joka ei kulu enää ollenkaan. Kyllähän talvirenkaat menevät yleensä vaihtoon joskus 3-4 talven jälkeen, vaikka niissä olisi pintaa kuinka, kun ei niissä enää pitoa ole.
|
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 07.03.2013 23:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
eskere kirjoitti: V. 2005 TM testasi nasta/kitkarenkaiden pitoja. Vaikka testistä on kulunut jo melkoisesti aikaa, näkyy siitä selkeästi ABS-jarrutuksen ero jäällä. Nastrengas 221m---> kitkarengas 404m. Todennäköisesti renkaat ovat kehittyneet tuosta ajankohdasta samansuuntaisesti, eli tuo ero voi olla samaa luokkaa nykyäänkin. Osaako kitkarengasautoilija pitää noin suurta (lähes 200m)turvaväliä, jos vaikka edellä menevässä autossa saattaisi olla nastrenkaat. TM:n 2012 talvirengasvertailussa kitkahakkapeliitasta mainitaan, että rengas oli testin mukaan erinominen jäällä ja lumella ja se pystyi haastamaan jopa heikommat nastarenkaat. Ehkä ero nastojen ja kitkojen välillä on siis kaventunut. Ja tultiinhan Moottori-lehdenkin jutussa siihen tulokseen, että pito jäällä riippuu kumista eikä nastoista. En osaa muiden puolesta sanoa mitään, mutta itselläni ei 20v nastattomuuskaudella ollut yhtään talvipidosta johtuvaa edes likipiti tapausta. Mutta ajankin vain jotain 40-50 tkm vuodessa. |
Kirjoittaja: | Xsaravts2.0 [ 07.03.2013 23:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
en koskaan jaksa lukea noita rengas arvosteluja lehdistä. kitkoilla menty 7 vuotta ja edelleen mennään ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 08.03.2013 00:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
13-vuotiaat talvirenkaat... pitää olla kyllä melko paha urpo jos niillä ihan päättää päivittäin ajaa. Kokeillin tässä vähän ajaa vanhoilla nastoilla talvella, ei huvittanut pitkään. Tosiaansaan ajetaan kelin mukaan ja muistetaan turvaväli eikä anneta jalankulkijoille tilaa suojatiellä.... koska on sieltä vierestä on se ohi tuleva urpo. Pysäillään suojatien eteen sitten keväämmällä. Niin sori ei kuulunut tähän mutta kun vaan on niin että se idiootti ajaa sun ohi pysähtymättä suojatien eteen niillä 13 v talvinakeilla. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 08.03.2013 08:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
2cv-Olli kirjoitti: TM:n 2012 talvirengasvertailussa kitkahakkapeliitasta mainitaan, että rengas oli testin mukaan erinominen jäällä ja lumella ja se pystyi haastamaan jopa heikommat nastarenkaat. Ehkä ero nastojen ja kitkojen välillä on siis kaventunut. Ja tultiinhan Moottori-lehdenkin jutussa siihen tulokseen, että pito jäällä riippuu kumista eikä nastoista. ...eli siis kitkarenkaissa on vain huono kumiseos, kun ne eivät pidä jäällä yhtä hyvin kuin nastarenkaat? Kannattaisikohan niitäkin sitten tehdä kunnollisella kumilla, vaikka samalla kuin nastakummit? ![]() Aivan kuten Huikko tuolla alussa totesi, niin niitä yllättäviä tilanteita ei varmaan kukaan pysty ennakoimaan, vai pystyykö? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 08.03.2013 08:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Tuossahan myönnetään se, että renkaat eivät ole pidoltaan 13 vuodessa kehittyneet mihinkään. Jos uuden ja vanhan 45% ero siis johtuu vain ja ainoastaan siitä että rengas on vanha, ei siitä että se on vanhaa mallia. Eikö tuossa pitäisi testata samanlaisen renkaan ominaisuuksia vasta paistettuna ja 13v vanhana? Tuon mukaan uusi Haklkapeliitta 2 pesisi siis uuden 8:n mennen tullen... |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 08.03.2013 09:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Kitkoilla pärjää kun muistaa että ajaa kitkoilla. 10v ajanut 13v aikana kitkoilla eikä mitään ongelmaa. Muutama ajopäivä mahtuu 10v aikaan jolloin olisi nastarenkaita kaivannut. Ja täytyy olla täysi idiootti jos ajaa 13v vanhoilla renkailla. Kait ne menee jos ajaa VAIN taajamanopeuksilla, mutta noutaja voi korjata kun lähtee suuremmille teille suuremmilla nopeuksilla ajelemaan kovettuneilla renkailla. Mulla oli 3v vanhat nastarenkaat Octaviassa niin viimeisenä talvena jolloin niillä ajoin totesin että pakko ostaa uudet, pitoa ei lainkaan vaikka pintaa jäljellä "paljon". Kitkat tuli tilalle. Kitkarenkaat ovat huomattavasti hiljaisemmat ajella eikä tarvii panikoida että kuiva asvaltti syö nastat ja pilaa uudet renkaat, ei ole kiire vaihdella kitkoja alle tai alta pois kuten nastoja. Vanhan mallin uudet nastarenkaat jollottavat aivan kauheesti, kitkoilla on kuin huopatossutehtaalla olisi.. |
Kirjoittaja: | Lemon [ 08.03.2013 09:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Edelliset talvirenkaani olivat kitkat, ensimmäiseni. Kolme talvea ajelin niillä, mutta sitten oli jo pito mennyt niin, että syksyllä ostin nastat. Kitkarenkailla ajaessa oppi kyllä ennakoivan ajon. Nyt kun on taas nastat on tullut mieleen, että seuraavat voi sittenkin olla taas kitkat. On tässä muutama vuosi aikaa miettiä. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 08.03.2013 09:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Nickroen kirjoitti: Kitkarenkaat ovat huomattavasti hiljaisemmat ajella eikä tarvii panikoida että kuiva asvaltti syö nastat ja pilaa uudet renkaat, ei ole kiire vaihdella kitkoja alle tai alta pois kuten nastoja. Ei miulla ole kiirettä ollut kyllä nastojenkaan kanssa. Alle ovat menneet hyvissä ajoin ja pois ovat vaihtuneet, kun sivuteiltäkin ovat jäät lähteneet. Hiljaiset nuo nykyiset jääkontaktit eivät kyllä ole, mutta se nyt ei ole yksin sen ongelma, että kyseessä on nastarengas. Nimittäin NF3:t olivat hiljaisemmat kuin silloin käytössä olleet onkialaiset kesärenkaankorvikkeet ![]() |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 08.03.2013 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Täytyy ostaa varmaan seuraavaksi hämärältä kauppiaalta pimeästi kuumat renkaat. Niissä on varmaan pito loppuun asti, jos ei käy käry. ![]() ![]() Viides talvi menossa samoilla kitkoilla. Nyt saattaa jäädä välikelin renkaiksi. |
Kirjoittaja: | Nickroen [ 08.03.2013 09:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Nukarin rengas ja Jyrki Kuhn Oitissa ovat paikkoja mistä on saanut hyvään hintaan "ei merkki" renkaita tai merkkirenkaitakin. Ei ole tarvinnut Vianorille tai muille maksella ekstraa. |
Kirjoittaja: | Kami [ 08.03.2013 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
No ette noilla ylistyslauseilla saa vieläkään minua puhuttua yli siirtymään kitkojen käyttäjäksi! ![]() Olen vahvasti sitä mieltä että nastarengas, missä on hyvät nastat pitää asfaltin pintaan jäätyneellä sulamisvedellä paljon paremmin, kuin joku kumiluistin. Nyt etenkin kun päivisin aurinko lämmittää iiiihanasti ja penkat sulaa, valuu vesi pitkin asfalttia ja kun aurinko laskee on se iiiihanasti jäässä... Ja meillä landella on iiiihanan syheröiset tiet, joissa tuollainen tien poikki kulkeva luistinrata saattaa iiiihanasti yllättää... Nastoilla mennään. On menty jo vuodesta 1989 (rättärissä nastat silloin). ...ja pakostakin tulee noita nastarenkaita vaihdeltua 3 talven jälkeen, kun ei vetoakselilla enää sen jälkeen juuri ole nastoja jäljellä... ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 08.03.2013 13:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
On minun pakko esittää tällainenkin mietintä: nastattomilla ajavat puolustavat valintaansa sillä, että kyseisillä renkailla ajavat ennakoivat paremmin liikenteessä, pitävät isompia turvavälejä ym. maailmanrauhaa parantavaa. Mistä tämä johtuu, jos nastaton on niin ylivertainen nastalliseen verrattuna? Voisiko kuitenkin kyse olla siitä, että se nastaton rengas ei vain pidä jäällä, jolloinka sitä pelivaraa on jätettävä enemmän? Ja sitten kun tulee se yllättävä tilanne, jota ei ihan oikeasti pysty ennakoimaan (jollei sitten ole toimivaa kristallipalloa), niin... ...ja jos tätä ajatusta jatketaan vielä eteenpäin, niin eikös silloin sileä kesärengas olisi vielä parempi? Sillä tuskin uskaltaisi lähteä liikenteeseen ollenkaan talvella. ![]() Mitä nyt itse mietin tällaisessa pikkukaupungissa omaa ajoani, niin käytännössä aina kun rengas pääsee normaaliajossa talvella luistamaan, on renkaan alla jäätä. Kyllä minä silloin kaipaan sitä lisäpitoa, joka nyt käytännössä toteutuu joko hiekan tai nastojen tai molempien avulla. No joo, makuasioitahan nämä ovat, eikä ne nastattomatkaan kai nyt ihan poskettoman huonoja ole, kun niitä kuitenkin myydään (ja saadaan myydä tässäkin maassa). |
Kirjoittaja: | Palloidiootti [ 08.03.2013 14:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Vaikka vanhat talvirenkaat ovatkin vaaralliset, niin köyhänä on sekin tullut kokeiltua täysin korppujen ekoturbojen muodossa. Kulutuspintaa ja nastoja oli kuin uusissa, mutta pitoa ei juuri yhtään. Hyvänä puolena ajamisen iloa riitti kun XM Berline tarjosi hanakasti perää edelle ilman mitään temppuilua. Vaikeammin hallittavalla autolla en kuitenkaan suosittele. Tai en edes XM:llä, runkovauriot ovat aika ikäviä. ![]() |
Kirjoittaja: | Sitruunasafööri [ 08.03.2013 16:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kumi pitää jäällä, ei nasta |
Palloidiootti kirjoitti: Vaikka vanhat talvirenkaat ovatkin vaaralliset, niin köyhänä on sekin tullut kokeiltua täysin korppujen ekoturbojen muodossa. Tulee vahvasti mieleen Dieselflosselta ostamani BX 16 RS, joka on tainnut olla ainoa kokemani "takavetoinen" Citikka. Edessä olevat nastarenkaat olivat siinä määrin kuluneet, että usein ajaessa oli auton kulku kuin takavedolla. ![]() Samoin nykyisen Bexini ostohetkellä ja ensimmäisen talven alla olleet vuoden 1989 Michelin ZXZ-nastarenaat olivat sangen mielenkiintoiset ajaa... Nastoja oli, mutta Ekoturbojesi tapaan niissä oli pientä orastavaa kumin kankeudesta johtuvaa luistoa. Ei tosin yhtä pahasti, niin en kursaillut ja ostanut heti uusia renkaita. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |