|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 26.04.2013 20:45 |
Viestit: 1496
|
Avataanpa tähän viikonlopun alkuun otsikon mukainen keskustelu. Mitkä ovat mielestäsi "hyviä" 2000-luvulla valmistettuja pikkuautoja? Perään mieluusti hiukan perusteluja, että miksi juuri se on hyvä. "Huonojakin" saa listata. Rajataan tuota termiä "pikkuauto", vaikka sen verran että pikkuauto on sellainen, mikä on esim. Citroën C4:sta ulkomitoiltaan pienempi. "Hyvyyden ja huonouden" saa jokainen arvioida mieltymystensä mukaan. Itselläni on aika vähän näistä ajokokemuksia. Äkkiseltään tulee mieleen, että seuraavilla pienillä on tullut joitain satoja kilometrejä ajeltua: Citroënit Saxo, C3 (ensimmäinen korimalli) ja C2. Muutama kymmenen kilometriä tuli kokeiltua myös C1:stä silloin kun ne tulivat myyntiin. Vuosimallin 2009 Ford Fiesta oli kerran Tanskassa vuokra-autona. Tästä jäi ihan mukavat muistot. Auto oli jollain 1.25 litraisella myllyllä ja ihan hyvin sillä kesti sikäläisen liikenteen tahdissa. Smart Fortwo on tullut kanssa joskus ajettua. Mielikuvaksi jäi hauska, mutta epämukava auto. Lyhyet koeajot on joskus tullut ajettua myös 2004 Mitsubishi Coltilla ja 2000 vuosimallin Toyota Yaris Versolla. Fiat Panda 4x4 voisi olla talvella kiva lelu. Sellaista en ole kylläkään päässyt kokeilemaan. Jollain patonkilaisella oli ainakin allekirjoituksen perusteella uudehko Renault Twingo. Millainen se on? Erityisesti kiinnostaa pidempiaikaiset omistajakokemukset. Päivän koeajoilla ei saa kunnon käsitystä mistään autosta. Sekavasti kirjoitettu aloitusviesti, mutta jatkakaa te  :
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 26.04.2013 21:05 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Laadullisesti: Suzuki Swift 4x4 (vielä japanissa tehdyt), Mini Cooper (ei Cooper S), Toyota Aygo/Peugeot mikälie/ Citroën C1, Honda Jazz Ajettavuudeltaan: Alfa Romeo 147, Mini Cooper S, Peugeot 206, Alfa Romeo MiTo Fiilispohjalta: Citroën C2, Fiat 500, Peugeot 208 Järkisyistä: Toyota Yaris (vielä japanissa tehdyt), VW Polo, Skoda Fabia Hankintahinnaltaan, eli hinta/laatu käytettynä: Citroën Saxo, Renault Twingo, Fiat Punto, Peugeot 106, Opel Corsa, Nissan Micra
Jos nyt pitäisi ostaa uusi pikkuauto, niin varmaan ostaisin uuden Twingon. Pitkä takuu, joka tuttavapiirin kokemuksella myös toimii, ilmainen tiepalvelu ja hyvä hinta. Toinen varteenotettava olisi Chevrolet Aveo, johon saa myös aika kattavat edut jos ostaa uuden.
Pitkäaikaisena kokemuksena en ole yhtään 2000-luvun kippoa omistanut Mini Cooper S:ää lukuunottamatta. Sitä voin suositella sillä miedommalla koneella eli peruscooperina kaikille jotka pitävät mikroautomaisesta ajotuntumasta. Mukavaksi sitä ei voi sanoa kukaan. Pitkiä koeajoja (yli 1 päivän ja yli 1000km) olen tehnyt MiTolla, Skoda Fabialla ja Swiftillä. Noista Swift jäi mieleen hiljaisena ja suhteellisen mukavana laitteena jota ei enää tosin saa kuin unkarilaisena etuvetoversiona uutena suomessa.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 26.04.2013 21:59 |
Viestit: 1496
|
Huikon listaus virkisti omaakin muistia: Alfa Romeo 147 oli tosiaan kiva peli ajella ja kovia penkkejä lukuunottamatta myös Opelin Corsakin (ajamani auto oli vuosimallia 2004 tai 2005) oli ihan asiallinen. 2008 mallista Skoda Fabiaa pääsin koettamaan silloin kun se tuli myyntiin. Kyseinen yksilö vain oli pilattu jollain kovalla sporttijousituksella. Suzuki Swift 4x4 oli kerran lainassa ja siitä jäi mieleen hitaus ja tunnoton ohjaus. Neliveto tosin tekee siitä mielenkiintoisen. Puntokin on tullut joskus kokeiltua, mutta siitä on jo sen verran aikaa, etten muista mille auto tuntui. Sama juttu 206:n kanssa. Ja Polon. Onhan noita sitten tullut ajettuakin kun tarkemmin muistelee  ... Tapsa tarjosi kerran Getziä koeajettavaksi...jätti oikein pihaan sen yön yli, mutta silloin sain hillittyä itseni  . Ajettavuudeltaan minulle mieluisimmat ovat olleet ehkä Corsa, Fiesta ja 147.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 26.04.2013 22:50 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Ykkössarjan C3 on persoonallisen näköinen ja yllättävän tilava häristin. Koneena pitää olla 1.6 kovalla laatikolla. Onhan se toki hiukan kevyesti väsätty, mutta ketteryys ja hyvä ajettavuus korvaavat paljon.
Ykkössarjan Mini Cooper S on ajamisen iloa, persoonallisen oloinen laite ja oikeasti laadukkaasti kasattu värkki. Takatiloiltaan toki ahdas, mutta ei tätä perheautoksi haetakaan.
Peugeot 206 on kolmiovisena yksi kauneimpia pikkuautoja. Ketterä kaupunkiauto, yllättävän tilava ja 1.4 kuminauhamoottorillakin ihan ajettava kapistus.
Honda Jazz on varsinkin CVT:llä ajamisen helppoutta. Laadukas kokonaisuus ja tarkkaan harkittuja yksityiskohtia, kuten Hondalla on yleensä ollut.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 27.04.2013 00:50 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Opel Corsa! Siis onko näitä lisää?!
Olen tässä tuota Sorsaa katsellut alta päin ja voin kertoa että on hyvä käyttöpeli. Jokaisella pitäs ja tulis olla Sorsa!
Väitän että 2000-luvun tosikäyttis on Opel Corsa. Kysytyin/halutuin ja jos vähän limompaa haluaa niin Vectra, aisssaatana, joka pojan unelma! Tosin, niistäkin jousi on poikki edestä tai takaa jo ennen kuin kori edes yrittää ruostua.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
excluxan00
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 27.04.2013 11:16 |
Viestit: 77
|
Itsellä ollut nyt käyttöautona n. kuukauden verran C3 1,6 16v -02. Kyllä on auto päässyt yllättämään positiivisesti. Menee todella kevyesti, kulutus pieni, jämäkkä suuntavakavuus ja voima riittää enemmän kuin hyvin tuohon autoon. Hieman äänekäs sisälle, pintakova jousitus ja kääntöympyrä isoin mitä on pitkään aikaan tullut sitikoissa vastaan mutta nää nyt on pikku juttuja.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: 2000-luvun paras pikkuauto Lähetetty: 27.04.2013 11:23 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ai että Ooppeli..? Ei ainakaan miulta ääntä saa, kokemuksien perusteella...
Vanhemmat tuollaisen ostivat, olikohan -01 vai -02. Ihan uuden, vaaleansinisen. Väri merkitsi ostotapahtumassa paljon, enkä sitä oikein moittiakaan osaa. Mutta sitten se mitä sen värin alle on paketoitu, onkin eri juttu...
-1.2 voimanpesä, tuntuu voimakkaan alavääntöiseltä, mutta eipä siellä sit mitään tapahdukaan kierrosten ylittäessä 2000RPM -ohjaustehostus. Sähköinen, koskaan ei osaa keskiasennossa olla, vetää jompaankumpaan suuntaan, aina -jousitus. Ei kanna mutta silti on kova. Tähän pystyy vain saksalainen -varusteet. No, onneksi niitä on vähän, ei ole paljon särkyvää. Penkinlämmitin yritti polttaa koko auton, meni vain penkki ja uudehko takki - palovakuutus korvasi takin, ihan ymmärrettävää -moottorintuenta. Sieltä on ollut jokseenkin joka katsastuksessa huomautettavaa, aina pitänyt joku pusla/tuenta vaihtaa, viallisena -valot - onko tässä sellaisia? Lähinnä merkkivalot vastaantulijalle, huonommat kuin Xm Y3 alkuperäiset -avaimien yhteydessä olevat kaukosäätimet eivät tunnu kestävän eläkeikäisten maltillista käyttöä -tavaratilat. No, onhan siinä penkin takana tilaa, työkalusalkku juuri mahtui penkkiä kaatamatta -rengaskoko, maltillinen 13" kapeana, alkaa olla saatavuus aika heikkoa siinä rengaskoossa, kovin kuoppatutkamainen kun on isompiin tottunut -viimeisenä "hauskin", tästä meinasi jo pari vuotta takaperin tulla paalikelpoinen, kun katsastuksen yhteydessä tutkivat moottorinohjauksen häiriötä. Vaihtoehtoina lambda tai ECU, onneksi oli ensinmainittu, niin ei paalata tarvinnut.
Tällä hetkellä laitteella on ikää se rapiat kymmenen vuotta, karvan yli satatonnia on mittariin kertynyt. Ratin pinnoite puhkikulunut, sisusta joka paikasta rispaantunut, kummia kolinoita sieltä-täältä, osa varusteista sentään vielä toimii. Ja se väri, se ei ole miksikään mennyt, mutta alustan puolella on jo aika kovasti "norjankromia"...
-04 tuli ajeltua erään viikonlopun aikana myös uudehkolla C3 ja C5 malleilla, välit noita noutamaan ko. Sorsalla. Ajokäytös aika lähellä C-kolmosta, mutta Ranskalaismerkki veti pitemmän korren ajomukavuuden/alustamukavuuden kohdalla. Ja tämä ihan omien kirkkaiden linssieni läpi, ihan käytännön kokemuksiin verraten...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|