Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Vähäpäästöiset hybridit, valettako? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=17090 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 17.01.2014 11:19 ] |
Viestin otsikko: | Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Hybridiautojen päästöväittämät puppua? Kirjoittaa Iltalehti tänään. Totuus alkaa selvitä "päästöttömyydestä". Vai yritetäänkö näillä otsikoilla ohjailla kuluttajien autokauppaa? Se on vähän niinkin, että kuka tutkimuksen tekee. Ja jos tavoitteena on jokin haluttu tulos, siihen kyllä päästään tavalla tai toisella. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 17.01.2014 11:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Hybrideissä vaikuttaa pajon se, millaista ajo on. Jossain "cruise päällä motaria pitkin" ei paljoa säästy. Mutta Hesan taksina tilanne on jo ihan toinen. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 17.01.2014 12:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Hybridien suurin ympäristökuorma taitaa tulla joka tapauksessa akkujen valmistuksesta. |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 17.01.2014 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Hybridi olisi nimittäin omassa ajossanikin varmaan hyvä ratkaisu. Työmatkaa hurjat 4 km suuntaansa. Ja päivän aikaan muutaman km:n lenkkejä. Toki matkaakin ajetaan, missä bensankulutus tulee kuvioon mukaan ja tasoittaa tilannetta hybridin tappioksi. Vähäpäästöisessä (hybridissä) kiinnostaa lähinnä sen tuoma vero- tai muu etu, jos niitä nyt edes on. Mutta suomalainen tapahan on se, että jos haluat säästää, niin siitä pitää maksaa. |
Kirjoittaja: | Natero [ 17.01.2014 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Omakohtaista kokemusta yhdestä hybridistä, Toyota Variksesta, on Scotlannin lomareissulta takavuosina. Varsin pieni säästö/ päästöjen väheneminen normiautoon ja hybridin ostohintaan nähden olivat. Käytännössä jarrutusenergian talteenotto on ainoa pointti. Pistoke-hybridillä säästää jo paljon enemmän, edellyttäen, että sähköä tahkotaan pistorasiaan edullisesti ja pienillä päästöillä. Energiaa ei voi tyhjästä luoda, eikä sitä voi hävittää. Näin koulussa opetettiin takavuosina. Loppupäätelmä: Paljon porua, vähän villoja. Suurimmat päästövähennykset tulevat kehittyvästä perinteisestä tekniikasta. Otto ja Diesel jyrää! Jos ajomatkat ovat lyhyitä, täyssähköauto on oikea ratkaisu. |
Kirjoittaja: | xsara02 [ 17.01.2014 19:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Kokemus toyota prius+:ta noin 1000-1500km taksikäytössä. Kulutus on minulla ollu noin5.5-6l/100km. En ainakaan muista että osin vähemmällä päässy. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 18.01.2014 01:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
En ole koskaan lämmennyt hybrideille, periaatteessa hyvä ajatus paikata polttomoottorin puutteita laajalla kuormitusalueella ja toisaalta saada mahdollisuus ajaa päästöttömästi taajamissa, etenkin pistokeversioden kysessäollessa. Hyötyjinä saastuneet ja yliautoistuneet suurkaupungit. Ajatus että autoilija itse tai koko pallo hyötyisi, on kusetusta. Pieni hyöty hukkuu pitkässä juoksussa monimutkaiseen ja kalliimpaan systeemiin. Kyse on autonvalmistajien lobbauksesta jolla saadaan lisäarvoa tuotteelle ja toivotaan että "liian helpot" täyssähköautot eivät löisi läpi. Tätä pelkäävät siksi, että hyvän täyssähköisen voimalinjan, auton sydämen ja sielun, tekemiseen ei tarvita autotehtaan 100 vuoden historian tuomaa kokemusta ja 1000 hengen tuotekehitysosastoa. Perinteiset autotehtaat ovat vain tekevinään sähköautoja ja hybridejä osoittaakseen ne järjettömiksi. Tästä esimerkkinä (hieman sivuun aiheesta) on volkkarin yhden litran autot joilla on pyritty osoittamaan että " Joo, teoriassa mahdollista, mutta käytännössä ei kun proton omakustannushintakin sarjatuotannossa olisi 40k€. Pakkoko sitä on tehdä niin eksoottisista materiaaleista? Törmäystestit läpäisevän kaksipaikkaisen peräkkäinistuttavan kevytsukkulan voi tehdä aivan mainiosti tava-matskuista ilman että paino nousee pariakymmentä pinnaa das ein litresta ja oka on Tata Nanon luokkaa. Mut eihän sellaista kannata tehdä kun kulutusta ei saisi enää alle litraan? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 19.01.2014 05:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Puhun väliin käytännöstä, enkä kolmansien osapuolten testeistä. Vaimolla ajossa tuo RX400h, toki minäkin sillä köröttelen joskus kun selkä sattuu kestämään sen jöykytyksen. Siinähän on siis kolme-ja puolilitrainen bensamoottori, ja kaksi 75KW sähkömoottoria, toinen edessä toinen takana. Portaaton CVT-vaihteisto ja vaikka minkälaista planeettapyörästöä kytkemässä voimaa sinne ja tänne ja takaisin. Ai niin, bensamoottorin sisällä on on vielä kolmas parikilowattinen sähkömylly lähinnä käynnistyksiä ja ylläpitolatausta varten. Se moottorihan sammuilee milloin sattuu, myös ajossa tuosta vaan. Mutta asiaan. Naapurilla taas RX350, pelkällä bensamoottorilla. Molemmissa siis täysin sama kori, 400h painaa tällä President-varustelulla (sähkötoiminen takaluukun nosto ja lasku, peruutuskamera, muistiratti, jne) noin 2500 kg, 350 noin 2000. Suoritusarvot paljolti samantapainen, 350:ssä neliveto toimii paremmin ja nopeammin, 400h:ssa taas kiihtyvyysarvot ovat paremmat. Molemmilla ajetaan samanlaista kaupunkiajoa, eli tätä vastemielistä tökyttämistä ruuhkassa täällä Tallinnassa. Keskinopeus on 25 ja 30 välillä. 400h kuluttaa 9.7 litraa sadalla, kesällä noin puoli litraa vähemmän. 350 kuluttaa 14.5-16 litraa sadalla, hieman keleistä riippuen. Maantiellä tuo 400h syö jopa enemmän, yli kymmenenkin menee. Siellähän ei nimittäin jarrutusenergiaa paljon talteen oteta. Niin että kyllä se kaupunkiajossa sinänsä vähemmän syö, mutta kun ottaa huomioon suuremmat huolto- ja hankintakulut, säästöstä on naurettavaa puhua ellei ajeta yli 50.000km vuodessa kaupunkiajoa... Tuon hybridin paras ominaisuus verrattuna tavan bensamalliin on paljon nopeampi lämpeäminen pakkasilla, talvella. Se rupeaa käytännössä heti avaimen käännön jälkeen puhaltamaan kuumaa (ei lämmintä, vaan kuumaa) ilmaa lasille, auto on parin minuutin päästä täysin lämmin ja lasit sulat. Siellä on moniaan kilowattiluokan sähkölämmitin joka puhaltaa heti kuumaa, ei mikään parisataawattinen niinkuin noissa joissain diisseleissä. |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 19.01.2014 16:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Vähäpäästöiset hybridit, valettako? |
Näistä nyt tiedä, mutta omassa ajossa oleva 350cdi mesen keskikulutus on 75tkm otannalla 6,1L/100km, lapikas pohjassa ja ainakin 40% tyhjäkäyntiä! Hetkellisen kulutuksen saa nousemaan liki 7L/100km, mutta pitkän aikavälin kulutus on tuo em! Tässä ei ole siis mitään tulkintaa, vain puhdas fakta. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |