Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1648 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | osexm [ 22.06.2009 14:16 ] |
Viestin otsikko: | Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Kyseessä XM, eli saako noin tehdä jos kytkee samalla takavalot palamaan ? Valomuistin rakentaminen olisi yksinkertaista saksan tuontiin. |
Kirjoittaja: | Silver [ 22.06.2009 14:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Vaikka tuo idea on hyvin looginen, niin sumuvalojen käytöstä on kuitenkin kysymys. Ja sumuvalojen käyttöä koskevat tiukat rajoitukset. Lisäksi jotkut kanssa-autoilijat potevat jonkinlaista allergisuutta sumuvaloja kohtaan. Eräänä räntasateisena ja sumuisena aamuna, kun ajattelin voivani kerrankin niitä "luvan kanssa" käyttää, niin ensimmäinen vastaantulija sai hysteerisen kaukovalo-vilkutus-kohtauksen ![]() Sumuvaloja ei voi muuttaa huomiovaloiksi, koska niihin leimattu E-hyväksyntä kertoo niiden alkuperäisen käyttötarkoituksen. Toisaalta nykyään on saatavilla uusia mielenkintoisia huomiovalomalleja - kun ajovalopakko on taitanut tulla myös keski-eurooppaan - esim. LED-toimisia versioita. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 22.06.2009 14:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Miksi rakentaisit erillisiä huomiovaloja XM:ään? Sellaisethan siinä jo on ajovaloina. ![]() |
Kirjoittaja: | osexm [ 22.06.2009 15:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Jep, ainakin ykkössarjalaisissa ajovalot ovat huomiovaloja ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 22.06.2009 16:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
osexm kirjoitti: Kyseessä XM, eli saako noin tehdä jos kytkee samalla takavalot palamaan ? Valomuistin rakentaminen olisi yksinkertaista saksan tuontiin. Nykypykälien mukaan takavalojen ei tarvitse toimia huomiovalojen kanssa. Ei myöskään seisontavalojen edessä.Takavalojen osalta tämä on ihan loogista: jarruvalot erottuvat päivällä paremmin. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 22.06.2009 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
"Nykypykälien mukaan takavalojen ei tarvitse toimia huomiovalojen kanssa. Ei myöskään seisontavalojen edessä." Oho, ompa mojova helpotus! Onko tosiaan noin? Melko helpoksi menee asennus kun pitää vaan olla rele joka pudottaa huomiot pois päältä kun ajovalot kytketään. Jotenkin kyllä tuntuu urpolle että parkit ei pala yhtäaikaa. |
Kirjoittaja: | niko [ 22.06.2009 21:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
svc kirjoitti: Nykypykälien mukaan takavalojen ei tarvitse toimia huomiovalojen kanssa. Olen taas ikävä ja kysyn, että onkos tähän jotain pykälää tueksi? Tämän AKEn prujun mukaan olen itse valoja autoon askarrellut: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf |
Kirjoittaja: | C3P [ 22.06.2009 23:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
svc kirjoitti: Nykypykälien mukaan takavalojen ei tarvitse toimia huomiovalojen kanssa. Ei myöskään seisontavalojen edessä. Takavalojen osalta tämä on ihan loogista: jarruvalot erottuvat päivällä paremmin. Valitettavasti. Näitä sitten tulee syyspimeillä perä edellä yllättäen vastaan, kun ei takana pala tuikun tuikkua. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 23.06.2009 00:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Pruju on vuodelta 2004 ja se sanoo kuten itse olen tiennyt asian olevan: "Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle" Mistä tulee tämä älyttömyys että parkit saa olla pimeenä nykyään? En jaksa selata AKEa... |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.06.2009 07:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Ajovalopakko koskee tietenkin myös takavaloja. Riippumatta edessä palavista. Kaiketi huomiovalovalaisimet voidaan asentaa sumuvalaisimien tilalle, asennusetäisyydet taitavat riittää. Ne ohjeet luultavasti ovat huomiovalaisinpaketissa mukana. |
Kirjoittaja: | svc [ 23.06.2009 09:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
niko kirjoitti: svc kirjoitti: Nykypykälien mukaan takavalojen ei tarvitse toimia huomiovalojen kanssa. Olen taas ikävä ja kysyn, että onkos tähän jotain pykälää tueksi? Tämän AKEn prujun mukaan olen itse valoja autoon askarrellut: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdfTuo on ihan hyvä kysymys, sillä AKE:n sivuilla asiasta ei tosiaan mainita. Renault-foorumilla on pohdittu samaa reilu vuosi sitten ja sieltä löytyi myös AKE:n vastaus aiheeseen: Lainaa: "Hei, Valojen asennus- ja kytkentävaatimukset löytyvät E-säännöstä nro 48, joka löytyy osoitteesta: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html (viimeisin kokonainen versio on Reg. 48 - Rev.4) tämä on siis virallinen totuus. Kysymääsi asiaa käsittelevät kyseisen E-säännön kohdat 5.11., 5.12. ja 6.19.7. Näissä kohdissa ei enää nykyisin (muistaakseni E48r3 versiosta eteenpäin) edellytetä muiden valojen kytkeytymistä huomiovalojen kanssa. Terveisin, Sami Peuranen /AKE" Tämä on siis YK:n alaisen UNECE:n E-sääntö, joka pätee kaikissa Wienin tieliikennesopimuksen ratifioineissa maissa. EU-hyväksyntä merkitään pikku-e:llä Vastaus kysymääsi lainkohtaan on siis seuraava: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 (Joka tosin on nykyään kokoelma viitteitä E- ja e- hyväksyntiin.) Euroopan unionin alueella voimassaolevat määräykset löytyvät siis tuosta mainitusta E-säännöstä 48. (111 sivua englanninkielistä lakijargonia.) Lainaa: 6.19. DAYTIME RUNNING LAMP (Regulation No. 87) 9/ 6.19.1. Presence Optional on motor vehicles. Prohibited on trailers. 6.19.2. Number Two. 6.19.3. Arrangement No special requirement. 6.19.4. Position 6.19.4.1. In width: that point on the apparent surface in the direction of the reference axis which is farthest from the vehicle's median longitudinal plane shall not be more than 400 mm from the extreme outer edge of the vehicle. The distance between the inner edges of the apparent surfaces in the direction of the reference axes shall not be less than 600 mm. This distance may be reduced to 400 mm where the overall width of the vehicle is less than 1,300 mm. 6.19.4.2. In height: above the ground not less than 250 mm nor more than 1,500 mm. 6.19.4.3. In length: at the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly, or indirectly through the rear-view mirrors and/or other reflecting surfaces of the vehicle. 6.19.5. Geometric visibility Horizontal: outwards 20° and inwards 20°. Vertical: upwards 10° and downwards 10°. 6.19.6. Orientation Towards the front. 6.19.7. Electrical connections If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals. 6.19.8. Tell-tale Closed-circuit tell-tale optional. 6.19.9. Other prescriptions None. Kytkennästä kohdat 5.11 ja 5.12 sanovat seuraavaa: Lainaa: 5.11. The electrical connections must be such that the front and rear position lamps, the end-outline marker lamps, if they exist, the side-marker lamps, if they exist, and the rear registration plate lamp can only be switched on and off simultaneously. This condition does not apply when using front and rear position lamps, as well as side-marker lamps when combined or reciprocally incorporated with said lamps, as parking lamps and when side-marker lamps are permitted to flash. 