Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=14240
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Sitruunasafööri [ 16.03.2013 13:37 ]
Viestin otsikko:  Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Tein aiheesta oman viestiketjunsa, sillä mielestäni aihe on varsin mielenkiintoinen ja tästä on varmasti enemmänkin poristavaa. Jätetään se PSA-merkkien yhdenvertaisuuskeskustelu sinne omaansa, niin löytyy tämä helpommin. :)

Jatkan suoraan 2cvkimmon tekemästä keskustelunavauksesta...

2cvkimmo kirjoitti:
Myönnän miettineeni tarkkaan, jos laitteen kanssa olisi uskaltautunut Ranskalaiseen Visiittiin, mutta arvelin kanssaharrastajien olevan asiasta toista mieltä...


Jatkan tästä aiheesta hieman, vaikka tosiaan itseänikin huvittaa kun rupea puhumaan Talboteista hartaudella. Lapsuudessa tulikin koulukaverini kanssa naurettua Talboteille, mikä tuntuu kyllä hassulta tänään. :D Itsellänikin on aina välillä käynyt mielessä, että jotain suomalaista autoteollisuushistoriaa olisi kiva tallettaa erään ranskalaissukuisen valmisteen muodossa.

2cvkimmo kirjoitti:
Suomalaiset Talbotit on jo naurettu suurelta osin paaliin, joten jokainen säästynyt yksilö olisi talteenottamisen arvoinen. Tällaiset kansan käyttämät perusautot ovat niitä, jotka on aina ensimmäisenä hukattu erikoismallien jäädessä sitten henkiin.


Itse asiassa tässä on yksi varsin tärkeä aihe haudattuna, josta mielestäni ei Suomessa ole koskaan tehty numeroa, vaikka oikeasti olisi kansallisen itsetuntemuksen ja teollisuushistorian nimissä aihetta. Nimittäin suomalaiselle autoteollisuudelle ei ole pyhitetty mitään museota tai perinneseuraa. Ukin tehtaan tuotteet ovat Saabeja lukuunottamatta (vaikkakin niitäkin on paalattu runsaasti) katoamassa historian kirjoihin ja tarina suomalaisesta autonvalmistuksesta tulee helposti jäämään siirtymättä tuleville sukupolville tätä menoa.

Samoin toki Simca- ja Talbot-merkkien historia on katomassa, eikä se koske vain Suomea. Käsittääkseni Talbot-varaosat ovat muuallakin Euroopassa "yllättäen" vaikeasti saatavissa. Näin ollen PSA-konsernin "se kolmas" merkki, jonka Solara-mallisto on ollut 80-luvulla varsin hulppeakin, uhkaa vajota unholaan. En siis näe todellakaan hulluna juttuna körötellä Talbotilla Visiittiin. Onhan se T-kirjain aika monen Citikankin osassa... :lol:

Ja mitä tulee perusautoihin, niin samaa sanoin taannoin aiheesta CX. Karvalakkeja vaan kiltisti talteen, jotta koko malliskaala olisi edustettuna. Ottaahan se kieltämättä vähän harrastusitsetuntoon - itsellänikin, mutta ajoittain saa revittyä itseironiaa siitä kun köröttelee aidolla kauppakassiluokan harrasteella. Tosin täytyy sanoa, että kyllä mun BX on käyttöautona suoraan sanottuna välillä potutuksen aihe. Keskuslukitus toimii kuljettajan lihasvoimien sen salliessa ja tämähän on hyvin kätevää kun kantaa isoa määrää tavaroita. Joka aamu saan sahata auton kanssa ulos pihasta. DIRAVI:lla sama operaatio menee kuin ajatus. Tuossa saa kammeta rattia hartiavoimin 2-3 kertaa ja pakittaa 1-2 kertaa... :roll:

