|
Kirjoittaja |
Viesti |
Hopeasilmu
|
Viestin otsikko: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 15:49 |
Viestit: 4
|
Pitäis vaihella, mut mitään käryy että mitä litkua sinne kannatttaa vaihdon yhteydessä laittaa ja kuinka paljon? En ole vaihtamassa pareittain, vain takavasemman pallon.. 
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 16:04 |
Viestit: 2161
|
Hopeasilmu kirjoitti: Pitäis vaihella, mut mitään käryy että mitä litkua sinne kannatttaa vaihdon yhteydessä laittaa ja kuinka paljon? En ole vaihtamassa pareittain, vain takavasemman pallon..  Sinne palloonhan ei laiteta mitään nestettä, vaan uusi pallo paikalleen ja katsotaan, että säiliössä on tarpeeksi LDS nestettä.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Hopeasilmu
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 16:49 |
Viestit: 4
|
 [/quote] Sinne palloonhan ei laiteta mitään nestettä, vaan uusi pallo paikalleen ja katsotaan, että säiliössä on tarpeeksi LDS nestettä.[/quote] Missäs se säiliö sijaitsee? Eikö nesteitä poistu kun vaihtaa pallon? Paljonkohan sen säiliön tilavuus on? Onko jotain tiettyä/hyvää/parasta/vahvasti suositeltua LDS-nestettä? Kiitos vastauksista 
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 18:16 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Säiliö sijaitsee moottoritilassa apukuskin puolella ja jäähdytinnestesäiliön edessä. Oikea määrä on sihdin pohjan tasolla, kun auto on ala-asennossa.
LDS-nesteiden eroista emme ole tainneet vielä onnistua tekemään moottoriöljyjen kaltaista loputtoman väännön aihetta, joten laita mitä löydät. Motonetistä esimerkiksi saa sellaista, joka ei ole vielä omia autojani räjäyttänyt.
Nestettä poistuu pallon vaihdossa hieman, jos auton laskee alimpaan asentoon ennen pallon irrotusta. Yläasennossa palloa irti ruuvatessa poistuu... köh, köh, sitten hieman enemmän nestettä. Suosittelen edellistä toimintatapaa jälkimmäisen sijaan. Astia vaan alle, kun kiertää palloa irti, kyllä sieltä varmaan desilitra tai pari lurahtaa.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 19:13 |
Viestit: 5124
|
Motonetistä saa Total Fluide LDS, joka on samaa kuin mitä tehtaalla ja merkkikorjaamoilla käytetään.
Virallinen pinnankorkeuden mittaus olisi ala-asennon lisäksi vielä paineet poistettuna ja sen jälkeen vähän riippuen nestesäiliöstä, mutta käytännössä hieman sihdin päälle, pelkästään ala-asennossa, mutta aika usein tarkistetaan ilman paineiden poistoa (testerillä tai paineenpoistoruuveista auton alla) voi silloin jäädä inan alle sihdinkin. (Liikaakaan ei kannata täyttää, lähinnä haitta on se että säiliö voi haljeta jos/kun laskeutuu alas, eikä nesteet ehdi huohotusreiästä.)
Jousipallo on välillä aika lujassa kiinni, irroittamista helpottaa kunnon työkalu + auto voi kannattaa nostaa ensin yläasentoon ja ensin nitkauttaa siinä asennossa pallo liikahtamaan ihan pikkusen (muuten sylinteri voi kiertyä mukana ja sen piteleminen on vaikeaa), sen jälkeen laskee ala-asentoon ja rätti/kippo saumaan/alle ja kiertää kokonaan pois ja uusi tilalle, käsitiukkuus riittää. (Ja pukit tms. aina käytössä jos hydesitikan alle menee, voi helposti rojahtaa ala-asentoon)
(Kannattaa tarkistaa myös pallon tiivisteuran ulkopuolen kunto, sylinterissä kolo johon tiiviste tulee, joskus ne syöpyvät pois ja silloin tiiviste pääsee pullahtamaan ulos. Yksi korjaustapa niille on hioa ylinteristä se uloke kokonaan pois ja korvata tiiviste USE-IT tiivisteellä, jossa on tiiviste ja alumiinirinkula yhdessä.)
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 19:45 |
Viestit: 5124
|
Se LDS-säiliö näkyy vasta kun poistaa muovisuojan sen päältä, tuolla näkyy vaikka jotain säiliöön ja palloon liittyen: https://www.youtube.com/watch?v=d2HcKl4ftEYSiellä näkyy myös miten ensin pyörii sylinteri mukana... ja pidemmälle en katsellutkaan (eli en kommentoi onko ohje muuten hyvä...) Ei ole mitenkään harvinaista että joku on laittanut vahingossa LDS:ää jäähdytinnesteen joukkoon tai toisinpäin, kyllä niissä voisi olla joku selkeämpikin varoitus mitä sinne kuuluu, on siinä toki ohjekirjaan viittaava kuva, mutta ohjekirjaahan luetaan vasta kun vahinko on jo tapahtunut -jos silloinkaan.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 21:51 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Yksitellen pallojen vaihto ei ole järkevää säästämistä, se toisen puolen pallo on kuitenkin jo myös elämänsä ehtoopuolella, ja jos hankittava pallo ei ole alkuperäinen, tai toisen puolen pallo on jo vaihdettu aiemmin samanlainen säästö mielessä, ajokäytös on mielenkiintoinen tai jopa vaarallinen.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Zekerius
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 21:55 |
Viestit: 22
|
Välillä joutuu ihmettelemään mikä pistää mies oletetun TI hommiin jos lähtökohtaisesti ei ole minkäänlaista hajua mitä pitäis tehdä, miten ja millä aineilla jne.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: 2002 C5 Hydractive3+ takapallon hydrauliikkaneste Lähetetty: 13.09.2022 23:33 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Se mitä pallon vaihdossä öljyä karkaa, saattaa kompensoitua uuden pallon myötä jos vanhassa on ollut kovin alhainen paine. Toki taso pitää tarkistaa. Kova nurkka voi johtua kynkän laakereistakin.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|