5.12. The electrical connections must be such that the main-beam and dipped-beam headlamps and the front fog lamps cannot be switched on unless the lamps referred to in paragraph 5.11. are also switched on. This requirement shall not apply, however, to main-beam or dipped-beam headlamps when their luminous warnings consist of the intermittent lighting up at short intervals of the mainbeam headlamp or the intermittent lighting up at short intervals of the dippedbeam headlamp or the alternate lighting up at short intervals of the main-beam and dipped beam headlamps. Tämän saman tekstin kirjoittelin aiemmin Saab-klubin foorumille, jossa yllättäen pohdittiin samaa asiaa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=84316 |
Kirjoittaja: | niko [ 23.06.2009 10:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Kas. Niin muuttuu maalima ![]() Nyt kun vielä olisi jossain se suomenkielinen pykälä, joka sanoo, että valomääräyksissä noudatetaan AKEn Peurasen ilmoittamia säädöksiä ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 23.06.2009 10:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
niko kirjoitti: Kas. Niin muuttuu maalima ![]() Nyt kun vielä olisi jossain se suomenkielinen pykälä, joka sanoo, että valomääräyksissä noudatetaan AKEn Peurasen ilmoittamia säädöksiä ![]() Tässähän se: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 Lainaa: 4 §
Direktiivin ja E-säännön vaatimusten tunnustaminen etukäteen Ajoneuvo, järjestelmä, osa ja erillinen tekninen yksikkö katsotaan hyväksyttäväksi myös, jos se täyttää sitä koskevassa erityisdirektiivissä tai E-säännössä taikka erityisdirektiivin tai E-säännön myöhemmässä muutoksessa asetetut vaatimukset ennen niiden pakollista soveltamista tyyppihyväksyntävaatimuksena tai vaatimuksena direktiiviä tai E-sääntöä vastaamisesta. |
Kirjoittaja: | Jallu [ 23.06.2009 12:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
svc kirjoitti: niko kirjoitti: Kas. Niin muuttuu maalima ![]() Nyt kun vielä olisi jossain se suomenkielinen pykälä, joka sanoo, että valomääräyksissä noudatetaan AKEn Peurasen ilmoittamia säädöksiä ![]() Tässähän se: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 Lainaa: 4 § Direktiivin ja E-säännön vaatimusten tunnustaminen etukäteen Ajoneuvo, järjestelmä, osa ja erillinen tekninen yksikkö katsotaan hyväksyttäväksi myös, jos se täyttää sitä koskevassa erityisdirektiivissä tai E-säännössä taikka erityisdirektiivin tai E-säännön myöhemmässä muutoksessa asetetut vaatimukset ennen niiden pakollista soveltamista tyyppihyväksyntävaatimuksena tai vaatimuksena direktiiviä tai E-sääntöä vastaamisesta. Eipä tuosta suomennoksesta juurikaan hyötyä ole. En tajuu tosta tasan mitään. ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.06.2009 13:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Miten on, saako takavalot sammua huomiovaloja käytettäessä, mutta ajovalojen kanssa pitäisi palaa? Ja mitä sanoo Suomen ajovalopakkomääräykset. |
Kirjoittaja: | svc [ 23.06.2009 18:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
ealab kirjoitti: Miten on, saako takavalot sammua huomiovaloja käytettäessä, mutta ajovalojen kanssa pitäisi palaa? Ja mitä sanoo Suomen ajovalopakkomääräykset. Siis "Daytime running lights" = "huomiovalot". Takavalojen ja etuvalojen (=etuparkit) ei tarvitse palaa näillä ajettaessa. Saavat kyllä, sitä ei ole kielletty. Suomessa päivällä on käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. 6.19.7. Electrical connections If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. Huomiovalojen tulee siis syttyä, kun autoon laitetaan virta päälle. Siis jo ennen moottorin käynnistystä. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. Huomiovalot on voitava kytkeä pois ilman työkaluja The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals. Ja huomiovalojen tulee sammua, kun ajovalot kytketään päälle. Kaukovalovilkun ei kuitenkaan tarvitse sammuttaa huomiovaloja. (Ajovaloilla tarkoitetaan tässä yhteydessä muös sumuvaloja) Pienitehoiset LED-valot voi kytkeä vaikka suoraan sytytysvirtapiiriin. Väliin tarvitaan vain katkaisurele, jota ohjataan ajovalojen sähköillä. Simppeleimmillään releen navat 85 ja 86 voi kytkeä lähi- ja kaukovalojen virransyöttöön, jolloin rele vetää, kun jompaankumpaan johtoon tulee jännite. Tällöin toinen napa maadoittuu aina pimeän hehkulangan kautta. (Tämä siis vain H4 polttimoiden kanssa ilman valovian ilmaisimia, väyläsähköjä ym nykyajan keksintöjä). Erilliset lähi- ja kaukovalot, esim Xantian H1:t vaativat hieman monimutkaisemman kytkennän. |
Kirjoittaja: | lukkis [ 23.06.2009 22:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
vielä yksinkertaisempi ja tominee myös väyläsähköllä: vaihtorele johon kun laitetaan parkit päälle sammuttaa LEDit. Ts. rele "lepotilassa" syöttää virran ledeille ja kun parkit menee päälle, rele vaihtaa ja LEDit sammuu. Eli 30 +12V, 86 maihin, 85 parkista rosvottu, 87a LED 87 ei mihinkään. |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.06.2009 07:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
svc kirjoitti: ealab kirjoitti: Miten on, saako takavalot sammua huomiovaloja käytettäessä, mutta ajovalojen kanssa pitäisi palaa? Ja mitä sanoo Suomen ajovalopakkomääräykset. Siis "Daytime running lights" = "huomiovalot". Takavalojen ja etuvalojen (=etuparkit) ei tarvitse palaa näillä ajettaessa. Saavat kyllä, sitä ei ole kielletty. Suomessa päivällä on käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. 6.19.7. Electrical connections If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. Huomiovalojen tulee siis syttyä, kun autoon laitetaan virta päälle. Siis jo ennen moottorin käynnistystä. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. Huomiovalot on voitava kytkeä pois ilman työkaluja The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals. Ja huomiovalojen tulee sammua, kun ajovalot kytketään päälle. Kaukovalovilkun ei kuitenkaan tarvitse sammuttaa huomiovaloja. (Ajovaloilla tarkoitetaan tässä yhteydessä muös sumuvaloja) Pienitehoiset LED-valot voi kytkeä vaikka suoraan sytytysvirtapiiriin. Väliin tarvitaan vain katkaisurele, jota ohjataan ajovalojen sähköillä. Simppeleimmillään releen navat 85 ja 86 voi kytkeä lähi- ja kaukovalojen virransyöttöön, jolloin rele vetää, kun jompaankumpaan johtoon tulee jännite. Tällöin toinen napa maadoittuu aina pimeän hehkulangan kautta. (Tämä siis vain H4 polttimoiden kanssa ilman valovian ilmaisimia, väyläsähköjä ym nykyajan keksintöjä). Erilliset lähi- ja kaukovalot, esim Xantian H1:t vaativat hieman monimutkaisemman kytkennän. Näinhän huomiovalot aluperin kytkettiin. Vaan nyt II- koppaiseen valomuistixantiaan ei niin helppoa, Alfamer ei tunne ao. valomuistikytkentää. Valomuistittomaan simppeli asennus. |
Kirjoittaja: | Xari [ 25.06.2009 22:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
ealab kirjoitti: Näinhän huomiovalot aluperin kytkettiin. Vaan nyt II- koppaiseen valomuistixantiaan ei niin helppoa, Alfamer ei tunne ao. valomuistikytkentää. Valomuistittomaan simppeli asennus. Eikös tuo hoidu ihan valomuistireleet poistamalla ![]() Mutta mistäs alkaen sadetunnistimen yhteydessä on hämäräkytkin, uudemmissahan se on kait kaikissa, sen toiminta on vain suomessa ohitettu, paitsi uusin Exl. C5 jossa on huomiovalot ja niiden kera automaattiset ajovalot hämäräkytkimellä, (ainakin jos oikein muistan) Missäs kaikissa malleissa tuo olisi mahdollista ottaa käyttöön ![]() |
Kirjoittaja: | KariM [ 26.06.2009 14:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
ealab kirjoitti: Näinhän huomiovalot aluperin kytkettiin. Vaan nyt II- koppaiseen valomuistixantiaan ei niin helppoa, Alfamer ei tunne ao. valomuistikytkentää. Valomuistittomaan simppeli asennus. Poistin itse II-korisesta Xantiasta valomuistin. Kytkentäkuva löytyy Servicestä. Jalkatilassa noin kytkinpolkimen yläpuolella on pieniä releitä, joista muistaakseni toinen kuljettajasta päin laskettaessa on se joka pitää poistaa. Releen tilalle pitää laittaa hyppyjohto joka matkii releen kytkentää silloin kun rele ei vedä (eli tekee NO-kytkennän). Nyt valot toimivat valokytkimestä niinkuin nupin asennoissa lukee. |
Kirjoittaja: | INikki [ 30.12.2009 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Uudessa Tekniikan Maailmassa valotettiin hieman huomiovalojen kytkentöjä. Nykyisessä direktiivissä ei puhuta mitään takavalojen palamisesta huomiovaloja käytettäessä. Se löytyy ainoastaan AKE:n ohjeista. Uusi vuonna 2011 voimaantuleva direktiivi kieltää takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa. Nyt ylimenoaikana AKE hyväksyy molemmat kytkentätavat. Tuo uusi direktiivikin voi vielä muuttua, koska Ruotsi haluaa oman kansallisen säännöksen takavalojen palamisesta mutta Suomi ei halua kansallisia säännöksiä sekoittamaan direktiiviä, vaan haluaa takavalot suoraan direktiiviin. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.12.2009 23:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
Juuri näin. Takavalojen ei tarvitse palaa huomivalojen kanssa, mutta ne saavat palaa. Samoin etuparkit saa palaa huomiovalojen kanssa kuten ennenkuin vielä toistaiseksi valmistetuissa autoissa. Huomiovalojen kanssa ei saa palaa lähivaloja eikä sumuvaloja. Huomiovalossa on sen ympyröidyn e-merkinnän vieressä RL kertomassa käyttötarkoituksesta. Ainakin Tokmanni myy huomiovalon nimellä satsia jossa on 2A-merkintä eli eivät ole huomiovaloja vaan äärivaloja tai parkkeja. Huomiovalokytkentä on oltava ilman työkaluja poistettavissa, esim käsin avattava sulakerasia johdossa johon pääsee käsiksi tai kytkin. Alkuperäisasennuksena esim uudessa E-Mesessä on kaksitoimiset huomiovalo+parkit. Lasissa on molemmat hyväksyntätarkoitukset 2A ja RL. Eri käyttötarkoitus = kirkkaus tehdään sähköisesti. |
Kirjoittaja: | Jallu [ 31.12.2009 12:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
INikki kirjoitti: .... Uusi vuonna 2011 voimaantuleva direktiivi kieltää takavalojen palamisenhuomiovalojen kanssa. Nyt ylimenoaikana AKE hyväksyy molemmat kytkentätavat. Tuo uusi direktiivikin voi vielä muuttua, koska Ruotsi haluaa oman kansallisen säännöksen takavalojen palamisesta mutta Suomi ei halua kansallisia säännöksiä sekoittamaan direktiiviä, vaan haluaa takavalot suoraan direktiiviin. Taas on väännetty vimosen päälle direktiivi, voi hyvä tavaton. Syy on trendin mukaisesti kulutus, eli päästöt, eli ilmastonmuutos. Leditakavalot pimeeks, niin maailma pelastuu. V...ttu mä lopetan vilkun käytön, ettei toi hiilijalanjälki pääse ihan mahdottomaks kasvamaan. ![]() |
Kirjoittaja: | arzi [ 31.12.2009 12:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Saako sumuvalot muuttaa huomiovaloiksi ? |
mulla on erikoinen nissani jemmassa,on tuotu kanadasta muuttoautona 90 luvulla.ihmettelin sen himmeitä päivävaloja tarkemmin kun katsoo niin siinä palaa lyhyet ja pitkät yhtäaikaa ja kytkentä on silloin langat sarjassa eli kumpikin saa 6volttia.taka ja mittarivalot on pimeenä.sinällään ihan järkevä systeemi eikä kukaan ole vilkutellut häikäsystä tai valottomuudesta. ja mikä asiasta tekee lähes käsittämättömän että maahantuonti katsastus on sen hyväksynyt ![]() ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |