Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vieläkö CX:iä käyttöautoina?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=16995
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 06.01.2014 06:41 ]
Viestin otsikko:  Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Onko S-Patongin lukijoissa vielä ritareita, jotka sinnittelevät CX:llä käyttöautona ympäri vuoden?

Itselleni suurin este sellaiseen toimintaan olisi tuo ESP:n ja useimmissa malleissa ABS:n puute. Kun ESP:hen on arkiajossa tottunut, vaikea talvella kuvitella ilman ajelevansa. Harrastus on asia erikseen, silloin ei espejä tarvita.

Muutenhan CX ei kovin huono talviauto olekaan, jos puhaltimen moottori on iskussa ja kenno & kanavat puhtaat. Jos vielä sattuu olemaan harvinainen kuparikennoinen, se on kohtuullisen lämminkin.

Xantioita on vielä käyttöautoina paljonkin ehkä, Suomessa, XM:iä jonkin verran. Mutta Beksejä ei taida enää jokapäiväisessä käytössä olla?

Jotta nyt jotain tietoakin tulisi tässä esitellyksi pelkkien kysymysten lisäksi, totean että kaikki C5:sta vanhemmat sitikat ovat täysin olemattomissa Viron liikenteessä. En muista kertaakaan nähneeni viron kilpistä XM:ää liikenteessä, Xantian ehkä kerran kolmen vuoden aikana. CX ja D-malleja joskus kesällä näkee, CX:ää harvemmin, niitä ei varmasti monta kappaletta ole viron kilvissä. D-malleja on varmaankin noin kymmenkunta harrastajilla. Pari gangsta-sitikkaa on myös maassa, samaten rättäreitä enemmänkin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 06.01.2014 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Kahdella CX farkulla nyt ajeltu 2 talvea taas. Molemmissa on arktinen kenno ja lämpöä piisaa tosi hyvin. On helpompi ajaa paskakelillä kuin moni nykyauto ja siitä tulee suuri kiitos valtavalle 3090 mm akselivälille.
Käynnityvyys on myös ollut aina ihan mahtava CX:ssä talvella, erityisesti 2.5 ruuttakoneet. TRD I ja II vaatii kyllä töpseliä moteuriin jos meinaa kiusata -25:ssä käymään.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 06.01.2014 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Mitä tärkeää se EPS muka tekee? ABS:t nyt vielä voi ymmärtää, mutta kaikenlaiset ajonrajoittimethan vain vievät ajamisen ilon.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 07.01.2014 00:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Palloidiootti kirjoitti:
Mitä tärkeää se EPS muka tekee? ABS:t nyt vielä voi ymmärtää, mutta kaikenlaiset ajonrajoittimethan vain vievät ajamisen ilon.



Espillä voi saada rattimiehen maineen tietsikan avulla. Taannoin tapasin kääntyä työmaan parkkiin C5:lla n. 30-40 km/h niin että käänsin renkaat linkkuun risteksen kohdalla. Auto teki tällöin itsekseen näyttävän 'käsijarru käännöksen. Hiukan rattia yli toiseen suuntaan, niin sai vielä vastaheiton näköisen toiminnoin aikaan.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.01.2014 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Opetin penskana omaan nilkkaani sen "solenoidin" joka nakuttaa jarrupoljinta heti kun tulee liukas jarraustilanne. Ja näin ohjattavuus säilyy. Tosin ABS on helpompi itse tilanteessa. Onhan kuitenkin niin että tosi äkkitilanteessa ABS on turha ja se jopa pidentää jarrausmatkaa mutta jos ei ole aivan äkkitilanne (jota on siis hyvin vaikea kuvailla tekstissä vain) niin tarpeeksi nopea poljenta pitää ohjattavuuden yhtälailla.

Muistan miten aikanaan nelkkarin suuressa ketjukolarikaaoksessa kaikki painoivat jarrua mutta ABSiton CX hidastui muita tehokkaammin. Mulle jäi vain vahdattavaksi miten jengi luisteli ohitseni ja pelkäsin että kolhivat lahoa CX:ääni. No, sitten, allani oli Gislavedin piikkipyörät jotka ovat aina olleet valovuosia Nokiaa edellä.
Perinteiseen jarrujärjestelmään verrattuna ABS:n jarrutusmatka on märällä ja liukkaalla pinnalla lyhyempi, pehmeällä tiellä jarrutusmatka on pidempi. Mutta, tosiasia on myös renkaat kitkat versus piikit, molempi parempi.

Eli, kaiken edellä mainitsemani länkytyksen voi kumota valitsemalla alle ihan helkkarin hyvät talvinakit.

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 07.01.2014 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Palloidiootti kirjoitti:
Mitä tärkeää se EPS muka tekee? ABS:t nyt vielä voi ymmärtää, mutta kaikenlaiset ajonrajoittimethan vain vievät ajamisen ilon.


Täsmälleen oma asenteeni ennen vuotta 2003. Silloin tuli ostettua ensimmäinen ESP-sitikka. Ja nimenomaan kaupungin liukkailla mukulakivikoilla tapahtuvat talviajon nautittavuus ja huolettomuus kasvoi vähintään kolminkertaiseksi.

Ei minulla ole koskaan ollut mitään vaikeuksia etuvetoisella ajaa talvella ilman ESPiäkään. Kysymys ei ole siitä. ESPin kanssa se on vaan vielä mukavampaa, sulavampaa ja rentouttavampaa.

Kysymys on niin yksinkertaisesta asiasta, että viitsitkö ajaa siihen liukkaaseen, ahtaaseen kadunkulmaan 15 km/h vai 30 km/h. Voi siitä ilman ESPiäkin selvitä kolmeakymppiä - mutta samaten voi käydä niin, että XM rupeaa puskemaan kun sattui peilijäätä alle juuri ratkaisevassa kohdassa ja niinpä etuvanne kilahtaa sitten jalkakäytävän reunaan - ei muuta kuin vannetta etsimään EBAYstä. Jos etuvetoisen etupyörien alla on erikois-liukasta, se ei millään taikakonstilla siitä kaasua löysäämällä ja rattia veivaamalla käänny vaikka ajotaito olisi kuin schumilla. Mutta ESPilläpä kääntyy! Mutta kun on ESP-C5:nen, sepä vaan räkyttää itsensä jarruilla sinne kadun suuntaiseksi vaikka minkälainen jää ja loskaroska oli alla.

ABS:iä tarvii tosiasiassa paljon harvemmin, kyllä minä jätän aina jarrutusvaraa sen verran ettei tarvi poljin pohjassa jarruttaa. Talvellakaan. Sen verran pitää keliä nähdä silmällä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 07.01.2014 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Mun Cadillacissa on joku puolialkeellinen ESP ja tuntuu että se kyllä tuudittaa liian turvalliseen tunteeseen helposti. Minusta on myös tuntunut että tänä pnä näkee enemmän autoja liukkaan aikaan ojissa juurikin suurempien riskinottojen takia kun nyt kerran on tuo espi. No joo, suurin osa autoilijoistahan ajelee vajaalla asenteella tai liian ajatuksissaan ;-)

Kirjoittaja:  ds-jekkeri [ 07.01.2014 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Cikatti kirjoitti:
Mun Cadillacissa on joku puolialkeellinen ESP ja tuntuu että se kyllä tuudittaa liian turvalliseen tunteeseen helposti. Minusta on myös tuntunut että tänä pnä näkee enemmän autoja liukkaan aikaan ojissa juurikin suurempien riskinottojen takia kun nyt kerran on tuo espi. No joo, suurin osa autoilijoistahan ajelee vajaalla asenteella tai liian ajatuksissaan ;-)


Näinhän se on. Minkä tahansa tekniikan turvallisuushyödyt ulosmitataan välittömästi ajotyyliä huonontamalla, kun on "turvallisempi tunne". Sanoisin kyllä että ESP on tästä jonkinasteinen poikkeus, sakemannienkin tutkimusten mukaan kyseessä on eniten rajuja liikenneonnettomuuksia vähentänyt tekninen edistysaskel koskaan. Esimerkiksi ABS-jarrut ovat kaukana ESPin takana turvallisuuden parantajana.

Miksi sitten ESP auttaa niin paljon? Mitenhän tämän lyhyesti kertoisi. No kerrotaan pitkän kaavan mukaan.

