|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 20.05.2013 19:16 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Miten raadin mielestä tulisi vaalia vanhaa kalustoa. Varastoon on kertynyt useita beksejä "sitä oikeaa" tavoitellessa. Muutaman hyvän lisäksi on pelastusoperaatioissa kertynyt kohtuukuntoisia ja pienellä vaivalla katsastuskuntoon laitettavissa olevia ajoneuvoja. Olisiko parasta näistä hiukan kulahtaneista peleistä ottaa parhaat palat jemmaan ja kohentaa nillä hyvien beksien kuntoa hiuppuunsa ja laittaa loppuraadot paaliin, vai elvyttää ne kehnommatkin, jolloin kaikki olisi leimassa, mutta jokaisessa olisi enemmän tai vähemmän moitteen sijaa.... Toisena tulee mieleeni kysymys, tulisiko autot säilyttää mahdollisimman alkuperäisinä vai kohentaako omaa ajomukavuutta vaihtamalla esim. RE/TRS varusteisiin autoihin tarpeettomista GTI/Millesime autoista osia, kuten sisustaa, automaattilaatikkoa ym. Ei oo helppoa kun ei oo, eikä oo helppoa kun on 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 20.05.2013 20:22 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Pistät paaliin vain, kaiken mitä et itse tarvitse.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 20.05.2013 20:27 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Hyvän alkuperäiskuntoisen pitäisin alkuperäisenä, ihan alkuperäinen ei omakaan ole mut sellaiseksi helposti sen saa, kaikkia ei voi pitää, elvyttää, säilöä, tosin ei sitä mene enään pitkään kun nämäkin on museovehkeitä ja entisöity pilalle Toisaalta tuleeko siitä RE:stä parempi paalissa kuin millesimen sisustalla...
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 20.05.2013 20:46 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Olen pikkuhiljaa kääntynyt siihen mieleen, että perusmallit häviät hyvin nopeasti. Siksi yritän pitää oma santtua alkuperäisenä. Jos auto on todella huono, on se eriasia. Silloin vain osat talteen. Muistan vain, kuinka keski-suomessa purimme monta autoa 90-luvun alussa. Niitä ei enää tunnu olevan liikenteessä.  Itse sen tiedät parhaiten, uskon näin. Tuunaile kaikessa rauhassa, kun sinulla tuntuu olevan noita pelejä useampia. Joku kuitenkin alkuperäinen on todellakin myös kiva. 
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 21.05.2013 00:54 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"ottaa parhaat palat jemmaan ja kohentaa nillä hyvien beksien kuntoa hiuppuunsa ja laittaa loppuraadot paaliin" Just niiku näin Vanha harrastajakaverikin juuri loihti tuossa töissä lausumaan että BX oli ehkä se kaikkein surkein Citikka, siis näistä hydejousitteisista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 21.05.2013 05:53 |
Viestit: 2699
|
Cikatti kirjoitti: Just niiku näin Vanha harrastajakaverikin juuri loihti tuossa töissä lausumaan että BX oli ehkä se kaikkein surkein Citikka, siis näistä hydejousitteisista. Vanha harrastajakaverisi saattaa hyvinkin olla oikeassa. Jostain olen tuon suuntaista mielipidettä ennenkin lukenut. Kirjoittajaa en muista, mutta olisko ollut vanhan harrastajakaverisi kaveri? Tämä nyt ihan arvailua.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 21.05.2013 08:05 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti puhuu taas höpöjä, yksi parhaistahan se BX on  Mutta eskeren housuissa jos olisin, niin katsoisin parhaat aihiot ja loput purkuun, vaikka talkoilla, jos haluaa pistää hommaan vauhtia. Ja nimenomaan alkuperäisenä kannattaa niitä hyviä pitää, eikä alkaa mitään tuninkivehkeitä rakennella.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 21.05.2013 10:02 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuosta "huonoin mehusitikka" -kommentista kommenttia.
Onneksi saa olla omaa mieltä, tässäkin asiassa, ja jonkun internettiin kertoma lausahdus ei tosiaankaan ole mikään absoluuttinen totuus. Varsinkaan tällaisessa asiassa, mikä perustuu kunkin omaan mieltymykseen, turha silloin on sitä omaa mielipidettään olla ihan joka hemmetin väliin tunkemassa - siis aina kun on Bx:stä juttua, niin ei tarvitse tulla samaa jauhamaan. Varsinkaan jos ei ole juurikaan omakohtaisia kokemuksia asiasta...
Itse taas tykkäsin aikanaan paljonkin Bx:stä, varsinkin sen ajettavuuden ja helpohkon korjattavuuden takia. Yksinkertainen peruslaite, ei kummallisia erikoistyökaluja jne.
Bx:n jälkeen on tullut kyllä ajeltua jos-vaikka-millä, ja vielä silloinkin kun itselläni ajossa sellainen oli. Xsaraa, Xantiaa, C-vitosta, en vain ikinä ole mihinkään noihin "oppinut", eivät ilmeisesti sovi ruumiin/luonteenomituisuuksiini, mutta Xm:lle ei kuitenkaan pärjää. Tällä henkilökohtaisella otannalla voisinkin tulla jauhamaan, että "Bx on heti Xm:n jälkeen paras, turha muuta selittää", mutta tämähän onkin vain oma mielipiteeni, ja jätän sen tähän...
Eskerellä olisi kyllä todella hyviä aihioita, vaikka mihin, mutta tuo tilan- ja ajankäytön sovittaminen aiheuttaa tiettyjä rajoituksia. Siksi noita pitäisi vähän pihasta vähentää, eikä ne tosiaankaan ole mitään paalivalmiita raatoja..! Jos van yhtään mieli tekee, niin kyllä kysäistä kannattaa...
Pitkään on kyllä haaveena ollut rakentaa 4TC-replica, tuolta löytyisi kivasti lähtökohtaa sellaiseenkin, mutta onneksi on (toistaiseksi?) ollut järkeä sen verran ettei ole tullut kuin hiljakseen suunniteltua mokomaa...
PS. Cikatti, jos koet tämän pahastikin osuneen, niin muistan että mainitsit joskus kovasti liioittelevasi asiaa, itse taas tulee pikkasen kärkevästi toisinaan kirjoitettua. Tässä kuitenkaan ei ole mikään tarkoitus kenenkään mieltä pahoittaa
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 21.05.2013 18:50 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Aikoinaan 4 BX:ää omistaneena en kertaakaan kokenut, että BX olisi huono, päinvastoin. Uudehkot BX:t oli todella loisteliaita ja ylivertaisia ajettavuudeltaan, ainakin verraten kaikkiin aikaisemmin ajamiini, tosin yleensä vanhempiin tojo-nissan-mazda-opel-ford-vw-fiat autoihin. Myös kaveripiirissä BX yllätti useat myönteisesti, kuten kirjoitin paras sitikkakokemus-ketjussa. Enkä yhtäkään vaihtanut pois siksi, että se olisi ollut huono. Viimeisin 1,9 TD Break oli 400 000 ajettu, kun ostin sen, ja ajoin sillä vielä 330 000. Edelleenkin sydän hypähtää ilosta, kun näkee Beksin liikenteessä.
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Osiks otan tai sitten en, säilytänkö vai tuunailen Lähetetty: 22.05.2013 07:43 |
Viestit: 3655
|
niko kirjoitti: Ja nimenomaan alkuperäisenä kannattaa niitä hyviä pitää, eikä alkaa mitään tuninkivehkeitä rakennella. Juuri näin!  BX on jo kerran suunniteltu hyväksi ja silmää miellyttäväksi. Vaikka en oikein usko, että eskere alkaisikaan mitään tuuninkibeksiä väsäämään.
|
|
|
|
 |
|
|