Kansanautojen joukkokuolema on vaan Citikoidenkin osalla pakko todeta todeksi. GS, GSA ja AX ovat kokeneet mielestäni tämän Suomessa vahvasti. Samoin BX on, kuten muuallakin täällä on todettu, kuoleva malli. Ja nyt tarkoitan muuta kuin GTI-tason malleja (ml. 16 Valve). Hyvin todennäköistä, että ZX jää myös henkiin kourallisen harrastajien toimesta ja loput on sitten paalattu.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 16.03.2013 14:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Onhan kunnon rumanruskea Horisontti vieläkin aika hassu auto. :lol:

Mutta asiaan, harvemmin Talbotteja enää näkee, joten nyt sellainen olisi viimeistään aika hankkia jos varoja ja tiloja olisi. Taitaa olla tilaisuudet menneen ajan lumia jos joskus sellaiset harrastetilat saan hankittua, mutta 1510 GLS olisi pieni pakkomielle.
Valkoinen 1510 GLS oli melkein ensimmäinen autoni, mutta paperihommat eivät koskaan ottaneet järjestyäkseen joten se meni kai lopulta paaliin, sääli hyvää autoa. :(

Toivottavasti joku näitä vielä jälkipolville pelastaa.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 16.03.2013 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Joo ja nythämmä hokasin. :oops:
Mulla meni mallit sekaisin, sehän oli juurikin tuo 1510, joka mulla oli.
Eikös se ero ollut vain perän muodossa?

No niin, tuli sitten mieleen mallit ja perät.
Tarkistanpa pölypussin. :roll:

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 16.03.2013 14:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

1510 oli tosiaan se viistoperä ja Solara pappamalli, muita eroja en ainakaan muista. :)

Kirjoittaja:  Julmuri [ 16.03.2013 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Sitruunasafööri kirjoitti:
Itse asiassa tässä on yksi varsin tärkeä aihe haudattuna, josta mielestäni ei Suomessa ole koskaan tehty numeroa, vaikka oikeasti olisi kansallisen itsetuntemuksen ja teollisuushistorian nimissä aihetta. Nimittäin suomalaiselle autoteollisuudelle ei ole pyhitetty mitään museota tai perinneseuraa. Ukin tehtaan tuotteet ovat Saabeja lukuunottamatta (vaikkakin niitäkin on paalattu runsaasti) katoamassa historian kirjoihin ja tarina suomalaisesta autonvalmistuksesta tulee helposti jäämään siirtymättä tuleville sukupolville tätä menoa.


Itseasiassa, Ugin autotehtaan vieressä on automuseo mistä löytyy autotehtaan tuotantoa vuosien varrelta (mm. Kekkosen Saab 96, tehtaalla rakennettu Saabin V8-moottori) ja muitakin suomalaiseen autoiluhistoriaan liittyviä autoja. Ja on siellä Talbottejakin muistaakseni. :)

Kannattaa vierailla jos liikkuu tällä suunnalla.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 16.03.2013 14:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Eikös ekoissa 99 Saabeissa ollut jonkin toisen valmistajan puolikas v8 motista.
Triumph?

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 16.03.2013 15:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

2cvkimmo kirjoitti:
Mulla oli kanssa yhtenä talvena Solara "päivähoitolainassa" (älä Olli naura) ja sehän oli oikein kätevä kapine....Tällaiset kansan käyttämät perusautot...


Pihalleni päätyi lähipiirissä tarpeettomaksi jäänyt Solara joskus 90-luvulla. "Ylimääräinen" auto oli Kimmon lisäksi lainassa muutamalla muullakin tutulla eri mittaisia ajanjaksoja, kunnes sille löytyi ostaja muutaman vuoden kuluttua. Itsekin ajelin Solaralla muutaman kymmenen tuhatta, ja täytyy vieläkin ihmetellä, mihin Talbotien väheksyntä ja pilkka tuolloin perustui. Ohjaus kyllä oli tehostamaton ja rattia sai pyöritellä urakalla. Moottori taas oli kuin 2cv-nelkussa - kun ylämäki näykyi horisontissa, piti jo heittää pienempää vaihdetta silmään. Muuten se oli ihan hyvä ajettava tuon ajan autoksi. Bensa oli vielä halpaa, eikä suuri 7-8 litran keskikulutus juuri haitannut. Solaralla oli ajettu 260.000 jokseenkin huoletonta kilometriä, kun sen myin, eikä sille siihen mennessä oltu tehty muuta remonttia kuin normaalisti kuluvien osien vaihtoa.

Kelpasivat Talbotit muillekin kuin köyhälle kansalle. Tämän Solaran ensimmäinen omistaja oli Turun Sanomien nykyisin jo eläkkeellä oleva päätoimittaja.

Kirjoittaja:  niko [ 16.03.2013 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Mullapa on Horizonin korjauskäsikirja, vain korjattava puuttuu :)

Kirjoittaja:  Scrat [ 16.03.2013 18:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Tuo Salora, sorry piti kirjoittaa Solara, on vielä siitä erikoinen malli ettei sitä tehty kuin Uudessakaupungissa, jos olisi tilaa ja rahaa nin lähtisin heti noutamaan. Nuo Talbotit ovat myntimäärinsä nähden harrastusmielessä tosi aliarvostettuja.
Kuinka moni muistaa nk. euro Chryslerit, mallit 160 ja 180? Muutama vuosi sitten yhdessä romiksessa oli nouto-auton lavalla metalinhohtosininen muuten virheettömän oloinen 180 yksilö josta oli katto kasassa. Oli jokin perikunta käskenyt noutaa pois pihasta ja ennenkuin päästivät lähtemään oli pitänyt katto painaa Hiabilla kasaan :(
Valitettavasti ei ollut silloinkaan rahaa tai paikkaa säilöä ko. yksilöä, todennäköisesti siitä olisi vielä saanut paljon varaosia, romiksiahan nuo eivät kiinnosta muuta kuin romuraudan arvon verran, valitettavasti.
Joitakin arvomerkkejä harrastetaan ahkerasti vaikka olisivatkin "kuolleita", arkiautomerkkien kanssa onkin sitten toinen juttu, monelle tutulle ranskalaismerkille löytyy jopa kerho täältä Suomesta, Talbot puuttunee, mutta entä brittimerkeille? Hillman, Sunbeam, Wolseley, Austin, Morris jne. niitä oli kuitenkin länsimerkeistä suurin edustus täällä verrattuna muihin merkeihin, kiitos kauppapoliittisten syiden.
Alkaa ehkä mennä liiaksi KLB lijalle, no en sentään itke Karjalan menetystä tässä ;)

Scrat

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 16.03.2013 19:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Scrat kirjoitti:
Tuo Salora, sorry piti kirjoittaa Solara, on vielä siitä erikoinen malli ettei sitä tehty kuin Uudessakaupungissa


...no ei nyt sentään...

http://www.simcatalbotclub.org/tsolara.htm

Kirjoittaja:  Harri126 [ 16.03.2013 19:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Scrat kirjoitti:
Kuinka moni muistaa nk. euro Chryslerit, mallit 160 ja 180? Muutama vuosi sitten yhdessä romiksessa oli nouto-auton lavalla metalinhohtosininen muuten virheettömän oloinen 180 yksilö josta oli katto kasassa. Oli jokin perikunta käskenyt noutaa pois pihasta ja ennenkuin päästivät lähtemään oli pitänyt katto painaa Hiabilla kasaan :(

Scrat


Sedällä oli 160 GT.
Hieno vehje ja nopeakin sen aikaisten autojen seassa. :)
Toi rikkominen ei mene meikäläisen kaaliin. :evil:

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 16.03.2013 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Scrat kirjoitti:
Kuinka moni muistaa nk. euro Chryslerit, mallit 160 ja 180? Muutama vuosi sitten yhdessä romiksessa oli nouto-auton lavalla metalinhohtosininen muuten virheettömän oloinen 180 yksilö

Scrat

Minäkin katselin tuollaista ostoaikeissa ennen ekaa BX:ää, varmaan v.-85. Muistaakseni tuolloin 8 v vanha yksilö oli todella pahasti ruostunut. Jo konepellin saranat jumittivat niin, että saranat meinasivat revetä pellistä irti kantta avatessa. Alustaa en käynyt edes tutkimaan.

Kirjoittaja:  svc [ 17.03.2013 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

2cvkimmo kirjoitti:
Scrat kirjoitti:
Tuo Salora, sorry piti kirjoittaa Solara, on vielä siitä erikoinen malli ettei sitä tehty kuin Uudessakaupungissa
...no ei nyt sentään...
http://www.simcatalbotclub.org/tsolara.htm
Solara VIP oli se Uudenkaupungin spesiaalimalli. Vakiovarusteena mm. Mobira Senator NMT-puhelin ja ajotietokone puhesyntetisaattorilla.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 17.03.2013 00:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

omista "existä" harmittaa ainoastaan BLMC Princess:stä luopuminen pidän sitä lähes CX:n veroisena "luomuksena" 8-) :lol:

semmosen kun saisi vielä jostain suoralla 6-koneella tomaattina...

Kirjoittaja:  jptcool [ 17.03.2013 03:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Ostin joskus -90 velipojalta diesel Horizonin, joka oli Ranskassa tehty nolla-sarjan
auto vm-83. Dieselin valmistus alkoi varsinaisesti Ukissa -84. Oli tosi reipaskulkuinen
härveli, vaikka vaparidieseli olikin. Broidi oli ostanut sen Scan-autolta, jossa se oli
jonkinlainen testikappale firman sisäisessä käytössä. Osiltaan varsinainen sillisalaatti,
mallin kera piti hakea kaikki osat, koska kirjat eivät tunteneet moista autoa tuolla
vuosimallilla.
Toinen hauskanen kulkine menneisyydestä on VW 412 E. Boschin D-jetronic:lla
varustettu 4-tyypin 1,7 pannari, 80 din hepoa. Tarkeni talvellakin, kun siinä oli
tehdasasenteinen Eberi vakiona. En ole moista nähnyt moneen vuoteen. Omani
oli neliovinen, rekisteri TBT- 412

Kirjoittaja:  Sitruunasafööri [ 17.03.2013 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Julmuri kirjoitti:
Kannattaa vierailla jos liikkuu tällä suunnalla.


Kas, moinen museo on onnistunut välttelemään minua, vaikka olen useamman kerran käynyt Ukissa. :) Eli ei ollut tutkahavaintoa siitä. Nyt kuitenkin on, kiitän. Ideani oli, että muukin ajoneuvoteollisuus (esim. Valmet, Sisu ja Vammas) olisi edustettuna, vaikka puhuttaisiin silloin aika laajasta kirjosta koneita.

Ja mitä tulee esim. Sunbeamin tai Talbotin bongaamiseen, niin Sunbeamin olen nähnyt viimeksi -98 tai -99. Talbot-havaintoja en muista 2010-luvulta. En edes muista koska 2000-luvun ekoina 10 vuotena olisin nähnyt... :? Morris Mini ja Austin Mini on tullut toki bongattua, mutta muita isompia malleja ei. Eksoottisin bongaus viime vuosilta taitaa olla Nikon Vanden Plas. Tosin se ei kyllä ihan kauppakassista mene. :P

Kirjoittaja:  black_van [ 17.03.2013 17:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

muistan viime vuonna nähneeni horizontin liikenteessä,aika harvinaisia laitteita nuo talbotit nykyisin. Muistan kun noille naurettiin vielä 90luvun lopussa ja paaliin menivät surutta. Nyt ei jostain syystä enää naurata.
Tosin on noita nettiautossa 3kpl http://www.nettiauto.com/talbot/kaikki
pari jälkimmäistä on tosin aika arvokkaita.
Bx.iä ei ole nettiautossa kuin 1kpl,sekin vani. Milloin bekseistä saadaan tuollaisia hintoja? Nyt taitaa olla se hetki jolloin otetaan talteen pelastettavat beksit ja kunnostetaan ne,sillä ei niitä enää kauaa saa pullakahveilla.

Kirjoittaja:  Oldis [ 17.03.2013 17:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Miulla oli joskus 90 luvulla Vm 1979 Talbot Horizon, 1,3 Gl Ransakassa valmistettu, osassa osia luki Simca, ja Muutenkin auto oli jousitukseltaan hyvin pehmeä, eli mukava. Keulassa oli vielä Chryslerin merkki. Auto meni sittemminn peltoautoksi, naapurin pojille.

Kohta hyvin hävin hävinnyt automalli on Saab 96 ja 99.

Kirjoittaja:  citrique [ 17.03.2013 18:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Viime viikolla piti hieraista oikein silmiä, kun ajelin pitkään sellaisen puoli metriä jatketun 99 Finlandian perässä Espoon ja Kauniaisten rajalla. Oli siistissä kunnossa, musta ja takaikkunat tummennettuna. Vanhempi herrasmies kuskina ja ilmeisesti kauppareissulla. :)

Kirjoittaja:  svc [ 17.03.2013 18:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

citrique kirjoitti:
Viime viikolla piti hieraista oikein silmiä, kun ajelin pitkään sellaisen puoli metriä jatketun 99 Finlandian perässä Espoon ja Kauniaisten rajalla. Oli siistissä kunnossa, musta ja takaikkunat tummennettuna. Vanhempi herrasmies kuskina ja ilmeisesti kauppareissulla. :)
Oliko nimenomaan 99 Finkku? Niitä on tehty vain 45 kpl ja jatkoskin oli vain 25 cm. http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... landia.pdf

Kirjoittaja:  citrique [ 17.03.2013 19:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Ompas mukava juttu Saab-kerholehdessä. Oli nimenomaan tuollainen combicoupe ja saunanikkunalla. Maski oli tuollainen pysty, perus-99-maski. Täytyy sanoa että herranjumala miten rumankaunis tuotos, en ole ikinä aikaisemmin nähnyt livenä.

Kirjoittaja:  svc [ 17.03.2013 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Nippelitietona voi mainita, että esim. Xantian akseliväli on pitempi, kuin Saab 900 Finlandian...

Kirjoittaja:  Hessu [ 17.03.2013 21:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

^Totta on. Saab 900 CD on itse asiassa erittäin huomaamaton ilmestys koska pidennetty akseliväli kompensoi alkuaan naurettavan pitkiä etu- ja takaylityksiä. Seisoskelin tammikuun alussa saab-kerhon paikallismiitissä yli puoli tuntia 900CD:n vierellä eikä kukaan noteerannut asiaa, joten ilmeisen sopusuhtainen laite pidennettynä :)

Kirjoittaja:  IsoD [ 18.03.2013 11:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Täällä Kouvolassa liikkui vielä ihan hetki sitten tuollainen vanhempi 70 lukulainen saunan ikkunalla varustettu Finlandia saabi.
Vihreä väriltään ja hieman jo väsyksissä. Pitääpä pitää silät auko josko vielä pääsisi bongaamaan.

Kirjoittaja:  Teuski [ 18.03.2013 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Automallien ja -merkkien katoaminen unholaan

Muutama viikko sitten hieraisin silmiäni kun tämä tuli valoissa viereen :)
Parikymppinen kaveri karvalakki päässä, taisi olla sellainen asenneautoilija :D
Jäi mieleen tuo vihreä vanne ja penkinpäälliset...

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/