Sivuttaispito liukkaallakin tiellä on useimmiten aivan hämmästyttävän hyvä, ja erittäin harva ojaanajo- tai ajolinjatyyppinen onnettomuus johtuu siitä, että auto olisi "oikeassa kulmassa" vaan fysiikan rajojen tullessa vastaan liukunut ojaan tai vastaantulevien kaistalle.

Ei, ne ojaanajot johtuvat siitä, että auto lähtee hallitsemattomaan sivuluisuun tai hallitsemattomaan puskemiseen. Nopeudella jolla huippukuski (tai ESP!) olisi pitänyt auton mutkassa kevyesti tiellä, tavallinen kuski tekee pienen ajovirheen ja joutuu vastaheittojen tai (etuvetoisella) puskemisen uhriksi, ja kolmannella vastaheitolla auto menee poikittain ja ojaan. En häpeä tunnustaa, että minulle on nuorena käynyt CX:llä juuri noin.

Niitä sivuttaispidon uskomattoman kaukana olevia rajoja pääsee käytännössä kokeilemaan, jos istahtaa rallikuskin kyytiin sorapätkällä. Soralla, mutkassa jossa äkkinäinen ajaa lepikkoon kahdeksaakymppiä hallitsemattoman sivuluisun seurauksena, rallikuski vaivattaa "vedättää" auton läpi sataakuuttakymppiä. Sora vaan pölisee.

Miksi ABS auttaa vähemmän? No, jarrutuspito osataan ilman ABS:akin käyttää paljon paremmin kuin sivuttaispito. Ainoa ABS:n todellinen hyöty on se, että ohjattavuus säilyy jotenkuten.

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 07.01.2014 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Opetin pojan B-kortille opetusluvilla syksyllä, ja opetukseen kuului pakollisena liukkaan ajon opetus autokoulun suorittamana, olin itse takapenkillä mukana. Autona oli pari kk vanha Ford Fiesta (kauhea kippo mutta ei siitä enempää). Tiesin, että ESP korjaa nätisti mutka-ajon virheitä, mutta yllätys oli, miten hyvin se korjaa. Vielä suurempi yllätys oli väistössä, vielä 50 km/h nopeuksiin asti liukkaalla väistö on helpompi tehdä ilman jarrua (kytkin pohjassa), auto oli paljon tarkemmin ohjattavissa, kun ESP korjaili alkavia sivuliikkeitä. Itselle on iskostunut että jarrutetaan kunnolla ennen väistöä ja sen aikana (ABSillisella autolla), siinäpä onkin poisoppimisen paikka (jos siis alla on uudehkolla ESP:llä varustettu kiesi).

Kirjoittaja:  Pete H [ 07.01.2014 15:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Olisi, jos olisi CX...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 07.01.2014 15:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

myönnän ,että ottaa pattiin kun olen luopunu noista cx.istä . toisaalta vanhemmat peltipuskurit eivät olleet oikein kelvollisia täkäläisiin talviin lahinnä lämmityksen ja ilmankierron vuoksi. kakkoskoppa olikin jo toista maata mikäli lämppärin säätömoottorit läppineen pelasivat kuten kuuluukin. näitä CX juttuja kun lueskelee niin on kun kaatais suolaa haavoihin. :( ;) :?

Kirjoittaja:  citrique [ 07.01.2014 18:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Suolasta puheenollen, kyllä teki pahaa ajella lokakuusta jouluun CX:llä kaikki arkiajot c-kutosen ollessa pajalla. Muuten olis ollut pelkkää nautintoa mutta oikein sihinä kuului kun suolavesi imeytyi cx:n syövereihin :( se onkin ainoa syy miksi cx:n pitäminen käyttöautona on huono ajatus. Kuparikenno ja vain nopeimmalla toimiva puhallin ;) takasi ettei lämmönpuute ainakaan päässyt yllättämään.

Kirjoittaja:  jean-michel [ 07.01.2014 18:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

kokemjne kirjoitti:
myönnän ,että ottaa pattiin kun olen luopunu noista cx.istä . toisaalta vanhemmat peltipuskurit eivät olleet oikein kelvollisia täkäläisiin talviin lahinnä lämmityksen ja ilmankierron vuoksi. kakkoskoppa olikin jo toista maata mikäli lämppärin säätömoottorit läppineen pelasivat kuten kuuluukin. näitä CX juttuja kun lueskelee niin on kun kaatais suolaa haavoihin. :( ;) :?



Vielähän niitä on myytäväksi asti, juuri uuden vuoden aattona tein viimeisestä paperit.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.01.2014 18:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Kyll CX Turbo2-dieselilläkin pärjäsi kovallakin pakkasella, kun oli kuparikenno, viimasuoja syylärin edessä ja alulevy moottorilan alla ohjaamassa ajoviiman ohi öljypohjan...

tänävuonna pitäisi tulla taas CX 25 TRD Turbo2 Break ajoon, saa sitten nähdä, ajanko talviajoa sillä vai XM V6:lla, XM:ssä on ny hankittuna tuoereet talvirankaat 8-)

Kirjoittaja:  Waltteri [ 08.01.2014 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

ds-jekkeri kirjoitti:
Mutta Beksejä ei taida enää jokapäiväisessä käytössä olla?

Kyyyllä niitä vielä on, täällä palstallakin tullut asian laita ilmi muutaman kerran. Täällä Ylä-Savon seudulla näkyy itseni lisäksi ainakin kaksi muuta beksiä pörräävän ihan arkiajossa.

Kirjoittaja:  Kami [ 08.01.2014 21:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Turkkusse seudulla pyörii ympärivuotisessa käytössä CX:ää, BX:ää ja rättäriä. Hyviä talviautojahan nuo ovat. Itse en tosin tuota omaa beksiä aio koskaan talviajoon ottaa, vaaliaksen sen peltejä. Rättärin kyllä voisin. Jahka ne molemmat saan takas käyttökuntoon...
Mutta EPS:stä...
Kerran varmaan jotain kuusi vuotta sitten jouduin ajamaan silloin ihan uutukaista A meseä keskellä talvea ja luntakin oli juuri satanut runsaasti. Oli kamala reissu... eihän sillä autolla voinut ajaa.
Heti kun lähdin liikennevaloista liikkeelle alkoi auto rajoittaa ajamistani... prkl. Oli ajatus ripeästi mennä risteyksestä, mutta eihän se tehnyt muuta kuin hidasti vaikka itse painoin kaasua... oli ilmeisesti sitä mieltä että kääntyminen ja kaasuttaminen ei ole hyvä idea lumisohjossa :-o
Sen koommin ei ole tarvinnut EPSistä välittää. Nyt on ollut muutaman viikon alla tuo Pösö, missä on EPS eikä onneksi ole ollut vielä liukkaita kelejä... siinä on onneksi nappula mistä sen saa pois päältä :-D
ABS on mielestäni ihan paikallaan, mutta ilman sitä pärjää ihan hyvin. Vaimokin pärjää. Talvellakin.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 09.01.2014 17:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Kami kirjoitti:
Sen koommin ei ole tarvinnut EPSistä välittää. ABS on mielestäni ihan paikallaan, mutta ilman sitä pärjää ihan hyvin. Vaimokin pärjää. Talvellakin.


Mun mielestä joka jannulla on ABS ja luistonesto oikeassa jalassa vakiona. Ajonvakautus tulee sitten rattityöskentelyllä. :D

Kirjoittaja:  pascal [ 11.01.2014 00:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Voe saddana tuli taas CX-kuume. :/

Kirjoittaja:  Pete H [ 11.01.2014 16:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Nii-i... Tuli ja pysyy tuosta -87 vuodesta asti.

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 16.01.2014 14:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

Xm ja bx päivittäisessä käytössä. Kumpikin hyviä talviautoja.

Kirjoittaja:  Sitruunasafööri [ 18.01.2014 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Vieläkö CX:iä käyttöautoina?

CX on keväästä syksyyn käyttöautona. Ei sitä voi oikein korvata millään, paitsi toisella samanlaisella.

Möin viime talvena talvikauden käyttöautoni, joten nyt on talven ajan vara-auto (BX) käytössä. Kyllähän sekin aiheuttaa katseita, CX:n tapaan, sillä kuka hullu enää ajaa näin vanhalla ranskalaisella talvisin... ;) Silti olen useimmiten nopein liikennevaloissa jne. Ja kuitenkin vain tuo karvalakein mahdollinen TU-kone... :lol:

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/