|
Kirjoittaja |
Viesti |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Öljyjen erot Lähetetty: 13.01.2014 19:10 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Selittäkääpäs viisaammat miten eroavat toisistaan mineraali, osasynteettinen ja täyssynteettinen öljy? Koulussa opetettiin että öljyjä ja muita hiilivetyketjuja voisi valmistaa tislaamalla ja krakkaamalla.
Tislaamalla vissiin saadaan raakaöljystä sinnepäin jakeita, mutta vääriä määriä, tulee enemmän löpöä kuin bensaa jne. Näistä sitten pätkitään ja jatketaan sopivia ketjuja ja saadaan paremmat jakeet. Kun tislattua ja krakattua tuotosta yhdistetään, tulee osasynteettistä tavaraa ja kokonaan kemiallisesti täsmätystä aineesta tulee täyssynteettistä. Vai miten se menee?
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 13.01.2014 20:39 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Ei ole. Olen koittanut kysyä aiheesta vuosien varrella jopa muutamalta kemiaa lukeneilta henkilöisiltä. Omituisin vastaus oli hämärä selostus pitkistä ja pyöreistä molekyyleistä olikohan nyt mineraaliöljyt vastauksen mukaan pitkiä ja synteettiset pyöreitä tjsp.
Mutta vastatkaa nyt kun tiedätte: tuleeko mineraaliöljy tislaamalla, synteettinen krakkamalla ja isasyntettinen näitä sekoittamalla.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
oddjob58
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 13.01.2014 21:03 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Lahti
|
Mitä välii... Kunhan voitelee.
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA 2 Xsara farkkua 2 Xsara Picasso 1,6i 16v -07
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 13.01.2014 21:47 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Kiitos linkkivinkistä. Muistin alkuperäisen kysymyksen lukiessani tekstiä. Fundeerasin että olisiko onnistunut tisle(=mineraaliöljy) krakatun veroista. Linkin perusteella luonnon öljyyn jää sekaan aina jotain muita litkuja kun synteettinen voidaan tehdä täsmäiskulla.
Kiitos.!
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 00:02 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Täyssynteettisessä ei ole tippaakaan luonnon öljyä eli ei mitään raakaöljystä jalostettua osaa koska se öljy tehdään viinasta ja haposta ja sehän taas muodostaa estereitä ja vettä ja sitten vesi keitetään huitsan kukkaseen jolloin jää estreitä. Näin mulle kerrottiin Belgialasiessa turbiinöljytehtaassa muutama vuosi sitten.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 00:38 |
Viestit: 725
|
Lyhyt refeointi laajasta öljykeskustelusta. Sisältää hyvää faktaa öljyistä. Tärkeää on ymmärtää mitä tarkoittaa PAO-öljy ja mikä sitä ei ole. Otti muuten tovin tajuta asia. Vaikeaa on löytää kyseisen ryhmän tuotteita, niin hyvin tietoa pimitetään. Aloittaa voi vaikka tästä kohtaa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?to ... #msg315388Lainaa: Mistäs muuten tulee tuo tieto että nimenomaan heikompilatuinen öljy karstoittaa nämä moottorit? Ja missä se laadun raja menee että tämä öljy karstoittaa ja tämä ei?
Öljytuote eli purkki jonka kaupasta kaapaiset matkaasi, sisältää eri perusöljyjen seosta - tyypillisesti ryhmän III 'synteettiset' öljyt ovat maaöljypohjaisia, eivätkä kestä ahdinmoottorien voitelukohteissa esiintyviä korkeampia lämpötiloja. Synteettiset ryhmän IV ja V öljyt vastaavasti ovat aidosti synteettisiä ja kestävät korkeampia jopa yli 230 asteen lämpötiloja tuhkaantumatta.
Lainaa: Ei ole huippu-öljykään enää entisensä. Oksidoituu enemmän, kaatopiste korkeampi - ovat 'keksineet', että voihan 'synteettisen' öljyn blandata ryhmän III perusöljystäkin - paitsi tietenkin saksassa, jossa 100 % synteettinen on 100% PAO.
Nykyään kaatopistettä saa etsiä kissan ja koiran kanssa - annetaan MRV arvo standardilämpötilassa, joka ei helposti avaa kylmäominaisuuksia ja muutenkin nuo tekniset tiedot alkavat olla pelkästään viihde-arvon omaavia, olennaisia tietoja kun eivät noissa anna. Lainaa: Suomessa voidaan maaöljystäkin krakattua nimittää täyssynteettiseksi eli suomeksi 'synteettistä', mutta saksassa moinen ei käy eli 'synthese technology'. DE http://www.mobil1.de/produkte/new-life-0w-40.aspxFI http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/new-life-0w-40.aspx
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 00:50 |
Viestit: 2666
|
Kiinnostava ja ajankohtainen aihe. Nykyään ei ilmeisesti Red Lineä lukuunottamatt mikään "tunnettu" öljymerkki tee oikeasti synteettistä öljyä jokaiseen purkkiin, jossa suomessa lukisi "täyssynteettinen".
Osaako joku paremmin tietävä sitten suositella, mikä olisi yleisesti kaupoista löytyvä "oikeasti" synteettinen eli 4- tai 5-luokkaan kuuluva 0W40 tai 5W40 -öljy?
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 01:01 |
Viestit: 725
|
ds-jekkeri kirjoitti: Kiinnostava ja ajankohtainen aihe. Nykyään ei ilmeisesti Red Lineä lukuunottamatt mikään "tunnettu" öljymerkki tee oikeasti synteettistä öljyä jokaiseen purkkiin, jossa suomessa lukisi "täyssynteettinen".
Osaako joku paremmin tietävä sitten suositella, mikä olisi yleisesti kaupoista löytyvä "oikeasti" synteettinen eli 4- tai 5-luokkaan kuuluva 0W40 tai 5W40 -öljy? Heh, tuossa samassa ketjussa on aiemmin nähty kunnon Redline-vääntö. Alkaa tästä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?to ... #msg288095Lainaa: Jos Redline on niin huippu, niin luulisi edes yhdenkin urheillusen tai urheiluautovalmistajan käyttävän sitä ensi-asennusöljyjä ynnä suosittelevan.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 09:41 |
Viestit: 708
|
Suomessa ei nykyään taida olla oikeasti TÄYSIsynteettistä öljyä (ehkä joku poikkeus on)... Saksasta löytyy...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 11:47 |
Viestit: 725
|
Näin sen olen käsittänyt ja jatkossa saatan hyvinkin tilata öljyt netistä.
|
|
|
|
 |
Benoit
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 13:00 |
Viestit: 107
|
Pegeot 607 2.2 HDI -01 Ex: 2x 407 V6 autom -04, Alfa Romeo 159 -09 1,9 JtdmA, Xantia V6-97 ja 2.0 HDI -00, XM 2,1 TD-97 sekä lukuisia muita Peugeoteja
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 13:39 |
Viestit: 725
|
Benoit kirjoitti: Noniin. Tuoltahan voisi hyvinkin tilailla kevään öljyt, esim 2x mobil new Life 0w-40 5l. Tuo setti olisi lähetyskulujen kanssa kohtuulliset 90.90€. Ja kannattaa muistaa että samaan hintaan saa saman määrän "samaa" tuotetta vaikka puuilosta, mutta tuotteiden ero on suuri ja varsinkin ratkaiseva.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 14:04 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
oon just samaa mieltä kuin tuo oodjob58 .......kauan kestikin hiljaaisuus noista öljyistä. nooh ,kohta sitten jatketaan öljyMERKKIEN paremmuuksista............. 
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 16:50 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Autokoulun opettaja mainitsi 80 - luvulla että
"seon ihan sama mitä sinne taunukseen kaataa, kunhan sitä on. Jos ajaa urheiluautolla, niin silloin pitää olla vähän parempaa, jos on jatkuvasti lämä pohjassa."
Näitä neuvoja noudattamalla olen rikkonut öljyn takia vain yhden koneen ja se johtui tuon ekan neuvon unohtamisesta. Esim. raivaussahaan olen tehnyt seokset perämoottoriöljystä korvakuulolta jo 15 vuoden ajan ja hyvin pyörii. Xantialla mentiin yli 200 tkm ja C5 on kulkenut yhtä matkaa n.6.5v/170 tkm 20 tkm vaihtovälillä. Luulen että aika jättää muihin asioihin kuin öljyn laatuun. Hyviä kahdenkympin laatuöljyjä olen kuitenkin käyttänyt.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 17:35 |
Viestit: 725
|
maasturisti kirjoitti: Xantialla mentiin yli 200 tkm ja C5 on kulkenut yhtä matkaa n.6.5v/170 tkm 20 tkm vaihtovälillä. Luulen että aika jättää muihin asioihin kuin öljyn laatuun. Hyviä kahdenkympin laatuöljyjä olen kuitenkin käyttänyt. Vanhemmilla ja varsinkin ahtamattomille on melkolailla iso skaala "oikeita" vaihtoehtoja. Mutta kun mennään downsize-tekniikkaan, ei ole enää yhtään sama mitä käyttää. Lainaa: Ahtimen öljylinjan karstoittuminen, johtuu huonolaatuisen ts. 'synteettisen' öljyn käytöstä. Tehdas on ohjeistanut käyttämään täyttönä synteettistä öljyä - mikä tarkoittaa huippulaatuisia PAO-pohjaisia laatuja ei hydrokrakattuja 'synteettisiä'. Samasta ongelmasta kärsivät myös bensaturbot, öljyn lämpötila ahtimessa ylittää hydrokrakattujen laatujen kestokyvyn.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 18:19 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ACEA / API . merkillä eioo väliä.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 18:38 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Janne L kirjoitti: Benoit kirjoitti: Noniin. Tuoltahan voisi hyvinkin tilailla kevään öljyt, esim 2x mobil new Life 0w-40 5l. Tuo setti olisi lähetyskulujen kanssa kohtuulliset 90.90€. Ja kannattaa muistaa että samaan hintaan saa saman määrän "samaa" tuotetta vaikka puuilosta, mutta tuotteiden ero on suuri ja varsinkin ratkaiseva. Niin meinasitko että se sisältö muuttuu paljonkin, kun joku trokaa samat kannut itäisestä Keski-Euroopasta Suomeen 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 19:22 |
Viestit: 725
|
Et sitten lukenut noita lainauksia tai linkkien tietoja?
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 20:15 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Pösö-foorumille en aio rekisteröityä vain päästäkseni lukemaan näitä. Ja se halpahallien tämänhetkinen erittäin edullinen Mobil ei ole edes Pohjoismaista, vaan tosiaan jostain päin Oirooppaa. Meinaatko siis ihan tosissasi, että Exxon-Mobil tekee eri tuotteet joka Euroopan maahan, ja saa siitä jotain hyötyäkin?
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 20:35 |
Viestit: 4696 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 no niih. tahti alkaa kiihtyä ja kohta ollaan siinä perinteisessä kylläpä eipäs juupa tilanteessa. edelleen ACEA /API luokitukset ovat merkittäviä , riippumatta merkistä tai ostopaikasta. 
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 21:10 |
Viestit: 725
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Öljyjen erot Lähetetty: 14.01.2014 21:44 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Jossain öljykeskustelussa oli semmoinen kaveri, joka ei koskaan ole vaihtanut autoonsa öljyjä kokonaan, eli vain suodattimen ja tarpeen mukaan tuoretta öljyä. Eli tuolla lisäämisellä on saatu lisäaineet riittävälle tasolle vanhassa öljyssä. Eikä siltä ole koskaan hajonnut kone Nyt siis puhutaan kymmenistä vuosista ja sadoistatuhansista kilometreistä. Muistaakseni joku teknokemian inssi oli tuo kaveri?
|
|
|
|
 |
|
|