Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Auton kiinnitys trailerille http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=14204 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | svc [ 12.03.2013 08:43 ] |
Viestin otsikko: | Auton kiinnitys trailerille |
Kuorma kannattaa sitoa kunnolla: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nts-anchor On saattanut kuskia hieman hatuttaa. Puhumattakaan vakuutusyhtiöstä. Paras tapa on kiinnittää auto pyöristään. Korin hinaussilmukat ovat huonoin tapa, sillä joustoliikkeet rasittavat kiinnityksiä. Poikkeuksena tietysti ala-asentoon laskettu hydesitikka. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.03.2013 09:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
svc kirjoitti: On saattanut kuskia hieman hatuttaa. Puhumattakaan vakuutusyhtiöstä. Ei kai tuollaisen fiatin huompien mallisarjojen edustajan tipahtaminen ihan mahdottomasti harmita? Jos joku parempi kulkine olisi tipahtanut, niin sehän olisi voinut jo harmittaa enemmän...svc kirjoitti: Paras tapa on kiinnittää auto pyöristään. Korin hinaussilmukat ovat huonoin tapa, sillä joustoliikkeet rasittavat kiinnityksiä. Poikkeuksena tietysti ala-asentoon laskettu hydesitikka. Yksittäisiä kulkineita satunnaisesti kuljettaessa vaan tulee harvoin vastaan kärryjä/lavoja, joissa on sidontapisteet siten, että saa pyöristä kunnolla sidottua. Kyllä se rättärikin kärryssä pysyi rungosta sidottuna, vaikka siitäkin huolimatta kallisteli kuulemma mutkissa melko yhtä huimasti kuin normaalissa ajossakin. Ilmeisesti ihan hyvä, ettei kärryä kovin paljoa autosta katsellessa näkynyt.Traktori on muuten autoa helpompi sitoa... ei ole turhia joustoja häiritsemässä ja tukevia kiinntyspisteitä löytyy, yksi liina vaan joka nurkasta ja hyvin pysyi kyydissä. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 12.03.2013 10:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
Kyllä trailerille saa lain vaatiman 4-pisteestä sidonnan ihan kun viitsii laittaa. Itse teen sen vielä neljällä liinalla, jotkut käyttävät kahta. Tässä kun menee liina poikka ei kuorma olekkaan enää kunnolla kiinni. ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 12.03.2013 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
laakeri kirjoitti: svc kirjoitti: On saattanut kuskia hieman hatuttaa. Puhumattakaan vakuutusyhtiöstä. Ei kai tuollaisen fiatin huompien mallisarjojen edustajan tipahtaminen ihan mahdottomasti harmita? Jos joku parempi kulkine olisi tipahtanut, niin sehän olisi voinut jo harmittaa enemmän. |
Kirjoittaja: | idefix [ 12.03.2013 17:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
Jopas sattui sopiva aihe. Tänään xanpoken kanssa haettiin Tampereelta xantia, ja hän ammatti miehenä osasi hirttää xantun lavettiin, niin ettei tuollaista vaaraa lastin irtoamisesta ollut. Tuli naarmuitta kotipesälle, kiitos. Jos nyt yksi ferrari tippuu lavetilta, niin mitäs tuosta pää asia,että xantiat ei tippuile. ![]() |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 12.03.2013 19:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
nii ja muistaa laittaa renkaat oikeisiin paineisiin, ettei puolityhjää rengasta kiinnitä (vanteesta), muuten heiluu ja huojuu ja kiinnitys irtoaa, etenkin Dollyllä tämä on erittäin tärkeää, pojan kaverin isältä meinas henki lähteä tämän takia ja mullakin kerran on pudonnut sitikka sen takia kyydistä, onneksi oltiin vasta vähän matkaa taitettu ja hitaasti vielä...... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.03.2013 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
svc kirjoitti: Tuon kyseisen auton hintalappu liikkeessä oli kuulemma 289 000€. Minua kyllä harmittaisi halvemmakin auton tippuminen kärrystä. Etenkin kun kuski on vastuussa kuorman sidonnasta. Huh, ovastipa on Fiateilla hintaa. Paljonhan sitten joku vähän kiinnostavampi malli, semmonen ilman hevosen kuvaa oleva siis, mahtaisi maksaa? ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 12.03.2013 20:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
http://www.fiat.fi/hinnastot/ |
Kirjoittaja: | laakeri [ 12.03.2013 21:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
laakeri kirjoitti: svc kirjoitti: Tuon kyseisen auton hintalappu liikkeessä oli kuulemma 289 000€. Minua kyllä harmittaisi halvemmakin auton tippuminen kärrystä. Etenkin kun kuski on vastuussa kuorman sidonnasta. Huh, ovastipa on Fiateilla hintaa. Paljonhan sitten joku vähän kiinnostavampi malli, semmonen ilman hevosen kuvaa oleva siis, mahtaisi maksaa? ![]() Pasis kirjoitti: Kalleimmanpuoleinen Ducatocin, joka lienee Fiatin kiinnostavimpia tuotteita, on vain noin kuudesosan tuollaisen hevosmallin hinnasta. Onpas taas käsittämätön tuo hinnoittelu... kiinnostavampi halvempi... no, hyvä niin?
|
Kirjoittaja: | Lexa [ 13.03.2013 02:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
laakeri kirjoitti: Traktori on muuten autoa helpompi sitoa... ei ole turhia joustoja häiritsemässä ja tukevia kiinntyspisteitä löytyy, yksi liina vaan joka nurkasta ja hyvin pysyi kyydissä. Ei kuitenkaan kannata luottaa ilman välitarkistamista: kerran on kuskattu traktori kuorma-autolla mäkisen/mutkaisen ja kuoppaisen sorataipaleen taakse. Perillä traktori oli enää yhdellä liinalla kiinni, muut olivat menneet poikki/löystyneet... ![]() Eli traktorin renkaat joustavat jonkin verran ja lisäksi massa on iso... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.03.2013 09:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
Lexa kirjoitti: Ei kuitenkaan kannata luottaa ilman välitarkistamista Kaikille kuormansidonnoillehan tehdään toki aina välitarkastuksia. Muistelisin, ettei tuon traktorin kiinnitysliinoja tarvinut matkalla tiukkailla... ja auton perässä olleen vaunun sekatavarakuorma epäilytti muutenkin enemmän.
|
Kirjoittaja: | Cikatti [ 13.03.2013 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
"On saattanut kuskia hieman hatuttaa. Puhumattakaan vakuutusyhtiöstä." Ei maksa vakuutusyhtiö mitään koska auto kuuluu olla kunnolla sidottu. Vetoavat varmuudella huonoon sidontaan. Humppilassa oli muutama vuosi sitten BX:n takana traileri ja pellolla oli Maserati. Jotenkin tuntuu että Bäksällä ei edes saa vetää melkein 2 tonnin kuormaa. Tralerilla vedettäessä helposti unohtuu että auto pitää sitoa liinoilla vanteista niin että vetoa on eteen ja taakse. |
Kirjoittaja: | svc [ 13.03.2013 10:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
svc kirjoitti: Tuon kyseisen auton hintalappu liikkeessä oli kuulemma 289 000€. Minua kyllä harmittaisi halvemmakin auton tippuminen kärrystä. Etenkin kun kuski on vastuussa kuorman sidonnasta. Kyydistä karanneella pomppivalla ponilla on ollut hintaa uutena vuonna 2010 jotain 450 000€ ja autolla oli ajettu 8000 km. 45c/km kilometrikorvaus ei taida ihan riittää kattamaan edes arvonalenemaa ja pääomakuluja. ![]() Tosin eipä tuollaista autoa ihan tavan palkkatyöläisen rahoilla ostetakaan... ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 13.03.2013 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
Joskus vetelin CX:n koppaa lavetilla, kolmella 2000kg liinalla kiinni apurungoista ja narulla + 200kg pilipaliliinalla auton yli vielä pitkittäin että konepelti ja takaluukku pysyy kiinni, kumma mut kukaan ei roikkunut perässä vaikkei tuo kasa 1.8 Xantialla kauheasti kiihdy, noi paremmat liinat ei CX:n alta juuri näkynyt ![]() |
Kirjoittaja: | Croisette [ 14.03.2013 02:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Auton kiinnitys trailerille |
Yleensähän näkyvimmät on vain sen liinan loppupään jonnekin solmiminen, tai sit juurikin varmistamaan esim konepellin paikoillaan pysymiseksi. Kuva ohessa Tiinan hakureissulta, jossa äkkiä katsoen näkyy vain liina konepellin yli ja takapuskuriin solmittu liinan loppu ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |